Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 153 / Bezoekers Vandaag: 2224
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Wensen
 Koploper wensen (ontwikkeling is per juli 2012 gestopt)
 Zetten van functies bij MRdirect handbesturing
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
287 berichten

Geplaatst - 13 jun 2006 :  08:52:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect
Paul,
Bij de handmatige besturing van MRdirect naar Koploper ondervind ik een klein probleempje.
Bv als in Koploper aan een locomotief de functie rookgenerator tijdens rijden is ingesteld dan zal met handmatige besturing in MRdirect Koploper er voor zorgen dan bij rijden de rookgenerator actief wordt. In de communcatie geeft MRdirect een XEvtLoc commando aan Koploper welke op z'n beurt antwoord met een XLoc commando waarmee in MRdirect de functies worden gezet.
Als de locomotief tot stilstand komt gaat de rookgenerator (eventueel na in Koploper ingestelde vertraging) ook netjes uit.
Dit werkt perfect als MRdirect de snelheidsstapjes "niet te snel" aanbied. Als met bv een rotary-switch handregelaar de stapjes te snel worden aangeboden wordt wel voor elke stap een XEvtLoc commando naar Koploper gestuurd maar het ziet er naar uit dat Koploper alleen het laatste commando daadwerkelijk verwerkt. Dus wordt stap met snelheid 1 niet verwerkt en alleen bij de overgang van snelheid 0 naar 1 worden de functies teruggestuurd naar MRdirect.
Ik kan me voorstellen dat je als er direct meerdere snelheids commando's worden ontvangen het zo hebt geimplementeerd dat alleen de laatste wordt uitvoerd. Bij een snelheidtoename zou altijd stapje 1 verwerkt moeten worden en bij snelheidafname stapje 0.
Het is een schoonheids probleemje, niet echt een ramp maar cosmetisch gezien jammer.
groet, Marco

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 jun 2006 :  10:04:46  Toon profiel
Hoi marco,

Wat jij veronderstelt is niet zo. Koploper verwerkt alle binnenkomende commando's. Om te bepalen of functies aan moeten zijn bij rijden/stilstaan hou ik volgens mij de overgang van 0 naar rijdend en rijdend naar 0.

Dit wordt even lastig testen voor mij omdat ik deze configuratie niet thuis heb.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 14 jun 2006 :  08:38:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect
Paul,
Je schreef:
>Om te bepalen of functies aan moeten zijn bij rijden/stilstaan hou >ik volgens mij de overgang van 0 naar rijdend en rijdend naar 0.
Ik heb nog wat testen gedaan en dit klopt als de snelheidsstapjes niet te snel op elkaar volgen.
Als 0=stilstand, 2=stap1, 3=stap2, enz dan worden de functies niet gezet als stap2 binnen 200 msec. na stap1 wordt gestuurd.
Ik heb een workaround gemaakt waarbij toenemende snelheid er tussen stap1 en stap2 300 msec. wordt gewacht voordat stap2 wordt uitgevoerd (en dus ook naar Koploper wordt gestuurd). Dit werkt met mijn MRdirect s88-rotary-switch handregelaar uitstekend. Als ik op 200 msec. ga zitten gaat het soms fout/goed. De vertraging merk je, als je het niet weet, amper.

Wat mij betreft mag je dit Request For Change sluiten.

A Pro Po, je hebt een heel mooie discussie-site.

groet, Marco

htt://www.MRdirect.nl
Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 jun 2006 :  09:18:49  Toon profiel
Hoi Marco,

Toch is het vreemd daar ik mij niet echt bewust ben van een ingebouwde vertraging. Het is dat ik momenteel druk bezig ben voor Railz, anders vind ik dit zelf wel een keer een avondje testen waard.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 14 jun 2006 :  13:08:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect
Paul,
Ik denk niet dat je in Koploper een "vertraging" hebt ingebouwd.
Als ik het zonder technische termen zou moeten beschrijven zou ik het als volgt beschrijven:
Indien direct achter elkaar stap1, stap2 en stap3 naar Koploper wordt gezonden dan "denkt" Koploper je wilt uiteindelijk stap3 dus waarom zou ik eerst nog stap1 en stap2 uitvoeren.

Puur vanuit het rijden gezien is dat ook logisch, alleen moet je (ik zeg het wat direct) dan niet die functie-testen op de overgang van stilstand naar eerste rijstap implementeren maar op de overgang van stilstand naar rijden (wat de eerste stap ook mag zijn).

Ik weet nog uit mijn eerste handregelaars pogingen met een schuifpotmeter en ad-converter aan MRdirect dat als ik bij stilstand direct bv stap10 aanbod, wat met een schuifpotmeter heel gemakkelijk kan, de functies ook niet gezet werden. Dat heb ik toen opgelost door eerst stap1 te sturen en (ook toen even te wachten en)dan pas stap10.

Als je antwoord krijg je ook weer een antwoord. Als je niet antwoord is het item (met mijn volledige instemming) gesloten. Ik hecht niet (meer) aan een oplossing, dus stop je energie en inventiviteit in echte wensen.

groet, Marco

http://www.MRdirect.nl Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 jun 2006 :  13:20:48  Toon profiel
Marco,

Oke; bij deze een slotje

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina