Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 215 / Bezoekers Vandaag: 6126
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 brokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

PE1LZY

Germany
118 berichten

Geplaatst - 16 mei 2011 :  13:42:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Edits booster onploft (twee electrolieten) en de harde schijf compu naar de filisteinen dus opnieuw beginnen.

Nieuwe edits booster gebouwd, een printplaatje had ik nog.
Alles weer volgens het edits schema.
Koploper 7.2 en mrdirect 7.5b geinstalleerd.
Maar het geheel werkt niet.
De vraag is nu wat zou er verkeerd zijn.
Trafo met gelijkrichter geeft +28,27 Volt en -28,28,32 Volt.
Op de rails staat 17,6 Volt~.
Koploper testprogramma en een loc op stukje rails aangesloten.
De loc. verlichting werkt zowel aan als uit maar rijden is er niet bij.
Dagenlang ben ik al aan het zoeken en nalopen.
Koploper en Mrdirect verstaan elkaar althans zo lijkt het.
Wie heeft de gouden tip voor me?.
met vr groet, Nico.
Wat zou ik vergeten moeten zijn om

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 16 mei 2011 :  20:57:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Jammer te horen, dat je nogal wat rampspoed hebt gehad in je systeem.

Wat bedoel je met testprogramma. Je hebt toch wel een echte dataverbinding tussen Koploper en de interface. Of staat Koploper nog in de testmodus, zodat er niets wordt weggestuurd. Trouwens als je vanuit de interface rechtstreeks werkt, rijdt het geheel dan wel? Zo niet dan zit er in de aansturing na de interface wat mis. Ik zou overigens meteen Koploper 7.3B1 installeren, dan heb je met meest actuele product.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 16 mei 2011 20:58:44
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 17 mei 2011 :  21:38:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Probeer eerst de EDiTS booster en MRdirect werkende te krijgen.

Er ontploffen 2 elco's. Dit wijst op op een verkeerde polariteit. Controleer die eerst. Ik vermoed dat aan het printje momenteel wel meer fout is dan alleen de elco's. De eindtrappen en T9 (BC337) en T10 (BC327) zijn minstens even verdacht. Dat je harde schijf zich opblaast lijkt mij vreemd. Deze staat op geen enkele wijze in verbinding met de RS232 poort of de centronics poort. Test de booster zoals beschreven in het EDiTS boek. Zodra deze test de juiste waardes geeft, ben je zeker dat de booster ok is.

Controleer ook de verbinding tussen PC en booster. Heb je de adapter schakeling correct opgebouwd?

Met het toetsenbord kan je de lok perfect besturen. Je kan ook zien dat je terugmeldingen binnen komen. Kan je ook wissels verzetten, dan ben je zeker dat dat deel werkt. Zo lang MRdirect je lok niet kan besturen, is het zinloos om verder te gaan. Controleer zeker dat je het juiste protocol hebt gekozen voor de gebruikte decoder.

Werkt het naar behoren? Dan kan je de koppeling Koploper MRdirect gaan realiseren. Test deze zonder lok op de baan. Snelheid, functies, wissels en seinen kunnen gewoon getest zonder dat er iets op de baan staat. Reageert MRdirect op commando's? Dan kan je verder. Is de nulmodem kabel juist bedraad?

Een USB=>RS232 omzetter durft ook nog wel eens roet in het eten te werpen.



MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 18 mei 2011 :  10:48:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Aller eerst dank voor jullie reactie.
Dirk,
Met tesprg. bedoelde ik het prg. als koploper is geactiveerd. Rechtstreeks vanuit het interface kan ik niet werken want op het interface is daartoe geen mogelijkheid. Koploper heeft het inmiddels ook opgegeven want die blijft schrijven- alleen als de centrale eenheid aanstaat. Die staat aan, maar toch.
Theo,
In 1 behuizing zat alles, dus de booster en er bovenop de printplaat.
Daar is iets mis gegaan en heeft inderdaad de ontploffing ingeleid.
De 2 transistors T9 en T10 tbv de stroombegrenzing van de 4 weerstanden aan de ingang zal ik nakijken.
De comp. met Mrdirect erop is een heel oud beestje, nl vanaf het begin van het compu tijd werk. Vele jarenlang heeft koploper er op gedraaid.
Om nog wat meer te schrijven stop ik hier en ga ik hirna verder.--
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 18 mei 2011 :  11:18:25  Toon profiel  Reageer met citaat
vervolg antwoord op Theo en Dirk,
De verbinding tussen pc en booster heeft me wel vragen opgeroepen. In het boek van dhr Wijffels staat in het schema bij K1 aansl 4 naar r1 van 18k en het boek van dhr de Vries pin 5 naar r 18 en punt 4 naar de overbelastings signalisering. Is ook een beetje vreemd.
De verbinding tussen de mrdirect pc en de booster heb ik uitgevoerd zoals Marco dat opgeeft dus ook met de extra transistor er bij en zonder de condensator c7.
Een extra adaptoschakeling heb ik niet gebouwd. Dat is denk ik helemaal nieuw voor me. De verbinding tussen pc en booster gaat via de rs232 van de compu naar een de aansluiting op boosterprin middels de vier aansluitingen die Marco opgeeft.
Met toetsenbord zal ik het gaan proberen zoals je schrijft.
Usb aansluitingen heb ik hierbij niet in gebruik.
Heel verhaal van me. ben benieuwd naar uw reactie.
Mvr. Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 18 mei 2011 :  12:04:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Het wordt allemaal wat warrig voor me. Ik kan absoluut niet meer volgen hoe je alles opbouwd.

Welke printplaat zit er bij je booster?

Zijn alle voedingen gescheiden?

Bouw je de print op volgens de component opdruk, dan moet het ok zijn.
Doe eerst de testen die Ties Wijfels beschrijft in zijn boek voor je verder gaat. Zeker de 10A versie met grote elco's moet dubbel gecontroleerd worden. Een elco >15000µF die ontploft wil ik niet meemaken.

Je MRdirect pc moet 2 RS232 poorten hebben (meestal 9 polig male) en een centronics printerpoort (25 polig female). Com1 sluit je aan op de booster volgens de tekening in Marco zijn handleiding. Nu moet je in staat zijn om treinen en dergelijke te besturen. Voorwaarde is uiteraard dat je de decoders juist definieert in MRdirect. Als dit ok is kan je weer verder.

Com2 sluit je met een nulmodem kabel aan op een com poort van je koploper pc.



MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 18 mei 2011 :  12:22:58  Toon profiel  Reageer met citaat
vergeet NIET dat er enkel korrekties zijn doorgevoerd op de booster in een later stadium.Bij het oorspronkelijke artikel (ontwerp)zaten er fouten in de gebruiksaanwijzing (opbouw van de componenten).Als je wil kan ik wel eens het boek nemen van edits (denk dat ik dta nog ergens heb liggen) en het nakijken.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 18 mei 2011 :  14:01:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,
De printplaat (toen maar gelijk 2 stuks) heb ik in 1991 bij elektuur gekocht. Een is nu onbruikbaar geworden en de reserve heb ik met bijna allemaal nieuwe onderdelen opgebouwd. Opgebouwd met de gegevens van het boek 'edits pro' van S.v.d. Vries.
Ik heb de 10Amp versie nu met de nieuwe eleco's opnieuw gwbouwd en dat geeft een hele mooie gelijkspanning af 56 V.(2x28V dus).
De dos compu met Mrdirect heeft 2 rs232 en 1 25 plolige aansl.
Poortnummers staan er niet op wel A en B. A naar de booster en Bop Koploper. Marco's handleiding heb ik gebruikt.
Mrdirect heb ik niet getest zoals je voorstelt. Dat moet ik dan helemaal uitvlooien hoe dat moet. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. (De osciloscoop geeft alleen de boveste helft aan niet de onderste zoals in edits boek blz.36. en dat geeft ook te denken)
MVG Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 18 mei 2011 :  18:05:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Het is eerst zaak dat je de versterker goed krijgt.
Als de boventse helft alleen aanwezig is, dan is er iets mis.
Je kunt voor de zekerheid met de oscilloscope meten of de spanning op de ingang wel positief en negatief gaat, Dan weet je in iedergeval of de com poort goed uitstuurt.
Met de losse booster, het is immers een DC versterker, kan je op de ingang afwisselend +12v en -12 Volt zetten, doe dit via een weerstand van 10k. De uitgang moet dan volgen.
Meet ook eens hoe de uitgangsspanning is, in onbelaste toestand, en zonder uitsturing. De spanning moet dan na genoeg nul volt zijn.

Eigenlijk valt dit buiten koploper, maat het moet weer gasan werken toch?

Mvg Ab Boezerooij

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 18 mei 2011 :  19:22:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Hoewel mijn ElCO's niet ontploften, heb ik er toch twee een flinke tik verkocht, omdat ik even niet in de gaten had dat in het mingedeelte van de EDITS-Booster de plus van de ELCO's aan de gemeenschappelijke leiding ligt.
Ik heb ook aardig lopen puzzelen met C7. Conform vele adviezen had ik die eerst weggelaten, maar toen bleef de booster in storing. Meteen na het resetten viel het geheel weer in de kortsluitmodus. Nadat ik de bewuste condensator had aangebracht werkt alles prima. Ook de kortsluitbeveiliging komt prima in. Het geheel is niet compatibel met FMZ en het programmeerspoor van het TwinCenter. Daar heb ik dus ook nog een omschakeling voor aangelegd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 19 mei 2011 :  12:18:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Bellejt,
het editsboek Bits,bytes en bielzen heb ik maar ik kan in het boek geen pagina oid vinden met evt. wijzigingen.
Bij het edits pro boek heb ik wel achterin wat wijzigingen gevonden maar die hebben geen betrekking op de booster. Misschien heeft u of een mede treinoloog een internet adres waar ik misschien de wijzigingen kan vinden.
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 19 mei 2011 :  13:20:27  Toon profiel  Reageer met citaat
De booster heb ik ontmanteld en ga nu eerst maar alle onderdelen met een unuverseelmeter en het schema erbij de printplaat op eventuele fouten of tekort komongen controleren. Het is te gek voor woorden dat ik met jullie hulp er nog niet aan uit ben gekomen.
Als ik dat klaar heb, al of niet met fouten, dan meld ik me weer op deze pagina.
In iedergeval alvast bedankt voor jullie medeleven en hulp.
Met vr.groet,
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 mei 2011 :  13:22:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De Edits-Booster is nog nooit gewijzigd.
Voor het gebruik als Märklin-booster moet je de uitbreiding maken, zoals aangegeven in het boek, dus met C7.

Voor de kortsluitdetectie richting MRDirect de wijziging uitvoeren zoals Marco die aangeeft.

Verder is de eerste stap dat de booster werkt, daarna kun je verder.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 19 mei 2011 :  13:42:16  Toon profiel  Reageer met citaat
http://www.xs4all.nl/~hendk/ep-booster.html

ERRATA : http://www.xs4all.nl/~hendk/ep-publicaties.html

QUOTE:
49 In het schema van de booster zijn pen 4 en 5 van K1 verwisseld. De printlayout is wel correct.

Booster: In de update van de in juli/augustus ‘99 beschreven booster staat in de onderdelenlijst een trafo van 2 x 25 V voorgeschreven, terwijl in alle andere publicaties over deze booster er gesproken wordt van een trafo van 2 x 18 V. Wat is nu juist?
In genoemde onderdelenlijst is helaas een foutje geslopen. De gelijkgerichte spanning moet ca. 2 x 25 V zijn en de trafo wel degelijk 2 x 18 V.

EDiTS-Pro budget-booster: T3 en T4 staan verkeerd aangegeven in het schema en de stuklijst. T3 moet BDV64 zijn (ipv BDY66C) en T4 BDV65 (ipv BDV64C). De alternatieven (BDW84 resp. BDW83) zijn wel correct.

Enzovoort


greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 mei 2011 :  14:42:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johnny,

We hebben het hier denk ik over de EDiTS-booster beschreven in het boek van de heer Wijffels.
We hebben het hiet niet over de Booster beschreven in het boek over EDiTS-Pro van de heer de Vries. En al helemaal niet over de zogenaamde budget booster, het gaat hier dus om de oer uitvoering.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 19 mei 2011 :  17:18:26  Toon profiel  Reageer met citaat
een deel van deze opmerkingen golden ook voor de oude booster.Heb dan maar even mijn oude elektuurboeken bovengehaald en de errata gescand.Heb hier nog copyen van deze uitgaven liggen en ook het boek.Daar was een aanvulling bijgeleverd maar is verloren gegaan.
Ik heb de aanpassing uit elektuur als upload erbij gezet.Als je nog info wil stuur dan een PM en zodra ik tijd heb stuur ik je wat je nodig hebt door.


Download Attachment: edits1.pdf
184,3 KB

Download Attachment: edits2.pdf
415,92 KB

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 25 mei 2011 :  15:59:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Contact met Theo via e-mail heeft er toe geleid dat nu de booster in orde is. Het mankeerde aan twee losse soldeerverbindingen die er met testen uitkwamen. Dat was ook de reden dat plus bleef en de min niet na het uitschakelen.
Maar goed dit is gelukkig oplgelost.
Mvg, Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 25 mei 2011 :  16:12:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik Mrd75b aansluit op een scoop dan krijg ik een boven en beneden signaal. Mijn conclusie is dan dat die verbinding in orde is. De verbinding van Mrdirect met koploper geeft wel problemen.
De compu met koploper erop heeft 1 rs232 aansluiting. De dos compu twee. Met een nulmodem kabel tijn de compu's verbonden zoals aangegeven door mrdirect.
Koploper geeft als reactie bij het inschakelen de volgende mededeling: 'dit prg. kan alleen worden gestart als de centrale eenheid aanstaat etc. Dat is een mededeling waar ik geen raad mee weet. De booster staat aan en mrdirect. Wie kan mij de tip geven waar ik moet gaan zoeken om dat in orde te krijgen.
Mvr. Nico.
.
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 25 mei 2011 :  17:53:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Je booster lijkt ok. Heb je MRdirect al gestart via de spatiebalk? In plaats van een rode balk onderaan moet je nu een blauwe balk krijgen waar een blokje zich afwisselend naar links of naar rechts beweegt. Kan je dan wissels en locomotieven bedienen? Indien dat lukt is MRdirect in orde.

Welke versie van nullmodem heb je gemaakt? Deze met 3 draden of deze met 7 aansluitingen? Deze met 3 draden is de minst goede. De nummertjes van de pennen staan in het heel klein aan de soldeerzijde. Zonder vergrootglas bijna niet te zien. Controleer met een ohm meter dat de juiste verbinding is gemaakt. Uit ervaring weet ik dat er bij de RS232 connector als eens pennummers gewisseld worden.

Gebruik je een zeer lange kabel? Is de kabel afgeschermd? Een afscherming kan je best maar aan 1 connector vast maken. De GND wordt dan wel met een aparte draad gerealiseerd.

Controleer nadien of Koploper juist is ingesteld. Controleer welke compoort er geselecteerd wordt.

Is de compoort correct, zet dan de baudrate eens op 9600. Of zelfs op 4800. Wil het dan werken? Dan pikt je draad ergens te veel storing op.


MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 25 mei 2011 :  19:23:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,
Mrdirect heb ik met de spatiebalk aan gezet en dan geeft de scoop een lopend plus en min beeld. Aangezet dan inderdaad de lopende blokjes. De nulmodem kabel heb ik niet gemaakt maar bij Conrad gekocht. Het is geen lange kabel. De twee aansluit kanten heb ik alreeds gecontroleerd. Gecontroleerd en vastgesteld dat ze overeenkomen met de verwisseling zoals aangegeven in mrdirect (http://www.mrdirect.nl/extras/koploper.asp
Er zit maar 1 rs232 aan de compu waar koploper 7.3 op staat.
De dos compu met mrdirect heeft 2 compoorten en de aansluitkabels heb ik verwisseld en nog eens enz. maar geen resultaat. Ze zitten nu zoals Marco dat opgeeft.
Juiste instelling weet ik niet. Of het mrdirect of intellibox moet zijn. Ik heb beide geprobeerd maar zonder resultaat. Abracadabra.
MVG, Nico
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 25 mei 2011 :  21:28:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Normaal moet het werken als Intellibox, dat was zeer lang de enige mogelijkheid. MRdirect emuleert de Intellibox.

Er zijn een aantal zaken aanwezig in MRdirect, die niet in de Intellibox zitten. Daarom heeft Paul de extra centrale MRdirect aangemaakt. Dat zou dus ook moeten werken.

Als MRdirect operationeel is (dus met blauwe balk) en je start Koploper met het spiegelei, dan moeten er onderaan in de blauwe MRdirect balk verschillende teksten verschijnen.

Bij het opstarten van MRdirect kan je aangeven aan welke poort de booster hangt en aan welke poort de Koploper PC. Misschien deze eens wisselen zodat je kan uitsluiten dat com2 van de MRdirect pc stuk is.

Misschien kan er een log file gemaakt worden van je Koploper start. Dat brengt misschien extra informatie.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 26 mei 2011 :  12:35:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,
Als ik mnrdirect opstart en operationeel maak dan is dat okee.
Koploper kan ik op starten. Ik heb dan alleen de mogelijkheid om in algemeen de regeltestprogramma aan te klikken. Dan verschijnt meteen ' de centrale eenheid staat niet aan '
Of mrdirect wel of niet geactiveerd is doet er niet toe.
De compoorten en de snoeren heb ook al omgekeerd maar dat helpt ook niet.
Het is zo raar want ik doe gewoon wat de copu's vragen; niks meer en niks minder;.
( wat wordt met centrale eenheid bedoeld ?)
Het ziet er niet rooskleurig uit op dit moment.
Mvr Nico.
.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 mei 2011 :  14:01:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En als je dan eerst op het groene spiegelei klikt, zal het dan wel werken?? Oftewel dan heb je de centrale aangezet.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 26 mei 2011 14:34:08
Ga naar bovenaan de pagina

sik250

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 26 mei 2011 :  17:36:53  Toon profiel  Reageer met citaat
@wim ros
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3375
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 26 mei 2011 :  19:44:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Als je bericht voor mij was dan denk ik dat het een open deur is.
Vele jaren heb ik met veel plezier en genoegen met edits gewerkt.
Later met koploper en edits-pro. Nu het meeste verloren is gegaan moet ik opnieuw alles maken. Waarom ik nu tegen wat vreemde gebeurtenissen aanloop zoek ik wat steun bij mede spoorgenoten.
Als aanvulling: Als ik de rode koploper knop indruk dan gaat meteen mrdirect aan. Druk ik op de andere dan stopt meteen mrdirect ook.
Dus daar zit het niet. Ik moet het zoeken tussen mrdirect en de rails of gedeeltelijk tussen koploper en mrdirect.
Misschien heb je wel een protocol voor me. Dan graag.
Mvr Nico
.
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 27 mei 2011 :  10:19:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Ik hoop dat je bedoelt dat MRdirect aan gaat als je op het groene spiegelei drukt.

Sommige zaken zijn nog niet beantwoord.

Probeer eerst 1 zaak volledig werkende te krijgen. Dan sluit je dat deel al uit als het verderop fout loopt. Logisch lijkt me dat je eerst MRdirect volledig werkend hebt.

Kan je vanuit MRdirect wissels en locomotieven sturen? Dat je booster uitgang wisselt tussen hoog en laag is een goed teken. Het is echter geen zekerheid. Zodra je een wissel kan bedienen en een lok kan laten rijden is het zeker dat MRdirect goed is ingesteld voor de besturing. Zo lang dat je niet effectief iets hebt aangestuurd is het hopeloos om verder te gissen. Je moet absoluut systematisch opbouwen om de fout te lokaliseren. Zijn je locomotieven en toebehoren gedefinieerd in MRdirect?

Als je op het groene spiegelei (of F5) drukt, moet MRdirect overschakelen naar het blauwe scherm. Zo lang dit niet gebeurd is er een fout in de kabel, een foute instelling of een probleem met de RS232 kaarten. Een RS232 => USB adapter kan ook roet in het eten werpen. Ik meen echter begrepen te hebben dat je die niet gebruikt. Indien het blauwe scherm zich automatisch opstart, wil dit normaal zeggen dat er communicatie is tussen Koploper en MRdirect. Indien dat zo is moet je MRdirect kunnen bedienen vanuit Koploper. Versnel je een locomotief, dan moet de snelheid wijzigen in MRdirect en komt er een gekleurd blokje voor deze loc. Versnel je in MRdirect, dan moet zich dat ook laten zien in Koploper. Schakel je een functie in in Koploper dan moet de overeenkomende functie in MRdirect aan gaan en omgekeerd. Zet je een wissel om, dan zie je dit onmiddellijk in MRdirect. Zet je de wissel om in MRdirect, dan zie je dit direct in Koploper.



MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina