Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 309 / Bezoekers Vandaag: 6218
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1498
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vreemde verschijnselen na overstap van twincenter naar Loconet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hhheijnen

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 11 feb 2010 :  15:31:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medespoorliefhebbers

Voor enkele weken terug ben ik overgestapt van Twincenter naar Loconet voor de aansturing van mijn digitale spoorbaan via de PC.

Ik ben dus in het bezit van een Fleischmann Twincenter en ik gebruik daarnaast nog 2 boosters (twin-boosters). Ik stuur de baan aan via een laptop met daarop het fantastisch programma Koploper.
Ik gebruik verschillende soorten DCC magneetartikelen (Fleischmann 6850 + 8652,Viesmann 5212 en Conrad modules). De Viessman en de conrad modules worden gevoed door een Viesmann powermodule. Voor de bezetmeldingen maak ik gebruik van 13 Viessman 5233 modules en 2 S88SD16 modules.
De bezetmodules waren dichtbij het twincenter gesitueerd,waardoor ik met name vanaf mijn opstelsporengedeelte lange draden naar de bezetmelders had lopen.
Dit leverde mij veel spookmeldingen op vanaf de bezetmeldingen van dit opstelsporenbaan.
Ook had ik regelmatig last van de spontane resets van het Twincenter systeem.

Derhalve ben ik overgestapt naar Loconet.
Ik heb daarom de loconet interface geplaatst tussen de serieele kabel (via USB converter) van de PC naar het Twincenter. De baudrate is 19200,zowel in koploper als in het twincenter.
De bezetmelders heb ik verdeeld in twee groepen,nl. de groep voor de opstelsporenbaan en een groep voor de baan. Beide groepen zijn voorzien van een LOCONET Adapter, de eerste (voor de baan) is geprogrammeerd als nummer 1 en 80 bezetmeld punten. De tweede is geprogrammeerd als nummer 81 met 128 bezetmeldpunten.

Wat zijn nu de vreemde verschijnselen:

1. De eerste groep bezetmelders moet bestaan uit 10 modules (van
8 viesmann 5233 en 1 S88SD16). Zodra ik er totaal maar 8 plaats
dan geeft KOPLOPER aan een stuk door spookmeldingen. Maar goed
geen probleem. Ik heb dus uiteindelijk 8 Viesmaan 5233 modules
geplaatst en 1 S88SD16 module. Geen spontane spookmeldingen meer.

2. Als ik in koploper wissel 37 laat omslaan, dan zie je in koploper
dat dit ook gebeurt en je hoort de wissel ook omslaan. Echter in
het koploper baanplan zie je ook wissel 34 omslaan.Fysiek gezien
doet de wissel echter niks. Alleen op de tekening slaat hij ook
om.
Maar bij nadere bestudering van het baanplan blijken er meerdere
van dit soort combinaties te bestaan,nl 23 met 44, 44 met 43,35
met 33, 34 met 22, 22 met 23 en ga zo maar door.
Ik heb geprobeerd om in het baanplan een wissel te verwijderen en
dan opnieuw te definieren, maar de fout blijft dan bestaan.

3. Ik heb ondertussen al een aantal keren een spontane foutmelding
van Koploper gekregen,nl.: "Er is een onbekende fout opgetreden
in koploper. Als deze fout meerdere keren voorkomt neem dan
contact op met de maker van koploper."
De foutmelding is: "List index out of bounds (0)"

4. Ik heb in blok 23 de kortsluitmodule op basis van kortsluiting
vervangen door een ultieme keerlusmodule. De bezetmeldingen (nu 3
stuks tot voorheen 2 stuks)gaan via de 2e S88SD16 module.
Tijdens de ombouw heb ik blok 23 handmatig geblokkeerd voor
treinverkeer.
Echter nu de ombouw gereed is heb ik blok 23 weer vrij gegeven.
Maar nu wil er geen treinverkeer van blok 25 via blok 31 naar blok
23. De melding die ik krijg is "wisselstraat(lijnen) bezet"
Er gaat wel treinverkeer van blok 25 via blok 31 en blok 37 naar
blok 23.
Ik kan geen verschillen ontdekken in de diverse blokdefinities.
Blok 31 en 37 zijn zogenaamde "niet stoppen blokken".
Bij bestudering van het baanplan kan ik geen bezette wisselstraat
of lijnen ontdekken. Ik heb al van alles geprobeerd te wijzigen in
de wisselstraatdefinities en in de waar in blok definities. Kan
geen bijzonderheden ontdekken.

5. Regelmatig slaat een wissel niet om. In de communicatielogging
kun je zien dat er wel een commando is gegeven om om te slaan.
Het betreft vaak de dezelfde wissels en veelal zijn het de wissels
waarvan het magneetartikel een eigen stroomvoorziening heeft
(Viessmann 5212 met de Viesmann 5215 module).
De defaultbekrachtigingstijd staat weer op 50ms. Maar ik heb deze
ook al diverse keren verhoogd naar andere waardes.Niets helpt!

Vraag: wie kan mij helpen met antwoorden/oplossingen voor bovenstaande problemen ?

Mijn Koploper baanontwerp:

Download Attachment: Heijnen1.bck
533,38 KB

Ik heb mijn baanplan in koploper hierboven dus toegevoegd. De opstelsporenbaan is nog niet helemaal klaar. Hier moeten nog diverse delen worden voorzien van bezetmeldingen. De doorgaande sporen zijn wel alle voorzien van bezetmeldingen. Blok 45 is voorzien van de ultieme keerlus module en de bezetmeldingen hiervan lopen via de 1e S88SD16 module.

Ik hoop spoedig iets te mogen horen van andere modelbaanspoorliefhebbers en koploper gebruikers.

Groetjes

Herman Heijnen
Arnhem

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 11 feb 2010 :  20:12:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Herman,

Allereerst welkom op het forum.

Zo op afstand is het lastig een dergelijk complex probleem goed te analyseren. Helaas woon ik wat te ver uit de buurt om even langs te komen. Dat is namelijk vaak het effectiefst. Toch even een aantal opmerkingen als start.

Een Viessmann 5233 is maar een halve S88. Dat betekent, dat, voor een goede werking, altijd een paar moet aansluiten, zodat je weer 16 aansluitingen hebt. Bij een oneven aantal 5233s kan je TC op tilt slaan. Ook moet je dan in het TC en Koploper als aantal bezetmelders het halve aantal 5233s opgeven.

Ik weet niet welk merk wissels je gebruikt, maar Fleischmann wissels willen wel eens blijven hangen, zeker als het afschakelveertje er nog in zit. Dat haal ik er altijd meteen uit. Dan worden ze in ieder iets betrouwbaarder en de afschakeling heb je niet nodig in een digitaal systeem. Als je wilt kan ik je een handleiding voor ombouw opsturen.

De "Index"-fout kwam voor zover ik mij herinner in een oude versie van Koploper voor, maar dat probleem zou opgelost moeten zijn.

Succes met de verdere ombouw.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 feb 2010 :  20:23:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Herman/Dirk,

"De foutmelding is: "List index out of bounds (0)" is niet opgelost. Deze is onder Loconet niet te reproduceren. Voorzover ik weet hierover het volgende: begin 2009 werd dit ook gemeld door een van mijn testers. Helaas heb ik toen hiervoor geen aanleiding kunnen vinden en na een paar maanden last is het erna niet meer voorgekomen.

Ik heb de database inmiddels ook al een uur laten rijden in simulatiemode en helaas geen fout te bekennen. Ook in de backup kan je zien dat Herman versie 6.7 gebruikt met buildnummer 105 (tot een half uur geleden was dit de laatst bekende versie).

Herman:
- Draait er een virusscanner op de treinen Pc?
- Heb jij de mogelijkheid om ook eens te kijken of je op een andere Pc ook last hebt van de "list index out of bounds"?

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 11 feb 2010 20:25:17
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 11 feb 2010 :  20:31:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik heb van List of ... helemaal geen last meer van gehad.

Herman,

Ook ik heb je DB bekeken en kan zo (nog) geen gekke dingen ontdekken. Maar zal er nog wel wat meer aandacht aan besteden.
Wat je S88's betreft contact Wim Ros even die heeft ongetwifeld het juiste antwoord voor je.



Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 11 feb 2010 20:33:36
Ga naar bovenaan de pagina

hhheijnen

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 11 feb 2010 :  22:00:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste spoorliefhebbers.

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Dirk:
Ik zou erg graag de handleiding voor ombouw ontvangen. Ik gebruik de Fleischmann Profigleiss wissels.
Al vast bedankt!!

Paul:
Er draait inderdaad een virusscanner op mijn laptop, nl de Norton 360.
Ik zou een andere laptop tijdelijk kunnen gebruiken om eens te testen of ik de foutmelding ook hierop krijg.
Zou de foutmelding te maken kunnen hebben met de communicatielogging. Als laatste heb ik de bezetmeldingen laten loggen. Zou dit logbestand uit zijn voegen kunnen lopen?

Verder gebruik ik koploper al sinds 2002/2003. Eerlijk gezegd nooit problemen gehad. Door uitbreidingen zijn er dus wel meer bezetmelders bij gekomen en ontstonden er veel spookmeldingen vanaf het opstelsporen gedeelte. Derhalve de overstap naar Loconet gemaakt (mede ook door de onverklaarbare resets) en de bezetmelders verdeeld in twee groepen en een gedeelte verplaatst naar het opstelsporengedeelte.

Rob:
Bedankt voor je tip. Wim heeft me ondertussen ook al een reactie gegeven.

Groet

Herman

Bewerkt door hhheijnen op 11 feb 2010 23:00:08
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 feb 2010 :  22:16:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Herman,

Misschien dat je even om jezelf te beschermen je emailadres iets cryptischer kan vermelden. Zo ben je voor spamzoekers wel heel makkelijk te vinden.

Nee ik denk niet da communicatielogging er mee te maken heeft. Ik vermoed zelf ergens in het component wat de communicatie met de interface verzorgt. Temeer omdat deze fout alleen maar komt als je daadwerkelijk communiceert met de baan en niet in testmode.

Ik ben nieuwsgierig naar de uitkomst van even tijdelijk een andere Pc te gebruiken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 12 feb 2010 :  17:46:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Herman, Paul en anderen,

Jammer dat ik het verkeerd had begrepen dat het list...-proleem was opgelost. Dat soort zaken zijn altijd vervelend en lastig op te lossen.

Hierbij de handleiding voor de ombouw van de wisselaandrijvingen van Fleischmann

Download Attachment: Fleischmann.pdf
450,24 KB

Succes ermee



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hhheijnen

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 25 feb 2010 :  15:46:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo medekoplopergebruikers,

Een aantal van de door mij hierboven gemeldde problemen zijn gelukkig opgelost.
Twee problemen blijven voorlopig nog bestaan, zij het in een wat mindere vorm.

Probleem 1. Het aantal bezetmeldermodules. De opmerking dat je altijd met hele bezetmeldmodules (16 bezetmeldingen) moet werken ging bij mij niet op, want ik had namelijk 8 Viessmann 5233 modules achter elkaar zitten wat neer komt op 4 hele modules. Toch ontstonden er bij deze aansluiting de vele spontane bezetmeldingen. Plaatste ik er een 5e module achter, dan was het probleem verdwenen.
De modules waren aangesloten via een loconetadapter.

Ook bij het gebruik van een 2e loconetadapter voor de 2e serie, die ik dan liet beginnen als 5e module werd niet geaccepteerd. De vele bezetmeldingen bleven.
Dus mijn oplossing is nu, dat ik de eerste groep uit 5 modules laat bestaan en de 2e groep begint nu met de 6e module.
Met deze oplossing heb ik verder geen spontane vele bezetmeldingen meer.
Het blijft echter vreemd!!

Probleem 2. Het omslaan van meerdere wissels in het baanplan.
Dit probleem is opgelost! Het Twin Center staat toe dat je wisselsnummers doorelkaar kunt toewijzen aan een magneetartikel. Bijvoorbeeld wissel 1, 19, 35 en 42 op dezelfde magneetartikel.
Sinds de bouw van de baan in 2002 zijn er diverse wijzigingen geweest. Om de zaak een beetje bijelkaar te houden had ik dus af en toe de toewijzing van wisselnummers aan magneetartikelen gewijzigd. Hierdoor verdween de chronologische volgorde die veel systemen schijnbaar toch vereisen, dus magneetartikel 1 kent de wissels 1, 2,3 en 4 en magneetartikel 3 kent de wissels 9, 10, 11 en 12.
Bij de besturing met koploper met het Twin Center protocol was dit geen probleem. Echter na de overstap naar Loconet kwam dit probleem dus naar voren. Opgelost door alle wisselinstellingen in het Twin Center te resetten en alle wisselinstellingen opnieuw in te voeren,maar nu in chronologische volgorde (opeenoplopende reeks).
Daarna de wijzigingen door gevoerd in het baanplan.
Nu werkt alles weer naar behoren.

Probleem 3.De foutmelding is: "List index out of bounds (0)"
Hier heb ik helaas nog geen tijd voor gehad om dit te testen met behulp van een andere PC- laptop. Helaas was en is de 2e laptop momenteel in gebruik bij een ander gezinslid. Zodra ik een gelegenheid krijg om deze laptop enige tijd te kunnen gebruiken, zal ik het alsnog eens testen om te kijken of het probleem zich hier dan ook voordoet.
Op dit moment gedraagt de huidige laptop zich nog uitstekend en is het probleemm nog niet weer voorgekomen.

Probleem 4. Trein wil niet via blok 31 naar 23. Wisselstraat(lijnen bezet). Dit probleem is opgelost door een vaste route te verwijderen, die schijnbaar dit probleem veroorzaakte en een aantal beperkingen bij de variabele routes te reduceren.

Probleem 5. Wissels die soms niet omslaan. Hier ben ik nog mee bezig. Ik heb de handleiding tot ombouw van de wisselaandrijvingen voor Fleischmann wissels ontvangen en ik zal binnenkort de wissel met het grootste probleem als eerste aanpakken.

Ik wil een ieder bedanken voor zijn of haar bijdrage voor de diverse oplossingen.
Ook de mensen die me op de achtergrond hebben gemaild en hebben geholpen met meedenken,analyseren en mogelijke oplossingen geven.

Groetjes

Herman

Bewerkt door hhheijnen op 25 feb 2010 15:50:42
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 25 feb 2010 :  20:57:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Herman,

Goed te zien dat in ieder geval een deel van de problemen zijn opgelost. Het verhaal van de bezetmelders blijft inderdaad merkwaardig. Het geeft mij het idee, dat er toch ergens in de hardware iets niet lekker zit. Dat is echter een hele klus om uot te zoeken en haast niet vanaf een afstand te bepalen. Als het zo werkt, dan zou ik deze work-around maar gewoon blijven gebruiken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 feb 2010 :  21:32:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Herman,

Probleem 1 is gewoon een configuratie foutje door jouw uitgevoerd in de s88LN adapter. Bij een goede en juiste instelling is dit namelijk niet mogelijk. Mocht het desondanks toch binnen de range die werkelijk is aangesloten op de s88LN valse of onterechte meldingen komen dan is de aangesloten s88 kabel te lang of geeft die problemen.
De S88LN nooit meer contacten laten lezen dan dat er ook daadwerkelijk zijn aangesloten.
Bij verstoring binnen de range is het dus zaak of om de aansluitingen te controleren of om de string dus het aantal aangesloten s88 melders te verlagen, totdat de melding stabiel is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina