Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 155 / Bezoekers Vandaag: 2182
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 stoppen bij blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

olaf

Netherlands
78 berichten

Geplaatst - 16 aug 2006 :  16:12:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul

Kom ik alweer iets tegen, waar ik een vraag over heb. Ik heb een spoorovergang, die door bezetmelders geregelt wordt. In het program werkt het wel goed, maar hoe kan ik dat blok (SPOOROVERGANG) zo defineren, dat de andreaskruisen echt wel aanslaan en zomede de stopplaatsen van mijn autos geaktiveerd worden. wat ik een beetje mis is een (if then) schakeleing als ik het zo mag uit drukken. Of wordt dit automatisch door de ib - easy control met bezetmelders en magneet(wisseldecoders) gegeregeld? Helaas kan ik dit op het moment nog niet in de praktijk uit proberen. Ik stuur je mijn baan ook ff mee. Misschien dat je dan wel zegt, dat alles wel goed zo zal werken. of in de praktijk maar moet proberen.
(ik weet ik ben lastig..... en heb veel vragen.) tevens ben ik nog aan een uitbreiding bezig et een opstelstation daar ben ik nog aan het klungeln hoe ik dat het beste kan dan trein erin .. een random trein vertrekt... op spoor 1 komt dan trein binnen en dan moet koploper maar een ander (wilkeurig) spoor vrijgeven waar een trein staat. Maar dit is van latere zorg. hoe kan ik een handtekening toevoegen???



Download Attachment: mijnbaan-01csf.bck
44,07 KB
gr olaf

willem22

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 17 aug 2006 :  10:24:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van willem22  Reageer met citaat
Beste Olaf,

Een optie is om met je seinen de de magneeten van faller te doen aansturen.
Wanneer het sein op rood staat van het overwegblok dan de spoel laten aansturen via je decoder. Wel kan het zijn dat de decoder niet de stroom kan opbrengen van de spoel een hulp relais kan dan de oplossing zijn.
Indien er twee richtingen wordt gereden dan ook het andere sein een of dezelfde spoel laten aansturen.
Hiermee heb je de bewaking volledig onder controlle.
Dit is ook een toepassing voor elders in je baan b.v. stoppen van faller auto's bij stations indien daar het sein op rood staat.
Wanneer je geen seinen wil toepassen dan wel aangeven in koploper en de decoder alleen voor de spoelen gebruiken.
Er is nog een optie om je faller auto's te laten stoppen door middel van infrarood de infrarood sender wordt dan via het sein besturing geschakeld,voordeel geen groot stroom verbruik bij aansturing spoelen. Wel moeten alle auto's voorzien worden van een infrarood ontvanger onder de auto met een extra transistor die de moter voeding onderbreekt.

Hopelijk heb je iets aan deze tip.

wil.
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 17 aug 2006 :  14:40:21  Toon profiel  Reageer met citaat
beste wil;
Bedankt voor jeTIP .. natuurlijk heb ik daar iets aan ... (zoals je misschien hebt gezien .. heb ik in mijn STRATENPLAN gezegt stopplaats = sein. allen moet ik dan dat de STOPPLAATSEN plaats aktiveerd worden mist de bus blok binnen rijd. (die phase rood=phase groen) groen niet geschakelt rood wel geschakeld .. maak trouwens ook niet uit als ik maar weet wat wat is. is kwestie van wissel(magneetdecoder aansluiten).desnoods .. inderdaad via een relas aansturen ook een idee.
heb inmiddels mijn hele rail/bus gedoe klaar, maarja ik zie nu nog zoveel extra mogelijkheden, van een opstelspoor. maar da ben ik nog iets huiverig voor, want .. mijn idee is trein komt poor 1 binnen (bv) en dan rijd random een andere trein het opstelspoor uit. toekomstmuziek...
gr olaf
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina