Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 107 / Bezoekers Vandaag: 679
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 155
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Marklin draaischijf
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Dirk

Belgium
159 berichten

Geplaatst - 19 sep 2006 :  14:53:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Op mijn baan wil ik een draaischijf gebruiken. Daar ik met marklin rij, opteer ik voor de Marklin draaischijf. Nu heb ik gezien dat er 2 verschillende soorten zijn, maar logischerwijze zal het wel de digitale schijf zijn die ik me moet aanschaffen. Maar moet ik ook de digitale besturings unit erbij nemen of heb ik die niet nodig, Ik weet dat koploper de draaischijf kan aansturen, maar heb ik daar een aparte interface voor nodig? Ik ben geen electronicus, en ben (nog)niet van plan om decoder63 te gebruiken. Wie kan me zeggen welke dingen ik allemaal nodig heb.

mvg

Dirk

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 19 sep 2006 :  15:46:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Dirk,

Dan gewoon de digitale draaischijf van Märklin aanschaffen. Be je nooit afhankelijk van een bepaald type software, kun je de schijf altijd inzetten, ook via handmatige opdrachten.

Mvg
Wim
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 19 sep 2006 :  16:46:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

De digitale draaischijf is feitelijk gewoon de 7286 draaischijf met de digitale bouwsteen, de 7687. Je kunt ze dus los kopen of je koopt de digitale in een keer. Functioneel zijn ze en werken ze precies gelijk Prachtding, maximaal 48 zelf te kiezen aansluitingen, makkelijk te programmeren, goed met Koploper aan te sturen en betrouwbaar. Als Marklinrijder met Koploper eigenlijk de enige goede keus wat mij betreft. Bovendien maakt hij weinig lawaai, dat kon je van de oudere uitvoeringen niet zeggen.




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 19 sep 2006 :  16:58:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

De digitale draaischijf heb je in twee uitvoeringen, de 7686 geheel compleet en de 7286 op afstand bedienbaar en met de 7687 ombouwset voor digitaal.
Zoals Tom al aangeeft gemakkelijk te programmeren, terugmelding via een S88 en met Koploper inderdaad goed aan te sturen. Ik ben er zelf zeer tevreden over.

Groet,
Robby
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 19 sep 2006 :  21:18:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok collegae bedankt voor de info, nu nog naar mijn treinenboer, en dan weer heerlijk programeren.
Ik moet bekennen dat het werken met koploper mij het meest plezier bezorgt, en dan pas het bouwen van de baan. Maar er moet eerst een baan zijn voor ik van koploper kan genieten. Dat is voor mij een wel een beetje een probleem. Vandaar dat er eerst een testbaantje heeft gestaan gedurende 3 jaar, en dan ben ik eindelijk begonnen aan mijn grote baan, maar die beviel me niet, dus de sloop erin, en nu ga ik weer beginnen aan een nieuwe baan. Ik heb helaas geen kennissen die ook met treinen bezig zijn, zodat ik er alleen voorsta. Maar ik heb wel ideeen, en de draaischijf is er eentje van.....

thnx

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 19 sep 2006 :  22:38:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Op de site van PaHASoft ( http://www.pahasoft.nl/ ) staat ook bij Download Help-Files een beschrijving over de aansturing van de draaischijf in Koploper 6.3.

Groet,
Robby
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 21 sep 2006 :  14:39:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik heb de helpfile even doorgenomen, en daar kom ik de hardware draai15 tegen, is dat nodig, moet ik dat dan nog knutselen, of is dat een andere manier om de draaischijf aan te sturen?
Ik dacht begrepen te hebben dat Koploper de interface van Marklin rechtstreeks kon aanspreken?

Robby, op de site vind ik alleen maar de Roco schijf en ook weer draai 15.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 sep 2006 :  15:04:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Lees antwoorden nog eens goed door; het antwoord staat er al. Alle extra hardware (draai15 / roco...) is niet nodig wanneer de gedigitaliseerde draaischijf van Marklin koopt.

Modelspoor en Tomprins hebben je dat ook reeds proberen te vertellen

Mvg,

Paul Haagsma (alleen voor aankondiging)
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 21 sep 2006 :  16:02:15  Toon profiel  Reageer met citaat
OK,

sorry, maar die handleiding is wel een echte pil om door te nemen. Ik denk dat ik ze eens zal uitprinten en als bedlektuur ga doornemen. Nogmaals mijn excuses voor het ongemak.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 sep 2006 :  16:44:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Hier hoef je geen handleiding voor te lezen. We vertellen toch tegen je dat GEEN draai15 nodig hebt. Deze is speciaal voor een niet digitale fleischmann draaischijf. Ook de Roco oplossing van Paul van Zelm met bezetmelders heb jij niet nodig.

Nogmaals: Marklin heeft een digitale draaischijf en deze kan Koploper geheel automatisch besturen.

Mvg,

Paul Haagsma (alleen voor aankondiging)
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 21 sep 2006 :  16:49:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
Ik denk dat hij de handleiding bedoeld om de draaischijf aantesturen in koploper niet hoe hij hem aan moet sluiten

Erik.

-----
MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 21 sep 2006 :  18:00:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Wat je moet doornemen is: Hoe automatiseer je een draaischijf met Koploper 5.4.
Deze handleiding kun je ook gebruiken voor 6.3. Hoofdstuk 1 en 2 kun je overslaan.
Wil je de ook nog de handleiding van de Marklin draaischijf zelf, geef dan even je e-mail adres.

Groet,
Robby
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 21 sep 2006 :  21:06:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Robby, off toppic,
Ik zou echt niet weten hoe ik jou prive mijn email kan sturen. Blijkbaar zijn de yahoo groups niet voorzien om in de profielen de Email te lezen. Ik wil je wel hier op de lijst mijn Email geven, maar er is waarschijnlijk toch nog een andere mogelijkheid.

on toppic

Ik heb ondertussen begrepen dat de draaischijf rechtstreeks kan aanspreken, ik moet alleen nog proberen om al die handleidingen appart eens door te nemem zodat ik door elliminatie de juiste eruit pik.

maar blijkbaar is de draaischijf 7686 niet zo courant en zal ik de combinatie van de schijf 7286 met de sturing 7678 moeten kopen.
Dus ondanks alle communicatie problemen heb ik antwoord op mijn vraag. Zogauw ik de hardware heb, zal ik wel terugkomen met vragen.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 21 sep 2006 :  22:32:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

De moderatoren hebben besloten dat er geen privémail meer verzonden kan worden. De discussie wordt dan op het forum gevoerd en is dan voor iedereen leesbaar. Daar is wel wat voor te zeggen al denk ik dat die informatie veelal toch wel op het forum kwam.

Toch betreur ik het dat elkaar mailen via het forum niet meer kan. Privecontacten zijn ook waardevol. Er is niets op tegen dat mensen dus ook afspraken kunnen maken en ik vind zelfs dat dat een functie van een forum kan zijn. Zeg maar digitaal en toch sociaal. Het enige wat je nu nog kunt doen is je emailadres in je posting zetten en dat is gezien het digitale vandalisme ook niet optimaal.

Wat mij betreft komt de mogelijkheid van privéverkeer terug.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 23 sep 2006 :  22:17:13  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, het is er van gekomen, ik heb hier de draaischijf met digitale sturing staan. De eerst volgende dagen ga ik me verdiepen in het aansluiten van de schijf en de interface.Voor de geintersserden,
M7286 koste 281€
M7687 koste 101€
blijkbaar bestaat de M7686 niet meer.
Nu zou ik graag in kontakt komen met andere gebruikers van deze schijf. Ik ben nl van plan om eerst een testopstelling te maken met alleen de schijf, zoiets in de trant van het demoproject van Paul. Maar omdat ik niet zoveel background heb in het aansluiten op de IB zou ik graag ervaringen willen kennen.
Omdat ik bij vorige mails blijkbaar vanalles niet begreep en daar opmerkingen over kreeg geef ik nu mijn mail adres mee, dan kan iemand me mailen zonder het forum te belasten.

mvg

Dirk

"prof.bd@gmail.com"
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 sep 2006 :  22:55:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Allereerst gefeliciteerd met je aankoop. Ik wou je nog graag wat ongevraagde adviezen geven.

Plaats eerst de aansluitingen daar waar je ze wilt hebben.
Programmeer de module zoals is aangegeven in de handleiding. Let wel op:
Als je hem wilt programmeren met de Intellibox, dan kan dat NIET zoals in de handleiding staat. Als alles is aangesloten, zet de IB aan. Als de IB is opgestart, trek de GELE stekker uit je module en steek hem er na enige seconden weer in. Druk dan op INPUT op de Intellibox. Dit is het groene knopje op de IB met daarboven de 4. Leg het sjabloon op de IB voordat je dit doet dan kun je de instructies verder uitvoeren zoals die in de handleiding van de 7687 staan. Geprogrammeerd worden de adressen vanaf 225. Het is namelijk volgens het Marklinsysteem het 15e keyboard. Elk keyboard heeft 16 adressen. Het eerste adres van het vijftiende keyboard is dus 14x16+1=225. Kijk verder in de handleiding van de IB, blz 76 voor de betekenis van de adressen. 229 rood is aansluiting 1, 229 groen is aansluiting 2 etc. Kijk of je door het intoetsen van het adres op de IB naar het gewenste spoor gaat en datgene gebeurt wat je verwacht. Daarna kun je hem geschikt maken voor Koploper. Daarvoor kun je naar de handleiding kijken en ook naar een extra document op www.pahasoft.nl

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 23 sep 2006 :  22:58:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Dirk,

Je kunt en mag contact met mij opnemen, heb in een grijs verleden deze schijf gebruikt in mijn eigen software. Er is dus een ruime ervaring aanwezig met dit product.

Mvg
Wim.


modelspoor at zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 sep 2006 :  23:03:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Omdat ik bij vorige mails blijkbaar vanalles niet begreep en daar opmerkingen over kreeg geef ik nu mijn mail adres mee, dan kan iemand me mailen zonder het forum te belasten.


Hier heb ik eigenlijk bewaar tegen. We kunnen veel beter een draadje voortzetten over dit onderwerp. Mensen die in de toekomst een Marklin draaischijf aanschaffen weten door het lezen van een draadje als deze wat ze moeten doen.

Je kunt gewoon eerlijk aangeven of je iets niet kunt of wel. Mensen die daar smalend op reageren snappen niet wat een forum is. Types die weliswaar kennis van zaken hebben, maar reageren vanuit een zelfaangebracht superioriteits gevoel en daarmee anderen voor sukkel verklaren, zitten waarschijnlijk zelf niet zo goed in elkaar. Voor dat soort mensen hoef je niet bang te zijn.

Kortom ik vind eigenlijk dat de discussie via het forum zou moeten gaan.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 23 sep 2006 :  23:37:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Uit je bericht(en) haal ik niet welke Centrale/Interface je gebruikt.
Met een IB kun je hem programmeren zoals Tom het aangeeft.
Stuur je een klein BCKtje met de instellingen en voorbeeld.

Met vriendelijke groet,
Hub

Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 23 sep 2006 :  23:40:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Hub,

Gelukkig heeft TomPrins deze informatie er wel uit kunnen halen.
quote:
Dirk schreef : Nu zou ik graag in kontakt komen met andere gebruikers van deze schijf. Ik ben nl van plan om eerst een testopstelling te maken met alleen de schijf, zoiets in de trant van het demoproject van Paul. Maar omdat ik niet zoveel background heb in het aansluiten op de IB zou ik graag ervaringen willen kennen.



modelspoor at zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 sep 2006 :  09:20:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ik zie nu dat ik onvolledig ben geweest, omdat ik heb voorondersteld dat je na het aanzetten van de IB het adres op het Keyboard op 225 (en verder) zou zetten. Dat is voor gevorderden vanzelfsprekend, maar voor beginners misschien niet. Goed is dus:



Plaats eerst de aansluitingen daar waar je ze wilt hebben.
Programmeer de module zoals is aangegeven in de handleiding. Let wel op:
Als je hem wilt programmeren met de Intellibox, dan kan dat NIET zoals in de handleiding staat. Als alles is aangesloten, zet de IB aan. Als de IB is opgestart, zet het adres van het ingebouwde keyboard op 225. Leg eventueel het sjabloon van de draaischijf op de IB voordat je verder gaat. Trek de GELE stekker uit je module en steek hem er na enige seconden weer in. Druk dan op binnen 5 seconden op INPUT op de Intellibox. Dit is het groene knopje op de IB met daarboven de 4. Er klinkt een bromgeluidje. Als je dit hebt gedaan, dan kun je de instructies verder uitvoeren zoals die in de handleiding van de 7687 staan. Geprogrammeerd worden de adressen vanaf 225. Het is namelijk volgens het Marklinsysteem het 15e keyboard. Elk keyboard heeft 16 adressen. Het eerste adres van het vijftiende keyboard is dus 14x16+1=225. Kijk verder in de handleiding van de IB, blz 76 voor de betekenis van de adressen. Bijvoorbeeld: 229 rood is aansluiting 1, 229 groen is aansluiting 2 etc. Kijk na het programmeren of je door het intoetsen van het adres op de IB naar het gewenste spoor gaat en datgene gebeurt wat je verwacht. Daarna kun je de draaischijf geschikt maken voor Koploper. Daarvoor kun je naar de handleiding kijken en ook naar een extra document op www.pahasoft.nl

Mijn excuses dat ik wat snel en rommelig schreef.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 24 sep 2006 :  11:26:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub


Met een IB kun je hem programmeren zoals Tom het aangeeft.
Stuur je een klein BCKtje met de instellingen en voorbeeld.

Met vriendelijke groet,
Hub



Beste Hub,

Mag ik aub ook de bovengenoemde gegevens?
riny-smetsers@zeelandnet.nl
Ik zal over een paar weken ook een draaischijf aanschaffen en dan vind ik die info wel makkelijk.

Bij voorbaat dank.


----------------------------------------------------------------
Groetjes, Riny

Don't drive faster then your Gardian angel can fly

Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails)
Ga naar bovenaan de pagina

wim

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 30 nov 2007 :  17:38:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Dirk,

Uit je bericht(en) haal ik niet welke Centrale/Interface je gebruikt.
Met een IB kun je hem programmeren zoals Tom het aangeeft.
Stuur je een klein BCKtje met de instellingen en voorbeeld.

Met vriendelijke groet,
Hub



Ga naar bovenaan de pagina

wim

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 03 dec 2007 :  19:16:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk

Op mijn baan wil ik een draaischijf gebruiken. Daar ik met marklin rij, opteer ik voor de Marklin draaischijf. Nu heb ik gezien dat er 2 verschillende soorten zijn, maar logischerwijze zal het wel de digitale schijf zijn die ik me moet aanschaffen. Maar moet ik ook de digitale besturings unit erbij nemen of heb ik die niet nodig, Ik weet dat koploper de draaischijf kan aansturen, maar heb ik daar een aparte interface voor nodig? Ik ben geen electronicus, en ben (nog)niet van plan om decoder63 te gebruiken. Wie kan me zeggen welke dingen ik allemaal nodig heb.

mvg

Dirk

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina