Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 90 / Bezoekers Vandaag: 156
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 400
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 testen met lok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jtspoor

55 berichten

Geplaatst - 01 okt 2010 :  16:28:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij het testen van mijn baan ontwerp costateer ik het volgende.
Ik kan op bepaalde blokken en lok zetten en dan rijdt het geheel door alle blokken, ik kan echter op een redelijk aantal blokken geen lok zetten. Heb naar mijn weten volgorde van-naar diverse malen (wisselvolgorde en bezetmelders) gecontroleerd.
Wat kan hier fout zijn, ik kom er niet uit.

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 okt 2010 :  16:37:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi onbekende,

Geen verbindingen gemaakt met andere blokken, geen tabbladen ingevuld bij onderhouden blokken , dus geen vervolg richting opgegeven. Uitzondering gemaakt voor een bepaald treintype.
Database uploaden dus, en de vraag beter stellen onder het kopje beginners.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 okt 2010 :  17:52:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jan,

dat je een trein niet in een blok kan plaatsen kan legio oorzaken hebben,

Het blok is reeds bezet door een trein.
De trein is langer dan het blok, zie onderhouden locomotief maar ook het lokwindow voor treinlengte.
De loc is elektrisch, en in het blok staat bovenleiding uitgevinkt.
In variabele route staat een blokverbod ingesteld.

Ik zal vast nog wel wat vergeten,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 01 okt 2010 :  19:10:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste wim,
Ik kan mij niet goed voorstellen dat het een van de door jou aangegeven redenen kan zijn.
De baan functioneert me 10 loks op automatisch rijden in de test probleemloos.
Bijvoorbeeld ik kan de lok om te starten wel in blok 1 en blok 2 zetten (blauwe pijl verschijnt) maar in blok 3 kan ik dezelfde lok niet zetten.
Bij het rijden loopt dezelfde lok probleemloos door alle blokken en dus ook door blok 2.
MVG Jan Tromp
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 okt 2010 :  19:17:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

Een backup van je database plaatsen, dan kunnen we bij jouw in de koffiedik kijken. Zoals Walter ook al aangaf en wat een aanvulling is op mijn gedachtes over mogelijke oorzaken, het kan dus van alles zijn.
Dus niet de adviezen in twijfel trekken gewoon je backup plaatsen en aangeven waar en met welke lok(s) het misgaat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 04 okt 2010 :  11:17:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Hierbij de DBase van mijn baan.

Zoals ik reeds eerder gemeld heb rijdt alles redelijk probeemloos, ook met 13 loks tegelijk. Het enige probleem naast het eerder gesignaleerde is dat blok 19,13 en 52 een enkele keer in deadlock komen, ik denk trouwens dat ik weet hoe dat opgelost moet worden.

Overigens zou ik het liefst het korte blok 52 opheffen als ik wist hoe ik een lok die uit blok 1 komt op de wisselstraat ( W1,W4 )- die korte trein uit blok 1 past ruim op de wisselstraat - zou kunnen laten stoppen en vervolgens via blok 19 naar blok 2,4 etc te laten rijden. Ik weet niet of zoiets uberhaupt in koploper kan. Wisselstraten hebben overigens geen bezetmelding.

Nu het eerder gemelde probleem.
Als ik wil starten in testmode met een lege baan moet ik de loks in de witte blokken plaatsen, in de zwarte blokken komt de blauwe pijl in het rijwindow niet op. Het maakt niet uit welke lok ik daarvoor neem.
Ik heb gepoogd verschil in de definitie van de blokken te vinden maar ontdek het niet. Zoal gezegd als ik de loks in de witte blokken plaats rijdt eea. ook door de zwarte blokken.
Hopelijk kan je me verder helpen.

MVG Jan

Upload met witte baanvakken lukt niet invalid string. Probeer het zonder, maar geef hierbij dan de witte blokken 1,2,9,13,14,16,17,18,21 ,22,23,24,25,26,39,40,41,42,43,44,45,46,47,49 en 50.
Krijg het niet gebogen, zal een oudere backup uploaden wat wel lukt.





Download Attachment: Almtal_20101001_123751.bck
96,16 KB
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 04 okt 2010 :  11:54:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Dit is volgens mij en latere versie die wel upload.
Overigens is mij volstrekt onduidelijk waarom sommigen invalid string geven want deze komt ui dezelfde dir.

Download Attachment: Almtal_20101004_115136.bck
96,29 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 okt 2010 :  12:02:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Waar gaat het nu om? Het niet kunnen plaatsen van een lok in een blok, of het niet verschijnen van de blauwe pijl.

Dat laatste is al vaker aan de orde geweest, de oorzaak daarvan is dat er uit meerdere rijwegen of richtingen gekozen kan worden van uit dat blok. Is er maar 1 mogelijkheid dus maar 1 keuze dan krijg je de blauwe pijl. In het andere geval zie je geen blauwe pijl en zul je de eerst de juiste rijrichting moeten selecteren in het rijwindow en hem vervolgens slepen naar het bestemmings blok.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 okt 2010 :  12:08:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan, ik zie geen enkel probleem kan de loks overal plaatsen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 04 okt 2010 :  15:25:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Hartelijk dank voor je snelle reactie,kennelijk had ik dus geen fouten in mijn configuratie.De oplossing is vaak simpel als je maar weet hoe!
Heb je overigens nog suggesties over mijn vraag mbt blok 52 en het omkeren van de korte trein in wisselstraat W1W4 voor blok52.
MVG Jan
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 04 okt 2010 :  15:30:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Nog even een nabrander. Het verhaal van de blauwe pijl kende ik niet, overigens geldt mi de meerdere rijrichting niet voor van blok 47 naar 48 en van 14 naar 15, en daar lukte het met de blauwe pijl dacht ik ook niet, maar ik kan het ook wel mis hebben.
Groeten Jan
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 04 okt 2010 :  16:50:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Ik heb me tav de blokken vergist immers van 15 naar 16 of 17 en van 48 naar 50 of 49 en niet zoals ik in de vorige mail aangaf.
Zo als je ziet nog eens kijken loont vaak de moeite. Hoe dat met het kiezen van de rijrichting bij het ontbreken van de blauwe pijl gaat is me niet helemaal duidelijk.
Toch vast weer bedankt voor je gewaardeerde moeite.
MVG Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 okt 2010 :  18:12:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jan,

in de blokken 1,2,3,27en28 heb je wel een bloklengte ingevuld, echter in de rijwindows van locomotieven heb je overal op 1 trein na (BR01) een maximum treinlengte van 999 cm. Op de BR01 na kan je dus geen enkele andere loc rechtstreeks in 1 van de eerst genoemde blokken plaatsen.

met vriendelijke groet,

Walter

Ps: weet jij wat de functie van alternatieve wisselstraten inhoud?

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 04 okt 2010 :  20:52:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wissels,
Bedankt voor je info, dat zal ik dus aanpassen.
Je vraag over alt. wisselstraten is terecht, ik heb dat nog niet in de handleiding bekeken en dus geen beeld wat het echt betekent.
MVG
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 04 okt 2010 :  20:54:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wissels,
Bedankt voor je info, dat zal ik dus aanpassen.
Je vraag over alt. wisselstraten is terecht, ik heb dat nog niet in de handleiding bekeken en dus geen beeld wat het echt betekent.
MVG
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 okt 2010 :  21:14:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jan,

ondanks dat het geen problemen oplevert zoals jij de wisselstraten hebt ingevuld, toch een korte uitleg.

Normaal gebruik je in onderhouden wisselstraten, wisselstraatvolgnummer 1, echter mochten er meer dan 1 rijweg mogelijk zijn tussen 2 blokken in dezelfde richting, dan kan er een alternatieve 2e rijweg etc. worden opgegeven. Let wel dit komt eigenlijk alleen voor bij complexe wisselstraten,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina