Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 134 / Bezoekers Vandaag: 7443
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Start met LocoNet interface
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ben

Netherlands
881 berichten

Geplaatst - 12 feb 2009 :  21:23:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Koplopers,

Heb sinds vandaag de nieuwe LocoNet interface in gebruik van Wim/Karst. Rij al een uur paar uur probleemloos en geen resets. Zo blij als een kind.

Wel de volgende vraag.

Als ik de IB aanzet start deze in "stop mode", rode lamp brand. Bij het bedienen van het groene spiegelei wordt communicatie gezocht maar krijg: Fout Er is geen respons van de centrale eenheid! Met het RS232 protocol had ik dit niet. De oplossing is eenvoudig, eerst de IB met Go aanzetten en dan groene spiegelei indrukken. Maar ik vroeg me af of het anders kan/moet.

Spoorgroeten,
Ben.

Bewerkt door Ben op 12 feb 2009 21:53:48

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 12 feb 2009 :  23:00:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Ik heb mijn Loconet interface nog niet ontvangen, dus ik kan niet uit eigen ervaring reageren. Ik he tijdens de testfase ook wel berichten langs zien komen dat het kennelijk uitmaakt om eerst de IB/TC aan te zetten en dan pas de interface, cq deze dan pas aan te sluiten.
Overigens heb ik, toen ik twee jaar geleden met Koploper begon, dat proleem ook bij de RS232 uitgang gehad. Paul heeft er toen nog een hele avond aan besteed en het had toen iets te maken met het uitlezen van de s88 modules. Ook toen was het probleem op te lossen door de IB/TC handmatig op "GO" te zetten. Inmiddels heb ik het probleem niet meer. Als ik mijn Loconet in gebruik heb, zal ik laten weten hoe het bij mij werkt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 feb 2009 :  23:15:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Ik heb er geen last van, reageert direct op de start van Koploper. En dit is een zeer tevreden gebruiker

Grtz Rob

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 12 feb 2009 :  23:22:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste spoorvrienden
Ook ik heb mijn Loconetbuffer vandaag ontvangen. Het werkt prima na de benodigde instellingen. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om langdurig te testen. Bij mij start de IB op in de Stop mode (heb ik zo ingesteld in de IB) en na starten Koploper met groene spiegelei gaat de IB keurig mee. Wel zet ik altijd de IB aan voordat ik Koploper op "groen" zet, maar niet persé voor ik Koploper start

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 15 feb 2009 :  20:57:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Hoi Ben ( en andere, toekomstige, LocoNetIF gebruikers )

Als iets niet werkt zoals verwacht, vraagt dat natuurlijk om onderzoek en verklaring

Dus ook dit fenomeen maar even onderzocht dit weekend...

Wat is het geval ?
In eerste conceptie ( Digitrax ) was LocoNet ontworpen om naast de eigenlijke LocoNet signalen, ook het DCC signaal voor eventueel aangesloten boosters te transporteren.

Hiertoe stond op pin 1 en pin 6 het DCC signaal in tegenfase t.o.v. van ground ( pin 3 en 4 ).
Al snel werd hiervan gebruikgemaakt, door handhelds, terugmelders, interfaces hier hun voedingsspanning uit te laten halen.

Als de centrale echter in de noodstop ging, werd dit signaal onderbroken.
Dit heeft als gevolg, dat ook alle aangesloten apparatuur uitging...

Uhlenbrock heeft dit opgelost, door een z.g. LocoNet T aansluiting te maken, waar de pinnen 1 en 6 op deze aansluiting vast op +12 volt te zetten.

Op de LocoNet B aansluiting staat nog steeds het DCC signaal. En, heeft Uhlenbrock besloten, als de noodstop gedrukt wordt, stoppen we het DCC signaal op z'n 1 niveau. Prima, want dan blijft de energieverzorging van de aangesloten modules intact.

Echter... als de IB koud gestart wordt in 'stop' mode, is er nog nooit een DCC signaal geweest en dus ook niet te stoppen in de 1 stand. Gevolg beide pinnen ( 1 en 6 ) leveren geen spanning. Gevolg hiervan is, dat een daarop aangesloten interface dan ook geen spanning heeft en Koploper dus niet kan communiceren.

Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina