Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 289 / Bezoekers Vandaag: 11687
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Rijden met volledige trein detectie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ouwerling

Netherlands
32 berichten

Geplaatst - 27 aug 2010 :  08:02:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi,
Samen met een collega hobbyist proberen we met volledige treindetectie te gaan rijden.
We willen dit met 10K ohm weerstanden doen aangebracht op de as van de wagons; zoals aangegeven op het Nproject site;
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/stroomdetectie-van-wielen-bij-digitaal.html

Een aantal wagons omgebouwd en het rare doet zich nu voor dat het op zijn baan werkt. De wagons worden herkend door de bezetmelders maar op mijn baan worden de wagons niet herkend?

????

Beide rijden we met IB. Hij met Viesmann bezetmeld decoders en ik met Uhlenbrock bezetmeld decodeers via loconet.

Is er een instelling in Koploper die bij mij niet aan staat of verkeerd? Is voor mij de 10K ohm weerstand niet voldoende?

Gaarne jullie ideeen wat hier aan de hand is.

Vr Gr

Jos


IB Basic, Uhlenbrock Loconet wissel en bezet meld dekoders, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 27 aug 2010 :  09:54:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos

Het kan heel goed liggen aan de gevoeligheid van de bezetmelders. Ik gebruik zelf de Littfinski melders met een IB en moet daar 7kOhm gebruiken. Een collega gebruikt de melders van Huib Maaskant met de zelfde IB en heeft aan 10kOhm genoeg. Op Railz gebruiken we het Dinamo systeem van Leon van Perlo en is 15kOhm voldoende.

Ik denk dat het dus de gevoeligheid van de melders is. Als jullie je materieel door elkaar willen gebruiken moet je de laagste waarde gebruiken. Je hebt dan een iets groter stroomverbruik, maar dat blijft toch beperkt.
Je kunt een test doen met een losse weerstand, maar bedenk wel dat een op de as geplaatste weerstand ook nog te maken heeft met de overgangsweerstand tussen wiel en rail; in praktijk moet je dus iets lager zitten dan de met een losse weerstand over de rails gemeten waarde.

Succes


Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

fernst

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 27 aug 2010 :  19:26:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik altijd 5k. Het heeft geen enkele zin, om een risico te nemen voor die paar mA, volgens mij.

Frank.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 27 aug 2010 :  22:05:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik ben het helemaal met Frank eens. Ik gebruik zelfs 2k2. Werkt altijd. Ik heb ook nog veel weerstandslakassen, maar die worden in de tijd minder betrouwbaar.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 27 aug 2010 :  23:05:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo All,

Ik gebruik als weerstand 10KOhm. Bij gebruik van weerstandslak is het zeer verstandig om na het aanbrengen even de weerstand tussen de wielen te meten. Doordat bij mij ooit de weerstand te laag was, niet gemeten toendertijd, zijn er 5 complete treinen uitgebrand.

Theo.

http://www.geenbergen.nl
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 27 aug 2010 :  23:56:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Diodebrug toegepast? (zie: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/diodeschakeling-voor-toepassing-in-ongedetecteerde-secties-bij-een-digitale-modelbaan.html )

Lijkt mij ook niets te maken hebben met koploper maar een algemeen digitaal probleem.

Bewerkt door martinb op 27 aug 2010 23:57:31
Ga naar bovenaan de pagina

fernst

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 28 aug 2010 :  09:03:27  Toon profiel  Reageer met citaat
De diode brug heeft alleen zijdelings te maken met het probleem in dit draadje, volgens mij. De diode brug maakt de spanningsval die gedetecteerd wordt. De gevoeligheid van de detectie wordt bepaalt door de schakeling achter de diode brug. Mijn stroom detectie gebruikt slechts 2 diodes, en geen 4.

En inderdaad, de detecteerde baanstukken worden bij mij ook gevoed via 2 diodes, zodat de spanning op de rails overal gelijk is. Ik geloof overigens niet zozeer in problemen met de detectie, want die blijft gewoon functioneren. Je ziet zonder de 2 extra diodes alleen een schokje in de snelheid, en dat is niet zo fraai.

Ik gebruik overigens niet de 1N4001, maar de 1N5400. Deze kunnen net wat meer hebben, en aangezien er bij een kortsluiting bij mij (EDiTS booster) 10A gaat lopen, sneuvelde er nog wel eens een diode. Het prijsverschil weegt echt op tegen de ellende van een diode wisselen!

Frank.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina