Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 82 / Bezoekers Vandaag: 164
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Opduwende trein ontkoppelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Johan P

Belgium
54 berichten

Geplaatst - 13 aug 2010 :  08:20:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Heyla,

Volgende puzzelstukje in de baan op mijn tekentafel:

Geen rangeerbewegingen zonder opduwen. Maar hoe kan je zoiets ontkoppelen in koploper?

De makkelijkste manier is natuurlijk een doorgaand blok binnenrijden, daar ontkoppelen (in delayed stand), en terugrijden naar een kopspoor. We stoppen uiteraard op de 2de laatste bezetmelder, zodat bij koppelen de trein kan gedetecteerd worden.

Maar in een normale baan zitten uiteraard ook hellingen, waardoor je pas later kan ontkoppelen, wanneer je al aan het opduwen bent. Ook gebeurt het dat je omloopt, en dan gaat opduwen. Hoe zorg je dan dat je koppeling pal boven je ontkoppelaar staat?

Mijn idee was voorlopig een extra kort blok en even nutteloos heen en weer rijden: ziet er uiteraard niet uit, maar dan positioneer je een trekkende locomotief boven je ontkoppelaar.

(Voor de geïnteresseerden, het spoorplan vind je hier: http://www.2maalfout.be/modelspoor/zolderbaanv4.jpg: Genoeg kopsporen om je hier iets bij voor te stellen ;))

Groeten,
Johan

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 13 aug 2010 :  12:34:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Het ontkoppelen is een leuk stukje werk, als je wilt rangeren dat er een trein binnen komt en deze wordt ontkoppeld kan je een andere lok (rangeer ) bv laten starten ( welke vast gehouden wordt door een speciale actie en vertrekt na bepaalde voorwaarde en die deze stam ergens neer zet, je werkt dan met meedere vaste route's, samen met de speciale acties en logische acties.

Het positioneren boven een ontkoppelaar kun je doen in "vaste treinroute gegevens blok "dmv alternatieve stopplaats en dan doorrijden in cm, je min snelheid mag dan niet te hoog zijn, dan kun je op de mm nauwkeurig de koppeling boven de ontkoppelaar positioneren. Bij mij gaat dat voor 99% goed en ik rij N-spoor

Je kunt mijn topic doornemen, hier is het omlopen in opgenomen + lokwissels.

Saraan ( michiel ) is daar ook mee bezig.

Er zijn veel topics hierover wat al misschien enige duidelijkheid kan verschaffen.

Mvg Ferdinand

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 13 aug 2010 12:35:04
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 13 aug 2010 :  12:55:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Mja, dat heb ik ook al kunnen uittesten, met die doorrijden in cm gaat dat met een getrokken sleep vlotjes.

Maar stel: je hebt een kopspoor aan een containerterminal. Iets verderop is een omloopspoor voorzien: je loc komt aan met een sleep containerwagons, maakt kop op het omloopspoor, en duw dan de sleep richting containerterminal. Daar ontkoppelt hij en vertrek hij richting volgende job.

Net die laatste ontkoppelactie is mijn probleem: je komt aan met een geduwde sleep waarvan je de lengte niet weet. En uiteraard is die sleep volledig gedetecteerd. Hoe ontkoppel je die?

Op het eerste zicht is dit doenbaar met een alternatieve stopplaats bij het vrijkomen van de bezetmelder van de wisselstraat. In doorrijden in cm zet je een negatief getal, zodat ook rekening met de lengte van de loc wordt gehouden. Maar daar zijn 2 nadeeltjes aan:

* Enerzijds wou ik liever stoppen op de voorlaatste melder, slechts een centimeter of 2 van de laatste melder. Bij het ophalen van de sleep zal de sleep tot op de laatste melder geduwd worden, en zo een schok van slechts een cm of 2 krijgen: lekker realistisch. Als ik op het vrijkomen van de wisselstraat stop om te ontkoppelen, dan is de afstand die bij opnieuw koppelen moet gereden worden mogelijk vrij lang, en onrealistisch.

* Anderzijds moet mijn blok nu even lang zijn als de volledige trein, terwijl in principe dat blok maar zo lang moet zijn als de sleep, zonder loc: de loc stopt dan halverwege de wissel, ontkoppelt met de ontkoppelaar net achter de wissel, en rijd terug: perfect doenbaar met een vaste treinroute, maar met gebruik van vrijkomen melder (die van de wisselstraat) niet meer mogelijk.

Alternatieven zijn even heen en weer rijden met een extra blokje, maar dat is dan weer niet realistisch. Of Krois koppeling, maar dat moet dan weer in elke loc komen :s

Maar misschien weten jullie nog andere mogelijkheden.

Bewerkt door Johan P op 13 aug 2010 13:07:34
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 13 aug 2010 :  13:24:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt je locs uitvoeren met een Krois koppeling. Dit is een koppeling die met een functieuitgang van je decoder aangestuurd wordt. Werkt uitstekend. Je bent dan niet afhankelijk van de plaats van een ontkoppelaar in je baan.
Zie: http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 13 aug 2010 :  23:44:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Johan,

En als je nu eens een ontkoppelrail plaats, bijna aan het eind van het omloopspoor, daar exact op stopt met x cm doorrijden, dan ontkoppeld en dan achterwaarts de voorontkoppelde sleep naar de terminal drukt om daar op een alternatieve 1 na laatste melder te stoppen. Door de voorontkoppeling moet je daarna gewoon weg kunnen rijden. De laatste melder gebruik je dan later voor het aankoppelen.
Zelf gebruik ik alleen maar Krois koppelingen maar dit moet ook kunnen volgens mij want nagenoeg alle koppelingen hebben tegenwoordig voorontkoppeling en anders zou je die op de lok en eerste wagon kunnen plaatsen.

Groeten Jack van der Werf

Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 14 aug 2010 :  10:56:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JackvdW

Hoi Johan,

En als je nu eens een ontkoppelrail plaats, bijna aan het eind van het omloopspoor, daar exact op stopt met x cm doorrijden, dan ontkoppeld en dan achterwaarts de voorontkoppelde sleep naar de terminal drukt om daar op een alternatieve 1 na laatste melder te stoppen. Door de voorontkoppeling moet je daarna gewoon weg kunnen rijden. De laatste melder gebruik je dan later voor het aankoppelen.
Zelf gebruik ik alleen maar Krois koppelingen maar dit moet ook kunnen volgens mij want nagenoeg alle koppelingen hebben tegenwoordig voorontkoppeling en anders zou je die op de lok en eerste wagon kunnen plaatsen.

Groeten Jack van der Werf





Mja, had ik ook aan gedacht, en dat zou de eenvoudigste oplossing zijn, nietwaar. Het enige probleem is dat ik met een niveauverschil zit ivm de brug over het kanaal. Moet niet echt een trein onderdoor, maar wel een fictief binnenschip: resultaat is een neerwaartse helling tussen omloopspoor en container.

Een minder elegante oplossing is misschien wel om de allerlaatste melder in een appart blok te stoppen: je rijd dan die melder binnen, om dan terug te rijden naar het blok dat je effectief wilt stoppen, met cm doorrijden net boven de ontkoppelaar. Helaas sta je dan weer op een onbekende afstand van dat laatste blok ivm terug aankoppelen...

Hey, maar, wacht eens: als ik net voor container in het toegangsspoor een ontkoppelaar zet: misschien kan ik ism 'vrijkomen melder' stoppen net boven die melder: die ontkoppelt dan, waarna ik delayed verder kan duwen richting container? Ik zit dan wel met een stop in zogezegd vrije baan, maar het is net voor de wisselstraat: dat kan nog verantwoord worden als het gele mannetje dat snel naar de wisselhefboom rent ;)

Ik ga testen ;)

Bewerkt door Johan P op 14 aug 2010 10:57:24
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina