Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 143 / Bezoekers Vandaag: 6988
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Wensen
 Koploper wensen (ontwikkeling is per juli 2012 gestopt)
 Opslaan trein decoder nr in blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

sjongele

36 berichten

Geplaatst - 20 dec 2009 :  19:59:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Met het goed werken van omloop en lokwisselbewegingen, zou ik graag een trein in een blok achterlaten en deze weer door een andere lok laten oppikken. In Koploper 6.7 kom je daarmee al een heel eind: trein lengte en type kun je immers al opslaan en ophalen.

Alleen met het decodernummer + functies van de trein kun je niet veel. Je hebt eerder aangegeven stuurstand rijtuigen (waarmee dit "probleem" deels is op te lossen) niet in een blok te willen opslaan, als ik het me goed herinner, vanwege bijvoorbeeld richtingsproblemen.

Zou je, nu er voldoende tijd is tot een nieuwe Koploperversie, bereid zijn na te denken over iets als instanties "trein" (met elk een decoder nr + functies) van de klasse "treintype", die je dan in een blok kunt achterlaten en weer oppikken in een blok?

Dit zou het mogelijk maken met een kleiner aantal treinen dan loks te rijden. En complete treinen opslaan is iets wat (onmogelijk) veel ruimte kost, in ieder geval in mijn situatie, en voor het oog vind ik de variatie in loks ook leuker dan in wagens.

Ben benieuwd hoe je hier naar kijkt.

Groeten,

Sander

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  20:18:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Negatief; want na het 4x lezen van jouw bericht (en dat binnen 20 minuten na plaatsing) kan ik er geen chocola van maken en een beginnende gebruiker ook niet.

Trouwens ik zit ook niet te wachten op nog meer grote aanpassingen. Ik heb er al een aantal staan en zeker tot eind maart staat de ontwikkeling (niet de support) op een zeer laag pitje.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

sjongele

36 Posts

Geplaatst - 20 dec 2009 :  22:25:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Als ik zo onduidelijk ben geweest, moet ik het opnieuw proberen...

Ik heb per stam wagens een ingebouwde functiedecoder, met een eigen decodernummer. Deze stuurt de verlichting in de wagens aan en servo's voor het ontkoppelen van de stam wagens van de lok.

Om een en ander aan te sturen maak ik in Koploper stuurstanden aan (hoewel het dus feitelijk geen stuurstanden zijn). Werkt perfect, ware het niet dat ik de stuurstand niet bij lengte + treintype in het blok kan opslaan. Ik kan dus niet van lok wisselen en de functies van het stuurstand (waaronder de ontkoppelaars) aan de nieuwe lok koppelen.

Nu dacht ik me te herinneren dat jij, vanwege richtingswissel overwegingen, geen stuurstanden in blokken wilde opslaan en het daarom bij lengte + treintype gehouden hebt. Vandaar het idee om analoog aan "stuurstand" ook "trein" (of "stam wagens") in te voeren, waarbij deze overwegingen mogelijk niet gelden. Deze "trein" zou je dan wel in het blok kunnen opslaan en bij een lokwissel weer door de nieuwe lok, samen met treintype en lengte, weer laten ophalen. De functionaliteit zou verder heel erg op stuurstand kunnen lijken.

Hoop (los van wat je van het idee vindt) dat het zo in ieder geval duidelijker is en je deze mail geen 4x hoeft te lezen.

Groeten,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 dec 2009 :  13:19:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Dit gaat inderdaad beter voor me.

Echter ik blijf erbij dat het me nog parten speelt voor vooruit/achteruit en hoe gekoppeld aan de loc. Functies voor ontkoppelen kunnen beide kanten tegelijk doen (dan geen probleem) maar ook alleen voor- of achterkant. In het laatste geval kan ik niet zondermeer de koppeling weer tot stand brengen.

Als er al iets aangepast zou worden in deze richting, dan zal het toch het stuurstand zijn. Om er nog 'iets' bij te maken pas ik wel een beetje voor. Echter zoals gezegd: ik moet dan eens goed nadenken over koppeling qua richting (gelijk of andersom) tussen loc en stuurstand.
Plaats het wel op de wensenlijst. Wie weet ooit.... als ik een slimme ingeving heb gehad en ook wat meer tijd om het te realiseren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

sjongele

36 Posts

Geplaatst - 21 dec 2009 :  16:38:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Ik ben blij dat dit duidelijker was en dat je erover na wilt denken.
Ben benieuwd of de juiste ingeving komt. En binnen de stuurstandfunctionaliteit zou ook prachtig zijn.

Zelf heb ik inderdaad 1 functie gedefinieerd voor ontkoppelaars aan beide zijden van de stam wagens. Dat maakt het leven makkelijk

Enne, zoals altijd: haast is er niet bij. We hebben net Koploper 6.7 ontvangen!

Groeten,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina