Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 126 / Bezoekers Vandaag: 2018
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Plaats van de seinen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

RenevKl

Netherlands
2 berichten

Geplaatst - 01 aug 2006 :  22:16:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van RenevKl  Reageer met citaat
Ik ben nu mijn definitieve baan aan het opbouwen en dacht dat ik alles had uitgezocht, maar ben 1 ding vergeten te bepalen tijdens het testen en dat is de positie van de seinen in een sectie waar de treinen moeten stoppen (middels natuurlijk koploper).
Wat zou de beste plaats zijn voor de seinen, halverwege, 3/4 of aan het einde van de stop sectie?

Mijn secties met massa detectie zijn 36 cm lang, C-rails.

Bedankt voor de hulp.

Rene

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 01 aug 2006 :  22:26:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rene,

De beste plaats is op het einde van de stopsectie.
Zou je deze op 1/2/ of 3/4 plaatsen bestaat de kans dat de loc net voorbij het sein stopt, de machinist zou het (licht)sein dan net niet zien.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 aug 2006 :  22:28:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rene,

Makkelijk om op meerdere plaatsen (forums) dezelfde vraag te stellen. Krijg je zeker antwoord.

Ik zou zelf zeggen: kijk eens wat je zelf mooi vindt. Wij kunnen namelijk niet zien en bepalen waar je trein in de stopsectie stil komt te staan omdat dit van behoorlijk veel factoren afhankelijk is.

Wat ik zelf altijd doe: ik leg mijn stopsecties aan en kijk pas later waar ik het sein ga neerzetten. De seinen staan er toch alleen maar voor de sier en doen verder niets met stroomloos maken. Later plaatsen kan dus best.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 01 aug 2006 :  22:30:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rene,

Ik reken vanaf het sein terug tot aan het begin van de stopsectie ongeveer 40 cm. Dus als jouw stopsectie 36 cm is dan het sein aan het einde van de stopsectie. Wel voor de overgang naar het volgende blok anders gaat het sein al onveilig voordat het voorste deel van de trein voorbij het sein is.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

RenevKl

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 01 aug 2006 :  22:55:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van RenevKl  Reageer met citaat
Ik sta met een aantal seinen in mijn handen om deze op de baan te plaatsen en had dus snel een antwoord nodig (Paul heeft ook alles door… .). Dit forum heeft gewonnen met een antwoord.
Bedankt voor de hulp

Rene
Ga naar bovenaan de pagina

A. De Winter

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 07 aug 2006 :  00:14:44  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Hoi Rene,


Wat ik zelf altijd doe: ik leg mijn stopsecties aan en kijk pas later waar ik het sein ga neerzetten. De seinen staan er toch alleen maar voor de sier en doen verder niets met stroomloos maken. Later plaatsen kan dus best.

Hallo Paul,

Als misschien nogal minutieuse modelbouwer lees ik dit niet graag : als je aan realistische modelspoorbouw wil doen denk ik dat je de plaats van je seinen als sein eerst moet bepalen en daarna remsecties en aanverwante moet aanpassen zodat je trein bvb voor HO op zowat 5 cm voor je sein eventueel stopt. De plaats van een sein heeft wel zijn regels. Naar mijn gevoel zijn we anders maar met speelgoed aan het spelen en niet met modelbouw bezig.
Sorry voor deze aanmerking maar ik moest dat toch even kwijt.

Met spoorse groeten,

Alfons De Winter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 07 aug 2006 :  09:18:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Alfons,

Het is maar goed dat je dan niet de HSL lijn gaat nabouwen want dan hoef je geen seinen meer te plaatsen.

En wat in de toekomst als ze misschien wel overal gaan verdwijnen?

Het echte voorbeeld gaat namelijk ook steeds moderner werken.

Tevens ben ik altijd benieuwd bij mensen die minitieus werken welke boogstralen die gebruiken. Om het echt te benaderen moet je in de vrije baan in schaal H0 dan een cirkel hebben van minimaal 10 meter en wie heeft er nu die ruimte. Dus een sein die niet precies op de juiste plaats staat wat doet dat er toe als men maar realistisch probeert te werken lijkt het al heel wat.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz

Bewerkt door Wim Romijn op 07 aug 2006 11:39:05
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 07 aug 2006 :  17:11:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Waarom nu zo moeilijk doen?
Als de stopsetcie lang genoeg is en niet veel verder loopt dan de plaats waar je de loc uiteindelijk wil laten stoppen, ben je al een heel eind.
Met Koploper kun je altijd nog de optie ...cm doorrijden gebruiken. Mensen die zo werkelijkheidsgetrouw rijden, gebruikden dan ook de schaalsnelheid en dan is dat toch erg netjes te regelen.
Voor mij geldt dat ik de plaats van het sein bepaal en vervolgens een stopsectie plaats die net tot of net iets voorbij het sein loopt en lang genoeg is om tijdig te kunnen stoppen. Bij netjes afremen (dus vroegtijdig daarmee beginnen) moet dat goed gaan.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina