Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 387 / Bezoekers Vandaag: 7025
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Koploper, IB Basic en loconet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tod

27 berichten

Geplaatst - 12 aug 2012 :  09:12:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb sedert vandaag een IB basic met loconetadaper 63880.Het installeren en aansluiten ok de laptop/Koploper ging goed.
Ook de handmatige besturing van de treinen gaat goed en ook de terugmelding van de reedcontacten.
Mijn probleem is dat ik alleen de wissels 1 t/m 4 kan bedienen. De rest herkent de zowel de Ib als de laptop-Koploper combinatie niet.De laptop draait onder Vista.
Het aantalwissels bij dig onderdelen i9n Koploper staat op 0, wat betekent dat Koploper maximaal 2048 adressen moet herkennen.
Heeft iemand ook deze ervaring gehad en wat doe ik fout.
Ik moet nog vermelden dat als ik de IB reset en herstart zonder pc aansluiting ik wel alle wissels kan bedienen, maar zodra ik de loconetverbinding maak, vallen alle wissels op de genoemde eerste 4 uit. Ik vermoed dus dat er ergens iets fout gaat met loconet, maar wat??????
Graag jullie ervaringen/reacties

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 aug 2012 :  09:40:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tod,

En is dat probleem ontstaan na de installatie van de 63880, of had je dit probleem daarvoor ook al.
Het is overigens wel een vreemd probleem want de 63880 heeft eigenlijk niets met de aansturing van de wissels te maken.
En wat voor wisseldecoders gebruik je dan ook via het LocoNet, of via DCC of Motorola?

Het zal waarschinlijk ook niet met koploper te maken hebben, maar plaats voor de zekerheid even een backup van je database.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tod

27 Posts

Geplaatst - 12 aug 2012 :  16:08:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
nadat ik de driver had geïnstalleerd, heb ik eerst de 63880 geïnstalleerd.
Daarna ben ik gaan testen
Ik had toen gelijk het wisselaansturingsprobleem.
De wisseldecoders zijn van LDT en werken evenals de Digirailsschakeldecoders DR 4018 onder DCC.
Met de IB/IR icm Koploper via RS 232 werkt alles prima.
Echter bij de combinatie IB-basic/Koploper via Loconet gaat het fout met de aansturing van de wissels. De terugmelding van de reedcontacten via de 63880 gaat probleemloos. Alleen de wissels 1 t/m 4 zijn te bedienen vanaf de IB-basic of vanuit Koploper.
Koppel de laptop los en trek ik de USB kabel uit de IB-basic, na deze uitgezet te hebben, dan werken alle wisseladressen na aanzetten wel weer via de IB-basic.
Bij eigenschappen van wissels staat nu dat het loconetdecoders zijn.
Werk ik op mijn andere pc met de IB/IR dan staat er onder eigenschappen bij functiedecoder ipv loconetdecoder Märklin (ook IB/TC).
Ik zal je de bck-file nog mailen, die staat namelijk op mij laptop en die heb ik nu niet bij de hand.
Vast dank,
Ton
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 aug 2012 :  17:13:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Koppel de laptop los en trek ik de USB kabel uit de IB-basic, na deze uitgezet te hebben, dan werken alle wisseladressen na aanzetten wel weer via de IB-basic.
Bij eigenschappen van wissels staat nu dat het loconetdecoders zijn.
Werk ik op mijn andere pc met de IB/IR dan staat er onder eigenschappen bij functiedecoder ipv loconetdecoder Märklin (ook IB/TC).



Dus bij de IB-Basic (loconetdecoder als indicatie)
En bij de IB-IR (Marklin)
Beide helemaal correct, dus niets mis mee.

Dus even de bck file plaatsen, dan weten we meer.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 12 aug 2012 17:15:49
Ga naar bovenaan de pagina

tod

27 Posts

Geplaatst - 13 aug 2012 :  14:59:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
het uploaden van het bck-bestand lukt van geen kanten
Ton
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 aug 2012 :  16:18:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tod,

Dat is eigenlijk echt een fluitje van een cent.
kwestie van klikken op de papierclip onder dit tekstveld als je een bericht typt, naar de locatie gaan waar koploper de backup file heeft neergezet, en dan verder de aanwijzingen opvolgen.

Maar stuur het maar even via de normale mail mijn kant op.
Mail adres vind je in mijn profiel. Dan zet ik het wel even hier neer voor je.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 13 aug 2012 16:19:39
Ga naar bovenaan de pagina

tod

27 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  14:48:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet het maar toch lukte het niet.
Ik krijg steeds de boodschap:
Dit bestand kan niet worden geupload.
Ongeldige string

Wel ben ik weer wat verder.
In tegenstelling tot de IB/IR maakt het bij d eIB-basic wel uit hoe je de rails aansluit. Bij "rot" de linker rail en "Braun" op der echter rail kan ik al mijn wissels (LDT)/schakel(Digirails) decoders bedienen met de toetsen op de IB, sluit ik derails aandersom aan dan doen de IB toesten niets Bij deIB/IR maakr dit niets uit.
Verder kan ik sedert vandaag, (loconet opnieuw op de laptop geïnstalleerd) sommige wissels en sommige niet bedienen. Echter welke wisels wel en niet verloopt. Dus soms wissels 1t/m 4 wel en bv 13/16 niet en evenlater na bv een ander wissel bedient te hebben ineens 1 t/m 4 weer niet.
Rijden gaat prima en de terugmelding ook. Zelfs automatisach rijden gaat goed (tenminste als de wissels doen wat ze moeten doen).
Schakel ik de laptop af en d eIB uit en aan dan doet de IB het weer zonder hapering.
IK blijf het vreemd vinden.
Ik zal trouwens d ebck file dadelijk mailen,
Vast dank to zo ver,
Ton
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  15:23:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tod,

Eigenlijk is het heel erg simpel, de IB-Basic is de enigste die verantwoordelijk is voor de opdrachten naar de baan. De PC geeft de IB-Basic de opdracht iets uit te voeren meer niet. Ik wacht de bck file even af.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  15:35:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tod

Ik weet het maar toch lukte het niet.

Wel ben ik weer wat verder.
In tegenstelling tot de IB/IR maakt het bij d eIB-basic wel uit hoe je de rails aansluit. Bij "rot" de linker rail en "Braun" op der echter rail kan ik al mijn wissels (LDT)/schakel(Digirails) decoders bedienen met de toetsen op de IB, sluit ik derails aandersom aan dan doen de IB toesten niets Bij deIB/IR maakr dit niets uit.
Verder kan ik sedert vandaag, (loconet opnieuw op de laptop geïnstalleerd) sommige wissels en sommige niet bedienen. Echter welke wisels wel en niet verloopt. Dus soms wissels 1t/m 4 wel en bv 13/16 niet en evenlater na bv een ander wissel bedient te hebben ineens 1 t/m 4 weer niet.




Het wisselen van de polariteit heeft dus effect, alleen moet je dan niet de rails aansluiting verwisselen , maar moet je bij de wisseldecoder welke het niet doet de aansluiting rood en bruin verwisselen, verder moeten alle wisseldecoders allemaal DCC format compatible zijn er kunnen geen Motorola decoders tegelijkertijd met dcc deocders worden bedien door de IB-Basic, dat kan wel met de IB-IR, vraag me trouwens af waarom je een IB-Basic gebruikt als je een IB-IR hebt dat is toch een veel betere en uitgebreidere centrale.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tod

27 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  19:09:48  Toon profiel  Reageer met citaat
De basic heb ik gekocht om op mijn werkplek ook digitaal aan d eslag te kunnen, daarnaast doet mijn IB/IR met programmeren soms vreemd.
Die zou feitelijk terugmoeten om na te laten kijken. Het scherm valt soms weg of geeft vreemde tekens.
De keus is op de basic gevallen gezien de prijs (net € 200)en omdat ik dan vrij simpel de IR zou kunnen vervangen als die wegmoet.
Alle (wissel) decoders zijn DCC geformatteerd en identiek aangesloten. Het grote probleem is dat soms de meeste decoders werken, maar even later een decoder er mee stopt.
Wat betreft de polariteit het volgende:
bij d eIB/IR kan ik de polariteit van de rails om draaien zonder dat dat effect heeft op de (wissel) decoders (de aansluitingen daarvan draai ik dus niet om) Bij de Basic gaat dit niet op. Verder heb ik net nog iets vreemds???? ontdekt bij de basic: Je zou verwachten dat d eaansluitngen op het 6-polige aansluitblok bij de IR en de basic identiek zouden zijn, maar dat is niet zo. Hoewel volgens de tekst op de apparaten de zelfde volgorde is aangehouden, blijken bruin en rood op de basic net anders te zitten. Ik begin te vermoeden dat het probleem toch ergens in de basic zit en dus ga ik een dezer dagen terug naar mijn leverancier om eea te testen.
Ps, ik heb de bck-file naar je gemaild (je perrongelukadres).
In ieder geval nogmaals dank voor je hulp tot zover.
Ik denk dat we nu beter even de basictests af kunnen wachten.
Groet,
Ton
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 aug 2012 :  19:34:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Tod,

Het zal allemaal wel wat jij zegt, net nog even de aansluitingen van de Basic en de IB-IR vergeleken, maar die zijn 100% identiek.
Verder heeft dit denk ik niet zoveel met LocoNet of met koploper te maken, maar meer met de kwaliteit van de wisseldecoders. Ik zou die eens opnieuw in leren via de IB-Basic en het dan nog eens proberen.
Ik denk zomaar dat je het in de verkeerde hoek aan het zoeken bent.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 aug 2012 :  12:09:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tod


Ps, ik heb de bck-file naar je gemaild (je perrongelukadres).

Ton



Ton,

En daar is tot op heden niets binnengekomen wat lijkt op een Backup bestand

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 15 aug 2012 :  17:02:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ton,

De foutmelding die je krijgt bij je poging je bck-file te uploaden wordt veroorzaakt doordat je of een karakter gebruikt dat in een filenaam niet is toegestaan, zoals .,<> etc., of doordat de naam te lang is. Probeer eens een kortere naam. Dan zou het wel moeten lukken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

tod

27 Posts

Geplaatst - 17 aug 2012 :  15:11:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Gisteren de IB-basic omgewisseld voor een andere.
De "oude" gaat met een foutbeschrijving retour richting Almelo/Uhlenbrock.
MTE dank voor de goede service.
Nu werkt alles prima, ook via Loconet en Koploper.
Vermoedelijk dus toch iets niet goed met de drukknopjes etc om de wissels te bedienen.
Blijf ik alleen zitten met de vraag waarom het uploaden niet ging.
De naam van de bck file is kort en er staan geen vreemde tekens in, zie hieronder
hobaanWHP.bck
Trouwens ook vreemd dat de file niet is aangekomen op de supportmailbox van Wim. Ik heb geen foutmeldingen ontvangen.
Ik zal het hierna nog eenmaal prpberen.
Verder dank voor alle adviezen.
Ton
Ga naar bovenaan de pagina

tod

27 Posts

Geplaatst - 17 aug 2012 :  15:15:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan nu nogmaals de bck-file.
Ton

Download Attachment: hobaanWHP.bck
177,91 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 17 aug 2012 :  19:25:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ton,

De naam van de file ziet er inderdaad netjes uit. Enig idee waarom je nu wel kon uploaden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 aug 2012 :  09:30:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ton,

Ook je database is binnen op het email adres. Maar zoals ik het nu lees is het probleem opgelost, dus niet meer relevant er nog verder naar te kijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina