Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 127 / Bezoekers Vandaag: 4797
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Analoog met Koploper: haalbare kaart?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

KlaasZ

Netherlands
179 berichten

Geplaatst - 12 dec 2008 :  16:53:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Ik ben nog steeds aan het stoeien met de hardwarematige besturing van mijn analoge spoorbaan.
Vroeg ik me af: is het mogelijk om Koploper in te zetten als stuurprogramma voor een analoge baan? En dan bedoel ik niet de oplossing met Dinamo, maar echt een manier om uit Koploper aan/uit signalen te krijgen waarmee ik wissels kan zetten, of een treinregelaar laten optrekken, resp. afremmen.
Iemand een idee in welke richting ik hier moet denken?

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  17:12:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Klaas,

Volgens mij moet je dan eens kijken/praten met de leden van schiespoor. Deze hebben volgens mij een marklinbaan waarop ook analoog gereden kan worden en dan bestuurt met Koploper.
Ik vind het zelf geen gezicht, maar hun zijn er blij mee.

http://www.schiespoor.nl

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  17:22:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Paul, bedankt voor de link. Ik zal eens contact met ze opnemen.

En wat vind je geen gezicht? De Märklinbaan, het rijgedrag, of iets anders?
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  18:30:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo,allen,

klinkt een beetje in mijn oren, als wissels worden digitaal geschakeld, de seinen werken met stroomonderbreking, waardoor anloge treinen niet verder rijden. Kortom je mist de mogelijkheden van geleidelijk afremmen, langzaam optrekken, licht van de loc gaat uit bij seinen. Kortom eigenlijk een klassieke vorm van een blokgestuurde baan in een nieuw jasje. Ik kan het uiteraard mis hebben,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 12 dec 2008 18:31:23
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  18:41:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

Sorry voor mijn onduidelijkheid. Als ik iets geen gezicht vind, dan bedoel ik in bijna alle gevallen het rijgedrag! En Walter heeft volgens mij volkomen gelijk.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  19:23:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

klinkt een beetje in mijn oren, als wissels worden digitaal geschakeld, de seinen werken met stroomonderbreking, waardoor anloge treinen niet verder rijden. Kortom je mist de mogelijkheden van geleidelijk afremmen, langzaam optrekken, licht van de loc gaat uit bij seinen. Kortom eigenlijk een klassieke vorm van een blokgestuurde baan in een nieuw jasje. Ik kan het uiteraard mis hebben,

Walter, dit is niet wat ik voor ogen heb. Wat ik zou willen doen zal ik met een paar voorbelden beschrijven:

In Koploper kies ik de route die een trein moet gaan afleggen. Koploper zal dan de wissels gaan stellen. Daartoe gaan er normaal gesproken (bij digitaal) boodschappen naar de centrale via de interfaceverbinding. Maar ik heb geen centrale, dus die boodschappen moeten naar een of ander decodeerkastje dat die boodschappen omzet in een contactsluiting. En zo'n contact gebruik ik dan om hardwarematig het betreffende wissel te sturen.

Ander voorbeeld: Koploper is in staat om een trein over het traject te volgen. Weet dus ook wanneer er een rem/stopopdracht gegeven moet worden. Dus trein komt binnen in station (binnenkomstmelder). Koploper geeft, weer via de interface, opdracht om de snelheid te verlagen. Maar ook die boodschap moet gedecodeerd worden, en omgezet naar een conactsluiting. Dat contact vertelt mijn regelaar om terug te regelen, dus afremmen. Even verder komt de trein in de stopsectie. Ook dan weer een boodschap via de interface, die omgezet wordt in een contact, en dat laat de regelaar doorremmen tot stop.
Dus niks met stroomloze stopsecties, de regelaar krijgt de opdrachten. En mijn regelaars hebben al de mogelijkheid om gestuurd te worden d.m.v. externe contacten.

Kortom, in plaats van een digitale centrale denk ik aan een interface die de opdrachten uit Koploper omzet in contacten. Dat zullen er enige tientallen zijn, voor wissels, seinen en regelaars.
En andersom zullen ook de bezetmeldingen naar Koploper moeten, maar daarvoor is volgens mij al een oplossing. Ik kan alleen even niet op de naam komen.

Ik hoop dat dit een beetje inzicht geeft in wat ik wil. Let wel, ik weet nog niet of ik dit zo ga doen, maar ik wil gewoon wat brainstormen over de mogelijkheid. Het resultaat van dat brainstormen kan best zijn dat het me niks oplevert, en ik weer verder ga op de hardwaremethode die ik al bedacht heb.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  20:38:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

krijgen we dan toch permaloog digitaal ?? Het begint als het lukt wel heel dichtbij te komen.

De terugmeldingen kan je binnen laten komen via de HSI-S88 High Speed interface die rechtstreeks op de computer aangesloten kan worden, en in combinatie met koploper werkt.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 13 dec 2008 :  16:39:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door KlaasZ
Dus niks met stroomloze stopsecties, de regelaar krijgt de opdrachten. En mijn regelaars hebben al de mogelijkheid om gestuurd te worden d.m.v. externe contacten.



Even een vraagje Klaas, om mee te kunnen brainstormen

'Hangt' jouw regelaar aan 1 trein/lok of aan een 'blok' ?

In het geval van het eerste, zie ik zeker mogelijkheden, en kan er met in de 'handel' verkrijgbaar spul e.e.a. gedaan worden. In het tweede geval verzeil je in een Dinamo/HCC achtige aansturing. Hetgeen KL ook kan, maar dan wordt het wat lastiger. ( moet er meer geemuleerd worden )

Voor wissel, seinen e.d. :

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door KlaasZ
Daartoe gaan er normaal gesproken (bij digitaal) boodschappen naar de centrale via de interfaceverbinding. Maar ik heb geen centrale, dus die boodschappen moeten naar een of ander decodeerkastje dat die boodschappen omzet in een contactsluiting.


... een dergelijk apparaatje bestaat en heet: Uhlenbrock 63410, een LocoNet schakelmodule met 20 uitgangen en is *ZONDER* tussenkomst van een centrale direct met een LocoNet interface aan te sturen.

Ook zou je daarvoor denk ik een OM32 serial kunnen gebruiken, een interface dat KL nu al ondersteund.

Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 13 dec 2008 :  17:25:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door karst.drenth

'Hangt' jouw regelaar aan 1 trein/lok of aan een 'blok' ?
De regelaar hangt in principe aan de hele hoofdbaan. Daar kan dus maar 1 trein tegelijk rijden. Maar ik zit te denken aan de mogelijkheid om de regelaar te laten "meereizen" met de trein.

quote:
... een dergelijk apparaatje bestaat en heet: Uhlenbrock 63410, een LocoNet schakelmodule met 20 uitgangen en is *ZONDER* tussenkomst van een centrale direct met een LocoNet interface aan te sturen.
Op die mogelijkheid was ik al geattendeerd door een goede kennis die ook probeert mee te denken. Loconet modules is eigenlijk de meest voor de hand liggende optie.

Maar ik was van plan om eerst eens de Koploper handleiding door te spitten. En als ik dan een beetje een beeld heb van de mogelijkheden een simulatie opzetten. Gewoon om het 'gevoel' te krijgen van de manier waarop Koploper werkt. Dus verwacht niet dat het volgende week draait.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 19 dec 2008 :  17:02:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Ik heb Koploper gedownload, en ben er mee aan de slag gegaan. Maar daarbij loop ik tegen een paar probleempjes aan. Om de boel niet te veel door elkaar te laten lopen zal ik ze niet allemaal tegelijk in de groep gooien.
Hier is de eerste: Het is mij gelukt om een nieuwe database aan te maken, en daarin een sporenplan te tekenen. (ovaal met inhaalspoor)Als ik die sessie wil afsluiten krijg ik de vraag: wil je dit opslaan? Ik zeg braaf: ja.
Maar als ik dan Koploper weer open en mijn eigen database open, dan is mijn sporenplan weg. Dat kan niet de bedoeling zijn, dus ik doe iets fout. Maar wat?
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 dec 2008 :  18:38:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

als je onder Windows Vista draait, en je database staat nog in Programm-Files dan verhinderd Vista de wijzigingen in de database in deze directory gewijzigd worden. In Koploper de directory van de databases wijzigen naar bv. mijn documenten lost dit probleem op.
Bij een nieuwe installatie van de nieuwe versie koploper wordt deze automatisch al standaard in een andere directory geplaatst.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 dec 2008 :  19:00:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

Even voor mij:
- hoe oud is jouw download (als deze van laatste maanden was, zou er geen probleem onder Vista mogen zijn)
- heb jij in het verleden wel eens Koploper op deze Pc geinstalleerd gehad
- als je kijkt in menu algemeen / selecteer database kan je even doorgeven wat er in de vakje staat met "basisdicrectory database(s)"

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 19 dec 2008 :  19:23:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Paul,

1. Mijn download is van deze week
2. Nooit eerder Koploper geinstalleerd gehad
3. In dat vakje staat: C:\ProgramData\pahasoft\Koploper\database
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 19 dec 2008 :  20:00:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

Dat laatste is in Vista het probleem. Zoals Walter al aangaf is Vista er strikt op wat er op de C:-schijf mag en dat is erg weinig. Als je de locatie van de databases naar de D:-schijf verplaatst of naar de map C:/Documents en Settings/All Users/Application Data/pahasoft/koploper/database (de standaard van de nieuwe Koploperversies) worden de databases wel netjes opgeslagen. Succes ermee.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 19 dec 2008 20:35:08
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 dec 2008 :  20:08:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Klaas,

Dirk geeft al de oplossing. Ik zal dan toch eens de installatie procedure nakijken want dit zou niet moeten kunnen en mogen dat weet ik ook.
Zelf heb ik geen Vista dus dat is altijd moeilijk testen. Zal kijken wat ik kan doen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 19 dec 2008 :  21:47:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Bedankt zover. Ik ga het proberen. Maar kan wel even duren aangezien ik dit weekend andere verplichtingen heb.
Als het opgelost is kom ik op de proppen met het volgende probleem.
Ga naar bovenaan de pagina

lok1614

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 20 dec 2008 :  12:55:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van lok1614  Reageer met citaat
Hallo allen,

De baan die analoog bestuurd wordt bij schiespoor is mede een bedenksel van mij. Als eerste, voor er allerlei vragen en dergelijke gesteld gaan worden; Paul heeft de baan gezien, zijn mening er over gegeven en ons uitdrukkelijk vermeld geen ondersteuning te geven aan derde daar koploper hier niet voor gemaakt en bedoeld is!!!!!!! Wij van schiespoor respecteren het product van Paul en laten het bij deze uitleg daar Paul er zelf over begonnen is.

Het idee is wel simpel, de begin en einddetecties van de blokken zijn met behulp van een relais gekoppeld aan een sein, wanneer de baan digitaal rijdt zijn de relais geblokkeerd en schakelen niet, bij analoog schakelen de relais met het sein van het blok. Heel spartaans, en direct. langzaamrijden is niet mogelijk en de trein stopt met een schok voor het sein. Percies zoals walter al verwoorden. Dit is ook het geen wat paul (en ik zelf ook) geen gezicht vindt. Het feit dat we zo rijden is geboren uit de wens van een aantal leden met veel analoog marklin materiaal, echter het zien rijden met digitaal heeft ze overtuigt om toch beetje bij beetje decoders in te gaan bouwen. We hebben de mogelijkheid maar denk dat het heel weinig gebruikt gaat worden.


Gr Peter de Heij
Secretaris MSV Schiespoor en zeer tevrede koploper gebruiker

Bewerkt door lok1614 op 20 dec 2008 12:57:45
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  19:25:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Ik begin geloof ik een beetje gek te worden. Ik probeerde de door Dirk voorgestelde verplaatsing uit te voeren.
Dirk noemde de map C:/Documents and settings. Die kreet kwam me bekend voor, maar op mijn Vista machine bestaat die map helemaal niet.
Betekent dat nu dat ik dat hele pad C:/Documents en Settings/All Users/Application Data/pahasoft/koploper/database eerst moet aanmaken?
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  20:30:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

Het maakt volgens mij niet uit. Heb jij ook een d-schijf in je verkenner zitten? Zo ja, dan kan je misschien nog beter d:\kopldb aanmaken en dit als basis directory selecteren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  21:56:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Klaas,

De Documents en Settings map is ook een systeemmap. In de normale weergave-instellingen worden deze mappen niet weergegeven. Je kunt (althans in XP) bij deze "Deze Computer" en dan "Extra"=> "Mapopties" => "Weergave" inschakelen dat je deze mappen wel kunt zien. Je hoeft deze map overigens niet te maken, je moet het alleen in Koploper instellen, waar de databases worden weggeschreven. Zoals Paul aangaf, kan dat ook prima op de D:-schijf.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 dec 2008 :  17:57:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Klaas,

Ik vind het toch een beetje vreemd de plek die Koploper bij jouw heeft uitgekozen om zijn database neer te zetten. Zeker als je de installatie gebruikt die reeds 1 1/2 jaar bij Koploper wordt gebruikt.

Zou jij misschien even iets kunnen/willen uittesten (ik heb geen Vista; dus is dat wat lastig).

Even onderstaande programma downloaden en runnen. Ik ben dan even nieuwsgierig wat dit wereld voor een melding geeft als je op de knop test drukt.

Download Attachment: Project1.zip

Alvast bedankt voor de moeite!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 26 dec 2008 :  23:02:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Paul,
het resultaat van die test is C:\ProgramData\pahasoft\project1
De knop verandert dan van 'test' in 'ok' en als ik daar dan op klik komt hij weer terug in 'test' en dat kan ik zo blijven herhalen.

De laatste dagen heb ik nog niet veel tijd gehad om er mee te stoeien. Maar ondertussen begint wel de twijfel toe te slaan of dit voor mij wel de goede weg is. Ik krijg steeds meer het idee dat ik er niet veel mee win, vergeleken met de hardware oplossing die ik had gepland, en waar ik al een deel van heb gebouwd.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  07:47:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Klaas,

Voor mij hoef je echt geen gebruik te gaan maken van Koploper. Mag natuurlijk wel.

Bedankt voor de test. Het wordt nu voor mij alleen nog maar onduidelijker. Moet maar eens even rondneuzen op het internet wat de juiste plek is om gemeenschappelijke databestanden neer te zetten in Vista.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  09:35:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Paul,

mijn documenten lijkt mij de meest logische plek (ook om een backup van te maken)

C:\Users\Gebruikersnaam ...........\Documents (Vista)

dit zijn de eigenschappen van de directory van mijn documenten, als je er naar toe wil bladeren staat er ineens in de directory structuur gebruikers in plaats van users.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  10:50:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Paul,

mijn documenten lijkt mij de meest logische plek (ook om een backup van te maken)

C:\Users\Gebruikersnaam ...........\Documents (Vista)





Klopt, daar staan ze bij mij al maanden rustig te werken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 dec 2008 :  10:55:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Alleen dat heb jij zelf aangepast of jouw installatie van Vista geeft andere defaults uit Windows dan bij andere gebruikers.
Klaas is niet alleen. Er zijn de afgelopen tijd vaker problemen geweest.

Nu snap ik het wel en ben bezig of ik het voor nieuwe gebruikers wat beter kan maken (en dus zetten op de plaats die wordt voorgesteld door Walter). Heeft 1 nadeel: twee verschillende gebruikers accounts kunnen niet dezelfde database benaderen. Dat neem ik wel op de koop toe!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina