Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 119 / Bezoekers Vandaag: 143
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 het begin is er maar hoe nu verder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

olaf

Netherlands
78 berichten

Geplaatst - 06 aug 2006 :  12:19:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal;
Na veel 5en en 6en, ben ik nu toch aan mijn grote baan begonnen, en het werkt. De seinen en de wisselstraten doen nu zover ik kan zien (in koploper) dat wat ik voor ogen heb. Op mijn baan heb ik 3 vaste routes voor mijn treinen (in totaal 5 treinen). Op route 1 loopt een snel- en een intercitytrein. Op route 2 een goederentrein en een intercity. Op route 3 gaat mijn boemmeltje (de korste route). Heb ik nu de 3de trein ingezet, loopt die op een gegeven moment vast op en blok. Nadat ik hem opnieuw opgestart heb neemt hij ipv route 2
route 1. Niet dat er botsingen van komen, maar dit is nog niet wat ik wil. Wie kan mij een tip geven waar ik da moet kijken. Ik heb inmiddels trein1 en 2 een vaste treinroute toegekend en moet ik dit bij trein 3 + 4 ook doen, en bij trein 5?

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 aug 2006 :  13:04:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Valt met deze informatie weinig zinnigs over te zeggen.
Als je alle vaste routes buiten werking stelt, rijden alle treinen dan wel netjes automatisch en blijven ze dat doen? Of gebeuren dan ook onverwachte dingen? Het heeft namelijk geen zin om met vaste routes te gaan experimenteren, zolang het automatisch nog niet goed rijdt.

Ik vraag me trouwens zowiezo af waarom je zoveel van de vaste routes gebruik maakt. Je krijgt daarmee een heel star geheel. Als je voor bepaalde treinen blokken wilt uitsluiten, kan je dat naar mijn mening veel beter de variabele routes gebruiken. Vaste routes zou ik alleen gebruiken als je iets speciaals met een trein wilt doen. Laat voor de rest het programma het maar uitzoeken. Maar goed, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 06 aug 2006 :  21:10:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub;
dus na jouw mening kan ik maar beter de vaste treinroutes eruit gooien? Ok .. zal ik doen .. inmiddels weer enkele uren verder maar mijn 3de trein .. die wil gewoon niet dat doen wat ik hem opdraag (wat een domme machinist )
Mij 3de trein komt niet verder als 2blokken rijden .. moet ik hem weer opnieuw starten dan neemt die gewoon weer de 1ste route, en dat wil ik .. niet.. moe ik je mijn baan maar ff uploade?
gr olaf
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 06 aug 2006 :  22:23:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Zit idd even de back-up van je baan online. Dan kunnen we meekijken.
Waarschijnlijk is het iets simpels, maar als je er eenmaal in zit, zie je het zelf vaak niet meer (en ik spreek daarbij uit ervaring).

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 06 aug 2006 :  22:29:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok ... mensen:
ik zet mijn baantje op het forum .. inmiddels (denk ik dat ik er een puinhoop van gemaakt heb, want nu zeg koploper bij trein 3 dat ... niet lachen er een tegemoet komende trein het blok blokkerd... ik snap er niks van
gr olaf

Download Attachment: mijnbaan-0.bck
27,07 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 aug 2006 :  23:23:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Olaf,

voordat je verder gaat met vaste routes etc, moet je toch even kijken naar onderhouden blokken, je bent steevast bij diverse blokken vergeten een volgende tabblad in te vullen, hierdoor worden je rijmogelijkheden zeer beperkt en springen de treinen steeds over naar handmatig rijden omdat ze geen kant meer opkunnen.

Voorbeelden hiervan die ik zo gauw zag zijn blok 6,blok 9,blok 11, blok 3

Kijk in eigenschappen blok, in het tabblad Algemeen/richtingen onderaaan. Hier zie je Uit blok b.v. bij blok 3 is dit 2 en 11. Uit blok 2 is wel ingevuld, uit blok 11 niet.

Succes,

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 aug 2006 :  23:37:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Olaf,

weet jij zeker dat dit funktioneert er worden nergens wissels geschakeld.

Kijk in onderhouden baan definities baanontwerp in vastleggen wisselstraten hier heb je wel lijnen gedefinieerd maar geen enkele wissel,ga in de verbinding staan en klik op rechter muisknop en selecteer, vergeet niet de wissel in de juiste stand te zetten.

Ik ben zo vrij geweest om jouw bestand van je baanplan aan te passen zie bijlage

met vriendelijke groet,

Walter



Download Attachment: 200686222852_mijnbaan-0.bck
28,98 KB

Bewerkt door Wissels op 07 aug 2006 00:25:17
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 07 aug 2006 :  10:47:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter en andere vrindelijke Hobbyisten;

Ik ben (nu nog in het begin het spoor een beetje kwijt.
of ik zie dingen og niet goed hoe ze precies moeten.
Mijn treinen zijn inderdaad NOG zo een beetje het sppor kwijt.. maar daarom mijn hartelijke dank voor de hulp van jullie

gr olaf
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 07 aug 2006 :  23:22:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter bedankt nog maals voor alles, Heb alles na gelopen wat er zoal inderdaad mis is gelopen .. zoals je in mijn spoorplan hebt kunnen zien heb ik 3 sporen in mijn peron. De 2 treinen lopen nu moeiteloos. Leuk en trein drie vanaf blok15 via 11..33.4.. moet dan via bolk 16 (3meter lange spoorbrug en dat in N-Spoor) terug lopen naar blok 15. Ondanks dat ik de wissel-straat zo hoop ik goed gezet heb, gaat dan trein 3 eigenwillig doch door naar blok 5..6.. om bij blok 1 uit te komen. Maar dat is niet de bedoeling.

Olaf (n-spoor) ib
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 08 aug 2006 :  09:58:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Olaf,

Bij onderhouden blokken het volgende:
Eigenschappen blok 4: 16 aanvinken.
Eigenschappen blok 16: 15 aanvinken.
Eigenschappen blok 15: 11 aanvinken.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 08 aug 2006 :  12:51:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub
bedankt voor de informatie zal er naar kijken. Af en toe zie je door de bomen het bos niet meer. Ben nu lekker op mijn werk en kan er ff naar kijken.
gr olaf
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 08 aug 2006 :  13:24:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen

Bedankt voor jullie hulp. Eindelijk werkt het. Wat ik ook over het hoofd heb gezien, dat met die kansen (volgorde van handelen / rijden). Heb ik overal gezet .. kans = 1. Nu loot het zaakje zoals ik gaarne wil. Nu komt natuurlijk de volggende stap om uit te zoeken, dat de treinen een bepaalde tijd bij de stations stoppen ... want zo een treinbaan is natuurlijk geen RACEBAAN.

met vrindelijke groeten Olaf
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 10 aug 2006 :  10:57:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo de grootste strukelblokken zijn overwonnen.. Bedankt mensen voor jullie support en steun.. en dat jullie best wat geduld met mij hebben gehad met het opstarten van koploper.. ik denk dat ik zonder jullie hulp nog niet zo ver was. Mijn treinen lopen nu zo zoals ik het voor ogen heb .. nu nog de praktische aansluiting en het in praktijk brengen. een programmatje aan het lopen krijgen is een ding maardat het in de praktijk op de baan ook zo werkt is een ander ding maar met een beetje goedwil.. zou dat denk ik ook wel lukken.

Ik zou nu eens een fantasiebaan opbouwen en kijken hoe ik die goed aan het lopen breng.. voor mijn eigen baan heb ik nog een paar kleine uitbreidingen bedacht, waar ik anderes nooit aan toe was gekomen.

m vr gr olaf
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina