Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 90 / Bezoekers Vandaag: 1402
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 remmen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

gwijnholds

Netherlands
25 berichten

Geplaatst - 25 jun 2006 :  08:19:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Forum,Kan ik ik ook van
1 lok rem gegevens verwijderen?Ik heb namelijk een paar loks die niet netjes remmen(lok 13 en 60),in oa blok 3 t/m 8,ze remmen niet af bij binnenkomst en gaan met de zelfde snelneid door tot de stopmelder,stoppen dan maar schieten veel te ver door.Andere loks doen het goed in die zelfde blokken,wat doe ik verkeerd?mvg Gerhard Wijnholds.




Download Attachment: Wilger.bck
105.84 KB

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 jun 2006 :  10:55:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard,

Je kan van 1 loc de remgegevens verwijderen. In het locomotief overzicht moet je dan op de regel van de locomotief waarvan je remrecords wilt verwijderen even klikken met de rechtermuisknop.
In het popupmenu is een van de mogelijkheden 'verwijder remgegevens'. Op deze manier kan je van 1 loc de remgegevens verwijderen.

Ik heb even in simulatiemode naar je database gekeken en kan niet 1,2,3 ontdekken waarom de door jouw aangegeven treinen niet zouden remmen. Een ding werkt in de simulatie mode bewust niet: leren remmen.

Voordat je de gegevens verwijderd zou je eens even moeten kijken wat de communicatielogging vermeldt als een van beide locs in de bewuste blokken niet wil remmen. Als het goed is moet Koploper hier toch het een en ander over melden.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 25 jun 2006 :  11:15:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard,

Bij Onderhouden locomotieven zie ik bij lengte dat je lokomotieven een grote lengte hebben. Hier komt normaal de lengte van de loc te staan.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 jun 2006 :  11:52:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub/Gerhard,

De lengte van de loc/trein heeft niets te maken met het remproces. Het zou inderdaad netter zijn in onderhouden locomotieven de loc lengte in te geven en in het rijwindow de lengte van de wagens.

Wat mij nu even verder opvalt in de database: in aanvullende blokgegevens wil jij bijvoorbeeld in blok 3 de loc 'db 103' extra cm laten doorrijden. Dit werkt alleen bij het rijden met geijkte snelheden. Het zal in jouw database dus niet kunnen werken.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 25 jun 2006 :  12:10:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt Paul de loclengte heeft inderdaad niet te maken met het leerproces maar vond deze zo groot, b.v. een lok van 175cm lang.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 25 jun 2006 :  17:11:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag, Paul en Hub,Ik heb vanmiddag even snel gekeken met lok 13,iedere keer naar blok 6 gestuurd en met com logging gekeken wat er gebeurde.De lok komt met gemiddelde snelheid binnen en stopt bij de stopmelder,schiet dan te ver door en geeft deze melder vrij.In de logging wordt alles weer gegeven en bij de volgende keren wil hij,met 50% meer remmen maar de lok stopt iedere keer te ver.het log geeft wel aan dat hij bij binnenkomst begint snelheid te verminderen,maar de lok gaat met de zelfde snelheid door.
Ik denk dat er een vertraging zit tussencommando Koploper en lok(s).
Als Ik de lok handmatig met de rijwindow bedien,en ik zet de schuif op 0,dan duurt het ong 2-3 voor dat er reactie komt.Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.mvg Gerhard

Bewerkt door gwijnholds op 25 jun 2006 17:18:15
Ga naar bovenaan de pagina

administrator

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 25 jun 2006 :  17:17:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator  Reageer met citaat
Gerhard,

Hebben de treinen dezelfde decoders en instellingen?

Het klinkt mij als een massa vertraging in de decoder.

mvg
erwin kooij
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 25 jun 2006 :  20:52:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Het zou best eens kunnen wat erwin zegt.
Indien mogelijk zet de massasimulatie van de decoder op minimaal.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 26 jun 2006 :  20:32:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Erwin en Hub,Ik heb massa sim helemaal terug gezet,maar de lok remt niet bij binnenkomst,in de logging staat wel dat ie terug regeld ,maar dat gaat heel snel.Bij de stop melder stopt hij maar schiet veel te ver door.Het rare is dat lok 60,in het begin wel afremde maar nu ook doorschiet.mvg Gerhard
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 26 jun 2006 :  20:49:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerhard,

Als je de massasimulatie bij de decoder laag zet, is zeer aan te bevelen, dan moet je dit instellen in Koploper bij het treintype.

Staat deze goed ingesteld.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 jun 2006 :  20:55:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerhard,

Toch moet je het zoeken in het leren. Jij rijdt niet met geijkte snelheden, hierdoor is het remproces altijd trager dan leren remmen met geijkte snelheden en cruisecontrole.

Als jij voor loc 60 alle remrecords hebt verwijderd. Lijkt het wel of de loc niet meer wil remmen. Hoe komt dit? Als je kijkt in instellingen per database op het tabblad "Remmen/Spooktrein/Massa" zie je dat de intiele tijd op 60 seconde staat. Als een nieuw record wordt aangemaakt is dus de tijd dat de trein op gemiddelde snelheid blijft doorrijden 60 seconde. Hij komt dus veel te hard bij de stopsectie aan.
Als jij de logging aanzet voor het leren remmen zie je hiervan ook meldingen.

Advies:
Verwijder nogmaals van loc 60 alle remrecords en zet bovenstaande initiele tijd eens op 5 seconde (of zelf 0). Ik vermoed dat de trein dan wel op tijd zal gaan afremmen.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 26 jun 2006 :  22:06:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,
ben blij dat jij dit nu post. Ik ben nu nog met een proefversie (alleen PC simulatie-tests van de baan) van mijn baan aan het werk, en zou hier ook wel eens tegenaan gelopen kunnen zijn. Is deze 60 sec. een standaard instelling in Koploper? Misschien een idee om dit standaard op 0 te zetten?

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 jun 2006 :  06:57:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Corné,

Default instellingen je eigenlijk nooit goed. Het idee wat ik als een trein met gemiddelde snelheid aankomt bij een stop sectie en dan veel te ver doorschiet is:
- gemiddelde snelheid is wel aan hoge kant
- de stopsectie is aan de krappe kant

Wanneer wordt gereden met geijkte snelheid (en dat is de meerderheid!) zal het leren remmen veel sneller verlopen. Bij lange blokken zal als de default 0 is, iedereen weer gaan vragen kan deze niet langer het duurt zo lang.

Omdat ik het toch nooit goed doe met deze instelling laat ik deze gewoon staan op de waarde zoals deze nu wordt gebruikt.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 27 jun 2006 :  07:20:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,bedankt voor je raad,ik daar was er zelf 123 niet opgekomen.Ben verder wel bezig loks nu te ijken,maar dan loop in tegen nieuwe problemen op dat ze langzaam gaan,terwijl in de blokken en bij lok/bloktype s wel hogere snelheden mogen.mvg Gerhard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 jun 2006 :  07:35:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerhard,

In het loc overzicht kan je ook een kolom tonen hoe Koploper de snelheid heeft berekend. Dit kan voor het zoeken hoe Koploper aan de snelheden komt een prima hulpmiddel zijn.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 27 jun 2006 :  09:43:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,
je hebt idd wel gelijk dat default instellingen nooit goed zijn.
Wat ik me wel afvraag is of deze 60 sec ooit door iemand gebruikt (kan) worden? Het lijkt mij dat je dan wel een erg lang blok, of een erg lage snelheid nodig hebt?

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 jun 2006 :  09:57:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Corné,

Zelf gebruik ik dit. Ik wel namelijk dat de trein de eerste keer gewoon met gemiddelde snelheid op de stopmelder aankomt. De volgende keer is het dan al bijna goed (geijkte snelheden).

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 27 jun 2006 :  11:53:22  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, als ik het goed begrijp is het dus voornamelijk een tric om het leren remmen te bespoedigen. Ik vond het een wat rare instelling, maar als je weet hoe de calculatie voor het leren remmen precies in elkaar zit, zal het dan wel weer logisch zijn.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

gwijnholds

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 27 jun 2006 :  18:48:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag,Paul en anderen,bedankt tot zo ver,Ik heb het nu weer vrij aardig aan de gang.mvg Gerhard
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina