Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 389 / Bezoekers Vandaag: 6407
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Automatisch rijden- Handmatig rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

J.Cox

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 11 jul 2006 :  10:05:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Koplopers,

Ik wil graag met het programma Koploper mijn modelbaan automatisch gaan besturen, maar ik zit met het volgende probleem.
Kan ik met Koploper een gedeelte van de baan ook handmatig besturen, terwijl de rest gewoon automatisch doorgaat.
Bijvoorbeeld, trein A komt op spoor 1, trein A wordt met de hand naar de draaischijf gereden.
Trein B neemt het treinstel met de hand over, en gaat weer, naar aanmelding automatisch verder.

En kan ik de wissels handmatig bedienen als Koploper automatisch rijd?

Groetjes J.Cox

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 jul 2006 :  10:13:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo J. Cox,

Je wil dus een trein die automatisch rijdt laten overschakelen naar handmatig. Dit kan eigenlijk een aantal manieren:
- de loc kan geen vervolg blok kiezen en schakelt zelf over naar handmatig rijden. Daar jij het hebt over een spoor op het station denk ik niet dat deze optie wil werken
- je kan een hele korte vaste treinroute maken en hiermee de loc in het laatste blok laten stoppen met automatisch rijden.
- Je kan via het rijden naar een bestemmingsblok de loc daar ook laten wachten. Je moet deze dan zelf uit automatisch rijden halen.

Het aankoppelen en weer laten vertrekken kan natuurlijk op de normale manier waarop jij altijd een trein laat vertrekken.

Als jij handmatig rijdt, ga jij dan ook over wissels/sporen heen die ook tijdens automatisch rijden door andere treinen gebruikt kunnen worden? Zo ja, dan moet je met handmatige wissesltraten gaan werken om de wissels en/of sporen te bezetten en op deze manier veilig handmatig overheen kan rijden.

Wissels die niet zijn gereserveerd kan je altijd door erop te klikken omzetten, ook als Koploper automatisch rijdt.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina