Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 160 / Bezoekers Vandaag: 2045
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 211
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Modelspoorwijzer.net

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 storing in de bezetmelding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

robert

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 26 mrt 2006 :  12:38:04  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo allemaal,

sinds kort ben ik weer bezig met het opbouwen van mijn modelbaan (marklin-HO/C-rail/interface 6051/terugmelddecoder 5217+S88 kabel van viessmann)

indertijd dat ik begon te rijden met koploper, heb ik naar aanleiding van een artikel in railhobby de contactrail zelf gemaakt, dit werkte toen prima.

het volgende probleem doet zich voor, de lijnen kleuren blauw (bezet) terwijl in het betreffende blok helemaal niets te melden valt,in het test programma van koploper heb ik de bezet-melders getest, bij het sluiten van dit programma word er gevraagd "wil je de stand van de seinen en wissels nu initialiseren op je baan" zeg ik
dan ja dan krijg ik een heleboel foutmeldingen "Access violation at address 005930 D1 in mode 'koplope'.exe'Read of address 00000008"

het is een heleboel om uit te leggen maar is er iemand onder jullie die deze soort gelijke ervaring heeft of wel eens van dit probleem? gehoord heeft.

m.v.g.

robert.

impulsief

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2006 :  13:05:28  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi robert even enkele vragen

heb je de laatse update van koploper er op gezet

heb je in koploper en evt intellibox het juiste aantal s 88 melders genoteerd

als je het plugje van het betreffende blok uit de s88 trekt wordt het blok dan wel vrij gegeven ?

succes

Peter v b

marklin
Ga naar bovenaan de pagina

robert

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2006 :  13:54:03  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo peter,

de laatste update staat er bij mij inderdaad op, misschien nog goed even te vermelden dat als de lijn blauw gekleurd is en je koppelt de rails los en weer vast, met dit bedoel ik de rail zelf dan word de kleur weer zwart, ik heb ook het juiste aantal is 2 bezetmelders opgegeven.

m.v.g.

robert
Ga naar bovenaan de pagina

impulsief

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2006 :  14:03:03  Toon profiel  Reageer met citaat
robert ik rij ook met C- rail en vroeger veel valse meldingen gehad omdat de brug niet goed was door geknipt bij het minste of gerinkste had ik dan weer sluiting dus een melding dat er een trein op stond

peter

marklin
Ga naar bovenaan de pagina

robert

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2006 :  17:01:15  Toon profiel  Reageer met citaat
peter, is het juist dat aan de rail waarvan de brug is door geknipt aan het lipje van die brug de draad naar de bezetmelder word bevestigd en aan het uitstekende pennetje van die doorgeknipte brug een 74030.
daar na bij de daar op volgende rail ook aan het pennetje van de brug een 74030.

ook wil ik nog vertellen dat deze storing niet steeds voorkomt.

robert.
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2006 :  17:47:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Robert,

Heb je op een van de 5217 de aarde aansluiting aangesloten op de rails?

Ga naar bovenaan de pagina

impulsief

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2006 :  19:26:48  Toon profiel  Reageer met citaat
robert

zoals jij het omschrijft is de aansluiting juist maar het doorknippen van het bruggetje blijkt niet voldoende het overgebleven rechtopstaande gedeelte moet je ombuigen daarbij weer opletten dat je deze niet tegen de + = middengeleider duwt het is bij c rail echt een handigheidje om de 2 staven zonder problemen van elkaar te scheiden druk door b.v. een loc op de rail zorgt voor sluiting in de doorgeknipte brug

succes


marklin
Ga naar bovenaan de pagina

Marc

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2006 :  14:25:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Robert,

Je kan de baan spanningsloos maken en met multimeter controleren of de blokken inderdaad fysiek gescheiden zijn.

Weet je zeker dat je bij onderhouden blokken, tabblad bezetmeldingen bij het invullen van "Bezet Bij" de juiste bezetmelders hebt geselecteerd. Als hier een verkeerde bezetmelder geselecteerd staat van een andere blok wat bezet is kleurt het blok wat jij aangeeft blauw in koploper.

Succes,

Marc Konings
Ga naar bovenaan de pagina

robert

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2006 :  19:27:10  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo allemaal,

een verzoek van mij, zouden alle rijders met marklin-HO/C-rail/ en die ook hun contactrail zelf hebben gemaakt door middel van het door knippen van de twee bruggetjes daar bij ook de S88 kabel gebruiken het volgende willen proberen.

start het programma koploper, ga naar test programma en daarin naar bezetmelders.
zorg dat er wel een trein of wagentje op de rail staat in sommige blokken, of dit echt nodig is daar ben ik nog niet achter.

sluit daar na het test-programma, word gevraagd door het programma "wil je de stand van de wissels en seinen nu initialiseren op je baan" antwoord met ja en kijk wat er gebeurd (foutmelding??) heb je dit gedaan herhaal de procedure dan nog één keer en antwoord dan met nee bij het afsluiten en kijk dan wat er gebeurd (foutmelding??)

ik ben reuze benieuwd en lees graag jullie reactie.

met vriendelijke treingroeten,

robert.
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2006 :  20:13:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Robert,

Dan loopt het programma netjes door, in beide gevallen geen foutmeldingen.

Systeem Win XP
M6051, 6021.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1435 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2006 :  20:23:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by robert

hallo allemaal,

een verzoek van mij, zouden alle rijders met marklin-HO/C-rail/ en die ook hun contactrail zelf hebben gemaakt door middel van het door knippen van de twee bruggetjes

sluit daar na het test-programma, word gevraagd door het programma "wil je de stand van de wissels en seinen nu initialiseren op je baan" antwoord met ja en kijk wat er gebeurd (foutmelding??) heb je dit gedaan herhaal de procedure dan nog één keer en antwoord dan met nee bij het afsluiten en kijk dan wat er gebeurd (foutmelding??)


met vriendelijke treingroeten,

robert.



Hallo Robert.

probeer je nu een fout in de C-rail te vinden of een fout in Koploper, ik zie het verband niet in jouw test,

Met vriendelijke groet,

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2006 :  09:18:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by impulsief

robert ik rij ook met C- rail en vroeger veel valse meldingen gehad omdat de brug niet goed was door geknipt bij het minste of gerinkste had ik dan weer sluiting dus een melding dat er een trein op stond

peter

marklin



Wat ook een vervelende is, is dat de spoorstaaf soms net even contact maakt tegen de buurman-rails, waardoor er dus ook een soort valse melding komt. Wat ik als oplossing daarvoor heb, is om een klein stukje papier tussen de verbinding van de rails te plaatsen, waaroor er een klein kiertje ontstaat, maar zeker een goede isolatie.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 08 apr 2006 :  10:21:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

ik ervaar hetzelfde probleem als Leendert hierboven omschrijft. Een stukje papier tussen de spoorstaven vind ik echter een niet zo veilige oplossing daar dit vaak niet goed vast (blijft) zitten. Ik heb zelf echter nog geen goede oplossing gevonden. Misschien zijn er anderen die hier ervaring mee hebben ?

mbt het doorknippen van de brug bij de marklin C-rail. Wat ik zelf altijd die na het doorknippen, is het opstaande gedeelte platvouwen, dan het gehele ding onder de rand van de middenleider doortrekken, en netjes platvouwen op het bevestigingspunt van de brug aan het plastic aan de onderzijde. Hierdoor kan er nooit sluiting ontstaan.

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1435 Posts

Geplaatst - 08 apr 2006 :  10:56:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jongens,

in plaats van een papiertje er tussen te stoppen is misschien het minimaal afslijpen van een spoorstaaf nog een optie.

Groet,

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  14:14:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by corne_mo

Hoi allemaal,

ik ervaar hetzelfde probleem als Leendert hierboven omschrijft. Een stukje papier tussen de spoorstaven vind ik echter een niet zo veilige oplossing daar dit vaak niet goed vast (blijft) zitten. Ik heb zelf echter nog geen goede oplossing gevonden. Misschien zijn er anderen die hier ervaring mee hebben ?
-- knip --



Wat bij mij goed helpt (maar ziet er niet heel fraai uit) is op die 2 plaatsen waar het gebeurt, zo'n rood isolatie-schoentje tussen de bedding van de 2 rails schuiven. Dan wijkt de rail iets en dat is precies voldoende. En omdat zo'n schoentje een beetje taps toeloopt, kan je het 'dosseren'. In 9 van de 10 gevallen helpt het ook om of de rails een halve slag te draaien (nee, dat geldt dus niet voor bochten ) of een andere rail te gebruiken. Zoals gezegd: ik heb het op twee plaatsen op mijn baan, terwijl er ruim 160 bezetmeld plaatsen zijn. Is dus geen groot issue en de (nog) niet C-Railers hoeven dus niet bezorgd te zijn.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  15:05:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Van de oorspronkelijke melding de acces violation weet ik intussen hoe ik dit moet oplossen en het zal vanavond worden gepatched.
De echte oorzaak weet ik niet daar ik het op mijn ontwikkel Pc niet fout kon krijgen. Echter door zetten van wat meldingen heb ik toch de oorzaak kunnen traceren en dus voor Robert kunnen oplossen.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

matthijs1997

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  21:19:13  Toon profiel  Reageer met citaat
in plaats van een papiertje er tussen te stoppen is misschien het minimaal afslijpen van een spoorstaaf nog een optie.

Groet,

Walter
[/quote]

Goedenavond,
Volgens mij hoort dit op beneluxrail thuis, maar toch even een tip:
Gewoon een druppel verf of blanke lak ertussen laten lopen.
Dit loste bij mij alle contact problemen op met de C-rails.
Succes ermee.

Ron Blankevoort
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing Problemen bij het forum? Stuur een email. Conrad
Bestel hier en steun het forum!
© EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina