Auteur |
Onderwerp |
|
ouwerling
Netherlands
32 berichten |
Geplaatst - 27 aug 2010 : 08:02:58
|
Hi, Samen met een collega hobbyist proberen we met volledige treindetectie te gaan rijden. We willen dit met 10K ohm weerstanden doen aangebracht op de as van de wagons; zoals aangegeven op het Nproject site; http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/stroomdetectie-van-wielen-bij-digitaal.html
Een aantal wagons omgebouwd en het rare doet zich nu voor dat het op zijn baan werkt. De wagons worden herkend door de bezetmelders maar op mijn baan worden de wagons niet herkend?
????
Beide rijden we met IB. Hij met Viesmann bezetmeld decoders en ik met Uhlenbrock bezetmeld decodeers via loconet.
Is er een instelling in Koploper die bij mij niet aan staat of verkeerd? Is voor mij de 10K ohm weerstand niet voldoende?
Gaarne jullie ideeen wat hier aan de hand is.
Vr Gr
Jos
IB Basic, Uhlenbrock Loconet wissel en bezet meld dekoders, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V |
|
bverbiest
Netherlands
101 Posts |
Geplaatst - 27 aug 2010 : 09:54:34
|
Jos
Het kan heel goed liggen aan de gevoeligheid van de bezetmelders. Ik gebruik zelf de Littfinski melders met een IB en moet daar 7kOhm gebruiken. Een collega gebruikt de melders van Huib Maaskant met de zelfde IB en heeft aan 10kOhm genoeg. Op Railz gebruiken we het Dinamo systeem van Leon van Perlo en is 15kOhm voldoende.
Ik denk dat het dus de gevoeligheid van de melders is. Als jullie je materieel door elkaar willen gebruiken moet je de laagste waarde gebruiken. Je hebt dan een iets groter stroomverbruik, maar dat blijft toch beperkt. Je kunt een test doen met een losse weerstand, maar bedenk wel dat een op de as geplaatste weerstand ook nog te maken heeft met de overgangsweerstand tussen wiel en rail; in praktijk moet je dus iets lager zitten dan de met een losse weerstand over de rails gemeten waarde.
Succes
Met vriendelijke treingroet, Barend Verbiest |
|
|
fernst
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 27 aug 2010 : 19:26:43
|
Ik gebruik altijd 5k. Het heeft geen enkele zin, om een risico te nemen voor die paar mA, volgens mij.
Frank. |
|
|
phdirk
Netherlands
2534 Posts |
Geplaatst - 27 aug 2010 : 22:05:37
|
Hi All,
Ik ben het helemaal met Frank eens. Ik gebruik zelfs 2k2. Werkt altijd. Ik heb ook nog veel weerstandslakassen, maar die worden in de tijd minder betrouwbaar.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
santhe
Netherlands
212 Posts |
Geplaatst - 27 aug 2010 : 23:05:00
|
Hallo All,
Ik gebruik als weerstand 10KOhm. Bij gebruik van weerstandslak is het zeer verstandig om na het aanbrengen even de weerstand tussen de wielen te meten. Doordat bij mij ooit de weerstand te laag was, niet gemeten toendertijd, zijn er 5 complete treinen uitgebrand.
Theo.
http://www.geenbergen.nl |
|
|
martinb
66 Posts |
|
fernst
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2010 : 09:03:27
|
De diode brug heeft alleen zijdelings te maken met het probleem in dit draadje, volgens mij. De diode brug maakt de spanningsval die gedetecteerd wordt. De gevoeligheid van de detectie wordt bepaalt door de schakeling achter de diode brug. Mijn stroom detectie gebruikt slechts 2 diodes, en geen 4.
En inderdaad, de detecteerde baanstukken worden bij mij ook gevoed via 2 diodes, zodat de spanning op de rails overal gelijk is. Ik geloof overigens niet zozeer in problemen met de detectie, want die blijft gewoon functioneren. Je ziet zonder de 2 extra diodes alleen een schokje in de snelheid, en dat is niet zo fraai.
Ik gebruik overigens niet de 1N4001, maar de 1N5400. Deze kunnen net wat meer hebben, en aangezien er bij een kortsluiting bij mij (EDiTS booster) 10A gaat lopen, sneuvelde er nog wel eens een diode. Het prijsverschil weegt echt op tegen de ellende van een diode wisselen!
Frank. |
|
|
|
Onderwerp |
|