Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 512 / Bezoekers Vandaag: 4744
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lengte stopblok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

DelticPower

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 12 sep 2006 :  14:34:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal, als herintreder en nieuweling in het digitale gebeuren zit ik hier ijverig mee te lezen. Maar nu ben ik het spoor een beetje bijster. Wil nu gaan beginnen met het in blokken verdelen van mijn sporen. Alleen over de lengte van het stopblok zijn er nu twijfels gerezen. In een ander draadje word gesproken van (H0) 40 cm is te kort, even later is 23 cm lang genoeg. De afstand om te stoppen 5 cm. Mischien dat de leeftijd een beetje parten begint te spelen maar nu twijfel ik. Wat is in de praktijk voor H0 de goede lengte van een stopblok ? Neem aan dat de voorgaande melder de trein langzamer laat rijden, om in het stopblok tot stilstand te komen.

Met vriendelijke groeten Jan.

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 12 sep 2006 :  14:55:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Jan,

Wat je denkt klopt. De trein remt van te voren af, zodat hij met een lage snelheid de stopmelder activeert. Meestal zal de trein dan nog een paar centimeter doorrijden. Om het voor het zicht netjes tedoen en de trein niet te dicht op een wissel te laten stoppen is een lengte van 40 cm voldoende. Maar als je een proefbaantje maakt kun je dat zelf perfect uittesten.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 12 sep 2006 :  15:45:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Wat ik gedaan heb is om met een trein te testen die het langzaamst afremt en tot stilstand komt. Deze lengte plus ongeveer 5 cm houd ik aan als stopsectie.


Met vriedelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 12 sep 2006 :  17:26:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

De leeftijd doet volgens mij niet ter zake. Als ik naar de leeftijd van de meeste gebruikers kijk dan beginnen we allemaal al aardig grijs of kaal te worden.

Gewoon proberen met een testbaantje en probeer dan ook eens wat er gebeurt bij een helling af of op. Mag in principe niets uitmaken (cruisecontrol) maar de praktijk zal leren dan helling af met de nodige wagons toch iets langer zal moeten zijn.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

DelticPower

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 sep 2006 :  21:34:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim (modelspoor), Hub en Wim Romijn. Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga aan het testen, maar heb nu in elk geval een paar richtlijnen.
Nogmaals bedankt en de groeten van Jan.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina