Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 95 / Bezoekers Vandaag: 1854
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Is er intressen in een nieuwe aktie? USB to serial adapters
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

administrator

Netherlands
345 berichten

Geplaatst - 29 apr 2010 :  14:29:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator  Reageer met citaat
Is er intressen in een nieuwe aktie?

Ik wil een aktie op gaan zetten met usb naar serieel adapter met juiste chipset.

Laat even weten of je intressen heb en in hoeveel.

Met vriendelijke groet
Erwin

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 apr 2010 :  14:56:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door administrator

Is er intressen in een nieuwe aktie?

Ik wil een aktie op gaan zetten met usb naar serieel adapter met juiste chipset.





Interesse wel, weet er iemand wat de juiste is..hoeveel fabrikanten van chipsets zijn er ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

administrator

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 29 apr 2010 :  15:50:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator  Reageer met citaat
De juiste heb ik al ook een leverancier.

Het gaat er nu even om hoeveel het er worden ivm de prijs.

ziet er naar uit dat deze 10 euro gaan kosten.

Ik heb al een test liggen en deze werkt correct op alle windows versie's n heeft ook de juiste chip.

Met vriendelijke groet
Erwin
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 29 apr 2010 :  17:05:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Erwin

Zou jij in het kort uit kunnen leggen waar zo'n adapter voor dient.
Ik heb namelijk geen flauw idee en weet dus ook niet of ik er iets aan heb.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

administrator

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 29 apr 2010 :  17:29:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator  Reageer met citaat
de meetse nieuwe pc's en laptops hebben geen serieele aansluitingen meer. bv je rijd met een intellibox en koploper dan dien je een seriele port te hebben.

dit kabeltje/adapter maakt van een usb port een seriele port.

dan kan je dus de intellibox hierop aansluiten.

Met vriendelijke groet
Erwin
Ga naar bovenaan de pagina

treinkapitein

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 29 apr 2010 :  22:12:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Erwin.

Als de adapter ook werkt voor de LENZ LI101F, heb ik wel interesse.
Mijn laptop uit 1999 is bijna aan vervanging toe.
Omdat er op het forum vele storingen de kop op staken met usb/seriël adapters heb ik het nog steeds niet gedaan.

Met vriendelijke groet Harald.

N + LENZ LVZ100/LH100 + KOPLOPER 6.7 + compaq 1688.
Ga naar bovenaan de pagina

Pjedro

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 30 apr 2010 :  01:28:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben zeker geinteresseerd. Mijn oude laptop was overleden, een tijdje geleden alweer, en de nieuwe daarbij werkt mijn usb converter niet naar behoren. Krijg het niet goed voor elkaar.
Dus ja ik heb zeker interesse.

Peter.
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 30 apr 2010 :  01:35:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Erwin,

Zou je kunnen testen hoe deze USB-Serieel kabel kan omgaan met een laptop, die op standby (hybernate) gezet wordt ? Ik heb een goed werkende kabel (merk Eminent), echter zodra mijn laptop "ontwaakt" uit een standby dan ontstaat een hele vieze crash (Win XP Prof incl alle updates). Na de Windows crash wordt zelfs een chkdsk opgestart door Windows.

De crash ontstaat ook als Koploper is afgesloten en geen communicatie via de COM-poort actief is. In feite heeft Koploper niets met de crash te maken.

Dank je voor de moeite,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 30 apr 2010 :  08:48:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Erwin

Volgens mij heeft Conrad een converter met de bedoelde chipset al in het assortiment onder nummer 971791 voor € 9,99

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

louwerse

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 30 apr 2010 :  09:48:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erwin,

Ik heb daar zeker interesse voor. Er zijn meestal nogal problemen met dergelijke adapters, dus als dit er een is, die goed werkt, wil ik er wel twee hebben.

Groeten,

Sam Louwerse
Ga naar bovenaan de pagina

Jaap

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 30 apr 2010 :  10:09:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erwin

Vraagje kun je deze adapter ook gebruiken om een OM32 van de seriele poort naar USB aasluiting om te zetten??
Zo ja dan heb ik wel interesse in twee stuks.

Groetjes,
Jaap

HO / 2 rail / IB / loconet / draai15 en OM32
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 30 apr 2010 :  10:11:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bverbiest

Erwin

Volgens mij heeft Conrad een converter met de bedoelde chipset al in het assortiment onder nummer 971791 voor € 9,99

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest



De Conrad omzetter werkt bij mij niet. Dit is een Prolific waar blijkbaar niet alle mogelijkheden worden gebruikt. Ik heb ook een Sweex met Prolific chipset en deze werkt perfect.

Indien deze kabel een FTDI chipset bezit, wil ik er wel 2. Dus Erwin, als het even kan de chipset vermelden.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 apr 2010 :  11:19:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door buckfast_beekeeper

[quote]Oorspronkelijk geplaatst door bverbiest



De Conrad omzetter werkt bij mij niet. Dit is een Prolific waar blijkbaar niet alle mogelijkheden worden gebruikt. Ik heb ook een Sweex met Prolific chipset en deze werkt perfect.

Indien deze kabel een FTDI chipset bezit, wil ik er wel 2. Dus Erwin, als het even kan de chipset vermelden.





Theo,

Je vraagt de fabrikant van de chipset, maar je hebt al gezegd dat de chipset niet "alles" zegt.. Hij werkt niet met een sticker van Conrad, wel met een sticker van Sweex...

Het echte probleem zou zitten in het spanningsniveau en dat lag bij serieel altijd hoger dan bij USB.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 30 apr 2010 :  11:50:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo naamgenoot,

Als het zou liggen aan het spanningsniveau, verklaar me dan eens waarom een Prolific in de ene kabel een hogere spanning geeft dan in een andere kabel.

USB is 3V3 en dat zal zo nog wel even blijven. RS232 is normaal +12v/-12V (volgens de norm max + en - 25V, spanningen boven + en -3V zouden als correct moeten gezien worden aan ontvangst zijde). Met een zelfde chip verwacht je dezelfde uitgangswaarden. Ik heb de Conrad en de Sweex nog niet aan een LA of scoop gehangen. Ik verwacht echter dat het vooral de handshake signalen zijn die bij de Conrad niet zijn doorgelust.

Aan de driver zal het ook niet liggen. Beide kunnen dezelfde driver gebruiken.

Als je verschillende fora bezoekt met gerelateerde problemen, dan zal duidelijk worden dat de FTDI chip veel minder problemen veroorzaakt. Zelf pas ik de FTDI chip ook toe. Om zelf een converter te maken komt het duurder uit dan 1-tje kopen. Eénmalig een printje laten maken kost al 25€ excl verzending.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 30 apr 2010 :  14:37:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je voor je reactie, Ben. De laptop is een Toshiba, ongeveer 1 jaar oud. Daarop staan al de meest recente drivers, gecontroleerd bij de Toshiba servicedesk.

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 30 apr 2010 :  17:39:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo

Conrad heeft ook nog een andere (duurdere) converter die wel een Prolific chipset heeft. De door mij genoemde (971791) heeft een FTDI chipset. Dit is de enige waarmee ik op een Compaq Pressario de zaak werkend kreeg.

De OM32 of OC32 kun je prima op deze manier aan de USB poort hangen. Bij mij werkt het met 1x serieel en 1x USB converter. Bij een collega met 2x USB converter (voor IB en OM32)

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

administrator

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 01 mei 2010 :  16:37:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator  Reageer met citaat
Het gaat iig om een Prolific chipset. ik zal kijken of ik van de importeur nog meer informatie kan vinden.

ik zie iig genoeg animo dus de aktie komt er binnen kort aan.

Met vriendelijke groet
Erwin
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 01 mei 2010 :  21:29:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik heb zeker ook interesse. In het recente verleden voor een van de Koplopervrienden het probleem van zijn USB-serieel converter opgelost (met Prolific-chipset). Op mijn laptops werkte de orginele kabel perfect, zijn laptop gaf telkens een sysdump. Na downloaden van de meest recente driver van internet was het probleem opgelost.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 03 mei 2010 :  12:22:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Als deze goed werkt heb ik ook wel belang bij 1.





Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

mijnmodelbaan

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 04 mei 2010 :  14:56:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erwin,

Noteer mij maar voor twee stuks.

Groeten,
Willem.
Ga naar bovenaan de pagina

administrator

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 04 mei 2010 :  16:37:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator  Reageer met citaat
Hallo Allen,

Ik ga een bestel formulier maken waarop jullie kunnen bestellen.


Met vriendelijke groet
Erwin
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 05 mei 2010 :  09:43:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Beste Erwin,

Ben zeker geïnteresseerd in een USB naar Serieel omzetter.
Gebruik nu nog een zeer oude notebook met een serieel interface van LENZ, de LI101.

Als jouw omzetter beloofd dat te doen wat ik ervan verwacht. dan kan ik een moderne notebook gaan gebruiken.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

phil

Belgium
4 Posts

Geplaatst - 17 mei 2010 :  14:21:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben net begonnen aan de "lange" weg naar digitaal met de aanschaf van de laptop.
Ik ben nu wel even in de war, ik begrijp dat koploper enkel werkt met een seriele poort dus een een convertor is nodig.
Nu waar gaat die dan heen? Ik dacht een ib com aan te schaffen en daar kan je enkel usb terecht. Zie ik iets over het hoofd?

groetjes
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 mei 2010 :  14:47:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phil


Nu waar gaat die dan heen? Ik dacht een ib com aan te schaffen en daar kan je enkel usb terecht. Zie ik iets over het hoofd?





De meeste centrales werken met serieel en die gebruikers hebben een USB nodig als ze overschakelen naar bv. een laptop. Laptops hebben geen serieel meer. Jij hebt dus geen probleem..

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Poul

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 22 mei 2010 :  12:52:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Ik ben een tijd bezig geweest met diverse usb-2-rs232 kabeltjes maar krijg telkens een prolific chip (op sweex en ); werkt meestal wel, maar zeker niet altijd.
gezocht naar alternatieven en vond fdti (op digitus en parallax);
Heeft iemand de ervaring dat een bepaalde chip "gegarandeerd" goed werkt?
Ik begin een beetje gefrustreerd te worden.
grt,
Poul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 23 mei 2010 :  13:17:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Poul,

Mijn ervaring is dat het meer aan decombinatie laptop - kabel - driver ligt, dan alleen aan de kabel. Ooit eens een laptop van een Koplopercollega gehad, die met de USB-RS232 kabel steeds een sysdump gaf (natuurlijk niet op vaste tijden, maar at random). Dezelfde kabel (met Prolific-chip) werkte op alle andere laptops, waarop we hem geprobeerd hebben zonder mankeren. Na installatie van de meest actuele driver vanaf Internet, waren de sysdumps ook voorbij en draaide ook die combinatie zonder mankeren. Succes met het verder oplossen van het probleem.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina