Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 107 / Bezoekers Vandaag: 27905
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Welke vaste route kiest KL?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

robstuart

Netherlands
240 berichten

Geplaatst - 29 aug 2011 :  10:32:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Ik heb twee vaste routes aangemaakt en beide toegekend aan de lok in het rijvenster. De routes zijn:

21>11>35 (in 35 wordt de sleeplengte in blokopgeslagen)
21>11>36 (in 36 wordt de sleeplengte in blokopgeslagen)
Echter wanneer blok 35 reeds bezet is dan weigert de lok de andere vaste route te kiezen. Wel rijdt hij automatisch verder naar 36, stopt, maar de sleeplengte wordt niet opgeslagen. In het rijvenster zie ik onderin ook geen vaste route melding.
Merk op dat voor blok-11 een stopverbod geldt. Deze is bepaald in een variabele route.

Is het juist dat KL niet kijkt welk blok vrij is alvorens een vaste route te kiezen? Of geldt er een andere regel in KL ten aanzien van het kiezen van de vaste routes. Is dit willekeur of wordt de volgorde in het rijvenster aangehouden?

Graag jullie advies.

mvrgr,
Rob

PS: Ik gebruik KL een aantal jaren tot volle tevredenheid en maak veel gebruik van variabele routes. Echter met vaste routes heb ik nog weinig ervaring.

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP.

Bewerkt door robstuart op 29 aug 2011 10:35:23

hubertus

Netherlands
1911 Posts

Geplaatst - 29 aug 2011 :  12:41:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Ik zie het gedrag wat jij beschrijft niet. In mijn testdatabase lijkt willekeurig een van beide vaste routes gekozen te worden.
En als één van de blokken 35 of 36 bezet zijn, wordt de route voor het niet bezette blok gekozen. Alleen als beide blokken bezet zijn, wordt weer willekeurig een route gekozen.
Nu is mijn testdatabase oorspronkelijk bedoeld om seinstelsels te testen, dus ik heb bij instellingen per database aangegeven dat 5 blokken vooruit gereserveerd moeten worden. Misschien dat dat invloed heeft, maar niet getest.
Wat nog een optie kan zijn, is in de vaste route aangeven dat bij start 2 blokken vrij moeten zijn.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 29 aug 2011 :  12:44:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hi Huub,

Twee blokken vrij..... daar heb ik nog niet aan gedacht.
Ik ga dat vanavond eens uitproberen.

Bedankt.
Rob


N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 29 aug 2011 :  19:26:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hey Huub,

Ik heb het geprobeerd maar dat werkte helaas ook niet.
Tot slot heb ik het stopverbod voor blok-11, zoals bepaald in een variabele route voor een getrokken trein, weggevinkt en nu werken alle vaste routes naar wens.
Vreemd! Ik meende dat een vaste route dominant was over variabele routes.
Het stopverbod in blok 11 bleek dus de angel.

Bedankt voor je hulp.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1911 Posts

Geplaatst - 29 aug 2011 :  19:54:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door robstuart

Ik meende dat een vaste route dominant was over variabele routes.

Daar heb je bij de variabele route wat instelmogelijkheden.
Daar misschien een vinkje te veel?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 29 aug 2011 :  20:48:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Huub,

Ik heb een vreemde fout in KL ontdekt.
Het vinkje 'stop/wissel verbod' heb ik uitgezet in de variabele route dus het gevinkte stopverbod in blok 11 zou geen effect mogen hebben in mijn vaste routes.
Echter dit vinkje wordt door KL genegeerd!

Pas als ik het vinkje stopverbod blok 11 helemaal verwijder (uitzet) gaan de vaste routes rond blok 11 wel goed.

KL doet dus niets met het vinkje 'stop/wissel verbod vaste route'in de variable route. Vreemd? Ja.

Ik weet hiervan niet de oorzaak.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1911 Posts

Geplaatst - 29 aug 2011 :  21:06:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Voldoe je dan in de vaste route aan de voorwaarde om dit te laten werken (default rijgedrag van toepassing)?
Ik heb het in de test geprobeerd en daar heeft het wel of niet aanvinken wel het effect dat je mag verwachten.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 aug 2011 :  07:05:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door robstuart

Ik heb een vreemde fout in KL ontdekt.
Het vinkje 'stop/wissel verbod' heb ik uitgezet in de variabele route dus het gevinkte stopverbod in blok 11 zou geen effect mogen hebben in mijn vaste routes.
Echter dit vinkje wordt door KL genegeerd!
Rob,

Waarom is dit fout? Hoe is jouw vaste route gedefinieerd? Is het richtingsblok 21 en is 11 het eerste blok? Als dit zo is dan is het beslist GEEN vreemde fout!

Heb jij al eens in de FAQ van de helpfile gekeken?

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 30 aug 2011 07:59:37
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 30 aug 2011 :  09:15:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Goedemorgen Paul,

Middels de inputs van Huub en de FAQ is het heel duidelijk dat een stopverbod niet in het eerste blok na het richtingsblok bepaald mag zijn.

Dus heb ik de raad van huub opgevolgd om eens te kijken of het stopverbod in mijn variabele route te deactiveren voor vaste route.
Ik heb dat gedaan door het vinkje weg te halen in de variabel route 'stop/wissel verbod'. Ik ging ervan uit dat het gevinkte stopverbod voor blok-11 dus niet meer de vaste route zou gaan hinderen.

Echter dit bleek niet juist te zijn. De vaste route kon nog steeds niet worden gestart. Pas toen ik ook het vinkje stopverbod blok-11 weg haalde in de variabele route werkte de vaste route wel goed.

Dit is het punt waar Huub en ik ons momenteel over peinzen.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 aug 2011 :  12:58:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Dus ook duidelijk dat het vinkje die jij zet bij de variabele treinroutes op dat moment nog steeds niet geldt. De vaste treinroute is dan namelijk nog niet actief.

Het is dus GEEN vreemde fout maar weer een geval van niet lezen van de helpfile.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 30 aug 2011 :  14:12:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hi Paul,

Dit is voor mij een doordenkertje. Ik probeer te begrijpen wat je hiermee mee bedoelt. Welk vinkje hebben we het nu over. Dat van blok-11 of dat van de 'stop/wissel verbod' in de variabele route.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 aug 2011 :  10:02:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Ik was niet duidelijk. Ik bedoelde de volgende optie in variabele treinroutes: 'Stop&wisselverbod + normaal blok: ook tijdens vaste treinroute".

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 31 aug 2011 :  22:35:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Heren,

Weer verder aan het stoeien geweest.
Het probleem van het niet starten van de route via blok-11 blijft bestaan. Ik heb al veel geprobeerd en nagelezen maar ik zie iets over het hoofd. Derhalve sluit ik de database mee in de hoop dat iemand mij op mijn fout kan wijzen.

Ter info. Het gaat om de vaste route 22>11>35/36 en de route 9>11>35/36. Deze willen maar niet starten de loks blijven automatisch rijden. De routes staan aangevinkt bij de Loks 21,22,26.
getrokken stoomloks stoppen in 35 of 36, slaan de lengte van de sleep op in de blokken en gaan dan handmatig via de kopsporen naar de remise.
Blok-11 heeft bij voorkeur een stopverbod voor de getrokken treinen.

Dank bij voorbaat voor het meedenken naar het zoeken van de fout.

mvrgr,
Rob

Download Attachment: Stuartbaan.bck
229,06 KB

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1911 Posts

Geplaatst - 02 sep 2011 :  17:53:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nog even gekeken, bij de route 21>11>35,36 bij start route op nul blokken vrij gezet en blok 11 geen stopverbod. En dan start deze route gewoon. Dus het is me niet echt duidelijk wat je probleem nu nog is.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 05 sep 2011 :  08:57:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hi Huub,

Ik heb gisteravond nogmaals de vaste routes geprobeerd.
Wanneer de loks automatisch blok 21 of 9 binnen rijden en richting blok 11 gaan dan start de vaste route niet. De loks blijven automatisch hun routes vervolgen.

Ik snap het ook niet.

mvrgr,
Rob



N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 05 sep 2011 :  19:36:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Eindelijk het werkt nu.
Ik had een tweede stopverbod voor blok-11 nog open staan bij getrokken treinen. Wanneer ook dit stopverbod wordt opgeheven dan werken de vaste routes goed.

Nu nog een oplossing zien te vinden voor het stopverbod in Blok-11.
Het is gewenst dat dit stopverbod gehandhaafd blijft.

Moet ik nu toch en extra blok gaan maken tussen blok 11 en de blokken 35/36? Ik hoop van niet.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina