Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 79 / Bezoekers Vandaag: 7269
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Treinstel stopt (voor mij) onverklaarbaar
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

PaulRoman

127 berichten

Geplaatst - 07 dec 2011 :  12:21:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medeforumleden,

Een paar dagen geleden heb ik me aangemeld als lid van dit forum.
Om me even voor te stellen: ik ben Paul, woon in het buitenland, en ben nu eindelijk weer in de gelegenheid om een baan aan te leggen. In het verleden heb ik analoog gereden, schaal N, met de nodige zelf gebouwde elektronica.

Gezien de escalatie in het draadje over de bug in de backup/restore in versie 9.2 build 1, laat ik dit forum voorlopig graag voor wat het is.

Nu wil ik digitaal gaan rijden, schaal N, IB Basic, Loconet, Koploper 7.4.
Voorlopig ben ik nog 'droog' aan het stoeien met Koploper, zonder echte baan.

Na tot nu toe met veel plezier en succes een aantal zaken te hebben uitgeprobeerd, loop ik nu tegen een probleempje aan dat ik niet weet te verklaren en op te lossen.

Zie bijgevoegde database.

Het probleem speelt zich af op level AB. Dit staat vooralsnog volkomen los van level S. Wanneer ik treinstel VT135, (decnr.9) volgens variable route 'Station A pendel SB' laat rijden stopt de trein na blok 37 of 38 in blok 30 met de melding 'Vervolgblok/Wisselstraat bezet !' Ik kan niet ontdekken waardoor dat komt. Wie helpt me verder ?

Alvast bedankt.



Zie bijlage.

Download Attachment: SmallLayoutExt6.bck
46,55 KB

Bewerkt door PaulRoman op 04 apr 2017 09:22:32

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 dec 2011 :  13:06:49  Toon profiel  Reageer met citaat
allereerst heb je nog de bezetmeldpunten die moeten aangepast.Voor je probleem geef je op dat als voorwaarde om vanuit 30 over blok 35 naar 32 te rijden blok 30 moet vrij zijn.Dit terwijl je trein daar staat.Kan nooit gaan.Ook vinkjes "bovenleiding " moeten aangevinkt omdat je trein bovenleiding nodig heeft.
PS:ook makkelijk als je bij baanontwerp-wisselstraten eens met je rechtermuisknop drukt en aanvinkt meekleuren lijnen.
Snel nog wat aanpassingen gedaan en je kruiswissels met 1 beentje gezet ipv 2.In attach.

Download Attachment: 2011127121919.bck
46,53 KB

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman

Bewerkt door bellejt op 07 dec 2011 13:42:20
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 07 dec 2011 :  14:11:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Johnny,

Bedankt voor je snelle respons. Ik had je bijlage nog niet ingeladen, maar je eerste antwoord heeft me wel op het spoor gezet. Het blijkt nl. dat als het treinstel in blok 30 is gestopt, het wel verder wil rijden naar blok 35 op het moment dat ik de variable route afschakel in het rijgedrag window. Het verschil moet hem dus zitten in de variabele route. Nu staat daar blok 35 (en 34) op 'niet stoppen'. Als ik dat afzet werkt de route wel. Blijkbaar gaat Koploper anders om met het reserveren van blokken op het moment dat er een blok met wachttijd in de vervolgroute voorkomt. Kan iemand mij dit uitleggen ?

De VT135 is niet elektrisch. Ik heb alleen diesel en stoom, dus ik heb geen enkele lok als elektrisch gedefinieerd. Ook is geen enkel traject met bovenleiding gedefinieerd.

Bedankt voor je tip over meekleuren van lijnen. Ik was er wel naar op zoek, maar had het nog niet gevonden. Dat verhaal over de kruiswissels ga ik nog even bestuderen.

De meldingen over de bezetmeldpunten zijn ontstaan op het moment dat ik de 'aankomst' melders uit de blokken 1-4 heb gehaald om er een gemeenschappelijke melder voor in de plaats te zetten. Dat pas ik aan. Was overigens voor dit probleem niet relevant.

Groet, Paul
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 dec 2011 :  14:22:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou heb ik het ook gezien met de gemeenschappelijke binnenkomstmelder (BM).Ik gebruik dit nl niet.Voor de prijs van een melder moet je het niet doen.(30 euro voor 16 melders bij Conrad).Mss nog eenvoudige seintjes overal bijzetten en die in hun blok plaatsen.Is makkelijker om de treinweg (en toelating om blok in te rijden) te volgen.Voor je baan zelf zijn dit dan effektieve (zichtbare) en niet effectieve (verborgen of schaduwstation).heb ik ook overal gedaan en is stukken makkelijker.

PS :snel even je db aangepast zonder foutmelding.

Download Attachment: 2011127121919.bck
46,59 KB

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman

Bewerkt door bellejt op 07 dec 2011 14:28:10
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 dec 2011 :  16:35:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Paul,

Johnny heeft het helemaal bij het rechte eind, en legt de vinger op de zere plek.


Omdat je in blok 35 niet mag stoppen door je stopverbod, zal hij ook niet naar blok 32 rijden, omdat blok 30 niet vrij is, daar staat bij namelijk zelf. Hef je nu dat stopverbod op in blok 35 dan zal hij gewoon naar blok 35 rijden en vervolgens naar blok 32 immmers nu is blok 30 wel vrij.
Even deze deadlock verwijderen, en het werkt. Er zitten er nog een aantal meer in van deze verkeerde deadlock controles, je kunt dezelfde situatie op andere momenten nog een keer krijgen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 07 dec 2011 :  19:49:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, Johnny,

Bedankt. Hier kom ik er verder wel mee uit. Als ik het goed begrijp - en dat lijkt me ook wel logisch - maakt Koploper geen verder reikende reserveringen van blokken op het moment dat je een blok binnen wil rijden waar mogelijke wachttijden gelden.
Johnny bedankt voor de update. De bezetmeldingsfouten had ik er inmiddels zelf al uitgehaald. En dat van die seinen lijkt me inderdaad wel handig, alleen was ik zover nog niet gekomen, omdat seinen voor het functioneren van een ontwerp nu eenmaal niet relevant zijn.

Groet, Paul

<i>Kronstadt - Schäßburg</i>
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 dec 2011 :  20:07:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Paul,

Dit heeft niets met wachttijden te maken, deze zijn hier ook helemaal niet aan de orde.

Je hebt de treinen verboden in blok 35 te stoppen, en je hebt in dat blok gezegt dat hij naar 32 mag rijden als blok 30 vrij is. Dat blokkeert ook gelijk de achterliggende blokken na blok 32. Daar mag hij immers niet naar toe omdat er aan de voorwaarde blok 30 niet is voldaan. Gewoon appeltje eitje.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 07 dec 2011 :  21:42:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Duidelijk. Ik ben weer een stap verder.

Groet, Paul

Kronstadt - Schäßburg
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 apr 2017 :  11:43:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaulRoman



Gezien de escalatie in het draadje over de bug in de backup/restore in versie 9.2 build 1, laat ik dit forum voorlopig graag voor wat het is.



Dat zou ik niet doen, blijf gerust meelezen en dan komt de impuls toch weer terug....

Ik heb het ooit ook gehad, ik dacht toen dat het aan mijn "vlaamse" woordkeuze lag.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 04 apr 2017 11:45:07
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina