Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 146 / Bezoekers Vandaag: 6516
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Wensen
 Koploper wensen (ontwikkeling is per juli 2012 gestopt)
 Uitbreiding stopverbod
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Cees Brocaar

Netherlands
269 berichten

Geplaatst - 17 aug 2006 :  10:41:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik loop tegen de volgende situaties aan:

Ik heb in een station twee stationssporen(blokken)die achter elkaar liggen gescheiden door een wissel.< blok 1 vrijebaan>-< blok 2 stationsspoor>- via wissel<blok 3 stationssoor>-<naar blok 4 vrijebaan>.
Nu doet zich het volgende voor: trein uit blok 1 stopt in blok 2. na de wachttijd zou hij moeten vertrekken via blok 3(zonder te stoppen) naar blok 4. Soms gebeurt dit, maar vaker gebeurt het volgende: trein gaat van 2>3 stopt hier weer. Na wachttijd gaat hij weer terug > 2(ingeval van treinstel). Na wachttijd weer> 3. Dit herhaald zich soms vele malen. Via de bestaande mogelijkheden binnen variabele routes ben ik niet in staat geweest deze situaties te voorkomen.

Het zou nu handig zijn als je in de variabele route een mogelijkheid had om in te stellen (indien gestopt in 2 stopverbod in 3?.)
Vraag: Zou dit gerealiseerd kunnen worden, en hebben meer gebruikers dit probleem?

Met vriendelijke groet,
Cees Brocaar.

Lenz HO

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 aug 2006 :  11:17:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Je komt op een geweldig moment met deze vraag. In de testgroep van Koploper was deze vraag ook al. Hierop had ik geschreven 'luxe' probleem omdat ik niet verwacht dat veel mensen dit hebben.

Nu schrijf jij ook deze vraag. Misschien moet ik dan toch eens kijken hoe dit op te lossen is.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 17 aug 2006 :  11:35:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Zou geweldig zijn.

Dank,
Cees Brocaar,
Lenz HO
Ga naar bovenaan de pagina

jelmer

11 Posts

Geplaatst - 17 aug 2006 :  17:26:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul en Cees,

Is het probleem niet op te lossen door slim gebruik te maken van het richtingsverbod? Als ik de beschrijving van het richtingsverbod goed lees (pagina 50 en 51 in het word document), dan kan men een richting uitsluiten komend vanuit een blok.

Dus in dit geval is een richtingsverbod aan te geven van 3 naar 2 komend uit 2? En omgekeerd?

Kan je verder niet de stopkans klein maken in 1 van de blokken?

Mochten dit onzinnige suggesties zijn, dan nog hier de laatste suggestie (met wel programmeerwerk voor Paul:)
Voor dit specifieke geval stel ik mij voor dat er een logische actie of speciale actie te ontwikkelen is voor het geval dat de trein stopt in blok 2. Dan zou je op dat punt een vaste treinroute kunnen starten die de trein verder zonder stoppen voorbij blok 3 brengt. Als vervolg kan de trein dan weer verder automatisch rijden volgens de variabele treinroutes.

Succes!

Groeten,
Jelmer

Marklin h0 in de vitrine, koploper beginner
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 aug 2006 :  20:03:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Jelmer (en anderen...),

Wat jij voorstelt lost maar een deel van het probleem op. Het probleem is gerelateerd aan het feit of een trein ergens is gestopt.

Dit komt dus voor in bijvoorbeeld Amsterdam CS, Utrecht CS en vast nog meer stations waarbij de perrons in 2en zijn gedeeld. Als een trein heeft stilgestaan bij het ene deel dan mag deze natuurlijk niet meer stoppen in het andere deel, doch als deze niet is gestopt in het eerste deel mag deze nog wel stoppen in het andere deel. Volg je het nog? Ik niet meer

Misschien leuk om even te vermelden: de volgende versie van Koploper zal de mogelijkheid hebben om een richtingsafhankelijk stopverbod alleen te laten gelden als de loc stil staat. Als de loc rijdt wordt dit verbod genegeerd. Hiermee is het 'probleem' van Cees (en iemand uit de testgroep) opgelost.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 21 aug 2006 :  12:17:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jelmer,

Ben even weg geweest vandaar deze late reactie. Paul heeft juist geformuleerd dat de oplossing iets ingewikkelder is.
Met de genoemde wijziging is dit (mijn) probleem opgelost.

Met vriendelijke groet,

Cees Brocaar.

Lenz HO-tweerail.
Ga naar bovenaan de pagina

jelmer

11 Posts

Geplaatst - 21 aug 2006 :  20:09:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik snap het volkomen.

Cees en Paul,
Bedantk voor jullie reacties.

Groeten,
Jelmer

Marklin h0 in de vitrine, koploper beginner
Ga naar bovenaan de pagina

Sander Lageveen

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 15 sep 2006 :  19:24:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat zal dan ook mijn oplossing moeten zijn.

Mooi dat dat gerealiseerd gaat worden in de volgende versie!
TOP!

mvg,
Sander
Ga naar bovenaan de pagina

mmhajvth

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 30 apr 2007 :  14:38:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Opzich kom ik binnen niet al te lange termein ook met dat probleem te zitten.
Dus hier de vraag welke versie is de volgende? Praten we dan alweer over 6.4? Of is dit al in 6.3 aangepast?

Sorry ik weet helaas niet perecies welk nummer wanneer is uitgekomen/gaat uitkomen

m.v.g.

Mark

Love to built realistic,.. Let's be kind.

Bewerkt door mmhajvth op 30 apr 2007 14:38:52
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 apr 2007 :  20:28:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Versie 6.3 is uit mei/juni vorig jaar. Wanneer begin deze draad? Het zal dus pas in 6.4 beschikbaar komen en wanneer die komt is altijd een verrassing.....

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina