Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 110 / Bezoekers Vandaag: 2690
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Stroom detectie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Johan Oden

Netherlands
27 berichten

Geplaatst - 04 aug 2006 :  11:54:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo mede koplopergebruikers.

Ik zit nu al een tijd de Topics te bekijken en heb eigenlijk de volgende vraag: Wat is stroom detectie, ik weet wel een beetje wat het betekend maar niet voor gebruik van de spoor baan.
Ik gebruik nu reedcontacten maar de magneet mist nog weleens ook zijn de magneeten moeilijk onder de lok tekrijgen dus als er een betere manier is zou ik dat graag horen.
Ik rij met Fleischman en gebruik het twincenter.
Met spoorse groeten
Johan Oden.

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 04 aug 2006 :  12:17:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Stroom detectie is niets anders dan een detector die een stroomverbruiker detecteert.
Op het moment dat een lok een baangedeelte binnenrijdt dat via stroomdetectie gevoed wordt zal deze een signaal afgeven. De stroomdetector kan, net als een reedcontact, aan een S88 terugmeldunit aangesloten worden die via een centrale (met interface) door een besturingsprogramma uitgelezen kan worden. Ook rijtuigen met binnenverlichting, of via een weerstandje dat over het geïsoleerde wiel-as gemonteerd is, kunnen gedetecteerd worden.
Zolang de stroomverbruiker zich op dit baangedeelte bevindt zal deze ook gedetecteerd worden en is dus betrouwbaarder dan het gebruik van een reedcontact.
Meest gebruikte stroomdetector bestaat uit enkele diodes antiparallel geschakeld waaraan een optocoupler parallel is geschakeld. Hierdoor is er dan een elektrische scheiding tussen de rails en de ingang van de S88 terugmelddecoder. Hopelijk is deze uitleg voldoende.

Met vriendelijk groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 04 aug 2006 :  14:15:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Kleine aanvulling.

In plaats van een weerstandje over de assen zou je ook weerstandslak kunnen gebruiken. Zit in het programma van Trix en Uhlenbrock.

En HCC heeft een zeer betrouwbare detectie print + onderdelen voor het geval je niet weet hoe je zoiets moet maken.

Tevens is de plaats waar een lok of stuurstand stopt meestal gelijk omdat de meeste assen op dezelfde afstand van de lok zit. En probeer maar eens een magneet op dezelfde afstand van de voorkant van een lok te monteren er zit altijd wel iets in de weg.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 04 aug 2006 :  16:23:01  Toon profiel  Reageer met citaat
ik zit zelf nog te worstelen met ... of reed-contacten (die ik in mijn baan netjes aangelegt heb voor het analoog rijden .. maar sind ik bezig ben om alles te veranderen ..(stroomlose geteltes om te bouwen - ivm schakele van seinen ..) nou dat ik dit verhaal (topic weer les) begint het mij een klein beetje te stressen) wat moet ik nou precies en ik op goede manier aan leggen, en wat is de beste manier ik hoor zo veel verschillende dingen .. wel of geen seine stroom detectie reedontacten detectie .. het begint me wel een beetje te duizelen... ik houd het tot nou toe zo eerste wagen van een treinstel heeft magneetje voor de reecontacten.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 aug 2006 :  16:28:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Olaf,

De meeste gebruikers die ik ken en die werkten met reedcontacten hebben deze vervangen door stroomdetectie. Er zijn slechts 3 personen waarvan ik weet dat reedcontacten vlekkeloos werken.

Wanneer reedcontacten secuur worden aangelegt kan het dus wel werken, maar bij velen mist er toch wel eens een contact en niets is vervelender bij automatisch rijden dan dat een contact niet wordt gesignaleerd.

Om het wat duidelijk te houden reageer ik niet op andere opmerkingen. Wil je echt antwoord, kijk dan of het beter aansluit bij een ander onderwerp of start een nieuwe.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 05 aug 2006 :  11:39:10  Toon profiel  Reageer met citaat
paul
bedankt .. net wat ik al zei ik ben nu na veel geworstel het licht in koploper te zien .. er bliven nog wel enkel vragen open, maar regelmatig in het froum te lezen kom ik ook wel bij antworden en/of oplossingen .. zal wel nog even wat dingen uit te zoeken zijn, maar ja dat is dan de hobby veel zelf proberen en kijken hoe het een of andere bij mezelf in de praktijk werkt. Mijn eigen grote baan begin ik nu ook al behoorlijk onder de knie te krijgen .. proberen gaat over studeren.. en diverse voorbelden uitpluizen geeft je ook behoorlijk wat inzicht over het hoe en waarom... ik kom er wel. Je moet er gewoon te tijd voor nemen en rustig over na denken.
gr olaf
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina