Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 85 / Bezoekers Vandaag: 4421
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 458
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vaste route instellen en ri blok.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Kleton

198 berichten

Geplaatst - 30 jul 2006 :  20:25:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Stel, ik heb een kopstation met een aantal vertreksporen.Ik wil hier treinen laten vertrekken met verschillende vaste routes, naar een paar bestemmingen.
De vaste routes heb ik van te voren bepaald en de treinen vertrekken dan op een bepaalde minuut in 't uur.
Er ligt dubbelspoor naar de kopsporen vanaf de dubbelsporige baan en ik dacht nu om het laatste blok voor dat het station wordt binnen gereden,als Richtingsblok te nemen.Daarheen wordt een trein handmatig naar toe gereden,om van daar uit zijn vaste route te gaan rijden, te beginnen aan een vertrek spoor langs het perron.
Vraag:
Hoe voorkom ik dat zodra de dienstregelingsklok loopt,alle treinen gaan rijden op hun tijd en ik er geen een om een of andere reden niet meer kan tegenhouden?
De noodstop werkt pas als Koploper voor een trein een deel van zijn vaste route gereserveerd heeft ,zodat er wissels vast blijven liggen omdat de trein niet komt.Vertrek verhinderen moet dus eerder.
Helaas kan een trein niet aan een vaste route beginnen in het Richtingsblok,omdat het vertrek niet via de klok kan.
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Groeten,Peter

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 30 jul 2006 :  20:53:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Heb je nu te maken met een deadlock?, zodat treinen tegenover elkaar staan?

In een vaste treinenroute heb je hier eerder mee te maken, omdat treinen minder flexibel zijn een ander blok te kiezen.

Ik denk ook dat je erop behoort te letten dat dit ook zonder vaste of variabele route's niet kan voorkomen. Je kan hierbij als hulpmiddel de deadlock functie gebruiken in onderhouden blokken, of gebruik maken van de 2 richtings groep in onderhouden blokken.

je kan ook in een vaste treinroute vooruit een aantal blokken reserveren, zodat treinen in 1 keer naar de eindbestemming kunnen rijden zonder dat er een andere trein kruist.

met vriendelijke groet,

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 30 jul 2006 :  22:12:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter
Nee, ik heb geen deadlock.
Het gaat erom,dat als ik treinen op hun vertrekpunten heb staan in een station,die allemaal een vaste route hebben om te rijden,mss niet allemaal echt vertrekken moeten,omdat ik b.v. maar een trein daarvan een proefrit wil laten maken. De anderen mogen dus niet gaan rijden als het hun tijd is volgens de klok.Want die gaat lopen!
Niet rijdende treinen staan bij mij in een schaduw-of ''echt'station ,en ik heb niet steeds gelegenheid, om een trein met handregeling naar een Richtingblok te rijden.
Groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 30 jul 2006 :  22:26:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Peter,

ik heb mijn twijfels of jij de wisselstraten en blokken wel volledig gedefinieerd hebt, want in principe kunnen sporen elkaar niet kruisen. Een 2e trein kan niet vertrekken omdat de 1e al de wissels en blokken geblokkeerd heeft.

Misschien handig om jouw backup van je baanplan te plaatsen, en aan te geven welke treinen er niet gelijktijdig mogen vertrekken.

met vriendelijke groet,

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 jul 2006 :  22:26:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Ik begrijp eigenlijk niet wat jij bedoeld. Heb je trouwens al eens gekeken naar de optie 'stop loc' in rijwindow en locomotief overzicht?

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 30 jul 2006 :  22:35:19  Toon profiel  Reageer met citaat
'Hallo Paul,
Met ''Stop lok'' kan je pas de trein stoppen als hij rijdt.
Want dan pas licht de rode noodknop op.Maar dan ishet telaat.Ik wil gewoon een aantal treinen al ''geprogrammeerd hebben met hun vaste route,maar er nog niet mee gaan rijden.Het probleem is,dat je niet van het richtingblok op een bepaalde tijd kan vertrekken,want dan kon ik elk vertrekspoor als ri blok gebruiken ,en hoefde er niet handmatig gereden te worden.
Ik vind het moeilijk om het uit te leggen,maar het is toch een praktisch probleem hier..
-Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 30 jul 2006 :  22:45:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Peter,

naast het rode stopknopje staat in het lokoverzicht nog een vinkje, die je aan of uit kan zetten. Als deze aanstaat dan zal de loc niet vertrekken,

met vriendelijke groet,

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 jul 2006 :  06:57:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Jij leest iets te snel. Jij hebt het over de knop 'noodstop' die rechtsboven in het rijwindow zichtbaar is. Deze bedoel ik niet.

In het kader blokken in het rijwindow (tabblad Algemeen) staat een optie 'stop loc'. Als deze is aangevinkt zal de loc geen blokken reserveren. Dit is dezelfde optie als Walter in het locomotief overzicht aangeeft.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 31 jul 2006 :  11:22:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,
Ja, gevonden.Dat aanvinken is een veel nettere manier om te het rijden gaan blokkeren dan de noodknop, die zit maar 2cm verder op mijn monitor.
Dat bedoelde ik dus.
Bedankt iedereen voor het meedenken.
groeten,Peter.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina