Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 87 / Bezoekers Vandaag: 2824
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 400
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Wissel omzetten door speciale actie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ChrisBurger

Netherlands
162 berichten

Geplaatst - 08 jun 2013 :  11:55:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een logische actie "treintype rijdt van/naar blok" aangemaakt en deze activeert een speciale actie "zet adres in stand: recht". Op dit adres is een wissel aangesloten.

Het werkt prima, maar er zijn twee zaken die mij verbazen:
1. Wanneer de wissel fysiek omgezet wordt, wordt dit in het baanoverzicht niet overgenomen.
2. Wanneer de wissel later in de wisselstraat gebruikt wordt in de stand waarin de wissel al staat, wordt volgens de logging opnieuw een wisselcommando gestuurd en de juiste stand vd wissel wordt nu wel op het baanoverzicht getoond.

Wie heeft er ervaring met het aansturen van een wissel mbv speciale actie?

vr. groet, Chris



Maerklin CS1-reloaded/IB C-rails Koploper

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 08 jun 2013 :  12:26:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals jij het beschrijft, is het zoals het hoort te werken.
Als een wissel wordt omgezet door een speciale actie, is dat niet zichtbaar op het baanoverzicht.
Ik kan me ook niet voorstellen waarom je deze optie zou willen gebruiken om een wissel op je baan om te zetten.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 08 jun 2013 :  12:48:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub schreef:
Ik kan me ook niet voorstellen waarom je deze optie zou willen gebruiken om een wissel op je baan om te zetten.

Ik heb een schaduwstation met dynamische bloklengten en IRlicht als lichtsluis. Nu zit de tweede lichtsluis helemaal op het eind vh blok. Wanneer de trein daar komt, rijdt deze nog iets door en de lok stopt op de wissel, maar af en toe passeert de lok de wissel. De lok rijdt dan automatisch terug totdat de lichtbundel niet meer onderbroken wordt. Het risico is er dat de wissel verkeerd staat en de lok ontspoort. Dat wordt nu deze deze actie voorkomen en het werkt prima.

vr. groet,
Chris

Maerklin CS1-reloaded/IB C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 08 jun 2013 :  13:14:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou dat zelf oplossen door de trein eerder te laten stoppen (lagere snelheid, niet netjes afremmen) zodat het door jou geschetste probleem zich niet kan voordoen. Of het betreffende wissel in de wisselstraat van de binnenkomende trein opnemen. Dan loop je tenminste veel minder het risico dat het door de speciale actie gezette wissel alsnog onder je trein wordt omgezet. Dat risico dek je met jouw oplossing niet af.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 jun 2013 :  13:15:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Chris,

Ik zou dat wissel voor hem dan gewoon opnemen in de wisselstraat, zonder moeilijke fratsen dus.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 08 jun 2013 :  17:42:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Chris,

Ik heb jouw manier van aansturen ook in gebruik, maar heb er eigenlijk nooit op gelet of wat jij beschrijft zich bij mij ook voordoet. Ik heb indertijd het aansturen van een wissel door een speciale actie ingebouwd voor een wissel dat onbetrouwbaar werkte en soms niet omging met het gevolg dat de trein de verkeerde kant opging en dus een noodstop genereerde. Het wissel reageerde vaak wel de tweede keer als die een opdracht kreeg en ik heb dat toen door middel van een speciale actie toegevoegd. Ik zou moeten nakijken welke opdracht het eerst wordt gegeven, maar ik denk dat dat de opdracht van de wisselstraat is. Het wissel staat dan al in de goede stand en je ziet dan niet dat er nog een opdracht bijkomt. Inmiddels is de speciale actie overbodig geworden, want het wissel is inmiddels vrijwel 100% betrouwbaar gemaakt, maar zit nog steeds in de database.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 jun 2013 :  18:32:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Daar hoef je verder niet naar te kijken, want wat Chris schrijft en ziet en geheel volgens normaal gedrag zoals Paul dat heeft bedoeld. Is al eens eerder besproken, dus niet geheel nieuw.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 08 jun 2013 :  22:52:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de adviezen!!!

vr. groet, Chris

Maerklin CS1-reloaded/IB C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 jun 2013 :  09:26:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Chris,

Ik zou dat wissel voor hem dan gewoon opnemen in de wisselstraat, zonder moeilijke fratsen dus.

Mvg
Wim.




Ik vrees dat het moeilijk kan, omdat je alleen een wisselstraat stelt bij het binnenrijden van het eerste deel, echter niet bij het doorrijden van het eerste naar het tweede deel van het dynamisch schaduwstation.

Neem je die uitrijwissel op bij het binnenrijden, kan er op dat moment niets uit het schaduwstation rijden.... en omgekeerd.

Een "fake" wisselstraat tussen deel 1 en deel 2 van het schaduwstation zou echter wel moeten kunnen.

Lichtsluis ietsje naar voor lijkt mij ideaal. Of twee lichtsluizen , dan kun je een "gebroken" lijn maken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 09 jun 2013 09:29:26
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 jun 2013 :  12:09:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

Wat is het probleem nu, binnen het schaduwstation rijdt je van het achterste blok naar het voorste blok, dat is een van - naar, daar kun je een wisselstraat aan hangen. Verder heb je bij de blokgroep van het dynamische station opgegeven dat er een enkele trein beweging mogelijk is, er zal dus altijd maar 1 trein tegelijk uitrijden.
De wissels geef je weer vrij op het vrijkomen van de melder. Volgens mij geen vuiltje aan de lucht.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 09 jun 2013 :  21:31:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim Ros schreef:
Ik zou dat wissel voor hem dan gewoon opnemen in de wisselstraat, zonder moeilijke fratsen dus.

Ik heb nu wanneer de trein van het 1e deel naar het 2e deel rijdt de wissel opgenomen in een wisselstraat. Dat werkt ook uitstekend en is natuurlijk een betere oplossing omdat alles keurig verwerkt wordt door Koploper.

vr. groet Chris

Maerklin CS1-reloaded/IB C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina