Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 157 / Bezoekers Vandaag: 6556
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1498
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 IJk probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ron21

Netherlands
16 berichten

Geplaatst - 12 feb 2010 :  21:49:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik hoop dat iemand mij hier de oplossing kan aandragen voor het volgende probleem:

Ik heb inmiddels diverse treinen geijkt en dit ging gewoon goed. Zonder dat ik wat gewijzigd heb is er een probleem bij 2 andere loks.

Beide hebben een ESU 52610 decoder met permanent magneet en staan op DCC 28 en de centrale is een CS1 R. (Een aantal andere loks hebben ook deze decoder en magneeten geen problemen gegeven met ijken)

Bij het ijken krijg ik de meest vreemde waardes mbt de snelheid.
De stappen lopen niet meer netjes op maar geven vreemde waardes mbt tot de snelheid. (bv. 95 - 89 - 90 - 93 -95 - 81 - 103)

Ik stel de max snelheid in op stap 28 dmv aanpassing van CV op bijvoorbeeld 120 km/h. Als ik direct daarna nog een keer ijk krijg ik 103 km/h

Decoder reset gedaan, Lok opnieuw in cs1r aan gemaakt, opnieuw in koploper..........etc etc. Geen verschil.

1 lok helemaal uit elkaar gehaald alles schoon gemaakt omdat ik een verhaal las over vervuiling, teveel olie die mechanische weerstand kan geven...etc.......dit haalt niets uit.

Wel van belang om te weten is dat de loks achteruit wel harder lopen dan voorruit.

Wat doe ik fout en waar kan ik nog verder wat wijzigen of proberen.

Met vriendelijke groet,

Ron van Loon

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 feb 2010 :  22:05:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Even een paar vragen,

De meetpunten bezetmelders zijn dat Reed contacten?
Weke CV heb je aangepast?

Je zal eerst je snelheid onder controle moeten krijgen alvorens je de snelheid voor en achteruit kan aanpassen.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Ron21

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 12 feb 2010 :  22:11:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Bezetmelders zijn S88 met marklin c-rail.
CV van max snelheid aangepast.

(En ook verschillende keren geprobeerd om wat te spelen met CV 2 5 & 6) Volgens mij zoals je elders in een draadje had beschreven.

Groeten

Ron
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 feb 2010 :  22:52:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Ik ben een beetje overvraagd, ik denk dat je deze vraag beter op BNLS kan stellen. Het is in eerste instantie een probleem van de decoder en heeft m.i. niets met Koploper te maken. Daarbij heb ik geen kaas gegeten van CS1 dus weet het niet.

De permanent magneet heeft hier overigens niet mee te maken, althans van de Koploper zijde. Weet natuurlijk niet wat die voor invloed heeft op de decoder maar verwacht het eigenlijk niet.


Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Ron21

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 12 feb 2010 :  23:04:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Ik zoek gewoon verder naar een oplossing. En wie weet reageerd er hier nog iemand anders op.

Groeten

Ron

Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  23:18:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Ik heb jou probleem af en toe ook. Sommige locs, cq hun combinatie van motor en decoder zijn gewoon niet netjes te ijken met de eenvoudige methode van CV5 en CV6 instellen. Het enige wat er dan op zit is CV29bit1 op 1 (als ik het uit mijn hoofd goed zeg - ik zit in het buitenland en kan mijn manual niet checken- ) en dan helemaal handmatig de snelheidscurve invoeren. Dat gaat met de CV-waarden CV67 - CV94. Die geef je eerst allemaal een waarde, zoals je ze berekend hebt vanuit de ideale curve, die je wilt hebben. Dan ga je de snelheden ijken. Je zult dan zien dat een aantal CV-waarden geen mooie snelheidstap geven. Die CV-waarden ga je dan bijtrimmen. Ik heb bijvoorbeeld bij één loc CV90=120 met snelheid 120km/u en CV89 is 119 met 110km/u. Met de ESU 52610 kun je ook nog een aantal andere CV-waarden instellen op basis van je motorkarakteristieken. (Als ik volgende week weer thuis ben, zal ik dat nazoeken). Ik heb dat nog nooit geprobeerd, omdat het me nogal tricky lijkt, maar wellicht werkt ook dat. In iedergeval succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 14 feb 2010 23:21:14
Ga naar bovenaan de pagina

Ron21

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 18 feb 2010 :  21:16:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Het probleem is inmiddels opgelost.

CV 53 die de emk spanning van de motor regelt stond veel te hoog voor deze lok. Op internet zijn basis instellingen te vinden voor ESU decoders en de daarbij behorende motoren. Voor de kleine trommel collector motor is de hierbij genoemde waarde veel te hoog. Deze heb ik aanzienlijk verlaagd (ca. 12 dacht ik) en toen klopten de rijstappen ineens veel beter.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Groeten

Ron
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 18 feb 2010 :  23:19:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ron,

Bedankt voor deze leerzame info. Dat maakt het veranderen van motorspecifieke CV minder tricky. Heb je ook een link van de website waar deze info te vinden is?

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 19 feb 2010 :  10:42:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk,

Wat dacht je van de handleiding van ESU.
http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51978_LokPilot_V30_Familie_ESUKG_EN_User_Manual_Edition_7_eBook.pdf
Staat op blz 35 een mooie tabel met instellingen voor de meest voorkomende merken en motortypen.

Buiten dat het de handleiding voor de LoPi decoders is is die ook goed bruikbaar als een algemene handleiding voor aansluiten en inregelen van decoders in het algemeen. Vooral motorregelingen en snelheidsisntellingen worden uitgebreid uitgelegd met bijbehorende grafieken.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 19 feb 2010 10:43:44
Ga naar bovenaan de pagina

Ron21

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 19 feb 2010 :  10:49:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

De handleiding zoals deze in bovenstaande post staat is uitgebreider dan die bij de decoder geleverd is en is wat duidelijker. Ik had deze ook nog niet gezien De standaard waarde waar je dus in mijn geval voor cv53 vanuit moest gaan is 20 en deze blijkt dus lager te moeten. Voor 2 loks heb ik deze nu op 10 staan.

Groeten

Ron

Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 20 feb 2010 :  13:13:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric en Ron,

Bedankt voor de link. Die ga ik zeker downloaden. Met de standaard handleiding, die ik op zich ook al behoorlijk uitgebreid vind, vond ik inderdaad het stuk over de motorkarakteristieken niet geweldig helder. Vandaar dat ik dat maar even heb laten zitten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina