Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 163 / Bezoekers Vandaag: 5478
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Marklin CS1 - massasimulatie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

efl045

Belgium
18 berichten

Geplaatst - 28 feb 2009 :  11:35:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het testen met Koploper op een testbaan met een 10-tal wissels (niet allemaal bediend), 11 blokken en een lok of 6 à 7. Niet echt ingewikkeld, maar complex genoeg om 'alles' eens mee uit te testen.

Ik werk met een Marklin CS1.

Voor het afremmen gebruik ik enkel de sturing uit Koploper, de 'massasimulatie' van de Marklin loks is minimaal of uit gezet.

Ik had op een bepaald moment alles netjes gedefiniëerd en het zaakje toch wel al wat 'onder de knie' dacht ik, maar toch bleef af en toe een lok te ver doorrijden bij het remmen. Zelfs tot op wissels met alle nare gevolgen van dien.

Ik geef niet gauw op en vraag niet snel hulp, dus bleef ik onverstoorbaar verder testen.

Ik had jaren niet meer gereden met mijn Marklin locs, dus wisselde ik wel regelmatig van lok. Wel werd altijd eerst elke loc 'geijkt'.

Op een bepaald moment had ik geen last meer van 'te ver doorrijden'.

Van dan af was het echt 'perfect'. Ik dacht: 'alles opgelost'.

Tot op een bepaalde dag een lok weer 'te ver doorreed'.

'k Heb de lok dan op de baan gehouden en ook geen andere loks meer gewisseld.

Het bleek dat altijd dezelfde lok 'te ver doorreed', om het even waar op de baan.

Dat maakte het foutzoeken al wat gemakkelijker.

Het bleek dat de lok nog door reed als de CS1 snelheid '0' uitstuurde, dus het rijgedrag zoals de 'massa simulatie' actief is.

Nochtans had ik bij het definiëren van de loc een functie (F4) gedefiniëerd die altijd de 'massa simulatie' uitzet.

Dat zie je op de CS1 omdat het 'snelheidscurve' pictogram doorstreept wordt.

Nu blijkt echter dat als ik opstart, bij de bepaalde lok die steeds 'te ver doorrijdt' het pictogram op de CS1 'doorstreept' is, maar de massasimulatie actief blijft. En de lok rustig doorrijdt zonder sturing uit de CS1.

Dit blijft zo tot ik op de CS1 de functie manueel bedien (eigenlijk weer actief maak) en de CS1 weer een commando krijgt van Koploper, waarbij het 'snelheids' pictogram weer doorstreept wordt en de 'massa simulatie' daadwerkelijk afgezet wordt.

En dan blijft het altijd goed.

Ik heb dat fenomeen achteraf ook opgemerkt met andere loks waarbij de 'massa simulatie' met een functie afgezet dient te worden.

Ik veronderstel dat ik dus zeker niet de enige gebruiker kan zijn die hiervan last heeft.

Enkel als ik uitsluitend loks gebruik waarbij de 'massa simulatie' met een potentiometer in de lok afgezet is werkt alles perfect. Waaruit ik dus meen te mogen besluiten dat mijn defenities in Koploper in orde zijn.

Ik veronderstel dat de CS1 de funtie verkeerd voorstelt, dus 'maasasimulatie' 'uit' terwijl ze in werkelijkheid 'aan' staat, maar vraag mij af waarop Koploper dit niet 'corrigeert' tot op het moment dat de functie 'manueel' op de CS1 omgeschakeld geweest is. 'Kijkt' Koploper misschien hoe de functie staat en doet niks als het 'niet nodig' is?

Heeft nog iemand dit gedrag opgemerkt (of is hiermee nog aan het 'worstelen')?

Franky, 'beginner' maar met 'gevorden' problemen...(vrees ik)

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 feb 2009 :  11:54:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Franky,

ik rijdt regelmatig met Mfx locs met massasimulatie aan in Koploper, als de snelheden geijkt zijn, kan je overal snelheden in blokken, wisselstraten, treintypen, bloktypen etc. instellen, maar goed je kan natuurlijk ook met koploper de massasimulatie onder de f4 knop uitzetten, zodat jij dat niet zelf op het CS hoeft te doen. Als je bij onderhouden locomotief de f4 toets programmeert als aan of juist uit, dan werkt het immers altijd als koploper de locomotief aanstuurt,

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

efl045

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 28 feb 2009 :  12:24:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Walter,

Bedankt voor je antwoord, maar ik probeer juist uit te leggen dat ik voor de loc de functie F4 heb gedefinieerd in Koploper en deze ook laat uitvoeren, maar dit niet (goed) lijkt te werken. De CS1 laat de functie bij het opstarten verkeerd zien en Koploper 'corrigeert' dit niet. Wel als ik de functie 'manueel' op de CS eerst eens gewijzigd heb. 't Lijkt er dus op dat Koploper de functie slechts aanstuurt als deze ook daadwerkelijk 'moet' gewijzigd worden, dus als Koploper een verschil ziet met wat er gewenst is.
Blijft natuurlijk de vraag waarom de CS1 de functie anders toont dan ze werkelijk is bij het opstarten.
't Is moeilijk uit leggen, maar kan eigenlijk niet veel toevoegen aan mijn uitvoerige beschrijving in mijn eerste bericht.

Franky
Ga naar bovenaan de pagina

efl045

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2009 :  11:49:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag,

Ondertussen heb ik nog heel wat uurtjes verder getest ('k geef niet gauw op...) en weet nu zeker dat het probleem reproduceerbaar is en zich (voor zover ik weet)enkel voor doet met de zogenaamde 'hobby' locs van de 36xxx serie. Deze locs hebben behalve de verlichting slechts 1 functie, nl. F4 waarmee de ingestelde optrek- en afremvertraging kan aan of uit gezet worden.
Als de optrek- en afremvertraging uit gezet wordt door F4 aan te zetten (ook via Koploper) dan gaat dat soms al van bij het starten, maar gegarandeerd na een 10-tal minuten rijden mis.
Koploper zendt netjes "set...func[4,1]", op de CS wordt het snelheidscurve icoon doorstreept zoals het hoort, de CS antwoordt "REPLY set...func[4,1]", maar de loc rijdt onverstoorbaar nog een eindje door bij speedstep[0]. Hoe ver, dat hangt gewoon af van de ingestelde optrek- en afremvertraging...
Dit blijft zo, alhoewel Koploper bij ieder loc commando "set...func[4,1]" verstuurt. Het komt enkel goed door eens de tegengestelde opdracht te versturen, dus "set...func[4,0]", en dan opnieuw "set...func[4,1]", of door de functie eens manueel om te schakelen op de CS.
Ik heb ook enkele keren kunnen nagaan wanneer het mis gaat: een kleine kortsluiting van een sleper is voldoende...
Blijkbaar "zien" de decoders in de hobby locs dan een "corrupt" datapakket en schakelt F4 in de decoder 'uit', en aanvaardt geen boodschappen meer om de functie aan te zetten tot de boodschap echt ontvangen is om de functie daadwerkelijk uit te zetten.

Heeft dit nu met Koploper te maken? Ja en neen, Koploper kan hier natuurlijk niks aan doen, maar als je Koploper gebruikt en je locs hebben dit 'fenomeen', dan loopt het natuurlijk wel helemaal mis...Koploper verwacht dat een loc stil staat als er "speedstep 0" naar toe gesturd wordt, en dat is nu niet meer het geval....

Is dit oplosbaar? Natuurlijk, ik heb van al mijn "hobby"-locs "CV03" op "1" gezet, dus hetzelfde als de potentiometer helemaal af zetten op een decoder zonder functie F4. 't Maakt nu niks meer uit of F4 aan of uit staat.

Ik hoop dat anderen hier wat kunnen aan hebben want ik heb ondervonden dat het heel lang kan duren vooraleer je door hebt waarom een loc soms 'te ver doorrijdt'...en dit dus niet noodzakelijk iets moet te maken hebben met een instelling binnen Koploper.

En zoals al gezegd, aangezien ik het probleem moeiteloos kan reproduceren met verschillende locs, kan ik zeker niet de enige zijn die last heeft van dit fenomeen.

Groeten,

Franky
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2009 :  18:06:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Franky,

de Marklin locs met Fx decoder staan bekend om hun altzheimer gedrag, maw als ze even stroomloos komen te staan, dan vergeten de locs wat de laatste instelling was. Heeft dus niks met Koploper van doen. Laat je de locs rustig afremmen dus niet met al te hoge snelheid op de stopsectie laat doorrijden, dan staan de treinen echt met een niet al te hoge afremvertraging op tijd stil. Het ijken van locs is aan te bevelen, zeker met ingestelde maximum snelheden voor blokken etc. geeft dit een mooi resultaat.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 03 mrt 2009 18:23:41
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2009 :  19:14:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Ijken heeft alleen zin als decoder cruise controle bezit! Anders is ijken zelfs niet eens aan te raden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

efl045

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2009 :  07:14:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Walter,

Ik geloof dat het nog niet helemaal duidelijk is voor jou wat er nu precies mis gaat.

Mischien moet je mijn laatste stukje toch nog eens aandachtig herlezen: dit heeft niets met 'Altzheimer' te maken.

Het 'fenomeen' blijft ook na herhaaldelijk stoppen en weer rijden van de lok. Snelheidsinformatie wordt wel nog verwerkt, natuurlijk 'vertraagd' zoals ingesteld met CV03. Maar daar 'luistert' de lok wel nog naar.

Het gaat er om dat de decoders de F4 functie afzetten en niet meer willen aanzetten. Het commando wordt herhaaldelijk gestuurd door Koploper, dus het 'even vergeten' zou helemaal niet erg zijn. Dat moet normaal bij het volgende lok commando al weer in orde zijn.
Er moet echter eerst een omgekeerd commando gestuurd worden, 't zij door Koploper, 't zij rechtstreeks op de CS, en dan wordt F4 weer aangezet, ook vanuit Koploper.

Met 'ijken' kun je hier helemaal niets aan verhelpen: de loc rijdt plots verder door als F4 uit gaat en er wordt verondersteld dat F4 nog aan staat: m.a.w. Koploper is de loc op dat moment 'kwijt', die luistert op dat moment niet meer naar doogestuurde snelheidsinformatie, hij haalt die op dat monent gewoon uit zijn eigen decoder. En als de CV03 op een grote waarde staat (zoals standaard bij Hobby locs) loopt de lok echt een heel eind door als hij al lang stil zou moeten staan.

Ijken houdt nog altijd in dat de lok zich 'netjes' gedraagt en niet de ene keer met en de andere keer zonder 'vertaging' reageert op commandos van Koploper. Dus dat helpt hier echt niet.

't Enige dat helpt is met CV03 de optrek- en afremvertraging 'uit' zetten. Dan luistert de loc netjes naar de speedsteps die Koploper stuurt, ongeacht of F4 aan of uit staat.

Gelukkig lijken (althans) bij mij enkel 'Hobby' loks hiermee 'besmet'.

Ik lees ook af en toe berichten dat dergelijke loks zonder aansturing 'traag voortkruipen', vermoedelijk gaat het hier om dezelfde fout.

De V80 is bijvoorbeeld zo een 'Hobby' lok uit de 36xxx serie.
Ook de 'Looney tunes' lok hoort daar bij.

Ik heb er nu gedurende de laatste maand 10-tallen uren mee bezig geweest en daarbij minstens 30 loks getest en heb gelukkig op geen enkele MFX lok het fenomeen gehad (loks met potentiometers zijn hier uiteraard ongevoelig voor).
En gelukkig heb ik niet al te veel 'Hobby' locs...

Om zeker te zijn dat er geen foute snelheids informatie gestuurd wordt uit Koploper (sorry Paul dat ik aan jou getwijfeld heb, maar een 'meten' is 'weten') heb ik zelfs met een LAN protocol analyser de pakketjes bekeken die de PC naar de CS en de CS terug naar de PC stuurt en dat is allemaal heel correct (zie mijn vorig stukje).

Zoals alles nu is ingesteld laat ik mijn loks stoppen 'op de centimeter', wat ook nodig is, want op mijn testbaan is er niet veel plaats.

Voor mij is alles (voldoende) opgelost, maar ik wilde dit delen met de anderen omdat vroeg of laat nog iemand hier 'tegenaan loopt' en er dan misschien sneller zal 'van af ' zijn dan ik, want geloof mij, als 1 lok tussen 6 of 7 andere andere plots te ver begint door te rijden na 10 tallen minuten correct te hebebn gereden en alles 'in orde' lijkt in Koploper en op de CS, dan duurt het een tijdje vooraleer je door heb wat er precies gebeurt.

En op grote banen met veel plaats zie je het misschien niet eens, maar heeft niet iedereen op zijn baan, 't zij zichtbaar, 't zij verborgen, ergens een plaatsje waar het zo al 'krap' is om netjes ste stoppen? En daar gaat het dan goed mis als F4 plots af staat ipv aan....


Groeten,

Franky


Groeten

Franky
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2009 :  08:05:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Franky,

ik denk dat ik het probleem best gesnapt heb, ik heb ook een aantal Hobby locs zoals de Hercules LTE (gelijk aan de Loony Tunes), dat de rijeigenschappen niet denderend zijn, als de stroomvoorziening niet 100% is neem ik dat voor lief, en zorg liever voor schone rails en locwielen. Echter onder de F4 toets zit ook de cruisecontrol, en wil absoluut dat deze aanstaat, want hierdoor is de snelheid wel constant. De optrek / afremvertraging is met het CS simpel in te stellen, dus geen lange afremtijd gebruiken. Mochten je locs gaan kruipen op de baan, zet dan in onderhouden locomotieven op het 1e tabblad de minimum snelheid wat omhoog.

Ik zou zeggen werk om het F4 probleem heen, ook bij mij zijn de hobby locs nl. in staat om op de cm. nauwkeurig te stoppen in combinatie met Koploper en het CS1.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

efl045

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2009 :  09:30:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Walter,

Bedankt voor je reacties en het 'mee' denken, alhoewel ik vrees dat we op een totaal andere golflengte zitten..;

Al wat je zegt weet ik heel goed, daar is het mij hier allemaal niet om te doen. En heeft er ook niet helemaal mee te maken.

Het 'probleem' heeft ook helemaal niets met instellingen binnen Koploper of zelfs op de CS te maken. En kan dus langs die weg niet 'opgelost' worden.

Ik heb al meermaals uitgelegd (of dat althans geprobeerd) dat er een 'work-around' voor is en ik die ook heb toegepast; maar daarmee is het 'probleem' niet weg, je hebt er dan enkel geen last meer van...

Het 'probleem' krijg je enkel weg door in die loks een andere decoder in te bouwen.

Maar dat ben ik geenszins van plan, dat zijn die Hobby loks mij niet waard. En 'k heb genoeg andere loks zonder 'problemen' :-)


Ik probeer gewoon een bestaand probleem exact te duiden zodat als anderen er tegen aan lopen (wat volgens mij zeker niet uitgesloten is), ze het gemakkelijker kunnen herkennen en 'omzeilen'. En er niet zo lang moeten naar zoeken als bij mij het geval was...


En geloof mij of niet, dat 'probleem' zit zeker en vast ook in jouw Hobby locs, maar 't kan best zijn door de manier dat je bepaalde zaken hebt ingesteld dat je er geen last van hebt (zoals bij mij nu ook het geval is).


Groeten,

Franky
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina