Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 46 / Bezoekers Vandaag: 46
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 46
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Functie's [de]activeren in een vaste route, en algemeen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wijbe

Netherlands
172 berichten

Geplaatst - 08 mei 2012 :  22:44:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hallo,

Een paar voorbeelden waarop ik geen oplossing kan vinden, met functie's uitgebreid kun je al aardig wat maar niet alles.

Waarop ik geen oplossing weet.

2 functie's met de richting van de lok laten meeschakelen. Helaas niet in de goedkope decoder in te stellen.

Licht uitschakelen in een aantal blokken van een vaste route en het rangeerlicht activeren.

De grootste uitdaging:
Heb een stam met 4 wagons, met elk een eigen decoder. Elke wagon heeft sluitverlichting. Nu rijd de boel wel in een vaste stam rond, maar als je een locwissel plaatst moet het sluitsein schakelen.

Oftewel van de voorste wagon uit, en de achterste aan.


Wie weet waar ik de oplossing in koploper moet zoeken, het kan vast maar waar? Dit is een onderdeel waar ik nog niet eerder mee bezig ben geweest.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 09 mei 2012 :  16:03:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wijbe,

Voor wat betreft de richtingsafhankelijke functie, zou je kunnen proberen logische acties te maken, die waar worden als een trein in een bepaalde richting rijdt, bv van blok 1 naar blok 2. Die logische actie laat je dan weer de betreffende functies schakelen. Keert de trein dan kun je ook weer een logische actie maken om de functie uit te schakelen. Als je veel blokken hebt, waarin de trein kan keren, kan het wel eens een ingewikkeld geheel worden met alle logische acties, die je daarvoor nog hebt en is het misschien makkelijker toch maar wat geavanceerdere decoders te kopen, waarbij je een en ander op de decoder kunt instellen.

Seinen en rangeersein:
Dit kan vrij simpel met locfuncties worden geschakeld. Als de loc een betreffend blok binnenrijdt, laat de F0 (de seinen) uitschakelen en de functieuitgang, die de rangeerverlichting aanschakelt, aan. Bij vertrek uit dat blok doe je het omgekeerde, rangeersein uit en seinen aan.

Voor wat betreft je sluitseinen klinkt het alsof je een T4T-setje hebt. Ik wil dat zelf ook nog eens aanschaffen, maar heb dat nog niet gedaan. Ik denk dat je ook hier weer met logische acties moet gaan werken, die vervolgens bepaalde functies in het rijwindow aan of uitschakelen. Als ik het setje heb, zal ik er ook eens induiken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 mei 2012 :  10:50:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Wijbe,

Het kan heel simpel...

Omlopen met verandering van sluitlichten

Beide eind rijtuigen hebben een functie decoder met hetzelfde adres.
De sluitverlichting van wagon A aansluiten op functie uitgang vooruit en een functie uitgang bvb 1 De sluitverlichting van wagon B aansluiten op functie uitgang achteruit en dan ook op functie uigang 1, zie bij A. Je creëert dus een parallelle voeding voor het sluitlicht eenmaal via de rijrichting en eenmaal via F1

Dit rijtuig definiëren in Koploper als stuurstand. Bij de betreffende loc in onderhouden locomotieven onder functies, bij functie stuurstand F1 definieren en naam geven bvb omlopen. Uitgebreid selecteren en zowel “functie aansturen” en “aan bij rangeer beweging” aanvinken.

De werking.

Trein haakt in op de vaste route. Bij de eerstvolgende rangeerbeweging zal F1 actief worden en daarmee gaat op beide rijtuigen de sluitverlichting branden. Deze blijft branden zolang rangeerbewegingen actief zijn. Het wisselen van de rijrichting en de verlichting wordt hier dus ondervangen door F1. Zodra de rangeerbeweging ten einde is zal F1 uitgaan en alleen nog het B rijtuig via achteruit verlicht zijn.

Je kan zelfs het A signaal op de loc (duits rangeersignaal) aan beide zijden laten branden als je de decoder zo programmeer dat de gele draad (achteruit) via een Functie wordt aangestuurd. In onderhouden locomotieven stel je dan bij de loc,via Functies uitgebreid de benodigde parameters in zodat tijdens het omlopen het licht aan beide zijden brandt. Nadat de rangeerbeweging beëindigd is zal aan de getrokken kant het licht na een in te stellen tijd doven. Die in te stellen tijd is ook toepasbaar op het stuurstand rijtuig.


Grtzz Rob


Webcamboys >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 14 mei 2012 :  09:43:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Ik zie hier voor mij een mooi onderwerp: Zou je dat verhaal, omtrent het A-sein van de loc met het reageren van de functie op de gele draad van de decoder wat nader kunnen uitleggen? Dit is voor mij nieuw, denk ik!

Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 14 mei 2012 :  22:22:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Via Function Mapping kan je de verlichting van de loc onder F0 vandaan halen en onder een Functie plaatsen. bvb F1 wit en F2 geel.

Nu kan je in de functies van de loc deze zo definiëren dat waar en wanneer er geschakeld moet worden. alles aan, uit, vertraging voor schakelen etc.

Grtzz Rob


Webcamboys >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 14 mei 2012 22:22:31
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 21 mei 2012 :  16:24:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
De laatste tijd er lekker mee aan het knoeien en begin het te begrijpen

Slechts 1 optie werkt niet (Niet op de manier die ik wil ), en die wil je natuurlijk gebruiken. :

Functie's uitgebreid de optie - Verandering van rijrichting.

Doordat in een 'vaste route' een 'kadee' wordt gebruikt. (Stukje achteruit en vooruit rijden om de druk van een koppeling af te halen voor het ontkoppelen.) merkt koploper dit op als verandering van rijrichting. Logisch natuurlijk.

Maar een kadee is alleen een stukje achteruit en vooruit. De bedoeling zou dan zijn dat de optie verandering van rijrichting niet reageert bij een kadee.

Aan de ene kant kan je het beschouwen als normaal, aan de andere kant als een bug. Had Paul hier ook al over gemailt, maar nog geen reactie op terug.


Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 21 mei 2012 16:25:49
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 21 mei 2012 :  17:31:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Rob,

Heel simpel de sluitseinen op f0 gezet, en nu schakelen ze automatisch om. Hartelijk dank

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 21 mei 2012 :  21:44:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Jammer, de locwissel werkt helaas niet helemaal. Waar de fout zit?

De locs gaan altijd door een keerlus.

De ene loc (1145) brand de verlichting van de stuurstand altijd goed. Rijd hij 'verkeerd om' gaat automatisch het vinkje 'Richting andersom aansturen'

Maar bij de andere loc(1310) brand de verlichting van de stuurstand altijd fout.

Ik heb totaal geen idee waarom het fout gaat. Enige waar ik aan dacht, het vinkje 'richting anders aansturen' komt steeds op het verkeerde moment, dus dat vinkje 1 keer uitzetten of aanzetten. Helaas werkt dat niet.

Ben benieuwd waar mijn denkfout zit?

Verlichting gaat om in de vaste route's:
Locwissel blok 24 personen
Locwissel blok 24 personen - Wegzetten in blok 22

Beide locs rijden alleen met ingestelde route's.

Download Attachment: BaanWijbe.bck
190,35 KB

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 mei 2012 :  22:29:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wijbe

De laatste tijd er lekker mee aan het knoeien en begin het te begrijpen

Slechts 1 optie werkt niet (Niet op de manier die ik wil ), en die wil je natuurlijk gebruiken. :

Functie's uitgebreid de optie - Verandering van rijrichting.

Doordat in een 'vaste route' een 'kadee' wordt gebruikt. (Stukje achteruit en vooruit rijden om de druk van een koppeling af te halen voor het ontkoppelen.) merkt koploper dit op als verandering van rijrichting. Logisch natuurlijk.

Maar een kadee is alleen een stukje achteruit en vooruit. De bedoeling zou dan zijn dat de optie verandering van rijrichting niet reageert bij een kadee.

Aan de ene kant kan je het beschouwen als normaal, aan de andere kant als een bug. Had Paul hier ook al over gemailt, maar nog geen reactie op terug.


Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder



Wijbe,

Heb je het al via Function Mapping geprobeerd. Als de verlichting onder F0 uit is kan je die via F toetsen zelf regelen. Zie hierboven, let op dit wordt niet door iedere decoder ondersteunt.

Grtzz Rob


Webcamboys >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 21 mei 2012 :  22:56:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hey Rob,

Wat je nu zegt is eigenlijk nog veel simpeler. Het function mapping kan, alleen aardig wat te programen. (Digirails drc80.100 met een consist adres, met bijbehoorende functie's. Ben ik even blij dat het maar een stammetje van 4 wagons is). Programmeer de boel zo dat het ene sluitlicht op f1 zit, en de andere op f2.

Aangezien de lok toch altijd aan dezelfde kant staat, f1 voor de ene lok aan, f2 voor de andere lok uit. Voor de andere lok precies andersom. Waarschijnlijk is de boel dan opgelost, maar dat proberen we morgen.

Vermoedelijk is het probleem dat de 1310 de optie 'richting andersom aansturen' continu 'verkeerd om' gebruikt. Hoe en wat precies ontgaat me nog.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina