Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 567 / Bezoekers Vandaag: 7876
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Lokwissel kopstation
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

servé

Netherlands
41 berichten

Geplaatst - 20 mei 2013 :  13:54:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van servé  Reageer met citaat
Hallo,

Voor een nieuwe module bij de modelspoorclub werd het volgende idee voorgesteld:


(Rode stippellijnen zijn isolaties voor de bezetmelders)
Goederentrein komt van A en rijdt naar spoor C. Deze ontkoppelt daar. Van spoor D komt een tweede lok tegen de staart van de goederentrein en koppelt aan. De trein rijdt dan weg richting B en de lok die nog op spoor C staat rijdt dan naar spoor D.

Nu is de vraag: is dit mogelijk in koploper? Een lok laten omlopen lukt me wel, maar dit is me toch iets te hoog gegrepen.
Alvast hartelijk bedankt!

Mvg,

Servé

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 20 mei 2013 :  15:42:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Halle Servé,

Moet kunnen maar dan moet je een blok toevoegen aan het einde van C.
Dan kan de lok als deze binnen is gekomen in blok C afkoppelen en doorrijden naar blok C2. Hierna kan de lok uit blok D aan koppelen en wegrijden en daarna de lok van C2 naar D rijden.

Je moet de inkomende lok weg laten rijden anders staat er een lok in blok C en rijdt er niets anders naar toe.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 20 mei 2013 :  15:43:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Servé.

Kijk eens bij

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4373

Hier staat mijn bijdrage kijk daar eens.
Mogelijk is dit voor jou van toepasseing.

Groetjes
Walter

Walter n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

servé

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 20 mei 2013 :  16:04:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van servé  Reageer met citaat
@ Wim,

Dat dacht ik al, daarom heeft spoor C een 3e bezetmelder, zodat we daarachter een mini-blok kunnen maken.
Nu is de volgende vraag: werkt dit ook bij een variërende treinlengte? De ene goederentrein is 1m lang en de andere is 1,5 meter lang enz.

@ Walter, ik ga het topic eens doorlezen, bedankt!

Vriendelijke groet,

Servé
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 20 mei 2013 :  16:23:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Serve,

Ik denk dat je dit bedoeld.

Download Attachment: lokwissel.bck
13,69 KB

PWJde Reede
Ga naar bovenaan de pagina

servé

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 20 mei 2013 :  17:20:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van servé  Reageer met citaat
Hallo P de Reede,

U bent geweldig, dit is precies wat ik zocht!
Nu nog de laatste vraag: hoe zou ik dit kunnen doen met een variërende treinlengte? Volledige detectie en dan vrijgeven op basis van vrijkomen bezetmelder zou kunnen, maar dan kan ik de trein niet meer goed positioneren boven de ontkoppelrail...

Vriendelijke groet,

Servé
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 mei 2013 :  19:41:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Makkelijkste oplossing is ervoor zorgen dat de afgekoppelde lok op 1.03 staat en 1.02 leeg is. Afgekoppelde trein stat in zone c.
De binnenrijdende lok rijdt langzaam en drukt trein gekoppeld tot net op 1.02 bingo.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 20 mei 2013 :  19:49:20  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Makkelijkste oplossing is ervoor zorgen dat de afgekoppelde lok op 1.03 staat en 1.02 leeg is. Afgekoppelde trein stat in zone c.
De binnenrijdende lok rijdt langzaam en drukt trein gekoppeld tot net op 1.02 bingo.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd



Helemaal mee eens.
Als 1.02 een melder is dan zal ik dit laten doen dmv een lichtsluis direkt achter de ontkoppel rail.
Dan worden de wagons altijd "gezien".

Walter n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.

Bewerkt door n160weer op 20 mei 2013 19:50:37
Ga naar bovenaan de pagina

servé

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 22 mei 2013 :  08:05:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van servé  Reageer met citaat
Allemaal ontzettend bedankt. Ik laat de trein stoppen op 1.02 en dan een loklengte doorrijden. Zo staat de koppeling mooi boven de ontkoppelrail en staan de wagons bijna bij de lichtsluis. Her achteruit duwen zal dan ongeveer 2 centimeter worden denk ik.

Nu heb ik nog een laatste vraag: Melder 1.01 is ook een alternatieve stopplaats voor treinen < 50 cm. Hoe kan ik aangeven dat alle loks van een bepaald treintype daar niet stoppen maar doorrijden? Anders laat die z'n wagens staan...

Vriendelijke groet,

Servé
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina