Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 68 / Bezoekers Vandaag: 3815
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 opstelsporen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  22:17:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Een grootdeel van je logische en speciale acties verwijdert.
En vervangen door een paar simpele deadlock controles en een 2-richting groep voor de blokken 13, 14, 15, 16.
Dat is een stuk overzichtelijker en de beveiliging tegen wegrijden of rijden naar een bezet blok, zonder uitvlucht is via deadlocks te regelen. Het kop tegen kop komen te staan van loks is via de 2-richtinggroep beveiligd.

Er zit tevens een dummy schakelaar in die werkt als een logische actie.



Download Attachment: dubbelspoor2.bck
84,17 KB
Mvg
Wim

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 10 feb 2011 22:18:30
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  22:39:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Wim (Romijn)

Ik zei eerder dat ik jouw treinen en schakelaars niet terugzag in jou baan. Na de opmerking van Theo heb ik nog eens gekeken. Ik bleek de foute .bck te hebben geimporteerd.

Bovendien had ik de 'eigenschappen' van de schakelaar gezocht onder de rechter muisknop. Met behulp van jouw voorbeeeld ben ik er nu achter gekomen dat ik via de menubalk zaken moet instellen.

Ik denk dat ik nu een heel eind kom.
Allen bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 11 feb 2011 :  01:54:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

De eigenschappen van de schakelaar kan je op twee manieren bereiken.

Als je met de rechter muisknop klikt krijg je echter maar een beperkt menu.

Als je in de knoppenbalk waar ook de wisselstraat knop zit op "eigenschappen schakelaar" klikt en vervolgens op een schakelaar in je baanontwerp heb je alle instellingen.

Daar kan je dan kiezen om een Logische actie in te stellen.

Wil je een Logische actie met een schakelaar bedienen dan mag deze in "Onderhouden logische acties" alleen maar een naam hebben en verder geen instellingen, anders komt hij niet in de keuze lijst van de schakelaar.

Je kunt wel alle Logische acties uitlezen en de schakelaar als controle lamp gebruiken.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 11 feb 2011 :  09:59:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en alle anderen,

quote:
Nu alleen nog even opzoek naar een mogelijkheid om het 'Wacht in blok' vinkje in het (de) rijwindow(s) op te heffen, heb hem nog niet gevonden.

Lijkt me wel iets voor een speciale en logische actie op basis van een schakelaar.


Ik denk dat je het wachten in blok niet in de vaste route moet regelen.

Even een gedachtenkronkel:
Maak een variabele route aan die actief wordt zodra de logische actie rijden naar opstelsporen waar wordt. (F7)
Dan krijg je op het tabblad Divers de mogelijkheid om aan te vinken niet vertrekken uit blok.
Je moet niet de mogelijkheid gebruiken van richtingverbod, blokverboden en dergelijke, dan krijg je namelijk dat de trein nergens heen kan en schakelt hij over op handmatig.

Gevolg de vaste routes zetten je trein in het gewenste blok en de variabele route zorgt dat hij blijft staan en zodra je Koploper weer opstart is F7 opgeheven, de logische actie niet meer waar en rijden je treinen vrolijk weer hun rondjes.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 11 feb 2011 10:04:29
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 11 feb 2011 :  11:45:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim Romijn,

Ik had het inmiddels ook al anders opgelost. Door de lok op handmatig te laten gaan na het bereiken van het opstelspoor, en via een schakelaar ze weer een van/naar te geven via een eenmalige vaste route, en ze daarna weer automatisch verder te laten rijden.

Dan gaat het blok knipperen, en kun je zien dat de juiste trein op zijn plek is aangekomen.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 12 feb 2011 :  01:36:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim Ros,

Je schrijft dat je de loc met een schakelaar een van/naar geeft.
Dan neem ik aan dat je daar 2 blokken mee bedoelt, het blok waar de lok op handmatig staat en die waar hij heen moet (waar je normaal dus een van/naar sleep beweging met de muis maakt om de loc automatisch te laten rijden).

Hoe doe je dit?

Dat je een vaste route kan aanzetten bij een loc weet ik (schakelaar > Logische actie > speciale actie). Maar hoe zet deze schakelaar dan gelijktijdig de loc in beweging?

Dus hoe krijg je de zaak in beweging?

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 feb 2011 :  11:31:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jack, voor deze situatie is het zo opgelost. Hier in krijgen alle loks die op hun plaats staan allemaal met een schakelaar een vaste route toegekend.

Mvg
Wim.


Download Attachment: dubbelspoor2.bck
86,21 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 12 feb 2011 11:33:27
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 12 feb 2011 :  18:03:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim Ros en anderen,

Het was even puzzelen maar ik heb hem door. Ik wist niet dat dit tot de mogelijkheden behoorde.
Mijn interesse ging vooral uit naar het opnieuw vertrekken.

Even een opsomming:

Een loc staat op handmatig stil in een blok.
Maak een vaste route met als Richtingsblok die waar de loc staat en een volgend blok.
Stel verder in “Automatisch verder rijden” en “éénmalige route”.
Laat hem gelden voor alle locomotieven.

Maak een Speciale actie "Activeer Vaste route bij locomotief" en stel hierin het Blok in waar de loc stil staat en de zojuist gemaakte Vaste route.

Maak een Schakelaar (Start Blok x) die een Logische actie aan zet (Start Blok x) die op zijn beurt de Speciale actie bedient.

Laat de schakelaar in het tweede blok van de vaste route weer uitzetten.

Chronologisch gebeurt het volgende.
De loc heeft geen vervolgblok dus blijft stil staan.
Je zet de schakelaar aan.
De Logische Actie wordt Waar.
De Speciale Actie wordt Actief.
De route wordt bij de Loc in het desbetreffende blok aan gezet.
De loc heeft nu een bestemming dus vertrekt.
In het tweede blok schakelt de Vaste route de Schakelaar weer uit.
De loc rijdt automatisch verder.

Zo kan je dus een bestemmingsblok aan een loc in een bepaald blok toewijzen zonder sleepactie met de muis in het baanontwerp. Een kleine valkuil is de richting van de loc die wel goed moet staan. Ook moet op het moment van het inschakelen van de schakelaar het tweede blok van de Vaste route wel vrij zijn, anders start hij niet.

Ik geef toe het is wat omslachtig maar het gaat om het principe, ik dacht dat het alleen handmatig met het slepen of het drukken op het blauwe driehoekje in het rijwindow ging. Het kan in princiepe dus ook met een Logische en Speciale actie.

Ben weer een stukje wijzer,

Groeten Jack.





Bewerkt door JackvdW op 13 feb 2011 04:38:35
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 13 feb 2011 :  11:26:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack,

Jij wijst op een valkuil, namelijk de richting van de trein.
(nb weet jij hoe ik een 'quote' uit jouw bericht kan opnemen?)

Mijn oorspronkelijk doel was om, wanneer ik stop, de treinen klaar te zetten voor de volgende keer. Ik denk dat te kunnen oplossen door de vaste routes al dan niet af te sluiten met de opdracht 'keer loc', zodat ik weet dat de richting goed is.


Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 13 feb 2011 :  12:15:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

quote:
Mijn oorspronkelijk doel was om, wanneer ik stop, de treinen klaar te zetten voor de volgende keer. Ik denk dat te kunnen oplossen door de vaste routes al dan niet af te sluiten met de opdracht 'keer loc', zodat ik weet dat de richting goed is.



Dan moet je zorgen dat de trein niet direct verder rijdt als hij op dat punt is aangekomen.
Dit kan je oplossen door wat ik had geschreven:
quote:
Maak een variabele route aan die actief wordt zodra de logische actie rijden naar opstelsporen waar wordt. (F7)
Dan krijg je op het tabblad Divers de mogelijkheid om aan te vinken niet vertrekken uit blok.



De vaste route zet de lok dan in zijn parkeerblok en de variabele route zorgt dat hij niet vertrekt.
Start je de volgende keer dan Koploper op dan is de logische actie van de variabele route niet meer waar en gaan de treinen weer automatisch rijden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 13 feb 2011 :  12:22:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,
Jouw oplossing is een mogelijkheid.
De andere mogelijkheid is de benadering van Wim Romijn.
Aan jezelf om dit verder op te lossen, het gereedschap heb je nu.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2011 :  17:18:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Met behulp van jullie adviezen en veel experimenteren is het mij gelukt te realiseren wat ik wilde. De rijwindows worden niet geminimaliseerd en ik heb geen aparte schakelaars nodig.
Door een druk op F7 parkeren de treinen in de gewenste vakken. Door vervolgens een druk op F8 vertrekken ze weer.

Misschien hebben andere beginners iets aan mijn voorbeeld. Ik heb een kleine beschrijving gemaakt, die ik hierbij toevoeg, evenals een backup van mijn bestand.

Nb Ik werk met 2 monitoren. Bij gebruik van 1 monotor valt een aantal windows buiten beeld. Die moet je dus even verplaatswn.



Download Attachment: Bart.bck
81,67 KB

Download Attachment: opstelsporen.pdf
189,04 KB

Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2011 :  19:22:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Dit is veels te moeilijk voor koploper

quote:
Met behulp van jullie adviezen en veel experimenteren is het mij gelukt te realiseren wat ik wilde


Zo zie je dat er veel meer met Koploper kan dan dat er menigmaal gedacht wordt, het is vaak combinaties van functies samenvoegen.



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2011 :  20:38:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Mooi stukje werk.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina