Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 64 / Bezoekers Vandaag: 4254
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 493
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wisseldecoder niet herkend in koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

fluppe

Belgium
8 berichten

Geplaatst - 13 jul 2009 :  19:05:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort de XpressNetLi van Wim Ros ontvangen en ben begonnen met een proefovaaltje met inhaalspoor. Ik heb dus Koploper gekozen om de baan aan te sturen.
Blijkbaar werkt de XpressNetLi naar behoren want ik kan in het testprogramma van Koploper mijn treinen aanspreken naar behoren.
De wisseldecoder is echter een ander paar mouwen. Ik gebruik één decoder : van Littfinski, de S-DEC-4-DC. Hierop zijn wissel 1 en 2 op de respectievelijke plaatsen aangesloten. In Koploper kan ik in het testprogramma enkel de 'uitgang' selecteren. De decoder is onder de LocMaus2 onder adres 5 geplaatst. Welke uitgang ik ook neem ( 1,2,21,22....), het testprogramma krijgt geen verbinding met de decoder.
Ik heb dan een wisseldecoder gedefineerd in "onderhoud". Adres op 5 gezet en dat levert als uitgangen 21 tot en met 24 op. Mijn wissels heb ik dan op het "onderhoud - banenplan " gedefinieerd als 21 en 22. Als ik "onderhoud" daarna afsluit krijg ik geen foutmeldingen. Maar...ik mag me het apezuur klikken op de wissels in het banenplan. Er beweegt niets ! . ( en ja........ik heb eerst op het spiegelei gedrukt om verbinding te maken met de baan )
Als ik mijn baan enkel met de LocMaus bedien, werken de wissels weer als een zonnetje.M.a.w. : ze zijn dus wel degelijk aangesloten zoals het hoort.
Wat kan ik nu nog fout gedaan hebben ?
Ik probeer nog even mijn database te uploaden, zodat jullie misschien daarin kunnen zien waar ik in de fout ga.

Met vele groeten,

Philippe.


Download Attachment: testbaan.bck
4,02 KB

Roco LokMaus2 + S88XPressNetLi + S88SD16-N

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  19:47:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Check even bladzijde 23 van de NL handleiding van de S88XpressNetLI. Daar beschrijven ze dat de eerste wissel op 65 staat.

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

fluppe

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  20:04:27  Toon profiel  Reageer met citaat
@Santerdam :
Eerst en vooral vriendelijk bedankt om mee te helpen denken.
Pagina 23 vermeldt echter dat de terugmeld modules beginnen aan adres 65.
Ik heb toch eventjes geprobeerd om hiermee de boel aan de praat te krijgen, maar tevergeefs. Zowel in het testprogramma als indien ik de decoder defineer op adres 65 met de bijhorende uitgangen, lukt het nog steeds niet.

Mvg,

Philippe

Roco LokMaus2 + S88XPressNetLi + S88SD16-N
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  20:21:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij de wissels moet 4 bij opgeteld worden. Dus wissel 1 op de decoder is in Koploper wissel 5. Deze verschuiving komt door de Multimaus.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

fluppe

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  20:35:49  Toon profiel  Reageer met citaat
@ C_Jabaaij :
Jij ook bedankt voor het meedenken.
Ik heb de decoder geïnitieerd op adres 1 en krijg dan inderdaad als uitgangen 5 tem 8 voorgeschoteld. In het banenplan dit ook navenant aangepast en vol goede moed geprobeerd, maar..... .
Wat ik ook niet begrijp is dat volgens de handleiding van koploper, ik, in het testprogramma, mijn decoder zou moeten kunnen aanspreken zonder eerst te definiëren, net zoals ik ook de treinen niet eerst moest definiëren. Bij de trein moest ik inderdaad enkel het adres van de locdecoder ingeven. Bij de functiedecoder kan ik echter geen adres ingeven ( staat op 5 met de LokMaus btw ).

Mvg,

Philippe.


Roco LokMaus2 + S88XPressNetLi + S88SD16-N
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  20:39:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Philippe, ja sorry. Ik haalde wissel en bezetmelder door elkaar.

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

fluppe

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  20:40:56  Toon profiel  Reageer met citaat
@Santerdam :

geen probleem hoor ! Ik ben al zot gelukkig dat er mensen zijn die proberen mee te denken om mijn probleem op te lossen.

mvg,

Philippe


Roco LokMaus2 + S88XPressNetLi + S88SD16-N
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 14 jul 2009 :  09:29:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Kan je hem bedienen vanaf de lokmaus?
Zoniet dan:
Op de wisseldecoder zit een test knopje, bij indrukken gaat de wissel om en om, nu moet je een adres op je lokmaus ingeven, dan gaat de wissel sneller om en om, druk dan nogmaals op het knopje.

daarna heeft de wisseldecoder de adressen vanaf je ingegeven nummer tot 4 hoger.

Dat is wat je als eerste moet doen.
groet

Henny Noordhoek
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Kieftb64

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 14 jul 2009 :  11:07:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Even een misverstandje uit de wereld helpen:

Het adres hoeft niet met vier verhoogt te worden.
Zolang je de muis alleen gebruikt, in samenwerking met koploper.

Philippe: als je wissel via de muis werkt zoals Henny heeft aangegeven dan moet je kijken of hij goed in Koploper gededinieerd is.
Aanmaken digitaal onderdeel, decoder en adres beginnen bij één.
Daarna moet je in baanontwerp ook de wissel nog toekennen.
Hierna zou het moeten werken.



groeten,
Ben
Ga naar bovenaan de pagina

fluppe

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 14 jul 2009 :  15:00:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Met de LokMaus alleen werkt alles prima zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf. De decoder heb ik met de LokMaus adres 5 gegeven.

Zoals ik al meldde in antwoord aan C_Jabaaij : Ik heb de decoder geïnitieerd op adres 1 en krijg dan inderdaad als uitgangen 5 tem 8 voorgeschoteld. In het banenplan dit ook navenant aangepast en vol goede moed geprobeerd, maar..... .

Ik weet het nu ook niet meer. Maar we geven niet op !!

Bedankt voor het meedenken,

Philippe


Roco LokMaus2 + S88XPressNetLi + S88SD16-N
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 jul 2009 :  16:47:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Philippe,

Het is mij totaal een raadsel wat jij allemaal doet. Begin eens even bij de basis:
- maak nieuwe lege database op basis van Lenz
- kies dan natuurlijk ook even de juiste commpoort
- start communicatie (met groene spiegelei)
- start testprogramma
- ga naar tabblad 'Functiedecoders'
- selecteer bij soort decoder 'Lenz wisseldecoder'
- selecteer dan ook herhalend om en om
- je kan nu alle uitgangen aflopen
- op welke uitgang reageert je wissel(s) dan?
- op welk adres staat je wisseldecoder ingesteld? (kan je dus niet in Koploper zien, maar moet jij zelf weten)

Eerst maar dit dan gaan we straks verder.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

fluppe

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 15 jul 2009 :  08:48:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt voor je reaktie.
Mag ik eventjes teruggrijpen naar mijn eerste posting ?
Ik schreef toen :
"De wisseldecoder is echter een ander paar mouwen. Ik gebruik één decoder : van Littfinski, de S-DEC-4-DC. Hierop zijn wissel 1 en 2 op de respectievelijke plaatsen aangesloten. In Koploper kan ik in het testprogramma enkel de 'uitgang' selecteren. De decoder is onder de LocMaus2 onder adres 5 geplaatst. Welke uitgang ik ook neem ( 1,2,21,22....), het testprogramma krijgt geen verbinding met de decoder.
Ik heb dan een wisseldecoder gedefineerd in "onderhoud". Adres op 5 gezet en dat levert als uitgangen 21 tot en met 24 op. Mijn wissels heb ik dan op het "onderhoud - banenplan " gedefinieerd als 21 en 22. Als ik "onderhoud" daarna afsluit krijg ik geen foutmeldingen. Maar...ik mag me het apezuur klikken op de wissels in het banenplan. Er beweegt niets ! . ( en ja........ik heb eerst op het spiegelei gedrukt om verbinding te maken met de baan )
Als ik mijn baan enkel met de LocMaus bedien, werken de wissels weer als een zonnetje.M.a.w. : ze zijn dus wel degelijk aangesloten zoals het hoort."

Ik heb die stappen in die volgorde gezet. Commpoort staat juist vermits ik mijn treinen kan doen rijden. Het is maar omdat het testprogramma de wisseldecoder niet vind, dat ik er dan ééntje gedefinieerd heb.

Vervolgens heb ik de ondertussen aangebrachte hints van medegebruikers geprobeerd ( uitgang 5 tem 8, enz.....) .

Voorlopig dus nog altijd zonder resultaat. Ik weet het, ik moet ergens iets over het hoofd zien, maar voorlopig zou ik echt niet weten wat.

Ik geef nu eventjes mijn antwoord vanop mijn computer op mijn werk. Vanavond ga ik er weer tegenaan.

Mvg,

Philippe.


Roco LokMaus2 + S88XPressNetLi + S88SD16-N

Bewerkt door fluppe op 15 jul 2009 08:50:29
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 jul 2009 :  11:11:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Philippe,

Sorry hoor maar ik vind het verhaal zeer moeilijk te volgen en wil daar eigenlijk ook niet echt tijd in steken.
Hopelijk probeer je de zaken uit mijn vorige bijdrage en reageer je daar op en laat even je eerste bijdrage voor wat het is.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

fluppe

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 15 jul 2009 :  19:22:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Hier zijn we dan weer met de saga van de onwillige wisseldecoder.
Heuglijk nieuws : HIJ WERKT !!

Ik geef voor alle newbies zoals ik, die in de toekomst misschien hetzelfde zullen tegenkomen, hierbij de oplossing die Wim Ros me toestuurde :

----------------------------------------------
Hey  Philippe,
 
Ik weet dat het probleem niet door de interface veroorzaakt wordt. Maar het heeft er zijdelings wel mee te maken.
Ik lees dat je een loc-maus 2 gebruikt, en dat je daarmee de LDT decoders hebt geprogrammeerd. Nu zit daar het probleem. De Roco Maus 2 doet dit op basis van Lokadressen, en dat is iets anders van wisseladressen en commando's
 
Wat nu te doen?? Vraag je je dan af.  Nu het volgende.
 
 
Open Koploper kies het testprogramma en wisselaansturing.
 
Kies daar voor wisseladres 5, druk op het knopje op de LDT zend een wisselcommando via koploper rechtdoor of afbuigend maakt niet uit, druk daarna nogmaals op het knopje. Nu zal de LDT wisseldecoder reageren op adres 5. Programmeer de LDT wisseldecoders absoluut niet op een lager adres, want dan zijn ze onherstelbaar beschadigd. Bugje in  Roco.
 
Suc6
 
Mvg
Wim.
-----------------------------------------------

Het probleem was daarbij ook nog dat ik, in het testprogramma, steeds woordelijk zocht naar "wisseladres", daar waar ik gewoon onder de term "uitgang", adres nr 5 kon invoeren. En dan van daaruit verder de decoder programmeren op de gekende manier.

Hier zit nu dus een heel gelukkige newbie.

Aan allen nog eens : hartelijk bedankt voor het meedenken !

mvg

Philippe.

Roco LokMaus2 + S88XPressNetLi + S88SD16-N
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina