Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 71 / Bezoekers Vandaag: 71
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 71
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vertrekrichting afhankelijk van voorgaande beweging
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

davevdlocht

Netherlands
153 berichten

Geplaatst - 09 apr 2009 :  11:18:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Ik zal even de situatie uitleggen.

Op mijn baan kunnen de goederentreinen via een enkel blok het rangeerterrein benaderen.

Dit blok is echter vanaf 2 kanten te benaderen.
Wat ik nu wil is dat wanneer een getrokken trein met de lok voorop/vooruit het rangeerterrein op rijdt, deze ALTIJD in het blok vóór het rangeerterrein (na rangeerbeweging) keert om weer als getrokken trein de hoofdbaan op te rijden.

Omgekeerd idem dito voor een trein die achteruit het rangeerterrein op rijdt, deze dient dus absoluut niet te keren in het blok voor het rangeerterrein. Anders wordt het een duwtrein.

Iemand suggesties hoe dit toe te passen?

Groetjes,
Dave

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  11:38:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Dit zal je in vaste routes moeten oplossen, je weet dan van welke kant de trein is aangekomen.

Overigens is het wel een mooi gezicht, een geduwde goederentrein, pas zag ik er ook een bij Railz Miniworld , die vertrok bij een rangeer beweging ook naar de verkeerde kant.(stond er bij en keek er naar)

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 09 apr 2009 11:59:23
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  11:41:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dave,

Stuur je datbase ff mee dan is het makkelijker meedenken, ik denk ook aan een vaste route zeker als er ontkoppelen bij komt



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  11:59:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Bij deze Rob...

Verder gaat het om blok 9. Als een trein vanuit blok 6 via blok 9 naar 22, 23 of 24 gaat dient deze na de rangeerbeweging naar blok 11 te gaan.

Als een trein vanuit blok 10 via 9 naar 22, 23 of 24 gaat dient dit uiteindelijk blok 5 te zijn.

En w.b.t vaste routes, tja daar heb ik ook aan zitten denken. Ik wil echter juist het variabele er in houden, en met vaste routes wordt juist dit ook erg statisch volgens mij. Een goederenlok hoeft niet altijd blok 9 in te rijden en te gaan rangeren. Beetje afwisseling hierin is wel mooi.

Groetjes,
Dave

Download Attachment: DaveXpressnet1.bck
127,53 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  13:13:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Tegenwoordig los ik deze zaken op via variabele routes en niet meer met vaste routes.

Je moet je dan echter wel verdiepen in logische acties, speciale acties en variabele routes.

van blok 6 > 9 (rangeer) naar blok 11
Je hebt nodig:
(Per trein of type)
1. Logische actie: Trein komt uit blok 6 (geen criteria)
2. Logische actie: Trein rijdt van blok 6 naar 9 (met criteria)
3. Speciale actie: Hier 2e logische actie aanvinken en bij de actie de 1e logische actie op waar zetten.
4. Variabele route: Richting verbod van trein naar blok 5

Zodra de logische actie (2) waar wordt dan gaat de speciale actie (3) af en zet de logische actie (1) aan waardoor de variabele route (4) in werking treed.

Hierdoor kan de trein niet naar blok 5 en moet hij wel naar blok 11.

En vooral niet vergeten:
5. Logische actie: trein rijdt van blok 9 naar 11 (met criteria)
6. Speciale actie: Hier 5e logische actie aanvinken en bij de actie de 1e logische actie op niet waar zetten.

Je moet er tenslotte voor zorgen dat wat je aan gezet hebt ook weer uit gaat want zou de trein de volgende keer van 10 naar 9 gaan dan ben je de sigaar want dan mag hij nergens meer heen.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 09 apr 2009 13:16:16
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  14:33:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Je moet hier maar eens naar kijken.

Ik heb aangevuld in blokken Nr 9
uit 6 --> 22-23-24
uit 22-23-24 naar 11 + keeropdracht (is ook een atwoord op je volgende vraag)
2 logische acties aangemaakt 212 van 9>11 en 212 van 9>5
2 Speciale acties aangemaakt **test 212 vaste route en *test 212 vaste route uit 6 niet naar 8
En ik blok 6 de kansen voor keuze welke blokken gelijk gemaakt heb.

De 212 geactiveerd voor deze vaste route.

Doel hetzij vanuit 6 gaat de 212 naar 8 of 9 indien gekozen voor 8 gaat de 212 vanuit 10 naar 9 indien dat zo is gaat de 212 bij de volgende ronde naar 9 en doet zijn riedel en dan rechtstreeks naar 11 > 12-13 >7 >5

Het is een idee waar m.i. nog veel meer mogelijkheden in zitten maar wat altijd moeilijk is omdat de gedachten gang heel moeilijk te verwoorden is.

Andere opmerking is dat er veel mogelijkheden in de blokken nog niet zijn ingevoerd(vraag : Alternatieve blokken in vaste route) wat dus ook tot de beperkingen voert die je daarin opsomt.

Ik hoor het wel of dit iets is.


Download Attachment: 20094911501_aanp.bck
135,76 KB

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  14:38:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Dank voor de (snelle) reacties!

Ik ga er eens even mee aan de slag...

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 10 apr 2009 :  19:12:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Daar was ik weer...

Het kan uiteindelijk VEEEEL eenvoudiger.
Zonder gebruik te maken van een vaste route o.i.d., maar gewoon lekker variabel.

Paul gaf me per e-mail een tip (lees: compleet antwoord met aangepaste database). Het is nu opgelost door gebruik te maken van een 'Gecombineerd verbod' en een aanvulling ('Keren toegestaan bij ......').

Voor de geïnteresseerden hierbij ook de database met hierin deze oplossing verwerkt.

Zie de variabele routes genaamd 'Uit 10 > rangeer > 5' en 'Uit 6 > rangeer > 11', tabblad 'Divers'.

Groetjes,
Dave


Download Attachment: DaveXpressnet1.bck
133,14 KB

Bewerkt door davevdlocht op 10 apr 2009 19:16:26
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 apr 2009 :  20:01:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Bedankt voor de info, dit opent ook nieuwe perspectieven voor mij



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina