Auteur |
Onderwerp |
|
M.Schulte
Netherlands
19 berichten |
Geplaatst - 18 sep 2008 : 14:05:38
|
Heb al een en ander door gespit in het forum maar kan het niet vinden dus maar hier de vraag gesteld.
Ik heb straks (nu nog niet), twee schaduwstations. Een lange van +/- 4 mtr en 2x een bundel van +/- 2,5 mtr. Deze twee bundels liggen achter elkaar.
In de eerste bundel zit een spoor welke opgesplitst is in 2 blokken voor het opstellen van korte treinen. De overige sporen bevatten 1 blok. Deze bundel wordt op volgorde leeggereden. De tweede bundel heeft alle sporen uit 1 blok en heeft de restrictie dat er maximaal 2 treinen weg mogen zijn voor de volgende vertrekt.
Nu mijn "probleempje". Ik ben vast aan het proefrijden gegaan met een "te lange" goederentrein van +/- 4 mtr. Als ik echter het station inrijd houdt hij dus de wisselstraten bezet (in aanvullende blokgegevens>>trein te lang >> wissel en blok bezet houden). Daarom had ik stopverbod opgegeven voor het gehele schaduwstation echter kan dit niet voor het spoor welke over 2 blokken is verdeeld omdat dan daardoor een trein ,langer dan 1 mtr maar korter dan 2,5 mtr niet meer gestopt mag worden. En dat wil ik dus ook weer niet. Ik kan de lange goederentrein uitsluiten voor het spoor wat uit 2 blokken bestaat maar hoe zorg ik ervoor dat de trein meteen door het schaduwstation heen rijdt zonder zich aan de restrictie's te houden van volgorde in 1e bundel en niet meer als 2 treinen vertrokken in de 2e bundel?
Of heeft iemand misschien een beter idee?
Alvast bedankt voor de moeite.
M.v.g Marco
|
|
santhe
Netherlands
212 Posts |
Geplaatst - 18 sep 2008 : 14:17:52
|
Hallo Marco,
Misschien een apart 'treintype' maken. En dat treintype een stopverbod geven in het schaduwstation.
Theo. |
|
|
M.Schulte
Netherlands
19 Posts |
Geplaatst - 18 sep 2008 : 14:24:16
|
Tja dat had ik ook gedacht alleen dan houdt hij zich nog aan de regel op volgorde vertrekken...... De trein blijft dus lekker buiten het schaduwstation staan.
Ben op zoek naar een soort super voorrangsregel voor alleen deze trein die er voor zorgt dat hij het "kleine" schaduwstation eigenlijk alleen maar doorrijdt. Heb variabele route ook al geprobeerd maar ook die luisterd naar de restrictie's die gegeven zijn voor vertrek in het schaduwstation.
En die restrictie's wil ik er juist wel in houden om de boel een beetje netjes te laten lopen.
Gr. Marco |
Bewerkt door M.Schulte op 18 sep 2008 14:26:45 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
981 Posts |
Geplaatst - 18 sep 2008 : 16:49:38
|
Hallo Marco,
Er bestaat ook nog een "Eventuele stopkans opheffen" bij de variabele treinroute
Die lange trein stopt dan niet in het schaduwstation en doet voor de volgorde van vertrek dan niet mee.
Zit een nadeel aan: Als er onvoldoende treinen staan in het schaduwstation volgens de blokgroep dan werkt dit niet want dan wordt er wel gestopt.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
phdirk
Netherlands
2533 Posts |
Geplaatst - 18 sep 2008 : 21:56:50
|
Hallo Marco,
Ik zou er even wat dieper op moeten studeren, maar wellicht dat je met specifieke korte vaste routes voor de goederentrein deze netjes door de schaduwstations kan loodsen. Ik werk zelf veel met korte vaste routes om er voor te zorgen dat een specifieke trein zich op een bepaald gedeelte van de baan "netjes" gedraagt, dat wil zeggen zo rijdt als ik het bedacht heb. De vaste route begint dan in het blok voor het betreffende schaduw station en eindigt daarna. Je kunt dan bij de blokken ook specifiek nog aangeven dat het een vrije baan blok is, of dat er niet gestopt mag worden. Bovendien kun je die vaste route aan een bepaalde loc toewijzen, zodat andere treinen er geen last van hebben. Over het algemeen werkt het bij mij erg goed. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel weer.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 18 sep 2008 21:59:09 |
|
|
M.Schulte
Netherlands
19 Posts |
Geplaatst - 18 sep 2008 : 23:25:07
|
Allen alvast bedankt. Even een klein (oud) plaatje om misschien e.e.a. te verduidelijken....
Blok 5 is nu opgedeeld in 2 blokken. Blok 7 bestaat (niet meer) ook de wissels zijn eruit gehaald waardoor je echt vanuit bundel 1 via bundel twee de baan op gaat.
Ps Zal spoedig even een update van het plaatje plaatsen.
@Wim, Dit gaat dus niet werken, als hij namelijk wel stopt houdt hij de gehele wisselstraat bezet met als gevolg dat er geen volgende trein meer het schaduwstation in kan. En dus zet hij dan zichzelf vast.
@Dirk, Ik wil geen vaste route aanmaken omdat de route dan altijd geheel vrij moet zijn voor deze trein. Dit betekend dat ik het spoor dan niet voor andere treinen kan gebruiken. Of hij moet zo lang wachten dat er voor de rest niks meer rijdt.
Ik ben wel weer wat verder.
Heb een variabele route aangemaakt speciaal voor deze trein om uit te sluiten dat hij op het spoor in de eerste bundel met twee blokken terecht komt. Daar zou de trein immers wel stoppen met een bezette wisselstraat als gevolg.
Daarna heb ik nogmaals aangegeven in alle schaduwstationblokken dat er niet gestopt mag worden door een te lange trein. Met uitzondering dus het voorste blok van het spoor met de twee kortere blokken. Hierdoor kan er dus ook een langere trein op dat spoor staan maar houdt dan dus beide blokken bezet. Vervolgens proefrijden, het eerste rondje ging goed, daarna weer foute boel, de lok staat stil en blijft staan..... hmmmmmm. Dit komt me bekend voor, weer staat alles "muurvast". Wat was er in het eerste rondje anders als nu? Na veel zoeken de "oplossing" gevonden, er moeten in de eerste en tweede bundel 2 sporen vrij zijn voordat de trein door wil rijden. Waar dat bepaald wordt is mij nog geheel onduidelijk. Maar als ik nu er voor zorg dat er in beide bundels 2 sporen vrij zijn gaat Koploper wel twee blokken in het schaduwstation en het eerst volgende blok in de 'open baan' claimen en rijdt hij wel door.
Ik zoek dus nog even verder, mocht iemand een betere oplossing hebben (vast wel) hou ik me aanbevolen.
Nogmaals allemaal vast bedankt voor het meedenken, Marco |
Bewerkt door M.Schulte op 19 sep 2008 05:09:50 |
|
|
hubertus
Netherlands
1909 Posts |
Geplaatst - 19 sep 2008 : 07:37:53
|
Eerste ingeving is toepassing van dynamisch blok voor blok 5. Stelt wel wat eisen aan dat blok en ik weet natuurlijk niet of je daar aan kan of wil voldoen. En dan weet ik nog niet zeker of het werkt.
Maar misschien handig om je database te uploaden, dan wordt het wat makkelijker voor anderen om naar een oplossing te zoeken.
Huub |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
981 Posts |
Geplaatst - 19 sep 2008 : 15:12:41
|
Marco,
Goed lezen. Als er te weinig treinen staan dan wordt er gestopt. En wanneer staan er te weinig treinen???? Als je er zelf eentje wegschopt terwijl Koploper waarschuwd dat er te weinig zijn, maar hoe vaak doe je dat.
Ik denk dat je beter een spoor uit je schaduwstation kan halen en gebruiken als doorgaand spoor dan heb je er geen last meer van. Want wat gebeurt er als er geen vrij spoor is in je schaduwstation?
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
phdirk
Netherlands
2533 Posts |
Geplaatst - 19 sep 2008 : 19:46:38
|
Hallo Marco,
Ik begrijp je weerstand tegen een vaste route wel, maar het is niet zo dat die route dan altijd leeg moet zijn. Met alternatieve blokken en eventueel het claimen van blokken kun je veel bereiken. Overigens onderschrijf ik wat Wim schrijft en het verstandig is om een doorgaand spoor in je schaduwstations op te nemen. Zeker dan kan een vaste route uitkomst bieden voor een goede treinenloop.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
M.Schulte
Netherlands
19 Posts |
Geplaatst - 19 sep 2008 : 23:18:32
|
Oké jullie zijn zo stellig in een doorrij-spoor in het schaduwstation dat ik dat maar eens ga proberen. Jullie horen nog van mij.
Weet één van jullie misschien hoe het komt dat Koploper twee sporen vrij moet hebben in elke bundel voordat hij blokken gaat claimen? Is dat ergens in te herleiden, heb ik ergens een instelling "verkeerd" staan? Als je "normale lengte" treinen rijdt houdt hij daar geen rekening mee en wordt blok meteen geclaimd als het vrij is.
Groeten marco |
Bewerkt door M.Schulte op 19 sep 2008 23:54:27 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 20 sep 2008 : 09:59:24
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door M.Schulte
Oké jullie zijn zo stellig in een doorrij-spoor in het schaduwstation dat ik dat maar eens ga proberen. Jullie horen nog van mij.
Marco, ik heb hier in het forum enkele maanden geleden een onderwerp opgestart over "reaktie van een dynamisch opstelstation op een te lange trein" (niet letterlijk). In dat geval wacht hij op een doorlaatspoor, wat ik dan weer weinig flexibel vond. Zoek even op oude onderwerpen, daaruit kan je misschien nog "ideeën" halen, niet uit de discussie op zich, die verliep iets moeilijker.
Theo vanop de heide |
|
|
phdirk
Netherlands
2533 Posts |
Geplaatst - 20 sep 2008 : 11:56:34
|
Hallo Marco,
Je vraag over het claimen van blokken in relatie met vrije sporen is me niet helemaal helder. Bij mij werkt het claimen van blokken zonder problemen en merk ik niets van een verplicht aantal vrije sporen. Wellicht kun je aangeven wat er bij jou precies gebeurt, of juist niet gebeurt, zodat we daar wat beter in kunnen duiken.
Het draadje dat dentheo bedoelt is: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1489
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
M.Schulte
Netherlands
19 Posts |
Geplaatst - 21 sep 2008 : 23:16:21
|
Vandaag nog even aan het rijden geweest en wat blijkt......... Alles werkt nu wel. Zodra er één spoor vrij is in het schaduwstation in beide bundels tuft de (stoomtrein) lekker door. Een nieuwe start van Koploper heeft dus de boel doen werken.
Even voor de goede orde. Ik heb dus alleen aangegeven in het schaduwstation dat de wisselstraten bezet gehouden moeten worden (trein wordt geheel gedetecteerd op de wisselstraten na) bij een te lange trein. En niet mag stoppen als de trein te lang is voor het blok.
Zo simpel kan het zijn, waarom het eerst niet werkte ??? Ik weet het echt niet maar nu wel. Ik ben weer helemaal happy.
Allemaal heel hartelijk bedankt voor het meedenken.
Groeten Marco |
|
|
|
Onderwerp |
|