Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 241 / Bezoekers Vandaag: 4808
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Terugmelding wisselstand
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

robpnl

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 19 feb 2012 :  16:07:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Er is op dit forum al diverse keren gesproken over hoe om te gaan met haperende wissels.
ik ben het er mee eens dat je moet zorgen voor een optimale werking van je wissels, maar het kan altijd voor komen dat er een hapert. En dat is, volgens Murphey, altijd de minst bereikbare op het minst geschikte moment.
Om tot een 100% fail safe systeem (wat wissels betreft) te komen denk ik aan het gebruik van de microswitches in de aandrijving om de stand van de wissel te checken (ik rij met C-rails).
Hoe koppel ik deze informatie nu terug in koploper, zodat deze anticipeert op een defecte wissel?

Groet, Rob

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 19 feb 2012 :  16:50:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Met een wisselterugmelding op zich kan koploper niets.
Wat misschien zal kunnen, is door die microswitches op terugmelders aan te sluiten, een aantal voorwaarden te scheppen waaraan voldaan moet worden voor een trein kan vertrekken. Maar of dat gaat werken?
Ik weet ook niet hoe je het voor je ziet met die microswitches, want dat de aandrijving geschakeld heeft, is nog geen garantie dat het wissel ook goed om is.
In ieder geval is het een stuk eenvoudiger om te investeren in betrouwbare aandrijvingen (ze bestaan echt ) en decoders. Als je dat dan combineert met spookmeldingdetectie, krijg je waarschijnlijk een hogere betrouwbaarheid dan met extra schakelaars, voorzover je dat al werkend krijgt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 feb 2012 :  17:21:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rob,

Er is geen 100% waterdicht systeem voor. Gewoon de spookmeldingen gebruiken dat is full-proof. Een extra meldpunt net na het wissel aanleggen en dat als indicator (spookmelding) gebruiken, en er voorzorgen dat dit meldpunt nooit bezet gehouden wordt door een trein die stilstaat in een blok.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  16:55:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Rob,

Als je de marklin aandrijvingen hebt, gelieve de schakelaars erin te overbruggen. Dan doen ze het voor 99%.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  15:16:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door gaosqq

Rob,

Jouw probleem is duidelijk en je hebt een simpele vraag.

HOE KOPPEL IK DEZE INFORMATIE TERUG IN KOPLOPER.

Ik kan je helaas niet verder helpen.
Wel weet ik, dat bv een programma als iTrain het wel kan.

Wat mij opvalt is dat je geen antwoord krijgt op deze vraag.

Hubertus weet van niets.
Wim Ros heeft de vraag niet goed gelezen en
Wijbe zegt, dat je maar een pleister op je zere been moet doen.


mvrgr
Arnold

Arnold,

Zo lekker bezig zeg. Lekker lopen katten op gebruikers die veel willen helpen.

Ik ga toch ook geen andere forums verzieken!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  15:19:10  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door gaosqq

Rob,

Jouw probleem is duidelijk en je hebt een simpele vraag.

HOE KOPPEL IK DEZE INFORMATIE TERUG IN KOPLOPER.

Ik kan je helaas niet verder helpen.
Wel weet ik, dat bv een programma als iTrain het wel kan.

Wat mij opvalt is dat je geen antwoord krijgt op deze vraag.

Hubertus weet van niets.
Wim Ros heeft de vraag niet goed gelezen en
Wijbe zegt, dat je maar een pleister op je zere been moet doen.


mvrgr
Arnold

Arnold,

ITrain: is het de echte terugmelding van de wisselstand, dus als de opdracht wel is gegeven, maar de wissel is niet om wordt dat dan via aparte terugmelding doorgekoppeld? Of is het gewoon het overnemen van de handmatige opdracht vanuit het digitale systeem?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  15:20:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Arnold,

Aandelen in iTrain?

Er is, zoals door iedereen al gezegd, geen waterdicht systeem.

Ik gebruik Tortoise wisselmotoren en daar kan ik ook terugmelding op maken maar wat als de motor wel omgaat maar de wissel blijft, doordat er iets tussen zit verkeerd, staan?

Maar ik heb het niet nodig want als die motoren omgaan dan gaan ze ook echt om.

Ik zie terugmelding van wisselstanden dan ook als lapmiddel van het niet goed functioneren van (goedkope) wisselaandrijvingen en dat moet je oplossen. Je bespaart namelijk op de kosten van de wisselaandrijvingen om daarna de besparing uit te gaan geven aan terugmelding en de aanschaf van een computerprogramma die het wel direct ondersteund.

Met een beetje goede wil is het beslist in Koploper te realiseren met logische acties en variabele routes waarin blokkades zitten op basis van bezetmelders welke gekoppeld zijn aan de wisselmotoren.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  16:09:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul,

iTrain kan het op basis van een toestandsterugmelder, een meldcontact toe te wijzen aan een wissel en een wisselstand.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  17:04:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door gaosqq

Paul,

Voor alle duidelijkheid, ik constateer en kat niet.
Er is een duidelijke vraag gesteld en er komt geen antwoord op.
Ik zou dat antwoord ook wel willen weten.




Niemand verplicht ons of mij ergens op te antwoorden. De vraagsteller heeft een goed antwoord ontvangen en een manier (workaround) om een verkeerde wisselstand op te kunnen vangen.
Dat je het niet met dit antwoord eens bent of dat je het antwoord niet begrijpt is een ander verhaal.

Verder is het jammer, want met een iets andere insteek hadden we misschien van gedachte kunnen wisselen. Dat punt ben je nu voorbij, wat mij betreft.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  17:04:28  Toon profiel  Reageer met citaat
dan moet je per wissel ook 2 terugmeldcontacten installeren.Komt op hetzelfde neer als detectie van een wagon die op de wissel zou zijn achtergebleven.Is mss goed voor een 2 rail rijder maar voor een 3 rail rijder is dat een ramp.Je moet maar eens de Marklin wissels proberen om te bouwen voor detectie.De enige nuttige oplossing is zoals Wim zegt : een extra stukje rail na de wissels om dit te laten terugmelden als de trein een verkeerde S88 zou passeren.Wat dan gewoon neerkomt op een spookmelding.En dat is reeds ingebouwd in koploper.Kan dan zelfs onmiddelijk een noodstop uitvoeren.
Als je geheel veilig en foutloos wil rijden moet je alles detecteren : spookmelding,terugmelding van wisselstand en tevens ook detectie op de rails.Wordt een kostelijke zaak waar het sap de kool niet waard is.En een hoop geploeter met programmeren.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  19:02:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Arnold,

Dat antwoord is je gegeven, even terug lezen zou ik zeggen.
Verder zakt mijn broek hier vanaf van deze manier en van deze toonzetting.

Bye


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  19:29:10  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
De vraag is...... Hoe doe ik dat in koploper????




Zie oa. antwoord van 15.20 uur

quote:
Met een beetje goede wil is het beslist in Koploper te realiseren met logische acties en variabele routes waarin blokkades zitten op basis van bezetmelders welke gekoppeld zijn aan de wisselmotoren.



En dan hoeft niet eens de hele baan te stoppen maar alleen de trein waarvan de wissel niet is omgezet.

Op elke wissel heb je dan 2 bezetmelders nodig een voor links/rechts en een voor rechtsdoor.
Als de bezetmelder voor links/rechtsaf bezet geeft dan zijn in een variabele route alle rijwegen voor rechtdoor geblokkeerd en als de wissel rechtdoor staat dan zijn alle rijwegen voor afslaand geblokkeerd, zo moeilijk is dat niet wel veel werk.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  19:54:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Arnold,

Dat antwoord is je gegeven, even terug lezen zou ik zeggen.
Verder zakt mijn broek hier vanaf van deze manier en van deze toonzetting.

Bye


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

We zijn het niet vaak eens, maar ook mijn broekriem moest wat strakker; temeer dat 'gebruiker' al vele jaren Koploper gebruikt en dan met deze toonzetting en deze discussies al vele malen zijn gevoerd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  19:58:13  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door gaosqq

iTrain kijkt via een afzonderlijke melding of de eindafschakeling omgegaan is, oa handleiding blz 76.(gratis te downloaden).
En dan nog weet jij niet 100% zeker dat die wissel om is. Mechaniek van wissel kan ook losschieten of iets dergelijks.

quote:

Wat is er eigenlijk op tegen, als koploper een wissel gezet heeft om even te controleren, of er een bepaalde s88 melding is?
Gigantisch zonde van al het geld en tijd wat hier ingestopt zou moeten worden, daar het niet opweegt tegen een keer een verkeerde wisselstand.

Stap toch lekker over naar Itrain, daar schijnt het wel te kunnen. Het is maar waar een programmeur de prioriteiten legt.

Zoals je wel zult begrijpen komt dit in Koploper nooit meer (en ook al zou ik nog wel gewoon ontwikkelen, ook dan maak ik dit niet in Koploper).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  20:06:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Arnold,

Dat jij niet kunt lezen en/of de antwoorden niet begrijpt, kan ik niets aan doen. Maar ga dan svp geen mensen afzeiken die hier belangeloos anderen proberen te helpen. Reacties zoals die van jou doen me helaas steeds vaker afvragen waarom ik nog moeite zou doen anderen te helpen.
Maar goed, ik ben ook de beroerdste niet. Het antwoord op de vraag is gegeven. Mocht je het niet snappen, geef aan wat je niet snapt, dan zal ik het op een manier proberen uit te leggen dat je het wel begrijpt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 29 feb 2012 :  20:17:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul en Wim,

Daarom heb ik bretels, een riem zit zo strak.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2012 :  12:34:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Allen,

Het is jammer dat er in de discussies op dit forum zo vaak vanuit de onderbuik wordt gereageerd. Dit terwijl we toch allemaal weten dat geschreven berichten wat betreft emotionele bedoeling snel tot misinterpretaties kunnen leiden.
Soit.

Ik wil eenieder bedanken voor hun bijdrage. Ik heb een goed beeld van het exacte probleem gekregen, als ook zicht op de richting waarin ik de oplossing moet gaan zoeken.

Het antwoord op mijn vraag is voor mij duidelijk.
Een 100% gegarandeerde detectie van wat dan ook is niet mogelijk. Je moet een afweging maken tot waar je wilt gaan.
De opties zijn controle op een trein die agv een disfunctionerende wissel een foute afslag neemt of pro actief het treinverloop aanpassen op een disfunctionerende wissel.
Waarom niet beide? Een defecte wissel is dan geen acuut probleem omdat de besturing er op anticipeert en uiteindelijk is er het vangnet van de noodstop voor als het dan toch nog fout mocht gaan.

Mijn baan kent veel slecht bereikbare delen en Murphey is geen onbekende van me. Daarom wil ik volledige detectie op mijn baan; detectie op bezetmelding en liefst ook op wisselstand.
Ik werk graag met Koploper, maar merk uit de reactie van Paul dat hij een terugkoppeling op de wisselstand onzin vindt.
We hoeven het niet altijd eens te zijn.
Voor mij in ieder geval zeker geen reden om Koploper te verlaten.
Uit overige reacties lees ik namelijk dat er wel work-arrounds te vinden zijn.

Ik ga eens inventariseren welke work-arounds er zijn wat dat voor mijn baan betekend ... en of uiteindelijk het sop de kool wel waard is.

Alsnog bedankt voor eenieders bijdrage en geniet van de hobby.

Groet, Rob
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2012 :  14:52:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Wil je een waterdicht systeem denk dan eens aan het volgend:

.......................-----blok2
----blok 1------/----blok3

Een trein kan van blok 1 naar blok 2 of 3.

Zet op de wissel twee bezetmelders en maak de volgende logische acties aan:
1. Wissel x rechtdoor (bezetmeldpunt x is bezet) uitkomst geinventeerd
2. Wissel x afbuigend (bezetmeldpunt y is bezet) uitkomst geinventeerd
Door geinventeerd geeft dat de uitkomst waar is als de wissel in de andere stand staat of in de tussenstand. De wissel moet dus goed omgezet zijn dan is deze logische pas onwaar.

3. Blok trein rijdt van/naar: van blok 1 naar 2
4. Blok trein rijdt van/naar: van blok 2 naar 1
5. Blok trein rijdt van/naar: van blok 1 naar 3
6. Blok trein rijdt van/naar: van blok 3 naar 1

Hierna maak je diverse speciale acties aan met alle bezetmelders bezet/logische acties waar zoals:
Noodstop 1:
Deze bestaat uit: logische actie 3 + 2 (trein rijdt van 1 naar 2 en wissel afbuigend is waar.

Dit betekend namelijk dat de trein rijdt van blok 1 naar 2 en de wissel is nog niet is de afbuigende stand (contact is nog niet gesloten).
Hierop zet je dan de noodstop.

Noodstop 2: Deze bestaat uit logische actie 4 + 2
Noodstop 3: logische actie 5 + 1
Noodstop 4: logische actie 6 + 1

Het enige wat dan nog fout kan gaan is dat bijvoorbeeld je wissel echt kapot is, de schuifbalk is gebroken, waardoor de wisselmotor wel omgaat maar de wisseltongen bewegen niet.

Een spookmelding werkt namelijk niet altijd, dit komt omdat Koploper hiervoor reageert op verwachte bezetmelders, als de foute trein bijvoorbeeld bezetmelder 128 activeert maar een andere trein moet 128 activeren krijg je geen noodstop maar meestal een frontale botsing.

Je kan dit bijvoorbeeld alleen zetten op plaatsen waar je geen zicht hebt.

Het spreekt voor zich dat bij meerdere wissels in de rijweg van blok 1 naar blok 2 je alle wissels moet selecteren in de speciale actie, waardoor ze allemaal goed moeten staan.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina