Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 97 / Bezoekers Vandaag: 8235
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 noodstop (laat trein stoppen in blok)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

michel-zeeland

Netherlands
20 berichten

Geplaatst - 21 jun 2013 :  11:08:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

ik worstel al een tijdje met het volgende probleem. Op onze clubbaan rijden we met enkele locomotieven welke ook moeten omlopen. Dit omlopen is het probleem niet, echter soms wel het aankoppelen.

Het kan zijn dat een loc wel "wil" aankoppelen, maar dat de beugel even niet pakt door een mechanische oorzaak. Hiervoor heb ik een beveiliging gebouwd in de vorm van een logische en speciale actie "controle aankoppelen". Indien een loc dus weer weg wilt rijden, en de wagons blijven staan, dan laat ik via speciale acties de trein stoppen: "laat trein stoppen in blok". Dit werkt goed.

Als ik vervolgens kijk bij het overzicht van de locomotieven, dan staat daar ook netjes "noodstop" voor deze loc. De rest van de baan rijdt, als dat mogelijk is, gewoon verder.

Nu de probleemstelling. Zodra er ergens iets mis gaat, zoals een spookmelding, een spontane reset van de IB (komt eigenlijk nooit voor) etc., gaat er via een logische en wederom een speciale actie een groot zwaailamp branden, ten teke dat er iets mis is en ingrijpen door de mens wenselijk is. Dit werkt goed. Echter bij de actie "laat trein stoppen in blok", en dus volgens koploper een noodstop genereert voor enkel deze loc, werkt onze zwaailamp niet. Met andere woorden: de logische actie "stilstand trein/spookmelding" werkt dan niet.

Wat zie ik over het hoofd?

spoorse groeten,
Michel

IB - Loconet - DMX - Koploper met Server

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 21 jun 2013 :  17:33:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michel,

Dat zouden we in de database moeten kunnen zien, maar ik zo het idee dat de zwaailamp bij de "Loc stopt in blok" niet is meegeprogrammeerd. Dan doet hij het ook niet natuurlijk. De trein laten stoppen in een blok, wat je doet bij een mislukte koppeling is wat anders dan een algehele noodstop/spookmelding. Dat zijn twee verschillende logische uitgangspunten. Je moet dan ook bij beiden de zwaailampactie programmeren.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 21 jun 2013 17:36:19
Ga naar bovenaan de pagina

michel-zeeland

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 21 jun 2013 :  18:04:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Het verwarrende is, wanneer de loc gestopt wordt, er in het overzicht staat "noodstop". Ik kan me nu inderdaad voorstellen, dat het een geheel ander iets is.

De loc maakt een noodstop, maar welke conditie in logische acties zou daarvoor gebruikt kunnen worden? Er wordt nu (ook) gebruik gemaakt van "stilstand melden van een trein".

groeten,
Michel

IB - Loconet - DMX - Koploper met Server
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 22 jun 2013 :  16:48:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michel,

Het klopt dat in beide gevallen een noodstop wordt gemeld, alleen in het geval van de controle van het aankoppelen is het een specifieke noodstop voor één lok, in het andere geval een algemene noodstop.
Bij de controle op het correct aankoppelen wordt gekeken of twee bezetmelders tegelijk bezet zijn als bewijs dat de trein nog in het blok staat. Als deze controle waar wordt, dat wil zeggen, koppelen mislukt, wordt de speciale actie "stop loc in blok" geactiveerd. Het waar worden van deze controle kun je dan ook gebruiken om de speciale actie "zwaailicht aan" te activeren. De hier gebruikte controle is een andere dan de logische actie die bij een algehele noodstop waar wordt.
Succes met het verder puzzelen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 22 jun 2013 16:58:24
Ga naar bovenaan de pagina

michel-zeeland

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 25 jun 2013 :  07:50:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

je hebt gelijk, natuurlijk had ik een extra actie moeten toevoegen, en dat werkt gewoon. Ik was alleen mis met de term "noodstop" in het locomotieven overzicht. Dat bracht mij op het verkeerde been.

Dank voor je input!

groeten,
Michel

IB - Loconet - DMX - Koploper met Server
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 25 jun 2013 :  16:54:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michel,

Graag gedaan. Mooi dat het nu werkt.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina