Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 97 / Bezoekers Vandaag: 111
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Update's
 Versie 6.6
 Foutmelding/vastloper bij afsluiten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 18 jun 2009 :  21:03:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik krijg regelmatig een foutmelding/vastloper bij het afsluiten. Ik weet hoe het komt, ik weet hoe ik het kan voorkomen, maar toch gaat het nog regelmatig fout.

Zo gaat het fout:
- Stop de treinen
- Selecteer rode 'spiegelei'
- Communicatie zou nu uit moeten zijn.
- Trek de IB Basic los. (COM3 bestaat dan niet meer)
- Sluit Koploper af.
- Foutmelding verschijnt, en is niet meer weg te krijgen. Enige manier is nog Taakbeheer. Zelfs opnieuw aansluiten IB Basic helpt niet.

Oplossing is om eerst Koploper af te sluiten en dan pas los te koppelen, echter zo af-en-toe gaat het fout en dan is 't ook echt fout.

het is hooguit irritant, maar misschien kan Paul er een keer naar kijken?

Alvast bedankt,

jeroen

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 18 jun 2009 :  21:15:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Jeroen,

Waarschijnlijk verkeerde volgorde :

eerst koploper afsluiten, dan IB BASIC loskoppelen.

Is er dan nog een probleem ? Zo ja, dan even Paul laten weten.

mvg,
Patrick

Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 18 jun 2009 :  21:22:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pjsieders

Jeroen,

Waarschijnlijk verkeerde volgorde :

eerst koploper afsluiten, dan IB BASIC loskoppelen.

Is er dan nog een probleem ? Zo ja, dan even Paul laten weten.

mvg,
Patrick



Hoi Patrick,

Zoals ik in mijn berichtje al doorgaf ligt het aan de volgorde. Bijna altijd doe ik 't ook in de goede volgorde.
Echter af-en-toe doe ik 't in de foute volgorde, en ik ben van mening dat een programma daar op een nettere manier op hoort te reageren.

Maar voor de rest niets dan lof, al is het programma op zo veel punten in te stellen dat je soms het bos niet meer ziet. Maar hoe langer je puzzelt, hoe beter je īt snapt. Ik ben blij dat ik met een klein baantje met Koploper ben begonnen.

groet,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  08:13:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_vd_Meer
Echter af-en-toe doe ik 't in de foute volgorde, en ik ben van mening dat een programma daar op een nettere manier op hoort te reageren.


Ik denk dat dat een verkeerde veronderstelling is.

Daarnaast: waarom trek je de IB los?

Gr, Ben.


Hoi Ben,

ik gebruik hier een laptop voor die ik ook voor dagelijks portie mail- en webverkeer gebruik. Ik heb voor Koploper geen aparte computer beschikbaar. En voorlopig bevalt het formaat (10 inch) en de accuduur (op vorige week na, ca 8 uur) van de laptop goed.

Groet,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  13:53:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_vd_Meer

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_vd_Meer
Echter af-en-toe doe ik 't in de foute volgorde, en ik ben van mening dat een programma daar op een nettere manier op hoort te reageren.


Ik denk dat dat een verkeerde veronderstelling is.

Daarnaast: waarom trek je de IB los?




ik gebruik hier een laptop voor die ik ook voor dagelijks portie mail- en webverkeer gebruik. Ik heb voor Koploper geen aparte computer beschikbaar. En voorlopig bevalt het formaat (10 inch) en de accuduur (op vorige week na, ca 8 uur) van de laptop goed.



Da's geen antwoord op de vraag althans dat bedoel ik niet. Waarom trek je de kabel los terwijl Koploper nog actief is en wellicht ook de IB nog aan staat.

Het beste is toch Koploper afsluiten, Windows afsluiten, IB uitzetten en dan kabels verwijderen?



Dan begreep ik je even fout. Wat er weleens gebeurt is, dat als ik iets vind dat nog niet helemaal goed is geconfigeerd in Koploper dat ik dan het rode spiegelei gebruik. Mijn veronderstelling was dat er dan geen communicatie meer was tussen koploper en de Intellibox.

Dan trek ik de kabel los (het is USB dus Plug-en-pray). Dan kan ik op de bank koploper even aanpassen, terwijl de kinderen nog wat rondjes rijden met de trein (via de Intellibox).

Vermoedelijk probleem is waarschijnlijk dat als de kabel wordt losgetrokken, de COM3-poort kompleet verdwijnt. Normaal gesproken, bij fysieke COM-poorten blijft de COM-poort natuurlijk bestaan, ongeacht of er een kabel inzit of niet.

De procedure is nu dus momenteel, Koploper afsluiten, kabel los, koploper opstarten. En dat levert 2 extra stappen op.

Groet,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  14:10:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Jeroen,

Doe het gewoon in de juiste volgorde en er is niets aan de hand.

Wat jij doet is te vergelijken met een telefoongesprek. In de ene kamer ben je aan de telefoon. Dan wil je naar de andere kamer, dus je trekt de stekker uit de muur. In de andere kamer doe je de stekker weer in de muur en je telefoongesprek is, helaas, compleet verdwenen.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  15:45:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door santhe

Jeroen,

Doe het gewoon in de juiste volgorde en er is niets aan de hand.

Wat jij doet is te vergelijken met een telefoongesprek. In de ene kamer ben je aan de telefoon. Dan wil je naar de andere kamer, dus je trekt de stekker uit de muur. In de andere kamer doe je de stekker weer in de muur en je telefoongesprek is, helaas, compleet verdwenen.

Theo.



Sorry,

't lijkt alsof ik op een paar teentjes heb getrapt en dat is zeker niet mijn bedoeling. Echter in de handleiding staat dat de communicatie wordt uitgeschakeld door het rode spiegelei. En dan verwacht ik dat ik de verbinding mag verbreken.
Om in jouw analogie te blijven, zet ik het gesprek in de wacht om 'm ergens weer op te kunnen pakken.

Ik kan me voorstellen dat anderen er minder last van hebben, omdat de pc dedicated zit verbonden met de treinbaan.

Maar als het volgens jullie geen fout is, so-be-it, dan hou ik er over op.

Groet,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  17:01:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Hoi Jeroen,

Het spiegelei is er voor om de 'logische' communcatie te stoppen.

De fysieke communicatie stoppen doe je door in Instellingen per Database de COM-poort te veranderen naar 'Testen' en omgekeerd, weer op een COM-poort te zetten.

Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  18:13:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

quote:
't lijkt alsof ik op een paar teentjes heb getrapt en dat is zeker niet mijn bedoeling.

Je moet het zo zien dat iedereen je probeert te helpen.
Theo probeerde het b.v. op een ludieke manier duidelijk te maken.
quote:
Echter in de handleiding staat dat de communicatie wordt uitgeschakeld door het rode spiegelei. En dan verwacht ik dat ik de verbinding mag verbreken.


Zoals Karst al zegt met het spiegelei start en stopt de logische commuicatie.
De com poort blijft gewoon open staan. Pas als koploper wordt afgesloten wordt ook de comm. poort gesloten. Dat zlefde gebeurd ook met de testmode zoals Karst schrijft.

Ik hoop ook dat hiermee je probleem is opgelost.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 19 jun 2009 :  23:50:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Karst en Agebe,

Bedankt voor jullie reactie. De bedoeling van het rode spiegelei is nu duidelijk. Het zij zo. Ik zal zo netjes mogelijk doen in het loskoppelen van de IB.

Groetjes,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 jun 2009 :  19:57:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Als jij de IB Basic uitzet verdwijnt er in Windows een 'virtuele' commpoort. Dat Koploper hiervan over zijn nek gaat weet ik. Echter ik ooit ook eens 3 avonden bezig geweest om het netjes te kunnen opvangen. Dit is mij niet gelukt en ik laat het hier dan ook maar even bij.
Verder kan ik wel zeggen dat in de volgende versie al bij het afsluiten met het rode spiegelei de communicatie wordt gesloten. Of dit helpt? Ik zou het niet weten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina