Auteur |
Onderwerp |
|
martinb
66 berichten |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 21:47:13
|
Beste allemaal,
Hoe kort mag het bezetmeldspoortje zijn voor koploper? Is daar iets zinnigs op te zeggen of is het een kwestie van uitproberen?
(ben nu rails aan het leggen en de digi lenz set is nog verre van aangesloten.... wat een draden...) |
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 22:24:34
|
Tja Martin,
Ik heb stopsecties van 111 mm oftewel de Flm 9101. En dat werkt goed, zo niet perfect. Echter een opmerking ik heb wel "In stopsectie onmiddelijk stoppen" aangevinkt. Mijn treinen stoppen dus meestal op de eerste maar in ieder geval op de 2de as. Bij een wiseel blijft er dus genoeg ruimte om te kruisen.
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Sjaak 1950
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 22:56:36
|
Rob , maar als je lok langer is dan 9101 bv de motorpost is bijna 18 cm lang .
mvrg Sjaak |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 23:07:06
|
Hallo Martin,
je kan het iets ruimer nemen bv. 18 cm. Evt. kan je nog verder doorrijden in cm. voor geijkte locs. Zo kan je zorgen dat je steeds 1 cm. voor het stootblok staat ook al worden je locs een fraktie eerder gemeld,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 23:14:00
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers
Tja Martin,
Ik heb stopsecties van 111 mm oftewel de Flm 9101. En dat werkt goed, zo niet perfect. Echter een opmerking ik heb wel "In stopsectie onmiddelijk stoppen" aangevinkt. Mijn treinen stoppen dus meestal op de eerste maar in ieder geval op de 2de as. Bij een wiseel blijft er dus genoeg ruimte om te kruisen.
Grtzz Rob
Hoi Rob,
Sorry maar ik vind dit een vreselijk advies. Jij hebt dan GEEN mooi rijgedrag tenzij je 1 km/uur rijdt bij het aankomen van de stopsectie.
In het algemeen geldt dat zulke vragen niet te beantwoorden zijn. Iedereen vind het mooi op zijn eigen manier en daar is geen leidraad voor te geven. Daarom ben ik altijd ZEER terughoudend om hier adviezen in te geven. Ben ooit bij iemand geweest en die vond zelf dat het prachtig reed, maar ik vond het echt afgrijselijk en dat met Koploper. Ik vond echt dat hij Koploper te kort deed (in mijn ogen).
Stel: stopsectie 10 cm maar je loc is veel langer en voor en na de stopsectie is de rails gewoon aangesloten aan de centrale eenheid. Dan is het niet eens de vraag wat Koploper wil hebben, het is zelfs de vraag of dit bezetmeld wel wil werken.
Mvg, Paul. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 23:30:56
|
Paul,
Ik heb je reactie gelezen, we hebben daar al vaker over gediscussieerd maar ik kan gewoon niet anders meer omdat de baan dusdanig opgebouwd is dat de veranderingen niet meer aan te passen zijn. Het goeie van Koploper is dat ook in deze situatie het uiteindelijke resultaat van netjes aankomen op de bezetmelder gewoon werkt. Ik nodig je daarbij uit om het een keer bij gelegenheid te aanschouwen. Tevens zijn er meerder videotjes te zien bij Youtube die dat gewoon aandragen. Maar goed dit is mijn ervaring en beleving. ter info de minimum snelheid van de locs is 5kmh.
@Sjaak,
Ik wil daarbij wel even een opmerking maken dat 9101 N-spoor is. Maar het maakt in principe niet uit als de trein op het eerste kontakt stopt. Dat is dus wat hier gebeurd door die optie aan te vinken.
En wat Walter zegt je kan altijd nog een x aantal cm doorrijden tot je stootblok.
Voor mij is een stopmelder dan ook Stop.
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
Bewerkt door Rob Fongers op 16 dec 2009 23:37:24 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2009 : 00:28:12
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Sjaak 1950
Rob , maar als je lok langer is dan 9101 bv de motorpost is bijna 18 cm lang .
Lengte van de lok heeft GEEN belang, het afremmen moet gebeuren voor de stopsectie. Stopsectie moet dienen om te stoppen en de lok hoeft er niet op te passen (dat is voor analoog rijden)
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Sjaak 1950
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2009 : 00:32:32
|
Ik wil daarbij wel even een opmerking maken dat 9101 N-spoor is. Maar het maakt in principe niet uit als de trein op het eerste kontakt stopt. Dat is dus wat hier gebeurd door die optie aan te vinken.
Rob N-spoor heeft ook een arnold moterpost die is langer dan 111 mm Stop die dan ook op die afstand bijvoorbeeld. De class 66 is ook langer geld dat dan hiervoor ook ??
mvrg Sjaak
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface // nederlands-beetje stoom |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2009 : 09:30:30
|
Sjaak,
Kijk eens naar Paul zijn antwoord, hoe is de rails aangesloten waar geen melder op zit.
Zelf zou ik kiezen voor een langere melder, stopt de trein te vroeg dan kan je altijd nog instellen dat deze x cm. moet doorrijden.
Er kan wel ingesteld worden dat een trein in een bepaald blok de nodige cm. moet doorrijden, als hij echter te laat stopt dan kan je niet instellen dat hij eerder moet stoppen. En dan wordt het zagen en breken om de stopmelder naar voren te halen.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2009 : 09:41:55
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door dentheo [brLengte van de lok heeft GEEN belang, het afremmen moet gebeuren voor de stopsectie. Stopsectie moet dienen om te stoppen en de lok hoeft er niet op te passen (dat is voor analoog rijden)
Theo,
Voor iemand die al jaren rijdt met digitaal begrijp ik wel wat jij bedoeld. Echter als iemand net start kan ik me voorstellen dat het zeer verwarrend is (en in sommige gevallen ook een slecht advies).
Door geschoten over de stopsectie kan vervelend zijn (als deze kort is): het volgende blok waar ook een bezetmelder zit kan bezet gehouden worden. Ook zijn er digitale systemen dat als de bezetmelder zeer kort bezet is doordat de loc er hard over heen reed deze 'gemist' wordt door de computer.
Wil je een volgende keer met antwoord geven ook rekening houden dat het beginners zijn en dat er dus meer speelt dan op jouw eigen baan.
Mvg, Paul. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2009 : 10:11:05
|
@Sjaak,
De trein, motorpost of wat dan ook stopt op de eerste of 2de gedetecteerde as. Dus de lengte maakt niet uit omdat de rest in het stuk voor de stopsectie blijft staan. @Paul & Wim, Wat de opmerking betreft van railstuk voor en na de stopsectie gewoon aangesloten op de centrale, Overal wordt aangeraden om hiervoor een diode schakeling toe te passen zodat de spanning zowel in het detectie stuk als ook op de overige niet gedetecteerde stukken gelijk is en daardoor wordt geëlimineerd. Ik weet niet hoe de detectie werkt bij Sx maar vermoed dat dit ook met het diode principe is.
@Paul, Jammer dat deze discussie gevoerd wordt daar het m.i. alleen maar een extra mogelijkheid is om je baan te bouwen, anderzijds wordt mijn blik ook weer vergroot op het gebeuren dus heeft het wel degelijk zin. Ik ben in het grijze verleden begonnen met het vinkje aan te zetten, waarom weet ik eigenlijk niet meer. Waarschijnlijk omdat het vanuit mijn beleving voor het opzetten van een baan zo gebeurd is. Als ik terug denk vermoed ik dat het een trein was die precies tussen 2 wissels moest komen op het perron en ik niet me niet tevreden stelde met een wagon minder. Koploper gaf en geeft die mogelijkheid d.m.v. het vinkje. Treinen komen aan met minimum snelheid op de stopmelder en stoppen daar. Andere mogelijkheid was het leren remmen zodat ze niet doorschoten naar het volgende blok.
Want wat ik me dan nu afvraag waarom dat vinkje is?
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2009 : 10:22:44
|
Rob,
Zie een komend bericht (in de loop van de dag).
Welk vinkje bedoel jij?
Mvg, Paul. |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2009 : 10:44:55
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
[quote]
Voor iemand die al jaren rijdt met digitaal begrijp ik wel wat jij bedoeld. Echter als iemand net start kan ik me voorstellen dat het zeer verwarrend is (en in sommige gevallen ook een slecht advies).
Klopt volledig, er ontstaat snel een communicatieprobleem. "minimale" lengte bezetmeldpoor was de start van het draadje. Dan denk je "om zeker" te detecteren, achteraf blijkt het om echter om een verwarring remmen versus stoppen te gaan en zelfs "spanningvrije stopsectie...kortom ...ik zal erop letten .
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 17 dec 2009 10:45:52 |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2009 : 11:16:58
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
Rob, Welk vinkje bedoel jij?
In stopsectie onmiddellijk stoppen
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2009 : 13:23:01
|
Rob,
Het blijft onduidelijk. Ik denk dat jij bedoeld bij "algemene instellingen", echter zeker weet ik het niet.
Deze optie is er voor BESTAANDE banen waar reeds stopsecties zijn ingebouwd. Als al deze stopsecties aan de korte kant zijn (en dus niet van minimum naar 0 afremmen mag gebeuren) kan deze worden aangezet. Echter bij aanleggen nieuwe baan geldt: maak stopsecties lang genoeg en dit even uitproberen zodat je het zeker weet.
Mvg, Paul. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2009 : 14:39:22
|
Paul,
Ja precies die optie.
Draai mee van medio 2000 en weet niet beter. Heb het zo gebouwd en met de mogelijkheden ben ik aan de gang gegaan. Afgezien van het leer proces remmen werkt het gewoon voortreffelijk.
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2009 : 14:57:09
|
Rob,
Die optie staat bij een nieuwe database UIT. Gebruiker moet hier bewust voor kiezen. Als het bij jouw op deze manier werkt is prettig voor je. Echter ik wil dit niet als 'default' manier van werken accepteren.
Mvg, Paul. |
|
|
martinb
66 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2009 : 17:19:09
|
Vandaag aan het testen geweest en het detectiespoor kan razend klein zijn met een Lenz opstelling, N spoor, incl. diode schakeling. Op de eerste as stopt alles. (schaduwstation, 1 detectiespoor per blok) Heb er een paar ingezet van 5cm en ook die doen het prima. Zelfs voor de lol een 1cm detectiestukje gemaakt, gaat ook goed geen enkele keer mis na 2 uur continu pendelen.
Mijn persoonlijke eindconclusie: testen, testen en testen. Er is niet 1 algemeen antwoord te geven, alleen met testen kan je erachter komen wat het minimale is. Als de minimale lengte niets uitmaakt neem ik geen risico en neem gewoon een standaard 11cm.
De 1, 5 of 11 is daarmee ook geen aanbeveling. Alleen een conclusie wat hier werkt n.a.v. een dagje testen en pendelen. |
Bewerkt door martinb op 19 dec 2009 17:21:54 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2009 : 17:49:26
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door martinb
Mijn persoonlijke eindconclusie: testen, testen en testen. Er is niet 1 algemeen antwoord te geven, alleen met testen kan je erachter komen wat het minimale is. Als de minimale lengte niets uitmaakt neem ik geen risico en neem gewoon een standaard 11cm.
Probleemgevallen zijn asjes die weinig of geen stroom nemen.
bv. voorlopers van stoomlokomotieven die dikwijls niet aangesloten zijn, draaistellen van stuurrijtuigen die soms parallel geschakeld zijn en dan de kleine stroom voor de sluitseinen gaan nemen via het achterste draaistel.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2009 : 17:58:46
|
Martin,
Ook hier geldt weer: dit is afhankelijk van het digitale systeem en kan en mag niet tot standaard worden verheven. Kan er ook niets anders van maken. Jij vermeldt er gelukkig wel het digitale systeem bij.
Niet rottig bedoeld! Echter er zijn steeds meer bijdrages waarbij eigen bevinding een beetje als waarheid naar voren worden geschoven. Koploper kan veel en doet veel digitale systemen en die zijn niet allemaal gelijk.
Mvg, Paul. |
|
|
|
Onderwerp |
|