Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 136 / Bezoekers Vandaag: 180
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 144
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Schakelen functiedecoders door lok versus door Speciale Acties
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

kreijger

Netherlands
24 berichten

Geplaatst - 14 feb 2010 :  13:58:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Klopt het dat het aansturen van functiedecoders door de lok met Functies Uitgebreid anders gaat dan met Speciale Acties?

Met Speciale Acties lukt het prima om in hardware niet bestaande schakelaars te bedienen (die ook met de hand in het baanontwerp zijn te bedienen). Hiermee kan ik b.v. de bel van de overweg met de hand uitzetten, net als de stoeltjeslift etc. Ook kan de indicatie 'trein vol' gegeven worden om een trein te laten lossen of juist te laten laden. In het verloop worden de schakelaars dan door Koploper verder bijgesteld.

De schakelfuncties van de lok in functies uitgebreid (zie onderhouden locomotieven) kunnen wel de hardware bedienen (de stoeltjeslift aan/uit zetten etc.), maar als ik aan dat decoderadres een schakelaar in het baanontwerp koppel (net als bij de speciale acties), dan wordt die schakelaar niet door de lok beïnvloed. De hardware wordt wel aangestuurd.

Zoals ik het nu zie zou ik met de hardware een functiedecoderuitgang aan een bezetmelder moeten koppelen om zo de lok een schakelaar op het baanontwerp te laten bedienen. Een beetje omslachtig en wellicht onnodige en zeker een dure manier.

De reden dat ik hier mee bezig ben is dat ik wil bijhouden of een lok vooruit of achteruit rijdt om te bepalen of een lok wel of niet afgekoppeld moet worden. In logische indicaties is hier geen melding van, wel kan je het keren van een lok signaleren in functies uitgebreid van de lok. Ik dacht een schakelaar 'lok rijdt vooruit' te maken die door de lok wordt omgezet als hij van richting verandert.

Heeft iemand tips?

Groet, Bas


Met vriendelijke groet,
Bas Kreijger
H0, Fleischmann, Roco, Trix
HCCM en Intellibox

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  23:27:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bas,

Dat klopt volgens mij. Speciale acties sturen de functiedecoders aan die magneetartikelen op de baan of zaken via een externe knop. Functies uitgebreid van een loc sturen de extra functies van de locdecoder, zoals bijvoorbeeld binnenverlichting, ontkoppelen, etc. Ik verbaas me er dan ook over dat je via functies uitgebreid een speciale actie hebt weten te schakelen, omdat voor zover ik het begrijp, dat aparte circuits zijn.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

kreijger

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 15 feb 2010 :  20:40:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ja, het is ongelofelijk wat je met Koploper kan. Zo kunnen in de extra tabbladen van de 'functies uitgebreid' van Onderhouden Locomotieven ook andere zaken geschakeld worden dan de decoder van de lok. De tweede tab is Geluiden en de derde is Schakel Functiedecoders. Die laatste kan je gebruiken om de lok zaken op de baan in en uit te laten schakelen. Maar dat werkt kennelijk anders dan als je daarvoor Speciale Acties gebruikt.



Met vriendelijke groet,
Bas Kreijger
H0, Fleischmann, Roco, Trix
HCCM en Intellibox
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 16 feb 2010 :  10:55:56  Toon profiel  Reageer met citaat
vind dit heel interessant om via een extra functie van een lok een geluid te laten horen als hij het station binnenkomt.Ook voor het schakelen van een overweg lijkt me dit makkelijker dan de normale schakeling via railcontacten.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 feb 2010 :  17:39:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Johnny, allen,

Koploper heeft een speciale overweg functie,zie speciale acties, hier kan je ook geluiden voor de overweg laten afspelen. Dit is dus geen locfunctie,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 17 feb 2010 :  00:22:05  Toon profiel  Reageer met citaat
thks weeral wat bijgeleerd.Zal maar een stereo kopen om die geluiden te laten horen op de verschillende plaatsen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 18 feb 2010 :  02:12:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik heb door dit draadje ook weer nieuwe dingen opgestoken. Ik ga er binnenkort eens induiken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina