Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 49 / Bezoekers Vandaag: 176
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Koeiekop sein aansturen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Landsweers

Netherlands
54 berichten

Geplaatst - 03 jan 2009 :  11:47:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Om te beginnen een zeer goed 2009 gewenst!

Ik heb een koeiekop sein op mijn baan. Dit sein geeft de stand van de wissel aan (van blok 9-->10 of 9-->34) en wil ik natuurlijk aansturen met Koploper (versie 6.6). Zelf denk ik aan de volgende combinatie van logische en speciale acties:
Logische actie: Trein rijdt van blok 9 naar 10
Speciale actie: Schakel sein in stand recht
Logische actie: Trein rijdt van blok 9 naar 34
Speciale actie: Schakel sein in stand afbuigend

De speciale actie stuurt een Viesmann schakeldecoder aan (adres 44), die het koeiekop sein stuurt.

Het bovenstaande werkt, echter elke trein moet apart benoemd worden in de logische acties. Kan geen mogelijkheid vinden om dit eenmaal voor alle treinen op te zetten.

Graag jullie commentaar hierop en eventueel een betere oplossing. Kan het "grote" aantal logische actie mijn PC vertragen?
Ik zou ook graag een weergave in het koploper scherm willen zien, heb het met schakelaars en seinen geprobeerd, maar gaf geen bevredigend resultaat. Iemand een idee?

Voor info over Koeiekop seinen: zie homepage Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/lichtseinen.htm).

Mijn BCK:

Download Attachment: 010109.bck
130,33 KB

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Peter

H0 gelijkstroom + Intellibox + Pentium 3 + Koploper 6.5 + Widescreen = PLEZIER

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  12:03:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Waarom koppel je de seinsturing niet rechtstreeks aan de wisselsturing? Gewoon elektrisch dus, buiten Koploper om. Lijkt me de simpelste oplossing.
Als het wissel eindafschakeling heeft kun je het sein daarmee sturen.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Landsweers

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  12:10:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Klaas,

Bedankt voor je snelle reactie.
Wat jij voorstelt heb ik eerder gedaan met andere speciale acties, echter mijn wisseldecoders (Lenz LS150) gaven geen betrouwbaar resultaat, vandaar dat ik deze met een Viesmann schakeldecoder aanstuur.
Ook de andere verzoeken in mijn post zijn dan niet te doen, zoals weergave in Koploper scherm.

Bedankt Peter

H0 gelijkstroom + Intellibox + Pentium 3 + Koploper 6.6 + Widescreen = PLEZIER
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  12:32:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Peter,

feitelijk heb je een 3 standen sein, namelijk in combinatie met rood is het sein uit, rechtdoor (rechts) en links. Dit is in koploper in te voeren in een standen sein met uitgebreide eigenschappen met 3 standen op 2 adressen,

1 uit, en 2 uit is stand rood. sein uit dus
1 uit en 2 aan is bv. stand afbuigend
1 aan en 2 uit is bv. andere stand.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Landsweers

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  19:26:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Walter,

Ik heb ook aan aansturing d.m.v. een sein gedacht.
Echter hoe kan het sein afhankelijk worden gemaakt van de wisselstand?

Peter

H0 gelijkstroom + Intellibox + Pentium 3 + Koploper 6.6 + Widescreen = PLEZIER
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  19:37:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Peter,

dat kan aan de hand van de wisselstraat snelheid, ik ken jouw situatie niet, maar normaal is de snelheid van de afgebogen stand langzamer (geel) dan de rechtdoor stand (groen), evt. kan er een speciaal sein voor aangemaakt worden, helaas zit er geen sein in de koploperdatabase die qua uiterlijk overeen komt,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  20:59:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter en Walter,

Je kan ook een schakelaar aanmaken in Koploper en deze in de wisselstraat opnemen. Hiermee kan je dan de koeienkop links/rechts laten tonen.

Het in en uitschakelen van de koeienkop kan je dan op de manier doen die Walter voorstelde. Dus bij rood koeienkop uitschakelen en bij de andere seinstanden koeienkop inschakelen. Bij uitgebreide eigenschappen seinen kun je hier een extra adres opnemen.

Misschien kun je het in en uitschakelen van de koeienkop ook door de seindecoder laten doen, dus zoals Klaas voorstelde. Dat zou dan een schakeldecoderuitgang sparen.

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina