Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 153 / Bezoekers Vandaag: 9525
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 761
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Rijvertraging opstart motorgeluid
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JackvdW

Netherlands
339 berichten

Geplaatst - 15 sep 2012 :  16:00:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig mijn Roco Ram TEE in te regelen in KL.

Deze heeft een geluidsdecoder met dieselgeluiden en bij het opstarten van het motorgeluid met F1 duurt het bijna een halve minuut voor de lok in beweging komt.

KL heeft hiervoor een vertraging en deze zorgt ervoor dat de lok tijdens het opstarten 28 sec. met rijstap 1 wordt aangestuurd waarna de snelheid pas verder wordt opgevoerd. Dit gaat dus prima.

Als de lok echter met al draaiende motor voor een rood sein staat te wachten en het sein komt op groen, kruipt hij ook 28 sec. met snelheidsstap 1 vooruit om daarna pas te versnellen.

Zijn er ander KL gebruikers die hier tegenaan zijn gelopen en hoe hebben jullie dit dan ondervangen.

Ik kwam er niet uit en heb nu gewoon CV3 van de decoder wat hoger gezet zodat deze het optrekken mooi langzaam laat verlopen en de extra vertraging is uitgeschakeld maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ook zou ik Wim Ros willen vragen dit eens aan Paul voor te leggen want het simpelste is natuurlijk dat de extra opstartvertraging bij reeds ingeschakeld motorgeluid wordt genegeerd of terug gebracht naar 2 sec. en dat de lange vertraging alleen bij een wisseling van uit naar aan van het motorgeluid wordt gebruikt.

Ook een tweede waarde voor een vertraging bij reeds draaiende motor zou een optie kunnen zijn maar hoeft wat mij betreft niet want het opspinnen van het dieseltoerental bij draaiende motor duurt nog geen seconde.

Met spoorse groeten,

Jack.


Wim1956

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 17 sep 2012 :  22:52:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack
Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde trein.
Ik heb bij de instellingen bij koploper de vertraging op 14 sec gezet Als het motorgeluid dan aanstaat gaat de trein wat eerder rijden.Als de motor start gaat de trein wel pas met 28sec rijden en geeft koplper de melding dat de trein stil staat ,maar dit word vanzelf opgelost als de trein daadwerkelijk gaat rijden.Ook een andere roccotrein heeft dit probleem maar dit gaat dan maar over 8 sec.
Niet ideaal dus een aanpassing in koploper zou gewenst zijn.Misschien heeft Paul er nog zin in om dit te doen ,het zou een mooie verbetering van koploper zijn,
m.v.g.
Wim
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 18 sep 2012 :  08:31:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack en Wim(1956),

Zelf gebruik ik niet de optie in onderhouden lokomotieven.
Die is bruikbaar voor kleine tijden, zoals bij het opspinnen van de motor.
Het nadeel vond ik indertijd, dat er gedurende de lange tijd, van optarten ook een rijweg wordt ingesteld. Kan een belemmering zijn voor overig trein verkeer.
Toch zijn er een aantal oplossingen mogelijk, als je die wilt gebruiken:
Eerst maakte ik gebruik van een opstelblok met een extra kort blok.
De motor start op en laat de trein langzaam, naar het korte blok rijden, waarbij de tijden instelbaar zijn, in een vaste route.
(conform de werkelijkheid, heb ik van een machinist, die starte de motor, reed op naar het sein en melde dit aan de verkeers leiding.)
De TEE kan daarna automatisch rijden, zonder de wacht tijden.
Deze methode gebruik ik niet meer omdat ik de bezet melder elders nodig had. Inmiddels had Paul de aansturing van het lok window in SA aangebracht, deze is ook heel goed bruikbaar.(gebruik nu)
Tevens is er ook nog de optie "soorten functies van de lok", welke ook heel goed bruikbaar is. Dus mogelijheden genoeg.
Nadeel er wordt door mij gebruik gemaakt van een vaste route, en een vaste tijd, welke ook vervangen kan worden door een gebeurtenis en een logisch actie.
Mogelijkheden genoeg. Misschien is er iemand anders die een mogelijkheid weet zonder een vaste route.
Overigens de TEE rijdt maar een rondje en dan heb ik het wel gehad met de herrie.
Met stoom is het iets beter.
Mvg Ab

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
339 Posts

Geplaatst - 19 sep 2012 :  02:40:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab en wim(1956),

Bedankt voor jullie reacties en jullie oplossingen zijn het overdenken waard en ik zal eens een paar testjes doen.

Het fijt wil echter dat de optie in KL nu juist was ingebouwd om de lange opstarttijden op te vangen. Met de korte vertragingen van de geluidsdecoders was nog wel te leven met een aanpassing van CV3.

Ik zoek naar een oplossing waarbij niet al te moeilijke methoden moeten worden ingezet en die overal op de baan gewoon werkt bij een vrije automatische treinenloop.

Ik blijf daarom toch een beetje hopen op de aanpassing van de functie door Paul.


Met vriendelijke groet,

Jack.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina