Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 161 / Bezoekers Vandaag: 7464
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 lux radreinigung in koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

lieberom

Netherlands
52 berichten

Geplaatst - 09 apr 2011 :  14:22:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag,

Het volgende: ik heb een lux radreiniger, digitaal gestuurd apparaat om trein wielen te reinigen. Ingebouwd zit een (loc)decoder waarmee het apparaat aangestuurd kan worden, aan, uit, harder, zachter.

Nu ben ik voor het volgende hulp nodig, het ding is ingebouwd in de baan, en ligt in een blok van koploper. Mijn wens is dat het apparaat aangaat als de loc het blok binnen komt en weer uitgaat als de trein het blok verlaten heeft.
NB nog geen ervaring met logische en speciale acties.

U alvast dankend voor de hulp.

MVG, Theo

Koploper, IB II, HSI-88, Power3(4x), Power4(1x) en dit alles in schaal N.

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 09 apr 2011 :  20:59:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Ik heb geen ervaring met de LUX-reinigers, ik gebruik een zeer effectief railpoetsertje van mohair. Die houdt de wielen ook keurig schoon. Toch een poging.
Ik ga er daarbij vanuit dat het aansturen van de wielenpoetser gebeurt via functietoetsen als F1 etc. Je kunt bij de locomotieffuncties "Soorten functies definiëren" Daar kun je het aan- en uitschakelen van de poetser definiëren. Vervolgens maak je een logische actie voor het bezet worden van de binnenkomstmelder. Die gebruik je voor het starten van de wielpoetser. Analoog maak je een logische actie voor het bezet worden van de stopmelder. Die actie zet de poetser weer uit.
Als je bij de verdere zoektocht nog vragen tegenkomt hoor ik het graag. Succes met de verdere uitwerking.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 09 apr 2011 21:06:48
Ga naar bovenaan de pagina

lieberom

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 09 apr 2011 :  21:08:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Het is geen mobiele reiniger maar een in de baan vast ingebouwde reiniger, maakt zeg maar onderdeel uit van de baan/rails. De locs die er overheen rijden, daarvan worden de wielen gepoetst.

Voor de google lux 9310.7

De aansturing vind plaats door een locdecoder, hogere waarde dan begint het ding harder te poetsen.

Theo

Koploper, IB II, HSI-88, Power3(4x), Power4(1x) en dit alles in schaal N.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 10 apr 2011 :  20:54:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Ik was inderdaad eerst even op het verkeerde been gezet en dacht dat het om een rijdende railpoetser ging. Ik heb echter nog eens goed gelezen en zag dat het om een vaste installatie gaat, die wel met een locdecoder is uitgerust. Volgens de instellingen, zoals ik ze geef zou het dan moeten werken, tenzij de functies van de wielenpoetser niet door de functietoetsen worden aangestuurd. Dan moet je met een truc een loc (de wielenpoetser) starten en weer laten stoppen. Dat wordt nog wel een gepuzzel.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 10 apr 2011 :  22:35:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Op het 3 rail forum las ik onlangs een artikel over het in en uitschakelen van een afzuiginstallatie, misschien heb je er iets aan.

Succes, Pecro

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg498757#msg498757
Ga naar bovenaan de pagina

lieberom

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 11 apr 2011 :  22:01:10  Toon profiel  Reageer met citaat
@Dirk

Aansturing via de functietoetsen is er niet. Rechtstreeks vanuit de centrale op DCC format locdecoder. Ben dus ook op zoek naar de truc om een loc te starten en te laten stoppen.

@Pecro

Thanx, maar jouw voorbeeld heeft een wisseldecoder, mijn apparaat heeft een locdecoder waardoor de aansturing complex is(voor mij in ieder geval).

Koploper, IB II, HSI-88, Power3(4x), Power4(1x) en dit alles in schaal N.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 apr 2011 :  22:49:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben ook eens gaan zoeken..
Zou er een oplossing zijn via een "kraanmacro" ?

Zit er in die kraan een lokdecoder ...ik zie drie schuifregelaars .

Misschien ben ik helemaal mis ik trek mijn kop al in.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 12 apr 2011 :  09:33:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou proberen het als volgt op te lossen.

Maak 3 fictieve blokken aan en verbindt deze bij de blokindeling, hier kan de fictieve lux radreiniger zijn rondjes rijden. Hij verplaatst zich uiteraard niet maar dat weet jij wel maar Koploper niet. Je hebt er 3 nodig zodat hij zogenaamd kan rijden van: A-B-C-A-B-C-etc.

Vervolgens maak je enkele logische acties aan voor het moment van aanzetten of stopzetten van de reiniger.

Bij speciale acties zijn er acties voor stopzetten en automatisch rijden als een trein in een blok is, hierin zet je jouw fictieve blokken die reageren op de logische acties.

Je kan namelijk de Lux reniger niet afhandelen in een normaal blok daar Koploper dat ziet als zijnde dat het blok bezet is en rijdt er geen trein naar toe.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 apr 2011 :  10:04:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Lijkt goed, maar zou koploper na een bepaalde tijd niet gaan zeggen dat die trein stilstaat , want hij krijgt geen terugmeldingen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 12 apr 2011 :  10:40:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Gebruik maken van de melders die in het echte blok zitten, Koploper meld dan dat bepaalde melders dubbel gebruikt zijn maar je weet de oorzaak. Of virtuele melders werken weet ik niet want nergens heb je namelijk een echte melder waar de berekening kan beginnen maar je kan het proberen.

Indien je spookmeldingen krijgt, verwacht ik niet, deze melders uitsluiten bij spookmeldingen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 apr 2011 :  11:17:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Het proberen waard...

Ik heb ook al op die wielreiniger staan kijken, maar nog niet beslist.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 12 apr 2011 :  11:54:48  Toon profiel  Reageer met citaat

Hallo Theo L,

Wat misschien wel mogelijk is, een speciale actie aanmaken zóals voor een overweg. Daar moet uit te komen zijn.
De schakelaar die normaal de overweg aan en uit zet, gebruik je om de (loc-moter) van de reinger van baanspanning te voorzien.
De loc-motor van de wielen reinger moet dan wel in de centrale of koploper op een vaste waarde worden gezet.
Werking: een trein komt een blok binnen en schakelt het relais, de reinger gaat aan.
Als de gehele trein voorbij is gaat alles weer uit.
De reiniger kan je in een loc venster (handmatig) op een gewenste waarde zetten.
Een eerste aanzet, mogelijk is er iemand die weet hoe de wielenreiniger geregeld kan worden.

Mvg Ab Boezerooij

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 12 apr 2011 :  15:58:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Het is misschien een vreemde kronkel, maar het lijkt me vrij eenvoudig om de wielenreiniger te beschouwen als een sein: bezet = rood = in werking...
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 apr 2011 :  16:22:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

Ik zou hem gewoon achter een relais contact zetten, dus met een schakelaars. Decoder zelf kun je dan via de centrale regelen.

Schakelaar via een logische en speciale actie laten werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 12 apr 2011 :  18:59:08  Toon profiel  Reageer met citaat
gewoon werken met twee lichtsluizen.Zodra de binnenkomststraal onderbroken wordt start je reiniger(eventueel via logische aktie of een gewoon relais).Zodra de 2de onderbroken wordt stopt je reiniger.Kan niet simpeler.Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  11:17:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Afhankelijk van hoe je hem aan en uit wil zetten, als je een relais er tussen gaat zetten zijn zelfs logische acties niet nodig.
Aan de hand van de stand van bezetmelders (vrij of bezet) in het blok, en/of vorig en/of volgend blok kan je met een speciale actie een relais aansturen.

Wil je echter de aan/uit van de locdecoder gebruiken of de sneller/langzamer en je wil dat met Koploper regelen dan heeft een relais geen nut en moet je hem als een lok behandelen.
Geen idee of er ook nog een vooruit of achteruit op zit als dat zo is dan moet het ook nog rijrichting afhankelijk worden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  12:45:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

Ik heb dat ding eens bekeken, op de site van Lux en Keuterman.
Maar het zijn strippen aan beide zijden van de rail die een zaagbeweging maken. Zie eigenlijk niet zo goed waarom dit digitaal met decoder aangezet moet worden, volgens mij is de analoge uitvoering meer dan voldoende.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

lieberom

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  22:40:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank u Heren,

Ik zal uw suggesties ter harte nemen en e.e.a. uitproberen.

Mocht de oplossing er tussen zitten zal ik dit zeker melden.

Waarom een ingebouwde locdecoder?
Als het uitgangspunt is een algehele digitale besturing van de baan via koploper, dan geldt het ook voor de radreiniger. Dat het niet direct lukt/werkt geeft niet, dat is juist de uitdaging om het wel werkend te krijgen.

U groetend,

Theo

Koploper, IB II, HSI-88, Power3(4x), Power4(1x) en dit alles in schaal N.

Bewerkt door lieberom op 13 apr 2011 22:42:51
Ga naar bovenaan de pagina

sik250

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  23:33:07  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Wim Ros

Hallo Wim

Analoog zou heel goed kunnen,maar zoals Theo al zegt. Als je digitaal rijdt kan dit ook digitaal aangestuurd worden.
De snelheid van de reiniger regelbaar is gewoon fijn om te kunnen doen. Bij sterk vervuilde loks kun je hem dan wa sneller laten draaien, daar waar in normaal gebruik een lager toerental vaak afdoende is.
Als je dan digitaal rijdt is het gewoon fijn om er een lokdecoder aan te hangen zodat je hem in je digitale systeem kunt opnemen en je hem dan met dezelfde regelaar kunt bedienen.
Bespaart je dan ook het plaatsen van een analoge regelaar.
Strikt noodzakelijk dus niet, maar wel handig in gebruik.

@Theo
Met wat gefröbel met logische en speciale acties moet het mogelijk zijn om dit koploper te laten regelen.
Zal wel puzzelen worden. Zou er graag even in willen duiken (omdat ik het zelf ook zo wil doen), maar heb daar de aankomende weken geen gelegenheid voor.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  23:55:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ok, mij ontgaat het nut van het digital regelen een beetje, of je nu aan een knop van een analoge trafo draait of je moet eerst een decoderadres intypen en dan aan een soortgelijke knop draaien.
Maar goed een ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

Maar als ik het goed begrijp moet hij alleen maar aan en uitgezet worden, op een bepaalde snelheid.
Je kunt daar de overwegsturing voor gebruiken denk ik.
Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

lieberom

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  19:19:08  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim

Ik wil nu juist niet zelf aan de knop draaien maar ik wil dat koploper dit voor mij doet.

Theo

Koploper, IB II, HSI-88, Power3(4x), Power4(1x) en dit alles in schaal N.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  19:50:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo, dan zet je die knop in een bepaalde stand en schakel je de spanning naar de motor aan en uit met een relais, die je via meerdere opties in koploper aan kan sturen.
Gewoon een analoge aansturing en een digitaal aangestuurd relais.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

lieberom

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 22 jun 2011 :  21:56:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het probleem nog steeds niet getackeld.

Beste Paul,

Nu jij weer mee leest, zie jij een oplossing voor mijn probleem met de directe aansturing van het apparaat via koploper?

Iedereen met een idee of oplossing is natuurlijk uitgenodigd om te reageren.

U wederom alvast dankend,

Theo

Koploper, IB II, HSI-88, Power3(4x), Power4(1x) en dit alles in schaal N.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 jun 2011 :  22:14:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Niet voorzien in Koploper. Moet je toch gaan kijken naar een ander programma, want niemand in mijn vriendenkring heeft zo'n ding.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 22 jun 2011 :  22:25:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Je zou een fictief pendelbaantje kunnen maken, waarop zogenaamd je radreiniger als loc rijdt. Met logische en speciale acties zou je dan ëen vaste route voor de radreinigingsloc kunnen starten, als een trein het blok waarin de railreiniger zit, inrijdt. Het stoppen kan op een analoge manier bij het verlaten van het blok. Ik zal er eens wat mee gaan experimenteren en laat weer van me horen als er wat uitgekomen is.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 22 jun 2011 22:26:12
Ga naar bovenaan de pagina

lieberom

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 23 jun 2011 :  08:21:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor je reactie Paul.

Volgens mij zou ik, en misschien anderen, geholpen zijn met een speciale actie waarbij bij het bezet worden van een melder een locdecoder gestart kan worden(en gestopt).

Als het echter onmogelijk is heb ik er vrede mee en zal er mee leren leven.

MVG, Theo

Koploper, IB II, HSI-88, Power3(4x), Power4(1x) en dit alles in schaal N.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina