Auteur |
Onderwerp |
|
luc r.
Belgium
64 berichten |
Geplaatst - 26 nov 2010 : 10:46:13
|
Geachte medekoplopers,
Reeds geruime tijd is de eerste faze van mijn baan in gebruik. Ik verdiep mij dan ook in de besturing van de treinen met Koploper. Daardoor komen uiteraard een hoop problemen aan het licht,welke ik meestal oplos bij middel van de handleiding, of door het lezen van het forum.Ik ben bezig de toegang tot het station Baden te verfijnen. Goederentreinen mogen enkel op spoor 5, of lichter goederentransport op spoor 4 (gemengd spoor). Uiteraard mogen personentreinen;TEE's;intercity's en dergelijke niet op spoor 5 terechtkomen.Ik had reeds met een paar lok's via variabele routes geexperimenteerd, doch dit lukte niet al te best. Vorige week moet ik echter een wijziging aangebracht hebben, waardoor er geen enkele trein meer toegang heeft tot station Baden. De treinen rijden anders normaal, doch op de inrijmelder langs beide zijden van station Baden stoppen zij, en schakelen over op handmatig rijden. Ik kan ook geen trein meer plaatsen in het station zelf. Koploper staat dit niet toe. Ik heb reeds vanalles uitgeprobeerd, en in de handleiding gelezen, doch zonder resultaat. Ik voeg hierbij een backup van mijn baan in eerste faze. Indien er mensen zijn die behalve dit probleem, nog andere zaken kunnen verbeteren, mogen zij dit steeds doen.
Mvg, Luc
Download Attachment: Grenzebahn.bck 125,87 KB
Märklin;Intellibox IR;S88 melders |
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2010 : 18:38:43
|
Hallo Ben,
Blijkbaar had ik er bij variabele routes een zootje van gemaakt. Ik vraag mij echter af welke de beste optie is voor een juist rijgedrag. Voorlopig heb ik overal "Geldt voor rijwindow" aangeduid. Tijdens het testrijden op de computer, blijkt er toch iets mis te lopen bij de wisselstraten van station Baden. Ik krijg regelmatig de boodschap "wissels niet gezet", waardoor de aankomende of vertrekkende trein geblokkeerd wordt. Nogtans, voor de bouw van de baan heb ik niets verkeerd gemerkt in de testfaze. Misschien dat er nog andere verkeerde zaken in mijn project aanwezig zijn. Indien er andere leden nog opmerkingen hebben zal ik deze graag verbeteren. Mvg, Luc |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2010 : 20:23:34
|
Ben,
De melder 7.01 is de gezamelijke inrijmelder voor spoor 1;2 en 5 vanuit de richting blok 41. Bedoel je met "getriggerd" bezet aangegeven? In de tegenovergestelde richting van station Baden heb ik de gezamelijke inrijmelder 7.06 voor de sporen 3;4 en 5. Spoor 5 is het enige hoofdspoor dat in beide richtingen mag bereden worden. In alle stationssporen heb ik twee bezetmelders. De eerste voor kortere treinen, de tweede voor de langere. Misschien ligt de fout in de vrijgave van de wisselstraten?
Mvg, Luc |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2010 : 20:44:29
|
Luc er staan nog wel meer fouten in je database bijvoorbeeld de eigenschappen van blok 5 komende uit blok 42 geef je aan dat de trein moet keren om naar blok 8 te kunnen rijden, dit lijkt mij onjuist. Om naar blok 8 te kunnen rijden kan hij gewoon zijn rijrichting behouden. Bij al je blokken en rijrichtingen bij de kopsporen ga je de fout in. M.n. de blokken die net voor het kopspoor blok zelf ligt.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 26 nov 2010 20:50:33 |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2010 : 10:48:38
|
Wim,
De kopsporen in station Baden zijn in principe alleen toegangkelijk voor een rangeertrein. Als ik in de handleiding kijk bij de optie "keer lok",wordt dit enkel bedoeld voor treinstellen. Mijn bedoeling was dat in een volgende faze een rangeerlok met wagens, mits een vaste route, heen en weer pendelde van de eene zijde naar de andere zijde van de goederenloods(blok 6 en 7). Moet ik dan alle vinkjes uitzetten bij "keer lok" bij de sporen 5;6;7;8 en 42, en dit later oplossen met een vaste rangeerroute? Volgens mij heeft dit echter op dit ogenblik geen invloed op de blokkering van de wissels bij het berijden van de hoofdsporen. De melding welke somtijds verschijnt: "wissels niet gezet" moet door een fout ergens gebeuren in de vrijgave van de wisselstraten in de aansluitende hoofdsporen.Dit is mij echter nog niet duidelijk.
Mvg, Luc |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2010 : 17:59:54
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door luc r.
De melding welke somtijds verschijnt: "wissels niet gezet" moet door een fout ergens gebeuren in de vrijgave van de wisselstraten in de aansluitende hoofdsporen.Dit is mij echter nog niet duidelijk.
Nee is geen fout,de melding verdwijnt als de wissels in de wisselstraat gezet zijn. Zijn het veel wissels en heb jij veel vertraging geprogrammeerd tussen het zetten van de verschillende wissels, dan zie je vrijwel altijd. Is het maar één wissel dan zie je het nooit. Staan de wissels bijna allemaal correct dan zie je het meestal niet.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2010 : 20:19:45
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door luc r.
Wim,
De kopsporen in station Baden zijn in principe alleen toegangkelijk voor een rangeertrein. Als ik in de handleiding kijk bij de optie "keer lok",wordt dit enkel bedoeld voor treinstellen. Mijn bedoeling was dat in een volgende faze een rangeerlok met wagens, mits een vaste route, heen en weer pendelde van de eene zijde naar de andere zijde van de goederenloods(blok 6 en 7). Moet ik dan alle vinkjes uitzetten bij "keer lok" bij de sporen 5;6;7;8 en 42, en dit later oplossen met een vaste rangeerroute? Volgens mij heeft dit echter op dit ogenblik geen invloed op de blokkering van de wissels bij het berijden van de hoofdsporen. De melding welke somtijds verschijnt: "wissels niet gezet" moet door een fout ergens gebeuren in de vrijgave van de wisselstraten in de aansluitende hoofdsporen.Dit is mij echter nog niet duidelijk.
Mvg, Luc
Luc, keer loc moet je alleen aanvinken als de lok echt moet keren om zijn bestemming te kunnen bereiken.
Simpel voorbeeld je komt uit blok 1 en je rijd naar blok 2. In blok 2 geef je aan dat als je uit blok 1 gekomen bent dat je weer terug mag rijden naar blok 1, dat lukt dus alleen als je dan aanvinkt dat de lok moet keren. Doe je dit niet en koploper kiest ervoor om te rijden naar blok 1 als hij daar vandaan gekomen is, en je laat je lok dus niet keren, dan zal de lok zijn weg vervolgen in de verkeerde richting met alle gevolgen vandien.
Je tweede probleem is hoogstwaarschijnlijk een probleempje in koploper zelf. En heeft volgens mij te maken met de manier waarop je het geselecteerde wissel tekent. Nu teken je hem in beide standen dus als een volledig kruis, als je daar nu een enkele lijn voor gebruikt, dan is hier het probleem in ieder geval opgelost, kon het hier namelijk naspelen. Hopelijk heb ik het hier bij het rechte eind, en leest Paul mee.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2010 : 10:39:31
|
Wim en Theo, Het probleem bij het keren op de rangeersporen, had ik inderdaad reeds opgelost zoals Wim aangeeft. Enkel het richtingsspoor waar de lok moet keren heb ik aldus aangevinkt. Wat de wissels betreft,is er inderdaad een probleem met de dubbele engelse kruiswissels. Dit zijn slanke K-wissels met dubbele aandrijving. Zij zijn allebei op een verschillende uitgang van een functiedecoder (Viessmann) aangesloten. Bij het testen op de PC worden ze wel in de juiste richting geplaatst, doch na enige tijd laat Koploper weten dat de "wissels nog niet gezet zijn". Gevolg: de boel blokkeert. In de praktijk op de baan, bemerk ik echter dat de wissels niet juist geschakeld worden, zoals het beeld aangeeft. In eigenschappen wissels kan je de aanduiding "verkeerd aangesloten" aanvinken. Ik heb gisteren alles uitgeprobeerd, per aandrijving,doch ik krijg dit niet juist. Bvb,wanneer ik met een personentrein van spoor 74 station Baden wil inrijden, geeft Koploper de juiste stand aan van de wissels voor het inrijden van spoor 4. Dit is korrekt, doch ik stel vast dat de trein op spoor 5 terechtkomt, wat uitsluitend een goederenspoor is. In de handleiding wordt ook aangegeven, dat er een mogelijkheid bestaat, om de twee aandrijvingen van een kruiswissel op een functieuitgang aan te sluiten, en aldus gedeeltelijk de wissel open te rijden in bepaalde richtingen. Ik weet niet of dit een oplossing kan zijn. Wim, als ik het ontwerp baanplan bekijk, heb ik toch geen andere mogelijkheid om een kruiswissel te tekenen met twee aandrijvingen. Met de andere mogelijkheden is men beperkt voor de te volgen treinroutes. Misschien dat iemand anders nog een idee kan aangeven hierover.
Mvg, Luc |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2010 : 16:39:03
|
Hallo Koplopers,
Na verder experimenteren op de PC met testen, kom ik tot de vreemde vaststelling dat vanuit de richting blok 41 naar goederenspoor 5 Baden enkel de melding komt: "wissels niet gezet". Alles blokkeert in die richting. De wissels worden niet verzet, doch worden als bezet aangegeven en geel gekleurd samen met blok 5. Toevallig duw ik op de stopknop (S) en nadien terug op de knop "automatisch rijden". De wisselstaat naar 5 wordt vrijgegeven en de goederentrein rijdt 5 binnen en na een wachttijd vervolgt hij zijn weg op de baan. De blokkage in die richting wordt opgeheven, omdat de wisselstraat vrij wordt gegeven. De volgende trein in deze richting naar Baden ( personentrein) ondervindt, geen enkele hinder met de wisselstraat, en rijdt spoor 1 of 2 binnen. Na enige tijd komt er terug een goederentrein aan in Baden via blok 41. Terug hetzelfde verschijnsel: "wissels niet gezet"(dit ondanks dat de wisselstraat was vrijgegeven. Ik herhaal de procedure "S" en "Automatisch rijden". De wisselstraat wordt opnieuw berijdbaar. Wie kan hiervoor een verklaring geven?
Mvg, Luc |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2010 : 17:39:09
|
Dit alles in "simulatie" ? Niet in het echt ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 08:56:01
|
Heren,
Het probleem zit hem in het feit, dat de geselecteerde wissel niet juist is getekend.
Bovenste plaatje is zoals het nu in de database staat, en dat geeft de fout, het onderste plaatje is de juiste manier van tekenen.
Het wisselsymbool tekenen met een enkele geselecteerde lijn. Om het zo te kunnen tekenen klik je nahet selecteren met de linkermuisknop op het wisselsymbool net zolang tot het in de juiste stand staat.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 29 nov 2010 08:58:33 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 15:24:12
|
Wim en Ben,
Ik heb het ondertussen ook reeds genapt. Na een PB van Paul ( waarvoor hartelijk dank!), heb ik de tekening van de baan aangepast en opnieuw de rijwegen via de wisselstraten ingegeven. Hetzelfde probleem had ik met de kruiswissel 10 en 11. In de testfaze op de computer loopt alles ondertussen prima. Nu nog in praktijk uitproberen op de baan. Moest het daar foutlopen met de wissels, laat ik nog iets weten. In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken en aanreiken van een oplossing.
Mvg, Luc |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 01 dec 2010 : 16:59:05
|
Beste Koplopers,
In de praktijk op de baan verloopt echter alles niet zoals op de PC. Engelse Wissels 2,3 en 4,5 worden correct geschakeld zoals het scherm aangeeft. De engelse wissels 8,9 en 10,11 krijg ik niet juist aangesloten. Voor beide heb ik reeds de vier mogelijkheden uitgetest. Bvb. 8 en 9: 1)Allebei correct aangesloten: De stand rechtdoor is juist. De omgebogen stand is omgedraaid. 2)8 fout aangsloten: Rechtdoor en afbuigend stemt niet overeen met het scherm. 3)9 fout aangesloten: Rechtdoor en afbuigend stemt niet overeen met het scherm. 4)Allebei fout aangesloten: De omgebogen stand is juist. De stand rechtdoor is omgedraaid. Ik heb wel gezien in "eigenschappen wissels" dat i.p.v."heel engelse wissel" ook een "halve engelse wissel lins of rechts" kan aangeduid worden. Ook kan de engelse wissel met de twee aandrijvingen op èèn functieuitgang aangesloten worden. Heeft iemand ervaring met deze situatie en een eventuele oplossing. De back-up van mijn baan staat bij de aanvang van dit draadje.
Mvg, Luc |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 01 dec 2010 : 23:38:14
|
Luc, daar kunnen wij hier niets aan doen, dat moet je zelf op je baan oplossen. Dus met je digitale systeem de aandrijving omzetten en daarna met koploper kijken og het dezelfde aandrijving is die omgaat en of de stand juist is. Engelse wissels met een 2 aandrijvingen zijn lastig.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 02 dec 2010 : 00:04:27
|
Even afzijdig van het bovenstaande. Wat voor (Engelse) wissels gebruik je?
Grtzz Rob
Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 02 dec 2010 : 09:28:35
|
Rob,
Ik gebruik slanke K-wissels van Märklin met dubbele aandrijving. Wim geeft me echter een goede tip, om tijdens het testen misschien even koploper af te sluiten en de wissels met de IB-centrale van stand te veranderen. Ik zal dat deze avond even uitproberen.
Mvg, Luc |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 02 dec 2010 : 11:53:13
|
Ok,
Dat zou je eigenlijk altijd moeten doen voordat je het in koploper ingeeft
Grtzz Rob
Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 02 dec 2010 : 12:45:08
|
heb je voor de engelse wissel het juiste symbool gekozen waarbij je een tweede aandrijving moet invullen (bij eigenschappen) ? Dit zijn de symbolen waarbij er slechts 1 zwarte lijn is en al de anderen zijn blauw.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + boosters-P4 |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 05 dec 2010 : 10:06:42
|
Beste Koplopers,
Het testen en heraansluiten van de wissels is tijdelijk noodgedwongen uitgesteld. Ik had in de loop van de week reeds opgemerkt, dat mijn IB-R regelmatig "resets" vertoonde, wat zeer hinderlijk was voor het treinverkeer. Ik heb mijn IB reeds vier jaren en heb hier nooit last van gehad. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat tot heden er nooit meer dan twee treinen tesamen gereden hadden. Onverwachts, tijdens het testen van een kruiswissel, is alles uitgevallen. De IB geeft geen teken van leven meer. Kortsluiting kan niet de oorzaak zijn, want op de baan reed geen trein op dat ogenblik. Eerst dacht ik dat de voedingstransfo uitgevallen was. Doch na het afkoppelen en afzonderlijk proberen van het opstarten van de IB met een andere transfo, was het resultaat hetzelfde. Een grote ontgoocheling!! Dan maar een mail in mijn beste Duits gestuurd naar Uhlenbrock voor een herstelbestek en afwachten.......
Mvg, Luc |
|
|
jimmaet
Finland
422 Posts |
Geplaatst - 17 sep 2016 : 12:34:58
|
Luc R, ben je nog uit dat kruiswissel gekomen? Ik had eenzelfde probleem, en kwam erachter dat je de aansluitingen van de adressen zelf moet omdraaien. Dus 8>9 en 9>8 in jouw geval.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 17 sep 2016 : 15:47:48
|
Wat heeft dat nu voor nut te reageren op een onderwerp wat al 6 jaar geen activiteit vertoond. Ga je nu alle oude koeien uit de sloot halen? Dat deed je namelijk ook al bij andere onderwerpen, lijkt mij zinloos.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 21 sep 2016 : 08:34:11
|
Helaas: "De Grenzebahn" bestaat inmiddels niet meer. Vorig jaar zijn wij verhuisd naar een nieuwe woning aan de Belgische kust. Het probleem met de wissels heb ik inderdaad kunnen oplossen. Ondertussen ben ik een nieuwe spoorbaan aan het bouwen. het schaduwstation is bijna klaar. Ik hoop binnen een maand de eerste praktische testen te kunnen uitvoeren. Waarschijnlijk zal je dan meer van mij vernemen op het forum!
Mvg, Luc r. |
|
|
|
Onderwerp |
|