Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 174 / Bezoekers Vandaag: 2197
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Stofzuiger stopt niet bij opslaan in blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

DVisser

Netherlands
63 berichten

Geplaatst - 13 aug 2012 :  22:16:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koploperkenners,

Ik rijd HO met als centrale een Twin-Center dat via een loconet adapter is aangesloten op de PC. Ik gebruik voor mijn schoonmaaktrein een vaste route zodat alle sporen gedaan worden, waarna de schoonmaakwagons worden weggezet en de locomotief zijn normale trein weer ophaalt. Sinds kort heb ik ook een stofzuiger die ik als stuurstand heb ingesteld zodat hij alleen zuigt als de locomotief rijdt. Dat werkt allemaal prima, echter als ik de schoonmaakwagons wegzet, in de vaste route wordt dan lengte+stuurstand opgeslagen, blijft hij zuigen en reageerd nergens meer op. Toevallig had ik eerst een foutje gemaakt en bij lengte+stuurstand niet opgeslagen, maar opgehaald gekozen. Toen stopte het zuigen wel keurig, alleen bij het wegrijden van de loc begon dat weer, wat logisch was want Koploper wist niet beter dan dat hij nog bij de loc hoorde. Nu het goed staat, blijft hij echter zuigen. Treinlengte en stuurstand worden wel keurig opgeslagen. Heeft iemand wellicht een idee?

Met vriendelijke groet,
Dick Visser

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 aug 2012 :  22:50:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  08:37:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Is dat ook een idee met een mogelijke oplossing?

Met vriendelijke groet,
Dick Visser
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  11:07:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

Backup van je recente database plaatsen, dan kunnen wij ook zien wat je wel of niet hebt ingegeven, en kunnen we misschien ook zien wat en waar het eventueel misgaat.

Dat is wellicht een idee?

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  19:45:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Bijgaand de backup. Ik rij met de laatste versie van Koploper (built 20) en ik hoop dat je iets vindt. Als alles wel goed staat, dan is het enige wat ik als leek nog kan verzinnen dat Koploper de opslaan opdracht geeft voordat de loc gestopt wordt. Maar misschien is dat onzin.

Met vriendelijke groet,
Dick Visser

Download Attachment: Fase1a.bck
332,38 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  20:30:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Dick,

En om welke vaste route gaat het dan en aan welke combinatie is deze dan gekoppeld?

Kun je misschien even aangeven wat en waar er iets moet gebeuren?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 14 aug 2012 20:37:48
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  21:22:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Het gaat om de vaste route "Schoonmaaktrein 1", die ik rijd met loc 216. De reinigingswagons staan in blok 45, daar worden ze aan het begin opgehaald (ongeveer regel 17) en aan het einde weer weggezet, waarna de loc zijn vaste trein weer ophaald van spoor 47.

Met vriendelijke groet,
Dick Visser
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  21:50:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

En dan vraag ik me af hoe de trein dan van blok 43 naar 45,46,47 springt en weer terug.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  22:43:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

Ik heb het gezien in de Logging bij het wegzetten in blok 45 gaat wel de snelheid van de lok (216) op nul maar niet de snelheid van (802) op alle andere punten gaat de snelheid keurig met de snelheid van de lok mee.
Lijkt me een onvolkomenheid in koploper, zal het Paul melden.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  22:52:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt, ik had net een heel verhaal geschreven om uit te leggen hoe de loc van het ene naar het andere opstelspoor gaat, toen mijn internetverbinding voor een klein half uur de geest gaf. Maar ik neem aan dat dat verhaal er verder ook niet toe doet.

Met vriendelijke groet,
Dick
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  22:57:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

Ik heb alle andere treinen van de baan verwijdert en de 216 af en toe even met Go verder opgang geholpen. Dit zou niet mijn manier van koploper gebruik zijn, maar het is geheel jouw feestje zullen we maar zeggen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  23:25:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

Heb nog even een dubbel check gedaan, maar bij deze sessie ging de snelheid van de 802 wel netjes naar nul. Doe het niet nog een keer kost me teveel tijd het doorlopen van +/- 90 stappen van een vaste route.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 15 aug 2012 :  08:47:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Omdat de baan nog niet af is, is dit stuk met de opstelsporen en de keerlus een tijdelijke situatie. Het rijden gaat in de praktijk overigens prima. Als ik de schoonmaakroute gebruik stop ik wel de pendelroutes want anders gaan dingen elkaar dwarszitten. Bij mij heeft het nog niet goed gewerkt, d.w.z ik heb het nu een keer of 5 geprobeerd nadat de optie treinlengte+stuurstand opslaan goed was ingevuld en alle keren bleef de stofzuiger aanstaan.

Met vriendelijke groet,
Dick
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 15 aug 2012 :  16:58:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dick,

Bij één van onze collega Koploperisten zet ik met een logische actie, die waar wordt als de stofzuiger in het opstelblok komt, met de speciale actie "Rijwindow" de snelheidsstap op 0. Omgekeerd als de stofzuiger weer wordt opgehaald wordt hij op stap 7 oid gezet. De stofzuiger is daarbij overigens wel als gewone loc gedefinieerd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 15 aug 2012 :  22:20:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken of ik het op die manier als extra aansturing kan toevoegen.

Met vriendelijke groet,
Dick
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 aug 2012 :  22:45:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

Heb de vaste route even wat korter gemaakt is het wat makkelijker te testen.
Maar volgens de logging wordt de snelheid van de 802 netjes op Nul gezet.
zie regel 209 in de txt file. Dat is de laatste actie van de 802 en daarna gaat de trein weer verder als Internationaal diesel.

Mvg
Wim.


Download Attachment: Fase1a_20120815_160525.txt
20,84 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 16 aug 2012 :  08:36:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Inderdaad ik zie het in jouw logging goed gaan. Ik zal zelf ook eens met een korte route gaan uitproberen wat er gebeurd. Tot zover bedankt.

Met vriendelijke groet,
Dick
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 aug 2012 :  16:16:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

Ook de meester zelf (Paul) heeft het bekeken en getest, en ook bij hem werkt het stuurstand wordt bij het afkoppelen (wegzetten) netjes op snelheid nul gezet. Dit is dus geen Koploper (database) instel probleem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 16 aug 2012 :  23:23:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

De vraag is natuurlijk wat dan wel.

Ik heb zelf even een hele korte testroute gemaakt en voor de zekerheid met een andere loc en vervolgens de logging bekeken (dit alles in de testmode op een andere PC), maar de stuurstand wordt bij het ophalen keurig op snelheid 14 gezet, bij het stoppen weer op 0, na het keren weer op 14, maar als dan bij het wegzetten (=opslaan lengte+stuurstand) de loc naar 0 gaat, komt er geen melding in de logging dat de stuurstand ook naar 0 gaat??????

Met vriendelijke groet,
Dick
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 aug 2012 :  00:01:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

Dan je aangepaste database nog even plaatsen.

Hier gaat het zowel met de oorspronkelijke als met de aangepaste gewoon goed, en ook bij de meester zelf.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 17 aug 2012 :  09:28:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Hierbij de database. Als je bij loc 100 de vaste route "schoonmaaktrein test" aanvinkt, gaat hij de stuurstand ophalen rijdt ermee weg, keert en zet hem weer terug. Ik heb nog geprobeerd of het weghalen van de alternatieve stopplaats (met het doorrijden)

Download Attachment: Fase1a.bck
322 KB nog effect zou hebben, maar ook dat hielp niet.

Met vriendelijke groet,
Dick

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 aug 2012 :  11:31:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

Ook hier kan ik niets verkeerds aan ontdekken, de snelheid gaat keurig op nul van de 802 (stuurstand)

Zie b.v. regel 74 of 254 in de logfile.

Mvg
Wim.


Download Attachment: Fase2a_20120817_111756.txt
22,87 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 17 aug 2012 :  13:20:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik vind het echt onbegrijpelijk, want bij mij gebeurd dat echt niet. Ik weet niet hoe ik een logfile om moet zetten naar een tekstbestand, maar anders kon ik je het laten zien. Los daarvan moet er dus ergens een verschil in de instellingen zitten, maar waar?

Met vriendelijke groet,
Dick
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 aug 2012 :  22:45:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

Dat doet koploper zelf dat heb je zelf al aangevinkt en het bestand wordt weggeschreven op C:\ Want dat heb je opgegeven. De naam is je database naam met ext. TXT

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 18 aug 2012 :  13:19:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dat was echt even zoeken, Windows 7 zet die files helemaal niet in c: ook al staat dat aangegeven, maar stopt ze erg diep weg in een map "Virtualstore". Ik sluit er 2 bij, in de eerste zie je dat de 802 niet op 0 gezet wordt (dat had bij regel 87 gemoeten). Daarna heb ik de optie "Opslaan stuurstandrijtuig in blok" (tabblad Algemeen-3) gewijzigd in "Tijdens het verlaten van het blok", in de tweede file zie je dat de 802 dan inderdaad op 0 gezet wordt, maar ook weer op 14 (regel 91) als de loc wegrijdt, dat was dus helaas ook niet de oplossing.

Met vriendelijke groet,
Dick

Download Attachment: Fase1a_20120817_170827.txt
7,99 KB

Download Attachment: Fase1a_20120817_213548.txt
6,48 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 aug 2012 :  13:48:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

Als jij de parameter wijzigt kan ik het hier niet testen en is vergelijken een onmogelijke opgave.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina