Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 670 / Bezoekers Vandaag: 1827
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 828
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Logische actie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

TWieb

Netherlands
55 berichten

Geplaatst - 26 feb 2013 :  14:06:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden
Sinds een paar weken ben ik mijn baan aan het fijntunen met nieuwe logische en speciale acties. Wat een mooie extra mogelijkheden geeft dat!
Ik heb echter een probleem waar ik, ondanks allerlei pogingen, nog geen oplossing voor heb.

Sporen 81, 82, 83 en 84 zijn opstelsporen. Ik probeer met logische en speciale acties het zo te maken dat als je van blok 20 komt en er is een van de opstelsporen vrij, de trein vanuit blok 21 achteruit rijdt naar een van de opstelsporen. Dat lukt me prima door middel van een speciale actie die plaatsvindt als de trein in blok 21 staat.
Als de trein weer vertrekt vanaf een van de opstelsporen en in blok 21 komt, wordt de logische acties wederom getest met als gevolg dat de trein weer terug wil naar een van de opstelsporen. Ik zoek dus naar een optie waarbij gekeken wordt naar het verleden: de trein staat in blok 21 maar is afkomstig uit 81, 82 83 of 84. In dat geval mag hij niet terug naar een van de opstelsporen maar moet verder rijden links van blok 21. Het zou bijvoorbeeld opgelost zijn door bij 'Logische acties' de mogelijkheid te hebben 'Blok: trein kwam van blok ...'
Heeft iemand een suggestie waarmee ik dit kan bewerkstelligen?
Met vriendelijke groet,
TWieb




Download Attachment: 130226-baandeel.jpg
26,5 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  14:12:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
TWieb,

Lijkt me niet zo moeilijk op te lossen kan zelfs zonder logische en speciale acties. Gewoon bij blok eigenschappen het vinkje weghalen dat hij terug mag vanuit 21 naar het blok waar hij vandaan kwam, of ook alle andere blokken 81..84.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  14:17:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim
Ja, dat vinkje heb ik gezet, maar dan blijft de trein, komende van één van de opstelsporen, staan in blok 21 en rijdt dus niet verder.
Groet, TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  14:52:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo TWieb,

Bij logische acties heb je ook de mogelijkheid "Loc (of trein) rijdt van blok .. naar blok ... Door deze actie te combineren, bv door de optie "AND" of door aan te geven dat alle logische acties waar moeten zijn kun je dit bereiken. Je zou dan de logische actie "Trein rijdt van 20 naar 21" kunnen maken en alleen als dat het geval is achteruit inparkeren.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  14:57:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk
Ook jij bedankt voor je reactie.
Die optie heb ik ook gebruikt, maar als de trein zich in blok 21 bevindt, rijdt hij niet meer van een bepaald blok naar blok 21 en werkt deze logische actie dus niet. Vandaar mijn wens voor de logische actie 'Is afkomstig uit blok ...'.
Groet, TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  15:24:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Maak een logische actie die gezet wordt als de trein rijdt van 81 naar 21 en reset die zodra hij voorbij blok 21 is.
Dit kan goed met een speciale actie.

Het onthouden van dergelijke zaken moet je zelf regelen.
Je kan ook onthouden dat hij uit blok 20 kwam en die resetten zodra hij uit blok 80 t/m 83 vertrekt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 26 feb 2013 15:29:32
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  15:27:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo TWieb,

Je kunt mijn optie nog gebruiken door op basis van die logische actie een vaste route te starten, die eindigt in het opstelspoor. Daarna rijd je automatisch verder en zal de trein dus door 21 heen rijden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  15:29:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door TWieb

Beste Wim
Ja, dat vinkje heb ik gezet, maar dan blijft de trein, komende van één van de opstelsporen, staan in blok 21 en rijdt dus niet verder.
Groet, TWieb



Dan doe je iets niet helemaal juist denk ik dan zomaar, want dit is de meest eenvoudige manier om dit soort zaken te regelen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina