Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 381 / Bezoekers Vandaag: 1801
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 557
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 stand van sein verandert na opstart
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 30 okt 2012 :  19:51:15  Toon profiel  Reageer met citaat
In mijn baan ligt na een rangeerheuvel een sorteerstation van waaruit getrokken treinen naar elders kunnen vertrekken. Als uitrijdsein heb ik een oud Märklin armsein geplaatst, omdat ik daarmee de stroom kan onderbreken. Ik geef in dit geval hieraan de voorkeur boven een lichtsein, omdat ik nu in het rangeerstation geen blokken hoef aan te leggen. Ik kan volstaan met een handmatige wisselstraat en een beveiliging zodanig dat een vertrekkende trein pas stroom krijgt op het moment, dat zich in het traject van de handmatige wisselstraat geen andere trein bevindt. Dat functioneert prima zolang ik niet afsluit.

Het principe van de beveiliging is, dat zodra blokken, die zich in het handmatige traject bevinden, door een trein geclaimed worden het uitrijdsein op onveilig staat. Dit wordt geregeld door enkele logische acties, waarin wordt afgevraagd of het traject geclaimed of bezet wordt en 2 speciale acties, die afhankelijk van de uitkomst het sein op veilig of onveilig zetten (omdat het sein uit spoelen bestaat de standen rechtdoor of afbuigend).

Als KL na afsluiting weer wordt gestart en de stroom ingeschakeld, springt het sein na ca 20 seconden op onveilig(stand afbuigend),ook al is er nog niets gebeurd en staat de logische actie, die ervoor moet zorgen, dat de speciale actie het sein op veilig (stand rechtdoor) zet, nog steeds op groen. Omdat ik een sein in KL niet handmatig op groen kan zetten, moet ik er eerst voor zorgen, dat een fake bezetting de werkelijke stand rood veroorzaakt; vervolgens die trein er uit halen en het vinkje weg halen bij handmatig geblokkeerd. Dan springt het sein weer op groen en heb ik gedurende een sessie geen last.

Ik vraag mij af, hoe dit kan (een wissel springt na het opstarten toch ook niet spontaan in een andere stand)en natuurlijk hoe is het op te lossen.

Ik heb een backup van mijn baan bijgesloten. Kijk aub alleen naar de logische en speciale acties, die voor dit probleem van toepassing zijn en niet naar de rest. De logische acties hebben betrekking op de blokken 77, 73, 32, 26, 17 en de speciale acties op sein (152). De rest is niet van belang. De logische acties, die voor de speciale acties (sein op rood of groen zetten) zorgen zijn in het schermpje Rijden/Uitkomst logische acties te vinden onder groep 1.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank
Carel

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 okt 2012 :  21:21:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Ik heb een backup van mijn baan bijgesloten
. ....


Waar ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 30 okt 2012 21:24:29
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 01 nov 2012 :  12:22:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Theo,
Ik werd plotseling weggeroepen en ben in de haast vergeten de backup bij te sluiten. Gisteravond pas laat teruggekomen en kom door jouw bericht er achter, dat ik dat vergeten ben. Excuses hiervoor, maar hier is de backup alsnog.

Download Attachment: Zwiep5.bck
536,34 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 nov 2012 :  18:00:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Carl,

het sein staat default op veilig, misschien handig om deze in onderhouden baanontwerp en dan seineigenschappen op onveilig te zetten, lijkt mij dat dit probleem met een virtueel uitrijblok automatisch te verwezelijken is.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 02 nov 2012 :  22:53:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,bedankt voor de tip. Inmiddels uitgevoerd en het werkt prima.
mvrgr Carel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 nov 2012 :  23:15:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Theo,bedankt voor de tip. Inmiddels uitgevoerd en het werkt prima.
mvrgr Carel



Walter heeft het opgelost...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 02 nov 2012 :  23:23:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Theo,

bedankt


groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina