Auteur |
Onderwerp |
|
Johan P
Belgium
54 berichten |
Geplaatst - 15 jul 2010 : 18:41:56
|
Hey iedereen,
Ik ben na wat testervaring een fatsoenlijke baan aant ontwerpen. De bedoeling is dat ik een kopstation bouw in dit ontwerp.
Op 2 van de sporen van dit kopstation zal aan het einde een stel overloopwissels geplaatst zijn ten einde te kunnen ''omlopen''. Maar uiteraard zullen er ook trek/duw combinaties en treinstellen rondrijden die niet hoeven om te lopen.
Om plaats te besparen zou ik willen zorgen dat lange trek/duw combinaties over de overloopwissels stoppen. Op het moment dat er op 1 spoor een trein staat kunnen deze wissels toch niet meer gebruikt worden. Treinen die moeten 'omlopen' stoppen uiteraard netjes voor de wissel zodat ze kunnen afkoppelen en omlopen met een vaste treinroute.
Om het geheel nog moeilijker te maken, het stationsgebouw bevindt zich niet op het einde van het station, maar halverwege het spoor. Treinen moeten dus afhankelijk van hun treinlengte eerder stoppen. Dit hoeft geen nadeel te zijn: die functie zorgt er tegelijk voor dat een trein die moet omlopen op tijd stopt (aangezien zijn lengte fysisch beperkt is door de lengte van het spoor)
Nu, dat is dus de situatie die ik wil automatiseren. Maareuh, hoe begin ik hieraan?? 4 blokken? 2 voor de wissels, 2 na? En ok, met een variabele route kan ik misschien nog wel zorgen dat een trein nooit diagonaal over een wissel gaat stoppt, maar hoe zit het dan met eerder stoppen voor kortere treinen? En als ik het zo doe, zou dat laatste blok dan niet bezet zijn bij een kortere trein, terwijl dat net vrij moet zijn om om te lopen??? Help!
|
|
phdirk
Netherlands
2534 Posts |
Geplaatst - 16 jul 2010 : 22:43:47
|
Hallo Johan,
Persoonlijk zou ik het op de volgende manier oplossen:
baan==blok1==overloop==blok2=blok3==] baan==blok4==overloop==blok5=blok6==]
]=stootblok aan het kopspoor.
Nu zal ik proberen het in proza neer te schrijven. Ik zou voor de overloopwissels in elk spoor een blok maken en na de overloopwissels twee blokken. Het laatst blok kan kort zijn en moet zo lang zijn dat er een loc in past. Het kan bovendien volstaan met één bezetmelder, omdat er toch al langzaam wordt gereden. Je kunt dan in deze blokken een eventueel afgekoppelde loc opvangen. Als je bij [Aanvulling Blokgegevens] dan opgeeft dat bij te lange treinen de voorgaande wisselstraat en het voorgaande blok bezet moeten worden gehouden, heb je geen problemen dat er andere treinen de blokken inrijden, waarin de lange treinen staan. Vervolgens kun je met alternatieve stopplaatsen, kort en lang stoppen, cm doorrijden en eventueel logische en speciale acties en vaste routes en combinaties daarvan ook het netjes stoppen voor elkaar kunnen krijgen. Daarvoor zou je echter de situatie zoals hij bij jou is eens goed moeten kunnen bekijken. dat is echter van later zorg. Succes verder met de uitwerking
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Johan P
Belgium
54 Posts |
Geplaatst - 17 jul 2010 : 11:03:06
|
Mja, ik was ook wel in die richting aan het denken. Maar als een trein door zijn lengte eerder stopt (voor de overloopwissel), dan houdt hij toch die 2 laatste blokken bezet, want dat is het blok waarin hij wou stoppen? Dus een trein die moet omlopen wordt geblokkeerd door zichzelf?
Ofwel laat ik mijn vaste treinroute voor het omlopen al ietsje eerder beginnen, zo kan ik specifiëren dat een trein die moet oplopen expliciet in het blok voor de wissel stopt, daar even wacht, en vervolgens begint om te lopen.
Nog een vraagje: dat 2de blok tussen overloopwissel en stootblok, dat is dan enkel nodig om een 2de loc in stil te laten staan, bijvoorbeeld bij een locwissel van een trek-duw combo? Op zich wel leuk idee...
Alvast bedankt voor de insteek! |
|
|
phdirk
Netherlands
2534 Posts |
Geplaatst - 17 jul 2010 : 14:02:16
|
Hallo Johan,
Het eerste gedeelte van je vraag is me niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat je bedoelt dat de trein stopt in blok 1 of 4, met referte aan het eerder gegeven schema, dat ik heronder even opnieuw heb afgebeeld. Volgens mij blijven dan blokken 2,3 en 5,6 gewoon vrij voor deze trein om daar alsnog naartoe te rijden danwel een voor een trein, die op het andere spoor binnenkomt. Je zou inderdaad via speciale acties, of speciale vaste routes ervoor kunnen zorgen dat korte treinen stoppen in blok 1 of 4 en lange treinen in blok 2 of 5. Het is in deze situatie overigens wel aan te bevelen de wissels ook van een bezetmelder te voorzien, zodat de wissels individueel kunnen worden vrijgegeven, als er tenminste met volledig gedetecteerde treinen wordt gereden. Deze bezetmelders moeten dan ook bij de [blokdefinities] worden vermeld bij [te verwachten bezetmelders] De blokken 3 en 6 zijn inderdaad alleen bedoeld als opvang voor een afgekoppelde loc. Een andere loc kan dan weer aankoppelen aan de andere kant van de trein en uit het station vertrekken. Vervolgens kan de loc in blok 3 of 6 worden afgerangeerd naar een opstelspoor.
baan==blok1==overloop==blok2=blok3==] baan==blok4==overloop==blok5=blok6==]
Alles nog eens beschouwende valt me nog een andere mogelijkheid in, als je je locs gaat afkoppelen. Je kunt dan de blokken 2 en 5 laten vervallen. De treinen worden dan binnengenomen in blok 1 of 3 en met doorrijden in cm wordt de nette stopplaats bepaald. Vervolgens koppelt de loc af en rijdt naar blok 3 of 6. Een nieuwe loc koppelt aan aan de andere zijde van de trein, cq. de net afgekoppelde loc loopt om en koppelt weer aan. Vervolgens kan alles weer gaan rijden. Weer succes met het verder uitpuzzelen
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Johan P
Belgium
54 Posts |
Geplaatst - 17 jul 2010 : 18:59:27
|
Daar ga ik alvast veel plezier aan hebben! Bedankt voor het meepuzzelen ;) |
|
|
phdirk
Netherlands
2534 Posts |
Geplaatst - 18 jul 2010 : 20:46:20
|
Hallo Johan,
Graag gedaan en veel succes met het verder puzzelen. Mocht je weer vragen hebben, dan zie ik het wel. Zonodig kan ik altijd eens langskomen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6228 Posts |
|
|
Onderwerp |
|
|
|