Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 179 / Bezoekers Vandaag: 8499
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Duits inrij- uitrijsein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 berichten

Geplaatst - 29 feb 2012 :  15:07:18  Toon profiel  Reageer met citaat
In koploper staat Duitsseinstelsel grijs. Mijn andere seinen zijn gewoon 2 standen seinen. Nu kan ik wel de inrij- en uitrijseien in het ontwerp plaatsen, maar kan hier geen wisselnummer aanduiden.
Wat doe ik fout?

groeten,

Walter

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  17:05:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,heb je het seinstelsel reeds gegenereerd ?

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  17:14:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Normaal Duits seinstelsel, dit staat grijs in koploper.
Ik dacht dat dit dus geactiveerd is.

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  17:26:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Wat zie je als je bij [Onderhouden]=>[Seinen]=>[Seinen] op de verschillende aangegeven seinen gaat staan. Normaal gesproken moet je dan onder elk type sein de verschillende mogelijkheden kunnen zien.
Plaats anders je database hier op het forum. Dan kunnen we met je meekijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 29 feb 2012 17:27:34
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  20:05:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,
ik kan normal de seinbeelden zien, maar geen wisselnummer aan het sein
geven.

groeten,

Walter

Download Attachment: eerste.bck
78,42 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  20:17:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Welke knop wordt dan wel zichtbaar bij die seinen: juist de knop uitgebreid. Meer dan 2 seinstanden moet je toch altijd met meer dan 1 adres aansturen.

Druk eens op de knop uitgebreid.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  20:17:48  Toon profiel  Reageer met citaat
De in- en uitrijseinen moeten normaal gesproken op meer dan 1 adres worden aangestuurd. Daarom kun je dat nummer niet invullen.
Klik op uitgebreid (of zoiets, koploper even niet bij de hand) dan kom je in een scherm waar je meerdere adressen kunt gebruiken.
Er is op www.pahasoft.nl trouwens een seinhandleiding te downloaden. Erg handig om eens door te nemen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  20:35:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, Huub,

dat klopt het is een decoder van Viessmann, deze kent automatisch 2 wisseladressen toe. (eerste moet altijd een onevennummer zijn)

mvg,

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  20:56:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Walter,

maakt dit het duidelijker ??

Download Attachment: sein.jpg
75,19 KB

groetend.

bob
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2012 :  09:16:09  Toon profiel  Reageer met citaat
allen bedankt, ik ben erin geslaagd.

dank u

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  11:16:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben al enige dagen bezig, maar krijg niet de juiste seinbeelden.
Heeft dit te maken met de decoder van Viessmann (2 adressen, koploper voor deze seinen 3), of maak ik een fout bij het instellen tussen
- afb en recht? In koploper staan deze seinen nu ook op 2 adressen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  11:49:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Wij kunnen niet zien wat je gedaan hebt.

Algemeen, als bij seinen in teststand (menu algemeen) de seinbeelden in koploper en op je echte sein niet overeenkomen, heb je iets verkeerd ingesteld. Als het in die teststand wel klopt, maar bij het automatisch rijden de seinbeelden niet goed zijn, heb je in je baantontwerp iets niet goed staan.
En de fout kan natuurlijk ook buiten koploper zitten, draden verkeerd aangesloten bijvoorbeeld.

Maar als je een backup plaatst, kunnen we iets zinnigers zeggen.
En geef even aan welke Viessman decoder je gebruikt.

Huub

Bewerkt door hubertus op 16 mrt 2012 11:50:57
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  17:45:30  Toon profiel  Reageer met citaat
in bijlage mijn railplan.
Kan niet volgen, inrijsein even geel groen en dan onmiddellijk
rood !!!!!

walter

Download Attachment: eerste.bck
141,72 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  17:46:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Vergeten decoder is Viessmann 5224.

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  19:05:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Walter vO,

om welk sein gaat het, ik zie wel iets raars bij sein 9 die beinvloed wordt door de uitgebreide functie van loc 2627.

Zowel het inrijsein als het uitrijsein wordt met te weinig decoderadressen bedient, een sein met 3 standen voor het voorsein en 4 standen voor het hoofdsein heeft 3,5 decoderadres (7 aansluitingen) nodig om in de juiste stand geschakeld worden. Hier moet voorseinstand Vr0 steeds via dezelfde uitgang aangestuurd worden / vr1 steeds via een uitgang etc/ / hetzelfzelfde voor de hoofdseinstand Ho0 steeds via 1 uitgang van de decoder aangestuurd worden etc. Wat je nu hebt gedaan is geen pijl op te trekken en zowel het hoofdsein als voorsein van het inrijsein en uitrijsein wordt nergens consequent via dezelfde poort aangestuurd.

met vriendelijke groet,

Walter W.

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 16 mrt 2012 19:19:18
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  19:34:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt niet helemaal wat je zegt, Walter.
Een compleet Duits uitrijsein met voorsein aan dezelfde mast heeft 8 standen, maar die kun je theoretisch met 3 functie-uitgangen (dus drie halve adressen) aansturen, Nu zullen de meeste decoders wel meer uitgangen gebruiken, maar meer dan drie volledige decoderadressen kom je zelden tegen.

Deze decoder gebruikt inderdaad twee adressen, maar als ik de handleiding lees, krijg ik het idee dat de stand van het voorsein door de decoder (of decoder van het volgende sein) aan de hand van de stand van het hoofdsein wordt bepaald en dus niet vanuit koploper hoeft te worden aangestuurd.

Hoe de aansturing precies gaat, wordt me niet duidelijk vanuit de handleiding. Ik vermoed gewoon combinaties van de twee uitgangen.
Zou dan iets als volgt worden:
seinbeeld 1: adres 1 recht, adres 2 recht
seinbeeld 2: adres 1 recht, adres 2 krom
seinbeeld 3: adres 1 krom, adres 2 recht
seinbeeld 4: adres 1 krom, adres 2 krom

Maar ik kan het niet echt uit de handleiding opmaken.

Ik lees wel dat de twee adressen opeenvolgend moeten zijn. De combinatie 41/43 kan dus niet en zou 41/42 moeten worden.

Maar misschien dat hier mensen zijn die de decoder zelf gebruiken en wat meer kunnen zeggen.

Huub

Bewerkt door hubertus op 16 mrt 2012 19:36:20
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  20:13:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, het inrijsein heeft 7 standen, uitrijsein 8.
Ik kan toch in koploper de standen van het voorsein niet loskoppelen van het hoofdsein, daar dit samen met hoofdsein wordt aangestuurd.
Klopt wel dat het voorsein steeds de stand van het volgende sein aangeeft. Op de decoder verbind je de signaalbus met met de signaalbus van het volgende sein, zo geeft het voorsein steeds de juiste stand. Wat een misere !!!!!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  21:17:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan moet je in koploper alleen de hoofdseinstanden aansturen.
Dus bij seinen uitgebreid krijg je 7 of 8 standen.
Even uitgaand van 8 standen, zou je dan iets als het volgende krijgen:
Stand Adres1 Adres2
Hp0 Recht Recht
Sh1 Recht Afb
Hp1/Vr0 Afb Afb
Hp2/Vr0 Afb Recht
Hp1/Vr1 Afb Afb
Hp2/Vr1 Afb Recht
Hp1/Vr2 Afb Afb
Hp2/Vr2 Afb Recht

Dat recht en afb zijn voorbeelden, ik weet de combinaties voor de verschillende standen niet. Maar het gaat erom dat je in koploper niets doet met de verschillende voorseinstanden, omdat dat al via de signaalbus van de decoder geregeld wordt.
En dan hoop ik dat het werkt. Het checken van de verschillende seinbeelden kun je het beste via het testprogramma doen (menu algemeen -> testprogramma -> seinen in teststand.
Door vervolgens steeds met je muis op het sein in het baanplan te klikken, kun je de verschillende seinbeelden controleren.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  21:23:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Walter vO,

Eigenlijk heb je te maken met 2 seinen op 1 paal.

alternatief sluit het voorsein dan op het volgende hoofdsein aan, tenminste als je deze geen eigen adres wil geven. Ook gebruik je de verkeerde decoder voor dit gecombineerde sein.

Het aansluiten van het hoofdsein zoals door Huub aangegeven is niet Correct !!

Hp0 aansluiten bv. op uitgang 1 gebogen, seinstand rood
Hp1 aansluiten bv. op uitgang 1 recht, seinstand groen
Hp2 aansluiten bv. op uitgang 2 gebogen, seinstand groen/geel

Het voorsein heeft in principe de volgende standen.
Hp0 afhankelijk van hoofdsein rood is voorsein uit, alle lichten gedoofd.
Vr0 dubbel geel
Vr1 dubbel groen
Vr2 groen geel

Het inrijsein in mijn afbeelding is volledig functioneel en wordt aangestuurd door een Viessmann 5210 seindecoder aangestuurd door een K83 decoder op 3 adressen.

met vriendelijke groet,

Walter

Download Attachment: inrijsein.jpg
205,32 KB

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 16 mrt 2012 21:35:10
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  21:35:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter (wissels),

Heb je de handleiding van de decoder gelezen of heb je deze decoder zelf?
Ik denk het niet, want dan zou je weten dat dat ding maar door 2 adressen wordt aangestuurd. Vandaar dat het voorsein via de signaalbus geregeld wordt. Dus ik zou niet al te hard roepen dat ik het niet correct heb. Dit soort decoders moet meestal op beide adressen worden aangestuurd, dus daar ben ik hier ook even vanuit gegaan. Kan best dat het niet klopt, zoals ik zelf al aangaf. Maar zoals jij het voorstelt in je plaatje kan het in ieder geval niet. De decoder kan geen drie adressen aan.

Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  21:41:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Walter (wissels),

Heb je de handleiding van de decoder gelezen of heb je deze decoder zelf?
Ik denk het niet, want dan zou je weten dat dat ding maar door 2 adressen wordt aangestuurd. Vandaar dat het voorsein via de signaalbus geregeld wordt. Dus ik zou niet al te hard roepen dat ik het niet correct heb. Dit soort decoders moet meestal op beide adressen worden aangestuurd, dus daar ben ik hier ook even vanuit gegaan. Kan best dat het niet klopt, zoals ik zelf al aangaf. Maar zoals jij het voorstelt in je plaatje kan het in ieder geval niet. De decoder kan geen drie adressen aan.

Huub





Hallo Huub,

ik heb diverse seindecoders van Viessmann, en ik gebruik voor dit Viessmann voorsein de 5210 van Viessmann in combinatie met 3 adressen van een K83. De 5210 heeft aparte ingangen voor iedere seinstand van het hoofdsein, en aparte uigangen voor iedere lamp van het hoofdsein en tenens aparte ingangen voor iedere stand van het voorsein, en aparte lichtuitgangen voor iedere seinlamp van het voorsein. Door de goede poort aan te sturen wordt de goede seinstand getoond.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  21:44:18  Toon profiel  Reageer met citaat
De 5224 kun je direkt aansturen vanuti je centrale zonder tussenkomst van een K83.
Is dus niet te vergelijken met de 5210.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2012 :  22:00:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Huub,

dat klopt,

Inderdaad heb ik de verkeerde decoder voor digitaal gebruik, vandaar de hulp van de K83, maar mijn oplossing werkt prima,

ik vermoed maar begin te twijfelen dat de 5224 op dezelfde manier werkt, naar mijn mening is om het hoofdsein te schakelen is dus 1 puls nodig, de stand Vr2 moet dus altijd hetzelfde commando sein, en
Hetzelfde geld voor het schakelen van het voorsein.

met vriendelijke groet,

walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2012 :  17:01:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijne Heren,

Als ik dit draadje zo lees, is hier sprake van duplex seinen van Viesmann, die door een Viesmann Duplex decoder wordt aangestuurd.
Je hebt hier inderdaad minder aansluitingen(via de duplex decoder) voor nodig! Echter ik heb ook de fout gemaakt deze aan te schaffen. Echter via koploper krijg je dit niet aan de praat, omdat koploper zelf alle poortjes aan stuurt.Bij de duplex seinen weet de decoder welke seinbeelden er moeten zijn en stuurt deze dan aan. Deze seinen hebben ook minder draadjes (normaal voor elke led 1)Advies: omruilen(heb ik ook gedaan) voor de standaard decoder en de standaard seinen gebruiken!

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2012 :  20:28:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedoel je de multiplex seinen?
Daar is deze decoder niet geschikt voor.
Niettemin heb je me waarschijnlijk wel op het goede spoor gezet, want de aansturing van de decoder lijkt wel hetzelfde te zijn.
Dus aan de hand van de handleiding voor de 5229 decoder (wel een multiplex) die wat uitgebreider en duidelijker is, kom ik daarom tot volgende (gewijzigde) tabel:
Stand    Adres1     Adres2
Hp0      Recht      nvt
Sh1      nvt        Recht
Hp1/Vr0  Afb        nvt
Hp2/Vr0  nvt        Afb
Hp1/Vr0  Afb        nvt
Hp2/Vr0  nvt        Afb
Hp1/Vr0  Afb        nvt
Hp2/Vr0  nvt        Afb

In de handleiding spreken ze over rood en groen, ik dacht dat rood rechtdoor was en groen afbuigend, zo niet dan recht en afb in de tabel verwisselen.
Het voorsein wordt bij deze decoders dus niet door koploper bepaald, maar door de decoder zelf via de signaalbus.

De decoder is wat over de top als je met koploper rijdt, maar het zou op deze manier wel gewoon moeten werken.

Huub


Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2012 :  21:22:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Ik bedoelde inderdaad de multiplexseinen met decoder!

Kees
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina