Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 113 / Bezoekers Vandaag: 3406
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 MFX F5 tm F8
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

staal

Netherlands
12 berichten

Geplaatst - 14 dec 2012 :  18:41:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb net een stuurstand aangemaakt voor een mfx loc zodat ik ook de f5 en f8 kan gebruiken. echter zodra ik deze in Locomotieven op "aan" vink dan gaan al die functies aan en niet meer uit. En na 2 minuten locfluit wordt ik toch redelijk nerveus

De f1 en f4 geluiden gaan goed.

Vincent



Tams en Koploper

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 dec 2012 :  20:07:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Vincent, dan zal er iets niet goed zijn ingesteld, even je een backup van je database plaatsen kijken we even met je mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

staal

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  14:40:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Hierbij de backup.

Download Attachment: DDW.bck
18,84 KB

Tams MasterControl
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  15:00:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Vincent,

Ik denk dat je op deze manier de functies van de decoder zelf aanstuurt, via het tweede motorola adres. Als het echt een losse aparte funtie decoder is dan deze op een ander adres instellen b.v. op 43. 41 is namelijk het hoofdadres van de decoder en 42 is het tweede adres van de decoder voor de functies F5 t/m F8 via het Motorola format.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

staal

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  16:27:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Het is toch ook de bedoeling dat ik het tweede adres (42) gebruik voor F5 en F8?

Vincent

Tams MasterControl
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  16:52:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Vincent,

Dan moet je daar geen stuurstand voor aanmaken, maar gewoon in onderhouden locomotieven het vinkje zetten bij +4 extra functies
en bij Decoder +4 extra functies het tweede adres invullen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

staal

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  10:32:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik heb de extar functies in de locomtief gezet, daarna vinkje aan en het tweede adres ingevoerd, maar ik krijg de melding dat geen van de 4 exta locfuncties zijn ingevuld.

Ps. in deze file staat beschreven wat je moet doen met een MFX loc om F5 en F8 te bedienen; http://members.ziggo.nl/pahasoft/Koploper%20en%20MFX.zip

Vincent

Tams MasterControl
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  12:38:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Vincent,

Als je die melding krijgt dan heb je nog geen gegevens ingevuld omtremt deze extra functies.
Dus extra aanvinken en even opgeven wat die extra functies moeten doen. Dat is de manier waarop je het kunt opgeven in koploper. In dat document staat een soort work-around.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

staal

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  13:03:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim, Ik doe hierbij wederom een backup, het gaat om de E41, ik heb 8 functies gevuld. en overal staat het vinkje aan

Zie bv; F7 Locfluit aan voor 2seconden vanuit blok 2 naar 1

Vincent

Download Attachment: DDW.bck
19,1 KB

Tams MasterControl
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  13:20:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Vincent,

Ja, en dan? Waar moet ik naar kijken?

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

staal

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  13:23:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik heb het denk ik allemaal goed ingevuld, echter ik krijg toch de melding dat geen van de 4 extra locfuncties zijn ingevuld.

Vincent

Tams MasterControl
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  13:34:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Vincent,

Waarom doe je nu niet dat wat er gezegd wordt.





Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

staal

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  18:46:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ok, nu begrijp ik hoe het zit, ik had iedere keer 5t/m8 gevuld, maar je moet de E1 t/m E4 vullen.

Ik ga het morgen gelijk proberen, in ieder geval hartstikke bedankt,

Vincent

Tams MasterControl
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  20:03:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja Vincent simpel de E van Extra.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  11:56:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en anderen

Ik heb de laatste maanden ook gekeken hoe ik een Märklin locomotief met MFX-decoder het best in Koploper kan configureren (zie http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4142).
Mede dankzij de aanwijzingen van Wim en in deze topic ben ik nu zo ver dat ik de functies F5 tot en met F8 kan gebruiken echter wel met bij 'Decodernr + 4 functies' ingevuld nummer 255 (en bij 'Aantal stappen decoder' het getal 14).
Alles rijdt nu goed en ik kan de extra 4 functies prima aansturen.
Ik verwacht echter binnenkort een probleem omdat ik nog een nieuwe locomotief krijg met MFX decoder en 8 functies. Ik neem aan dat ik die extra functies ook via decodernummer 255 moet aansturen en dan ontstaat er een conflict.
Herkent iemand dit probleem en wie kan me helpen bij het vinden van een oplossing?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, groet,

TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  12:37:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja hoor dat probleem herken ik, als je de beschrijving van de lok had gelezen was het probleem is minder groot, je kunt namelijk het tweede motorola adres waarmee de decoder zijn functies f5..f8 mee bediend een eigen en dus ander adres geven, bijvoorbeeld lokadres + 1


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  21:57:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim
Ik heb mijn handleiding er nogmaals op nageslagen maar tref daarover niets aan. Welke beschrijving bedoel jij?
Met vriendelijke groet,
TWieb

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  23:24:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
CV Naam Omschrijving Bereik Fabriekswaarde
01 Lokadres Adres van de lok 01 - 80 03
02 Vertrekspanning Bepaalt de startsnelheid van de lok 01 – 63 03
03 Versnellingstijd Deze waarde, vermenigvuldigd met 0,25 geeft de tijd tussen stilstand en bereiken van de maximumsnelheid 01 – 63 16
04 Remtijd Deze waarde vermenigvuldigd met 0,25 geeft de tijd tussen maximumsnelheid en stilstand 01 – 63 12
05 Topsnelheid De topsnelheid van de lok 01 – 63 63
08 Reset Zet de decoder terug naar de fabrieksinstellingen - 08
53 Lastregeling Parameter 1 (regelfrequentie) Bepaalt de hoogte van de spanning die over de motor terug komt. Hoe beter de werkingsgraad van de motor, des te hoger kan deze waarde zijn. Als de lok niet de topsnelheid behaalt moet deze parameter verkleint worden. 01 – 63 56
54 Lastregeling Parameter 2 (K-deel) Bepaalt de sterkte van de regeling. Hoe groter deze waarde des te sterker regelt de LokPilot de motor 01 – 63 32
55 Lastregeling Parameter 3 (I-deel) Bepaalt de traagheid van de motor. Hoe trager de motor is (als de motor een grote massa heeft of een grote doormeter heeft) des te kleiner moet deze waarde zijn. 01 – 63 24
56 Regelinvloed Bepaalt de invloed van de lastregeling 01 – 63 63
57 Geluidsmodus 1 Vermenigvuldigd met 0,64 geeft dit de tijd in sec voor de afstand tussen 2 stoomstoten bij rijstap 1. Een waarde van 01 betekent dat de afstand tussen twee stoomstoten door een sensor wordt bepaald. 01 – 63 10
58 Geluidsmodus 2 Deze waarde bepaalt hoe de tijd tussen twee stoomstoten afneemt bij toenemende rijstappen. Daarbij betekent een grotere waarde een sterkere afname, een kleinere waarde een grotere afname. Als de stoomstoten door een elsensor geregeld worden dan specificeert deze waarde het aantal triggerimpulsen die nodig zijn om een stoomstoot te laten horen. 01 – 63 58
59 Rijgeluid Gedeeld door 32 geeft dit de factor waarmee het traagste toerental van het rijgeluid bij de laagste rijstappen moet afgespeeld worden. Een waarde < 2 is trager dan de originele snelheid, een waarde >32 is sneller dan de originele nelheid 01 – 63 32
60 Rijgeluid Gedeeld door 32 geeft dit de factor waarmee het hoogste toerental van het rijgeluid bij de hoogste rijstappen moet afgespeeld worden. Een waarde < 2 is trager dan de originele snelheid, een waarde >32 is sneller dan de originele snelheid. 01 – 63 55
63 Volume Volume van rij- en omgevingsgeluid 63
64 Remgeluid drempel Hier wordt bepaalt wanneer de decoder met het remgeluid moet beginnen. Hoe groter de waarde, des te sneller wordt begonnen 01 – 63 07
73 Stockeer opties Bepaalt welke informatie de decoder blijvend opslaat
Waarde 00 slaat niets op
Waarde 03 slaat de actuele rijstap en functietoetsen op
Waarde 07 slaat de actuele rijstap en functietoetsen op en start na een reset met de optrekvertraging 01 – 63 03
75 Märklin® adres 2 Tweede Märklin® adres om de functies F5 tot F8 te kunnen gebruiken 01 – 80 04
78 Startspanning analoog AC 01 – 63 25
79 Topsnelheid analoog AC 01 – 63 63

https://www.uhlenbrock.de/INTERN/28/FAQ/MaerSys/I96EF536-001.htm!ArcEntryInfo=0207.1.I96EF536&NewServerName=GAMMA


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 20 jan 2013 23:27:44
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 21 jan 2013 :  09:37:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim
Dank voor je reactie.
Ik heb geprobeerd de waarde van adres 75 te wijzigen in 50. Ik krijg dan de melding dat er een fout is opgetreden. Dat werkt dus niet. Kan zo'n adres door Märklin tegen schrijven beschermend zijn?
Groet, TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 jan 2013 :  12:26:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als jij dat op de juiste manier doet krijg je daar geen foutmelding van, maar als je dat via CV programmering doet krijg je onherroeplijk een fout melding. Hoe het precies moet staat in de uhlenbrock link.

Maar goed zoals altijd goed lezen en stap voor stap doen wat er staat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 30 jan 2013 :  11:06:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim ea
Eindelijk is het gelukt. Omdat mijn ervaringen misschien ook voor anderen handig zijn hierbij de hobbels die ik ben tegengekomen.
Het programmeren met de Intellibox lukte niet. Ik las ergens dat dat misschien komt omdat het de IR versie van de Intellibox is: IBX IR.
Ik heb toen een 2e hands Märklin Centrale 6021 op de kop getikt. Daarmee lukt het wel. Met deze 6021 kan ik echter geen hogere waarden dan 80 programmeren. Dat is wat jammer maar ik heb nu wel eindelijk de F5 t/m F8 van een MFX-locomotief werkend in Koploper.
Dank voor alle ondersteuning!
M.v.g.
TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 jan 2013 :  18:07:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maar ook met de IB lukt het hoor, al meerdere keren gedaan, goed lezen wat er staat en dan als belangrijkste stap voor stap doen wat er staat.

De crunch zit hem waarschijnlijk dat je de adressen die je gebruikt om te programmeren niet in Motorola old format zet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 30 jan 2013 :  19:20:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb mijn de adressen van mijn IB keurig op Motorola old gezet, evenals de juiste instellingen voor de speciale opties.
Maak jij ook gebruik van de IR versie van de Intellibox? Aan het einde van het document http://members.chello.nl/h.jorissen/download/KoploperenMFX.pdf
lees ik dat met deze versie van de IB het programmeren nog niet mogelijk is. Ik heb dezelfde ervaring dus.
En verder vroeg ik me af of je met jouw Intellibox wel waarden groter dan 80 kan invoeren of dat die beperking, zoals bij de Märklin Centrale 6021, ook voor de Intellibox geldt.
M.v.g.
TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 jan 2013 :  20:54:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja, je moet de IB ook niet in programmeer mode zetten je moet de lok op de gewone baan zetten en dan dezelfde handelingen uitvoeren als dat je met de 6021 doet. En dan werkt het met elke variant van de IB.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

frmbuers

33 Posts

Geplaatst - 16 feb 2015 :  09:44:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste KL en Wim
ben af en toe weer eens bezig om extra geluiden uit de MFX decode te halen , maar helaas.
Bijgaand een backup met de loc nr. 55 als voorbeeld.
Ik krijg geen geluid op de extra functies met stilstaande loc ( of werken deze functies alleen bij uitgebreide functies tijdens het rijden ?
Hoe zou ik de eigenlijk alle 15 functies van deze loc (39550) te horen kunnen krijgen met KL ?
Hoor graag van jullie
groetjes
Erik Buers

Download Attachment: kelder2007.bck
403,1 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 feb 2015 :  11:53:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik,

Uit een MFX decoder in Motorola format aangestuurd via een Intellibox krijg je nooit meer dat 8 functies uit je decoder bediend.
Verder staat in dit draadje duidelijk beschreven hoe het in koploper werkt.

Mvg
Wim.

PS.: Je hebt aangegeven dat je met deze functies iets wil bij uitgebreid, maar vervolgens geef je daar niets op wat er eventueel moet gebeuren, b.v. als de loc in een blok is oid. Of stopt of juist wegrijd.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 16 feb 2015 12:01:36
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina