Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 366 / Bezoekers Vandaag: 11758
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Update's
 Versie 6.5
 Koploper met Märklin CS 2 ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Fretbol

Belgium
15 berichten

Geplaatst - 04 okt 2008 :  11:40:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Fretbol  Reageer met citaat
Hallo,

Kan Koploper gebruikt worden in samenwerking met het nieuwe Märklin Central Station 2?

Heeft iemand hier reeds ervaring mee?

Mvg,

Anthony

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 okt 2008 :  11:59:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Anthony,

Ik heb echt geen flauw idee. Een ding kan ik je voorlopig wel zeggen: als het niet werkt, zal het op korte termijn zeker niet komen.

Als Marklin slim is dan gebruiken zij wel hetzelfde protocol. Zo niet, dan slaan ze weer de plank mis.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Fretbol

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 04 okt 2008 :  12:09:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Fretbol  Reageer met citaat
Bedankt Paul,

Ik heb namelijk momenteel de kans om een CS 2 aan te kopen aan een gunstige lanceringsprijs maar ik twijfel nog vooral door de onzekerheid of alles wel zal werken met Koploper.

Anthony
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 okt 2008 :  16:46:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Anthony,

Zou ik toch informeren of de aansturing via het netwerk protocol volledig gelijk is gebleven. Zo niet dan heb jij nu reeds het antwoord.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Fretbol

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 04 okt 2008 :  17:45:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Fretbol  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ondertussen ben ik het CS 2 gaan ophalen. Volgens mijn winkelier is er aan het protocol niks veranderd en zou alles in principe moeten werken.

Ik probeer het in elk geval zo snel mogelijk eens uit. Momenteel ben ik net begonnen met een nieuwe modelbaan dus het kan wel nog even duren voor ik precies weet of alles naar behoren werkt.

Bedankt,

Anthony
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 okt 2008 :  21:30:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Anthony,

Een gewaarschuwd mens telt toch voor 2? Gelukkig heeft jouw leverancier weer een aparaat verkocht (zo denk hij zelf).

Echter het procotol voor CS2 is richting PC ongelijk aan dat van CS1. Je leverancier zit er dus echt NAAST.
Vooralsnog ben ik niet van plan om deze ondersteuning (snel) in te bouwen. Marklin komt mij nu te vaak met nieuwe dingen en dat wil ik niet bijhouden.

Helaas dus 1 Koploper gebruiker minder denk ik...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Fretbol

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 05 okt 2008 :  14:05:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Fretbol  Reageer met citaat
Bedankt voor de info Paul.

Het feit dat het nieuwe CS2 er toch is gekomen is vooral omdat ik het als een soort "geschenk" heb gekregen.

Voorlopig ben ik er nog niet echt uit hoe ik de besturing van de nieuwe modelbaan ga regelen.

Ik zit er over na te denken om mijn oude Control Unit met interface te behouden om de modelbaan zoals vroeger met Koploper automatisch te gaan besturen.

Misschien is het via de CS2 adapter mogelijk om de oude Control Unit en interface aan het CS2 aan te sluiten om de treinen die niet automatisch rijden gewoon met het CS2 te besturen?

Mvg,

Anthony

Bewerkt door Fretbol op 05 okt 2008 14:06:49
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 05 okt 2008 :  15:31:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Volgens het 3railforum is het protocol gewijzigd ten opzichte van de CS1.
zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10415.700 topicseen

Overigens is het nieuwe protocol vrijgegeven.

zie http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/CS2_can-protokoll_1-0.pdf

Meine



Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 okt 2008 :  16:45:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Meine,

Ik schreef toch ook al dat het gewijzigd was ten opzichte van CS? Voor mij was een blik in de specificaties genoeg om dit te constateren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Fretbol

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 05 okt 2008 :  19:32:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Fretbol  Reageer met citaat
En het CS2 gebruiken in combinatie met de oude Control Unit is waarschijnlijk geen optie?

Tis een vergezocht idee, maar als ik de baan zoals vroeger bestuur (dus Koploper die via de blokken met de bezetmelders de treinen automatisch laat rijden en het schaduwstation beveiligd - dit alles via de interface) kan ik dan op de één of andere manier met het CS2 de locs besturen die niet in het automatische bedrijf rijden?

Ik weet dat Märklin een adapter uit gaat brengen waarmee de Control Unit aan het CS2 gekoppeld kan worden maar dan zal de Control Unit als "slaaf" werken met het CS2?

Anthony
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 okt 2008 :  13:51:13  Toon profiel  Reageer met citaat


Hoi Antony,

Ik begrijp niet wat jij bedoeld

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Fretbol

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 07 okt 2008 :  15:57:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Fretbol  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT



Hoi Antony,

Ik begrijp niet wat jij bedoeld

Mvg,
Paul.



Hallo Paul,

Ik had gisteren even zitten denken aan een combinatie van de oude en nieuwe situatie. Mijn vorige modelbaan werd bestuurd met de Control Unit en Koploper ( via de Märklin Interface ). De treinen reden in een automatisch bloksysteem en ook alle wissels en seinen werden door Koploper bediend. Het enige waarvoor ik de Control Unit toen gebruikt heb is om mijn loks die niet automatisch hun rondjes reden lokaal te bedienen op het lokdepot.

Nu zat ik eraan te denken om ook hetzelfde te gaan doen met mijn CS2. De baan zoals vroeger laten besturen door Koploper via de Interface en de Control Unit en het CS2 te gebruiken om de locs te bedienen die niet door Koploper worden bestuurd.

Het is waarschijnlijk niet mogelijk omdat op die manier 2 centrales op hetzelfde moment actief zijn en er slechts één centrale "baas" kan zijn. Märklin brengt in de komende maanden wel een adapter uit waardoor de Control Unit als "slaaf" gekoppeld kan worden aan het CS2, maar dan zal de koppeling Control Unit met Koploper waarschijnlijk niet langer werken als het CS2 de nieuwe "baas" wordt over de modelbaan?

Anthony
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 okt 2008 :  17:34:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Anthony,

Ik zou het je niet kunnen vertellen. Mijn eigen digitale systeem is reeds 18 jaar stabiel (en functioneert nog steeds naar wens!).
Ik heb geen verstand van Marklin en dat wil ik eigenlijk gewoon zo houden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Fretbol

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 07 okt 2008 :  20:49:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Fretbol  Reageer met citaat
Ok Paul,

Geen probleem, ik bekijk wel even de opties die er zijn. Ik ben nog maar net begonnen met de opbouw van de modelbaan dus ik heb nog wel even de tijd.

Alvast bedankt voor de uitleg

Anthony
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 08 okt 2008 :  07:38:19  Toon profiel  Reageer met citaat
En weer snijdt Marklin zich in de vingers door absoluut niet te luisteren naar de gebruiker. Ik rijd zelf al jaren naar alle tevredenheid Marklin, maar snap nog steeds niet waar ze toch allemaal mee bezig zijn.

Wat betreft het rijden met de 6021 via koploper en de CS2 als "slaaf": Als je de CS2 alleen gebruikt daar waar koploper niet rijdt, dan zou je de baan in 2 gescheiden secties moeten opdelen, koploper laten rijden tot aan het CS2 deel, handmatig in dat blok de stroom omschakelen naar de CS2 en dan verder rijden. Een beetje traditioneel, maar volgens mij de enige oplossing.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Fretbol

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 08 okt 2008 :  08:58:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Fretbol  Reageer met citaat
Maar 2 centrales op dezelfde rails lukt dus niet? Ook al gebruik je de Control Unit niet als rijregelaar?

Ik dacht eerder aan rijden met de CS2 als hoofdcentrale en de Control Unit als slaaf te gebruiken, maar dan zal de link met de Interface en Koploper waarschijnlijk ook niet werken ???

Anthony

Bewerkt door Fretbol op 08 okt 2008 09:11:24
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 08 okt 2008 :  09:29:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Fretbol

Maar 2 centrales op dezelfde rails lukt dus niet? Ook al gebruik je de Control Unit niet als rijregelaar?
Anthony, de centrale genereert de digitale codes, en daarvan kan er maar één zijn. Als je meerdere apparaten inzet, dan kunnen de anderen alleen maar slaaf zijn, die als rijregelaar opdrachten doorgeven aan de centrale. En die maakt er vervolgens een digitale boodschap van.
De oplossingen die jij probeert te verzinnen om het probleem te omzeilen zullen naar mijn idee tot niks leiden.

Bewerkt door KlaasZ op 08 okt 2008 09:33:28
Ga naar bovenaan de pagina

Fretbol

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 09 okt 2008 :  09:00:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Fretbol  Reageer met citaat
Ok, bedankt voor de info

Anthony
Ga naar bovenaan de pagina

wanahaves

6 Posts

Geplaatst - 26 okt 2008 :  23:59:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor de mensen die reeds een Central Station 2 van marklin hebben is er een oplossing om toch gebruikt te blijven maken van o.a. Koploper.

Via een 6051 emulatie programma worden de commando's van het 6051 protocol geconverteerd naar het CS2 protocol. MFX locs met een adres boven de 80 kunnen dmv een conversietable worden omgezet naar een adres onder de 80.

Het programma Serial-to-Ethernet Gateway is te downloaden via onderstaande link:

http://sourceforge.net/projects/steg
Ga naar bovenaan de pagina

Fretbol

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 28 okt 2008 :  15:02:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Fretbol  Reageer met citaat
Net even deze software bekeken,

Je hebt blijkbaar 2 pc's nodig om via deze manier te kunnen werken. Een echt ideale oplossing is dit dus (nog) niet.

Anthony

Bewerkt door Fretbol op 28 okt 2008 15:07:03
Ga naar bovenaan de pagina

E03

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 16 nov 2008 :  19:46:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb net gelezen op het Beneluxspoor forum (http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=13768.60) dat de CS2 ook geschikt gemaakt is voor DCC met de laatste software update.
Misschien communiceert hij dan ook gewoon met Koploper. Wellicht kan er door Paul naar gekeken worden of de communicatie met de PC dan ook gewijzigd is en daardoor geschikt is voor Koploper

Werner

TC, Koploper, Fleischmann, TRIX en ROCO, Trix C-rails, HSI88, Periode II, III en begin IV, SBB, DB en DR

Bewerkt door E03 op 16 nov 2008 19:58:25
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 nov 2008 :  21:03:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Werner,

Het DCC is het protocol wat op de rails wordt gezet en dat heeft niets te maken maken met het protocol wat gebruikt wordt om te communiceren met de Pc. Helaas voor je, maar het is niet anders.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

E03

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 16 nov 2008 :  21:53:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

misschien wordt het wel mogelijk wanneer Trix met een "CS2" komt en een "normaal" communicatie protocol.

Werner

TC, Koploper, Fleischmann, TRIX en ROCO, Trix C-rails, HSI88, Periode II, III en begin IV, SBB, DB en DR
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 nov 2008 :  22:29:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Werner,

Wat is een normaal protocol? Iedere leverancier vindt zijn eigen protocol normaal en dat maakt het voor de software boys altijd weer werk al er een nieuw protocol wordt 'uitgevonden'.
Ik zou er maar niet op rekenen dat Koploper de CS2 gaat ondersteunen. Redenen hiervoor zijn inmiddels wel bekend mag ik veronderstellen.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 16 nov 2008 22:30:00
Ga naar bovenaan de pagina

E03

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 17 nov 2008 :  18:51:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

De redenen zijn mij niet bekend.
Vindt het wel jammer, want ik zie de centrale als een veel betere optie dan het onstabiele IB / TC met de resets.
Ik snap wel dat je niet een eindeloos aantal protocollen kan inbouwen. Zelf dacht ik dat de wijze waarop het protocol werkt was vastgelegd in vaste regels.

Werner

TC, Koploper, Fleischmann, TRIX en ROCO, Trix C-rails, HSI88, Periode II, III en begin IV, SBB, DB en DR

Bewerkt door E03 op 17 nov 2008 19:10:32
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 nov 2008 :  19:38:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Werner,

Tja helaas is mijn praktijk dus anders...

Wat ik wel vast wil zeggen over een volgende versie van Koploper. Hierin wordt het loconet protocol ondersteunt. Er zijn inmiddels proeven gaande en het lijkt erop dat de IB waarmee via een locobuffer wordt gecommuniceerd GEEN resets meer vertoont.

Voor mijn redenen: lees deze draad dan nog eens door. Ik ga het niet 2x vermelden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina