Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 94 / Bezoekers Vandaag: 1062
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 186
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Logische actie die het volgende kan
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wijbe

Netherlands
172 berichten

Geplaatst - 29 nov 2012 :  14:11:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Beste Heren (& misschien enkele Dames),

Voor in een vaste route met de functie van 'vertrek indien logische actie voldoet aan conditie'

De logische actie moet voldoen aan:
Blok is vrij
En als het blok is geclaimd, mag er ook niet vertrokken worden.

Nu had ik eerst alleen blok is vrij toegepast. Maar als het blok is geclaimd is het het blok dus ook vrij, volgens de handleiding.

Nu heb ik dus een AND optie nodig, met de functie blok is vrij en een definitie voor het andere wat ik wil. Echter kan ik geen logische actie vinden voor 'blok is geclaimd'.

Zelf dacht ik ook aan:
Blok is bezet -> Inverteer uitkomst
Maar rekent koploper dan ook dat een geclaimd blok als bezet geld?

Ik hoor graag naar uw tips!

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 29 nov 2012 14:13:20

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 nov 2012 :  14:33:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe, als het blok geclaimd is door een andere trein zal er ook niet vertrokken worden, dus daar hoef je verder niets voor te controleren of via een logische acties te blokkeren of wat dan ook.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 29 nov 2012 :  17:01:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hoi Wim,

In mijn geval wel. De loc stopt namelijk op de wisselstraat erna (ruimtegebrek). Een andere trein gaat door dezelfde wisselstraat.

Dit wordt dus opgelost door het blok na de wisselstraat te claimen. Dit voorkomt de botsingen op de wisselstraat. Dit blok wordt namelijk gebruikt voor het aankoppelen van een omlopende trein.

Alleen zit ik dus met de situatie zoals beschreven in bericht 1..... Dat zou de hele boel netjes oplossen, maar hoe?

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 29 nov 2012 17:24:01
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 nov 2012 :  17:26:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wijbe



De logische actie moet voldoen aan:
Blok is vrij
En als het blok is geclaimd, mag er ook niet vertrokken worden.

Nu had ik eerst alleen blok is vrij toegepast. Maar als het blok is geclaimd is het het blok dus ook vrij, volgens de handleiding.



Een geclaimd blok is alleen "vrij" voor de trein die het geclaimd heeft, niet voor de anderen. Om de trein die claimde er naartoe te laten rijden heb je daarom geen logische actie nodig. Dat kun je perfect met wachttijd.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 29 nov 2012 :  17:37:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Dat klopt. De volgende trein zal dus ook niet in dat blok komen, maar hij stopt dus wel op de wisselstraat ervoor.

De bedoeling is dat de trein die het blok heeft geclaimd eerst in dat blok komt en moet dus over de wisselstraat waar de andere loc op stopt.

Daarom ben ik ontzettend benieuwd of het met een logische actie mogelijk is, aan te geven dat een blok bezet is door een claim.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 nov 2012 :  17:52:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Snap even niet waarom een trein op een wisselstraat stopt, en als hij dat al doet moet je die op basis van lengte trein/blok bezet houden krijg je ook geen botsingen.
En het antwoord op je vraag heb je zelf al gegeven, die mogelijkheid bestaat niet.

Je zult het dus anders moeten oplossen. Maar ik kan er nog geen beeld van vormen wat je nu precies wil en wat het probleem daarbij is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 nov 2012 :  19:43:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wijbe

Dat klopt. De volgende trein zal dus ook niet in dat blok komen, maar hij stopt dus wel op de wisselstraat ervoor.




Een wisselstraat is GEEN blok, waarom zou een trein daar dan stoppen ?
Ik heb treinen die hun vertrek "verzekeren " door het claimen van het blok na het station.... ik heb nooit een ander trein zien stoppen op de wisselstraat, altijd in het blok ervoor.

(zie ook mijn draadje over "onbeheerst claimen")

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 29 nov 2012 :  20:07:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Al met al heb ik een kleine baan, daar wil je zo lang mogelijke treinen in stoppen. Oftewel de extremen opzoeken, in dit geval kan je dus met een goede programering best een loc stil zetten op een wisselstraat. In mijn geval betreft het om de ontkoppelrail achter de wissel te leggen(blok,ontkoppelrail,wisselstraat), zo kan een zo lang mogelijke trein toch nog omlopen. De loc stopt dan dus op de wissel. (door x aantal cm extra door te rijden)

In dit geval betreft het een 'kopstation' met 3 sporen. Achter het kopstation ligt nog 1 spoor/blok. Hierna lopen de locs om. Bij het aankoppelen gebruiken ze de eerste bezetmelder van dat laatste blok. Dan keren ze om, en parkeren ze zich precies in het desbetreffende stationblok.

Pas na deze handeling mag een volgende getrokken trein binnenkomen.


Net tijdens de zwemtraining eens goed nagedacht, en ik denk dat ik het kan opredden door een reeks van 'treintype rijd van/naar blok' logische actie's aan elkaar te koppelen in de and logische actie.

Zal morgen eens een paar foto's van de bestaande situatie + kloppende database plaatsen. Dat zegt waarschijnlijk veel meer dan duizend woorden.

Als er behoefte aan is, wil ik hier ook best eens een filmpje van maken.




Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 29 nov 2012 20:23:59
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina